نیروهای مسلح در ۱۴۰۰؛ سالی که با تمرین نبرد با صهیونیستها آغاز و به حمله موشکی به آنها ختم شد

سال ۱۴۰۰ برای نیروهای مسلح کشورمان سال پر خبری بود. رونمایی انواع تجهیزات نظامی جدید، برگزاری رزمایش های نظامی و حمله موشکی به مقر صهیونیستها در اربیل عراق ازجمله اخبار مربوط به این حوزه است.

به گزارش مشرق، سال ۱۴۰۰ برای نیروهای مسلح کشورمان سال پر خبری بود. رونمایی انواع تجهیزات نظامی جدید، برخی انتصاب ها در میان فرماندهان، برگزاری رزمایش های نظامی و حمله موشکی به مقر صهیونیستها در اربیل عراق ازجمله اخبار مربوط به این حوزه است.

در ادامه به مرور مهمترین اخبار نظامی در سال ۱۴۰۰ خواهیم پرداخت.

۱۷ فروردین

تمرین دریایی مشترک بین نیروهای دریایی ارتش های جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در منطقه خلیج فارس و دریای عمان برگزار شد.

۲۹ فروردین

رژه نیروهای چهارگانه ارتش در شهرهای مختلف کشور برگزار شد. در این مراسم، در تهران انواع ادوات زمینی، پدافند هوایی، سامانه های موشکی و راداری و جنگ الکترونیک و پهپادهای مختلف به نمایش درآمد. پهپاد جدید و پیشرفته کمان۲۲ و سامانه های موشکی مجید و ذوالفقار از جمله تجهیزاتی بودند که برای اولین بار در رژه حاضر شدند.

۲۹ فروردین

سردار محمد حجازی جانشین نیروی قدس سپاه بر اثر عوارض باقی مانده از دوران دفاع مقدس به شهادت رسید.

نیروهای مسلح در ۱۴۰۰؛ سالی که با تمرین نبرد با صهیونیستها آغاز و به حمله موشکی به آنها ختم شد

۵ اردیبهشت

از ۷ دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش رونمایی شد. این دستاوردها شامل پهپادهای انتحاری شبکه محور با برد ۴۰ تا ۴۰۰ کیلومتر، سامانه کشف و شناسایی رادارهای دشمن با نام تیام۱۴۰۰ با قابلیت نصب روی پهپاد، سامانه جنگ الکترونیک هواپایه طاها۱۴۰۰ با قابلیت اخلال روی رادارهای مراقبت و شناسایی دشمن، اخلالگر راداری زمین پایه ارتقاء یافته، موتور توربوجت رانش۱ در رده میکروجت برای پهپادها و موشکها و سایر سامانه های سبک، هشدار دهنده لیزری نصب شونده روی پهپاد و نیز هشدار دهنده راداری قابل نصب روی انواع وسائل پروازی بود.

۸ اردیبهشت

انتصاب امیر سرتیپ قادر رحیم زاده به سمت فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الأنبیاء(ص) کشور

۲۷ اردیبهشت

توافقنامه راهبردی توسعه و ارتقای توان پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف تولید و تحویل ۱۰۰۰ فروند پهپاد در مأموریتهای مختلف توسط فرمانده کل ارتش و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امضا شد.

۲۸ اردیبهشت

رزمایش مشترک دفاع سایبری فتح یک با هدف ارتقای توان مقابله با تهدیدات سایبری ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

۲۹ اردیبهشت

کتاب تاکتیکی برای استفاده در رزمایش‌ها و اقدامات مشترک میان کشورهای عضو آیونز، نخستین بار توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تدوین و ابلاغ شد.

۳۱ اردیبهشت

با حضور فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای آن از سه دستاورد مهم رونمایی شد. پهپاد برد بلند غزه با مداومت ۳۵ ساعت و توانایی پوشش شعاع ۵۰۰ کیلومتر، رادار پیشرفته و تاکتیکی قدس با برد ۵۰۰ کیلومتر و سامانه پدافند هوایی موشکی ۹ دی مجهز به موشکهای پیشرفته برد کوتاه و قابلیت درگیری با انواع اهداف شامل موشک های کروز و مهمات رها شده از هواپیما سه دستاورد مذکور بودند.

نیروهای مسلح در ۱۴۰۰؛ سالی که با تمرین نبرد با صهیونیستها آغاز و به حمله موشکی به آنها ختم شد

۲ خرداد

نمایشگاه دستاوردهای چهار ساله سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع با حضور ریاست مجلس و وزیر دفاع آغاز به کار کرد. ده ها دستاورد در زمینه سلاح و مهمات سبک و سنگین، خودرو، انواع راکت زمین به زمین و هوا به زمین هدایت شونده، موشکهای ضد زره و گلوله های هوشمند توپخانه و تجهیزات مرتبط با حمایت وزارت دفاع از صنایع مختلف خصوصاً حوزه نفت و انرژی در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

۳ خرداد

یک فروند جنگنده شکاری اف۵ در پایگاه چهاردهم شکاری شهید حبیبی مشهد پس از طی مراحل اورهال یا بازآماد به یگان پروازی پیوست.

۴ خرداد

رزمایش مشترک جنگ الکترونیک با حضور نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. یگانهای دریایی، زمینی، هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین و بالگردهای مجهز به تجهیزات پیشرفته و بومی جنگ الکترونیک به تمرین موارد مختلف به صورت هماهنگ و مطابق با رویکردهای نبردهای نوین پرداختند.

۷ خرداد

پهپادهای مهاجر۶ به قرارگاه عملیاتی غرب ارتش جمهوری اسلامی ملحق شدند.

۱۱ خرداد

شهادت ۲ خلبان نیروی هوایی ارتش در پایگاه چهارم شکاری دزفول بر اثر سانحه

۱۲ خرداد

بر اثر وقوع آتش سوزی گسترده در ناو پشتیبانی خارک با وجود عدم آسیب جانی برای هیچ یک از خدمه به علت شدت خسارات این شناور در نزدیک سواحل جاسک غرق شد.

نیروهای مسلح در ۱۴۰۰؛ سالی که با تمرین نبرد با صهیونیستها آغاز و به حمله موشکی به آنها ختم شد

۱۲ خرداد

خطوط تولید باتری‌های فوق سنگین نیروگاهی در سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع با حضور سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سازمان توسعه منابع انرژی این وزارت افتتاح و راه‌اندازی شد.

۲۴ خرداد

جدیدترین ناو رزمی کشور با نام دنا که چهارمین محصول پروژه موج و هم رده ناو جماران است به همراه یک شناور تخصصی شکار مینهای دریایی به نام شاهین به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش تحویل داده شد. ناو دنا به آخرین دستاوردهای حوزه جنگ الکترونیک مجهز بوده و با درصد بومی سازی بسیار بیشتر نسبت به نمونه های قبلی و ناو شاهین هم با فناوری های پیشرفته در حوزه مواد سبک و مقاوم غیرفلزی و نیز استفاده از اثر سطح برای خنثی سازی انواع مین های پیشرفته دریایی ساخته شده اند.

نیروهای مسلح در ۱۴۰۰؛ سالی که با تمرین نبرد با صهیونیستها آغاز و به حمله موشکی به آنها ختم شد

۲۹ خرداد

ناوگروه ۷۴ نیروی دریایی ارتش پس از ۹۱ روز دریانوردی متشکل از ناو رزمی شهید نقدی و ناو پشتیبانی تنب با طی بیش از ۱۴۰۰۰ کیلومتر مسافت به کشور بازگشت.

۴ تیر

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش از آزمایش موفق سامانه هوشمند فرماندهی و آتش توپخانه در نزاجا که روی دقت، سرعت اجرای تیر و اثرگذاری عملیات توپخانه اثر به سزایی دارد خبر داد. وی افزود برای نخستین بار با همکاری مثلث یگان پهپادی، مرکز هماهنگی پشتیبانی آتش و یگان توپخانه عملیات‌های شناسایی، تعیین موقعیت هدف، محاسبات و اجرای آتش انجام شد.

۶ تیر

سردار سلامی فرمانده کل سپاه از در اختیار داشتن پهپادهایی با شعاع عمل ۷هزار کیلومتر در سپاه خبر داد.

۹ تیر

تمرین دریایی امنیت پایدار در دریای کاسپین (خزر) آغاز شد. این تمرین با حضور انواع یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش اعم از ناوهای موشک‌انداز، هواپیماهای بال‌ثابت و بالگرد و پهپادهای مختلف همچون یسیر و ابابیل و سامانه‌های جنگ الکترونیک و همچنین یگان‌های تفنگدار و تکاور نیروی دریایی ارتش، در دریای کاسپین آغاز شد.

۱۶ تیر

در مراسمی با حضور فرمانده کل سپاه تجهیزات جدید و متنوعی به نیروی زمینی سپاه و یگان ویژه صابرین این نیرو ملحق شد. این تجهیزات شامل موشکهای بالستیک نقطه زن فتح، پهپادهای مهاجر۶، موشک های ضد زره سنگین قائم۱۱۴ و سبک الماس، توپهای گتلینگ سوار بر خودروی تاکتیکی ارس و بسیاری موارد دیگر بود.

۳ مرداد

ناو رزمی سهند که در قالب ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش به مأموریت آبهای آزاد اعزام شده بود در طولانی ترین سفر دریایی نظامی کشور در رژه سالروز تأسیس نیروی دریایی روسیه در بندر سنت پترزبورگ شرکت کرد. این ناو به همراه ناوبندر مکران بدون پهلو گرفتن در هیچ بندر خارجی در رژه مذکور حاضر شد.

نیروهای مسلح در ۱۴۰۰؛ سالی که با تمرین نبرد با صهیونیستها آغاز و به حمله موشکی به آنها ختم شد

۴ مرداد

با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، طرح ملی صنعتی‌سازی ساختمان از سوی وزارت دفاع افتتاح شد. با این طرح، فرایند ساخت یک ساختمان ۱۲ طبقه با زیربنای حدود ۱۱ هزار متر مربع با تعداد حدود ۷۰ واحد منزل از سه سال به حدود شش ماه کاهش می‌یابد.

۹ مرداد

در پی درخواست کشور ترکیه از جمهوری اسلامی ایران برای کمک به اطفاء جنگل‌ها و حریق‌های ایجادشده در استان‌های مختلف این کشور و بر اساس ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به اعزام یک فروند هواپیمای ایلوشین ۷۶ و دو فروند بالگرد ام آی ۱۷۱ جهت کمک‌رسانی به عملیات اطفاء به کشور ترکیه اقدام کرد.

۲۶ مرداد

امیر دریادار شهرام ایرانی با حکم فرماندهی کل قوا به فرماندهی نیروی دریایی ارتش منصوب شد.

۳۰ مرداد

پهپاد کمان۱۹ به عنوان یک پهپاد بلندپرواز با مأموریت شناسایی و با موتوری خاص در نیروی هوایی ارتش در حال ساخت است.

۳۱ مرداد

مسابقات بین المللی نظامی روسیه ۲۰۲۱ با میزبانی ایران در سه رشته جام دریا و غواصی عمیق و نگهداری توپخانه به مدت دو هفته آغاز شد.

۱ شهریور

معاون وزیر دفاع از ساخت نمونه جدید سامانه باور۳۷۳ با قابلیتی همتراز با سامانه اس۴۰۰ خبر داد.

۳ شهریور

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع در دولت سیزدهم شد.

۴ شهریور

بازگشت ناوگروه ۷۶ نیروی دریایی ارتش پس از گذشت نزدیک به سه ماه از مأموریت حضور در آبهای بین المللی و اعزام ناوگروه ۷۷ به جای آن

۷ شهریور

تمرین یکپارچه و سراسری بصیر در پدافند هوایی ارتش با مشارکت نزدیک به ۴۰۰۰ نقطه پدافند هوایی و توسط تجهیزات و ادوات شناسایی بصری و الکترواپتیک و الکترونیکی مقاوم در برابر جنگ الکترونیک دشمن برگزار شد. مدیریت این تمرین به صورت متمرکز در مرکز عملیات حضرت ولی عصر (عج) نیروی پدافند هوایی ارتش صورت گرفت.

۹ شهریور

نسل جدید و بهینه شده سامانه پدافند هوایی موشکی مرصاد۱۶ با موفقیت در کویر مرکزی ایران آزمایش شد. این سامانه قابلیت مقابله با اهداف سرعت بالا در ارتفاع پایین مانند موشکهای کروز را دارد

نیروهای مسلح در ۱۴۰۰؛ سالی که با تمرین نبرد با صهیونیستها آغاز و به حمله موشکی به آنها ختم شد

۱۰ شهریور

۲ دستاورد جدید پدافند هوایی ارتش شامل رادار آرایه فازی البرز با برد ۴۵۰ کیلومتر و سامانه برهان با مأموریت مدیریت و کنترل یکپارچه تسلیحات در برد و ارتفاع کم رونمایی شدند.

۱۰ شهریور

در پی تداوم آتش سوزی تالاب بندرانزلی هواپیمای ایلیوشین۷۶ نیروی هوافضای سپاه با قابلیت حمل ۴۰ تن آب به این منطقه اعزام شد.

۱۳ شهریور

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش از رهگیری و اخطار به هواپیماهای پنهانکار دشمن از جمله اف۳۵ در مسافتهای چند صد کیلومتری خبر داد. وی افزود پدافند هوایی بارها هواپیماهای رادارگریز اف۲۲ و اف۳۵ را کشف کرده و به آنها اخطار برای تغییر مسیر داده است.

۲۸ شهریور

با صدور احکامی از سوی فرماندهی کل قوا، حضرت آیت الله خامنه ای، امیر سرتیپ نصیرزاده به جانشینی ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرتیپ واحدی به فرماندهی نیروی هوایی ارتش منصوب شدند.

۸ مهر

فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که شهرهای موشکی زیرزمینی این نیرو در طول سواحل جنوب بیش از ۷۰ کیلومتر عمق دارند. سامانه های آماده به رزم و موشکهای آماده شلیک در این شهرکها حضور داشته و می توانند به سرعت عملیات انجام دهند.

۹ مهر

رزمایش بزرگ فاتحان خیبر نیروی زمینی ارتش در مرزهای شمال غرب کشور شروع شد. در این رزمایش صدها دستگاه انواع تانک و نفربر و سایر تجهیزات زرهی و زمینی و توپخانه در مدت کوتاهی توسط کشنده های سنگین از نقاط مختلف کشور به این منطقه منتقل شده و صف آرایی کردند.

۱۰ مهر

رادار تاکتیکی برد متوسط هرمز با توانایی بالاتر در دقت و کیفیت استخراج اطلاعات هدف به همراه شبیه ساز شمس در نیروی پدافند هوایی ارتش رونمایی شد. شمس از جمله سامانه‌های شبیه‌ساز سامانه‌های راهبردی برد بلند نیروی پدافند هوایی ارتش علیه موشک‌های بالستیک و طیف وسیعی از اهداف دیگر است.

۲۰ مهر

آغاز رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ با حضور ارتش و سپاه؛ حضور انواع رادارهای برد متوسط و بلند در باندهای فرکانسی مختلف شامل رادارهای مطلع الفجر، کاوش، معراج، فتح۲، بشیر و قدس و انواع سامانه های جنگ الکترونیک و الکترواپتیک در کنار سامانه های موشکی برد کوتاه و متوسط از مشخصات این رزمایش بود که شلیکهای متعددی توسط آنها انجام شد.

سامانه راداری غیرفعال (پسیو) جوشن برای اولین بار در این رزمایش معرفی شد که با موشکهای صیاد۳ عمل می کند. همچنین سامانه های موشکی برد کوتاه مجید، دزفول و زوبین با قابلیت ویژه مقابله با موشک های کروز هم برای اولین بار در این رزمایش نمایش داده شدند.

در این رزمایش تلاش شد تا انهدام اهداف در بیشترین برد ممکن صورت پذیرد. سامانه های مرصاد، مرصاد۱۶، طبس، سوم خرداد، صیاد و تلاش و ۱۵ خرداد در این رزمایش با شلیک موشک موفق به انهدام اهداف شدند.

بمب های بالدار و دورایستا و نیز پرنده های بدون سرنشین کوچک از جمله اهداف منهدم شده توسط سامانه های بومی در رزمایش مشترک پدافند هوایی ۱۴۰۰ بود.

یکی از ویژگی های این رزمایش استفاده از قابلیت هوش مصنوعی در مرکز کنترل فرماندهی پدافند هوایی سپاه بود که به اتخاذ بهترین تصمیم در کوتاه ترین زمان در برابر تهاجم گسترده دشمن کمک شایانی می کند.

توانایی مقابله با اهداف تا ارتفاع ۱۰۰هزار پا معادل بیش از ۳۰ کیلومتر در این رزمایش اعلام شد.

۲۳ مهر

فرمانده کل سپاه از تجهیز نیروی دریایی سپاه به موشکهای کروز دریایی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر خبر داد.

۲۵ مهر

سرلشکر باقری ریاست ستاد کل نیروهای مسلح برای رایزنی های دفاعی امنیتی و پیگیری قراردادهای خرید تجهیزات دفاعی به روسیه سفر کرد.

۲۸ مهر

فرمانده هوانیروز ارتش از تجهیز بالگردهای این نیرو به تجهیزات اخلال راداری و فریب موشکهای راداری و حرارتی برای افزایش قابلیتهای خودحفاظتی آنها خبر داد.

۲۹ مهر

دهمین رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش برگزار شد. مهمترین ویژگی این رزمایش اجرای آن در به صورت غیرمتمرکز و در تمام پایگاه های هوایی و مدیریت آن به صورت متمرکز در ستاد فرماندهی نهاجا در تهران با کمک لینکهای ارتباط داده سریع و امن بود.

تصاویر مختلف خصوصاً توسط پهپادها به صورت برخط به ستاد فرماندهی از سراسر کشور ارسال شد.

یش از آغاز فاز عملیاتی رزمایش، هواپیماهای شناسایی و عکسبرداری آر اف ۴ با بهره‌گیری از دوربین بومی و پیشرفته «سمات»، پهپادهای کمان ۱۲ و هواپیمای گشت دریایی P-۳F به جمع آوری اطلاعات سیگنالی، شنود الکترونیکی و عکس‌برداری از منطقه عمومی رزمایش پرداختند.

علاوه بر شلیک بمبها و راکتها و موشک های هوا به سطح مختلف، از بمب دورایستای یاسین۹۰ توسط هواپیمای اف۷ استفاده شد. تمرین رهگیری ارتفاع پایین توسط جنگنده های اف۴ فانتوم و میراژ با همراهی جنگنده رهگیر اف۱۴ تمرین شد. پهپاد کرار با بمبهای ۵۰۰ پوندی و راکت عملیات هوا به زمین انجام داد و پهپاد کمان۱۲ مجهز به بمب نقطه زن قائم۵ با برد ۲۰ کیلومتر به انهدام هدف مبادرت کرد.

همچنین پهپاد برد بلند آرش با عملیات انتحاری موفق به انهدام هدف در مسافتهای دور شد.

۴ آبان

جانشین ریاست ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد ترکیب رزم هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین را اجرایی کرده‌ایم.

۶ آبان

یک فروند هواپیمای فوکر۲۷ که به مدت ۱۲ سال زمینگیر بود، پس از طی ۳۰ هزار نفر ساعت کار بازآماد و به ناوگان هوانیروز ملحق شد.

۱۲ آبان

سپاه در بیانیه ای از برخورد نیروی دریایی سپاه با ناوهای آمریکایی برای بازپس‌گیری نفتکش حاوی نفت خام سرقت شده ایران خبر داد. در نتیجه این عملیات نفتکش مذکور توقیف شده و در تاریخ سوم آبان در بندرعباس پهلو گرفت.

نیروهای مسلح در ۱۴۰۰؛ سالی که با تمرین نبرد با صهیونیستها آغاز و به حمله موشکی به آنها ختم شد

۱۶ تا ۱۸ آبان

برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش با حضور نیروهای زمینی و دریایی و هوایی در جنوب کشور؛ در این رزمایش عملیات جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی و سیگنالی و ضد الکترونیکی نیروهای مهاجم با استفاده از سامانه‌های شنود و جهت یاب یگان‌های تاکتیکی و ساحلی، با انواع پهپادهای شناسایی ایرانی ابابیل ۳، یسیر، صادق، مهاجر۴ و سیمرغ و انواع هواپیماهای شناسایی شامل P۳F، RF۴ و بویینگ۷۰۷ با موفقیت اجرا شد.

پایداری ارتباطات در فضای مطلق جنگ الکترونیک از جمله نقاط قوت این رزمایش بود. در مرحله تاکتیکی از این رزمایش عملیات تهاجم آبی خاکی با نفوذ به ساحل و نیز هلی برن نیروها توسط بالگرد و نیز انتقال توسط هواناو به ساحل دشمن و نیز استفاده از چتربازان برای تصرف سرپل صورت گرفت.

همچنین عملیات دفاع از سواحل در برابر نفوذ دشمن هم تمرین شد. در اولین روز از مرحله اصلی این رزمایش پروازهای پشتیبانی و رزمی هواپیماهای شکاری و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش صورت گرفت.

جنگنده های اف۴ فانتوم کار انهدام اهداف زمینی و دریایی را با موشکهای بهینه سازی شده به انجام رساندند.

در ادامه مرحله اصلی اهداف نفوذی به محدوده رزمایش توسط رادارهای پیشرفته نیروی پدافند هوایی شناسایی شده و توسط سامانه موشکی ۱۵ خرداد مورد اصابت قرار گرفتند. به علاوه رهگیری هوایی اهداف توسط پهپاد کرار رهگیر هم صورت گرفت.

همچنین با استفاده از پهپاد برد بلند سیمرغ کار انهدام اهداف ثابت و متحرک دریایی با بمب های هوشمند نقطه زن سدید و در فواصل زیاد از ساحل صورت پذیرفت. نیروی هوایی ارتش نیز با استفاده از پهپاد کمان۱۲ و بمب نقطه زن قائم اهداف را منهدم کرد.

در ادامه مرحله اصلی و در بامداد ۱۷ آبان با استفاده از سامانه پدافند هوایی مرصاد اقدام به انهدام هدف متجاوز شد. پهپاد انتحاری و برد بلند آرش هم با پرواز از مسافت دور موفق با یافتن هدف خود و اصابت دقیق به آن شد. سپس یگانهای دریایی وارد عمل شده و زیردریایی طارق از رده کیلو با شلیک اژدر هدف سطحی را منهدم کرد.

زیردریایی بومی غدیر نیز با اژدر بومی والفجر موفق شد هدف خود را منهدم کند. همچنین مین دریایی DM۱ نیز از زیردریایی طارق به کارگیری شد. همچنین در ادامه رزمایش، نیروی دریایی ارتش با استفاده از پهپاد جنگ الکترونیک و ضد تشعشع راداری «امید»، با پرواز از یگان‌های سطحی در دریا موفق به اخلال روی رادارهای دشمن در ساحل شد.

یگانهای موشکی نیروی دریایی ارتش با شلیک موشک قادر از ساحل هدفی در مسافت ۲۰۰ کیلومتری را با موفقیت منهدم کردند. همچنین شناورهای سبک این نیرو نیز با موشک ضد کشتی نصر به همین امر مبادرت کردند. در ادامه یکی از شناورهای موشک انداز این نیرو هم با شلیک موشک قدیر هدفی را در برد ۳۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار داد.

نیروی زمینی ارتش در این رزمایش علاوه بر استفاده از گلوله های هوشمند با موشکهای نقطه زن و دورایستای شلیک شده از بالگردهای هوانیروز خود موفق به انهدام اهداف شد.

در این رزمایش از رویکرد جنگ شبکه محور و تجهیزات مجهز به سامانه خودحفاظتی در مقابل جنگ الکترونیک دشمن استفاده شد.

در جریان برگزاری رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، پهپادهای MQ-۹ و RQ۴ در حالی که از کیلومترها دورتر در رصد کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور قرار داشتند، اقدام به ورود به منطقه FIR و محدوده ADIZ (منطقه شناسایی دفاع هوایی) ایران کرده بودند، از سوی پدافند هوایی ارتش رهگیری و با اخطار جدی مواجه شدند. این هواگردهای فرامنطقه‌ای پس از قاطعیت پدافند هوایی در رهگیری و اخطار، مسیر خود را از حالت نزدیک‌شونده به مرزهای جمهوری اسلامی ایران تغییر دادند.

در پایان فرماندهان ارتش از ستون بزرگ ادوات زرهی نیروی زمینی مستقر روی خودروهای کشنده سنگین و نیز شناورهای مختلف از جمله ناو جدید دنا و نیز هواپیماهای شکاری فانتوم و میراژ سان دیدند.

۲۴ آبان

افتتاح شبیه ساز هواپیمای ترابری ایلیوشین۷۶ در پایگاه هوایی شیراز

۱۸ آذر

تمرین مشترک نیروی دریایی ارتش با نیروی دریایی پاکستان برگزار شد. در این تمرین مشترک دریایی تمرین‌های ارتباطات الکترونیکی، غیر الکترونیکی و مراسم رژه دریایی بین ناوگروه نیروی دریایی پاکستان و ناوگروه منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در خلیج فارس برگزار شد.

۲۰ آذر

مراسم الحاق ۱۱۰ فروند شناور جدید تندرو موشک انداز و گشتی و نیروبر به نیروی دریایی سپاه برگزار شد. برخی از این شناورها به پرتابگر اژدر ۳۲۴ میلیمتری مجهز شده و برخی از آنها دارای سرعت ۷۵ و ۹۵ نات هستند. همچنین برای اولین بار از افزایش برد موشکهای کروز قایق های تندرو به ۱۵۰ کیلومتر خبر داده شد.

۲۱ آذر

نمایشگاه دستاوردهای تحقیقاتی و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش با نمایش محصولاتی در حوزه های مختلف و با حضور فرمانده کل ارتش افتتاح و چند دستاورد جدید از جمله مبدلهای آکوستیکی و هیدروفن رونمایی شد.

۲۲ آذر

در جریان بازدید جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از پایگاه هوایی شهید دوران شیراز یک بمب افکن سوخو۲۴ مجهز به موشک کروز هواپایه ضد اهداف زمینی مشاهده شد.

۲۳ آذر

یک هواپیمای ترابری سی۱۳۰ که توسط متخصصان این نیرو در پایگاه هفتم شکاری و ترابری شهید دوران شیراز بازآماد (اورهال) شده بود به ناوگان عملیاتی تحویل داده شد.

۲۵ آذر

نهمین رزمایش مشترک امداد و نجات بین ایران و عمان برگزار شد. شناورها و بالگردهایی از نیروی دریایی ارتش و سپاه از سوی ایران در این رزمایش حاضر بودند.

۲۸ آذر

در مراسمی بالگرد دریایی SH-۳D و دو هواپیمای ترابری اف۲۷ و یک هواناو BH۷ پس از طی مراحل بازسازی و نوسازی به ناوگان عملیاتی نداجا تحویل داده شد.

۳۰ آذر

تحویل دو شناور موشک انداز بهینه شده گرز و خنجر از رده پیکان به ناوگان عملیاتی نیروی دریایی ارتش صورت پذیرفت. هر یک از دو شناور چندین سال از رده عملیاتی خارج بوده و در حال تعمیر و بهینه سازی بودند. تجهیز به رادارهای پیشرفته و سامانه های اخلال و فریب راداری و موشکهای جدید از جمله زمینه های بهسازی های مذکور است.

۳۰ آذر

رونمایی از موتور دیزل ساخت داخل با نام مکران۳۶۰۰ با توان ۳۶۰۰ اسب بخار در نیروی دریایی ارتش صورت پذیرفت. این موتور می تواند شناورهایی که قبلاً سرعت ۱۵ گره دریایی داشتند را به سرعت ۳۰ گره برساند.

۲۹ آذر تا ۴ دی

رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ در فاز عملیاتی به مدت پنج روز در سه عرصه دریایی و زمینی و موشکی برگزار شد. سخنگوی این رزمایش از عملکرد سازمان سایبرالکترونیک سپاه در این رزمایش خبر داد.

در عرصه دریایی استفاده از پهپاد و موشک کروز و موشک بالستیک توسط این نیرو علیه اهداف دریایی ثابت و متحرک صورت گرفت. اهداف کوچک دریایی با بمبهای قائم و موشک الماس توسط پهپاد مهاجر۶ منهدم شد.

حمله همزمان به دو هدف توسط یک پهپاد در این رزمایش صورت پذیرفت. پهپاد جدید باور هم با مأموریت رصد و پایش به نیروی دریایی سپاه ملحق شد. همچنین از موشک ضد زره علیه قایقهای دشمن استفاده شد. اصابت همزمان ۵ موشک کروز به یک هدف و استفاده از موشک بالستیک نقطه زن فتح هم از پرتابگرهای متحرک و هم از پرتابگر مدفون در زمین از جمله تمرینات این رزمایش در زمینه دریایی بود. شلیک موشکهای کروز از شناورهای رزمی و قایقهای تندرو و پرتابگر ساحلی در حال حرکت صورت گرفت. در این مرحله از رزمایش جنگنده بمب افکنهای سوخو۲۲ نیروی هوافضای سپاه اقدام به رها کردن بمبهای دورایستای بالدار و نقطه زن یاسین اهداف زمینی را مورد اصابت قرار دادند.

در مرحله بعد و در عرصه زمینی تاخت آبی خاکی توسط نیروهای ویژه صابرین با هدف تصرف سرپل در ساحل دشمن صورت گرفت. همچنین نیروهای مخصوص با پشتیبانی یگانهای زرهی عملیات دفاع از ساحل و ممانعت از نفوذ دشمن به منطقه خودی را با انجام رساندند. عملیات انتقال نیروهای ویژه با تجهیزات و خودروها از تهران توسط هواپیماهای ترابری و نیروهای مخصوص توسط بالگرد از شیراز به صورت واکنش سریع در این رزمایش صورت پذیرفت.

در ادامه پهپادهای مهاجر۶ با بمب قائم و موشکهای نقطه زن و نیز با استفاده از پهپادهای انتحاری که به تازگی به ساختار نیروی زمینی سپاه اضافه شده اهداف ثابت و متحرک منهدم شد. بالگردهای تهاجمی و نیز بالگردهای ترابری مسلح هم در پشتیبانی از نیروهای زمینی اقدام به اجرای آتش علیه اهداف کردند. از غواصی در سطح و عمق، مینهای جهنده ضد بالگرد و گلوله های توپ ترکش شونده مجاورتی علیه قایقهای نزدیک شونده به ساحل و اهداف زمینی و نیز تاکتیک دیواره انفجاری در حجم بالا هم در این رزمایش استفاده شد. در این مرحله از عملیات چتر پدافندی ارتفاع پست با توپخانه و موشکهای دوش پرتاب برای دفاع از نیروهای عمل کننده گسترده شد.

یگان توپخانه نیروی زمینی سپاه در رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ با توپ های ۱۲۲، ۱۳۰ و ۱۵۵ میلیمتری، راکتهای توپخانه ای چند لوله و نیز موشکهای بالستیک نقطه زن فتح اجرای آتش داشت. برخی از این آتشباری ها توسط گلوله های هوشمند و نقطه زن صورت گرفت. یکی از اخبار مهم ارتقاء سامانه کنترل آتش تانکهای تی۷۲ نیروی زمینی سپاه به سطح تانک تی۹۰ که علاوه بر افزایش دقت امکان اجرای آتش در تاریکی شب در برد بیش از ۳ کیلومتر را به آنها می دهد و نیز عملیاتی شدن تانک کرار در این نیرو با حضور در رزمایش بود.

در آخرین مرحله از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) ۱۷ یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه با شلیک همزمان چند موشک بالستیک برد بلند به اهدافی در مسافت های دور و نیز شلیک همزمان ۱۶ موشک تاکتیکی ذوالفقار و دزفول و زلزال به ماکت شبیه سازی شده مرکز توسعه تسلیحات کشتار جمعی رژیم صهیونیستی که در مقیاس یک به یک ساخته شده بود جلوه های جدیدی از قدرت و دقت موشکهای نقطه زن خود را به نمایش گذاشت. همزمان با موشکهای مذکور ۱۰ فروند پهپاد انتحاری هم به بخشهای مختلف هدف مذکور با دقت کم نظیری حمله کردند. خبر مهم اعلام شده در این مرحله مجهز شدن موشکهای ایرانی به کلاهکهایی با قابلیت مانورهای سنگین و متعدد در جهتهای مختلف برای گریز از پدافند موشکی دشمن بود که کارایی سپر دفاع موشکی دشمن را به نزدیک صفر کاهش می دهد.

نیروهای مسلح در ۱۴۰۰؛ سالی که با تمرین نبرد با صهیونیستها آغاز و به حمله موشکی به آنها ختم شد

۹ دی

پرتاب ماهواره بر سیمرغ با سه ماهواره و رسیدن به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه

۲۳ دی

خبر فرمانده نزاجا از جایگزین شدن موشکهای ضد زره جدید با نمونه های سابق؛ تأکید وی بر اینکه تسلیحات نزاجا باید چهار شاخص دورزن بودن، نقطه زن بودن، هوشمند بودن و قابلیت شبکه محور بودن را پیدا کنند.

۲۳ دی

رزمایش ترکیبی گسترده نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور با نام محمد رسول الله (ص) برگزار شد. در فاز رزمی و نظامی این رزمایش تاکتیک‌های ترکیبی یگان‌های موشکی، ادوات و زرهی، توپخانه، پهپاد، بالگردهای تهاجمی و نیروهای پیاده و تکاور با همراهی جنگال و بهداری رزم با تمرکز بر عملیات هجومی و دفاع مستحکم به مرحله اجرا درآمد.

۲۳ دی

خبر آزمایش موتور سوخت جامد رافع با رانش ۶۸ تن و ۱۱ برابر موتور سلمان برای مرحله اول ماهواره برها

۲۷ دی

در بازدید وزیر دفاع از شرکت هسا خط تولید هواپیمای جنگنده کوثر و بدنه جدید یک بالگرد تهاجمی مشاهده شد.

۳۰ دی

نمایشگاه بین المللی ایران ژئو با حضور شرکتهای فعال در عرصه مسائل جغرافیایی و نمایش قابلیتهای مختلف در این زمینه خصوصاً پهپادهای عملیاتی در این عرصه شروع به کار کرد.

۳۰ دی

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور ایران و چین و روسیه در آبهای جنوب ایران تا شمال اقیانوس هند برگزار شد.

نیروهای مسلح در ۱۴۰۰؛ سالی که با تمرین نبرد با صهیونیستها آغاز و به حمله موشکی به آنها ختم شد

۷ بهمن

اعزام ناوگروه ۸۰ نداجا شامل ناو لجستیک تنب و بندرعباس و ناو جدید دنا با مأموریت برقراری امنیت و آموزش دانشجویان نداجا

۱۴ بهمن

رونمایی از دو پایگاه زیرزمینی جدید موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه؛ امکان به پرواز درآوردن همزمان ۶۰ پهپاد با برد بسیار بالا؛ قدرت آتش موشکی و شلیک‌های همزمان بیش از ۶ تا ۷ برابر شده است و فاصله آمادگی برای شلیک هم به یک ششم پیدا کرده است.

نیروهای مسلح در ۱۴۰۰؛ سالی که با تمرین نبرد با صهیونیستها آغاز و به حمله موشکی به آنها ختم شد

۲۰ بهمن

رونمایی از موشک خیبرشکن

نیروهای مسلح در ۱۴۰۰؛ سالی که با تمرین نبرد با صهیونیستها آغاز و به حمله موشکی به آنها ختم شد

۲۰ بهمن

انتصاب امیر حاتمی وزیر سابق دفاع به عنوان مشاور فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ارتش

۲۳ بهمن

بازدید وزیر دفاع از نمایشگاه دستاوردهای سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و خبر الحاق دو نوع پهپاد جدید به نیروهای مسلح

۲۴ بهمن

رونمایی از ۱۰ سامانه دفاعی ارتقایافته و موشک در حوزه رزم زمینی شامل موشک های آذرخش و دهلاویه جدید و راکتهای نقطه زن کالیبر ۳۳۳ و فلق جدید و گلوله های توپ و خمپاره نقطه زن و خودروی ارس۳

۲۷ بهمن

آغاز به کار دومین نمایشگاه بومی‌سازی قطعات الکترونیکی و میکروالکترونیکی؛ رونمایی از دو دستگاه الکتروشوک قلبی اتوماتیک و پروتز مفصل زانو ساخت متخصصان شرکت صاایران وزارت دفاع؛ در این نمایشگاه ۲۳۱ قطعه حساس و کلیدی رونمایی شده است، قطعات ساخته شده به دست دانشمندان صنعت دفاعی در شرکت صاایران ۹۴ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته است.

۳۰ بهمن

خبر فرمانده نداجا از عملیاتی شدن ناو دماوند به زودی؛ افزایش برد و دقت اژدرها، اتمام آزمایشهای بالگردهای ضد زیردریایی و مین روبی و الحاق آنها در آینده نزدیک

۱ اسفند

افتتاح مرکز فرماندهی و کنترل قرارگاه جنوب شرق نزاجا با حضور ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و اعلام افزایش برد موشکی هوانیروز؛ این مرکز با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی روز باعث افزایش سطح تمرکز، سازماندهی بهتر، انسجام و هماهنگی نیروهای شرکت‌کننده در رزم جهت مقابله مؤثر با تهدیدات می‌شود.

مرکز فرماندهی و کنترل همچنین امکان پیش‌دستی در برابر تهدیدات را برای نیروهای عملیاتی ایجاد می‌کند. تمامی یگان‌های پهپاد، پدافند هوایی، توپخانه، هوانیروز، موشکی، زرهی و... توسط این مرکز برای حضور در عرصه‌های عملیاتی، سازماندهی و ساماندهی می‌شوند. همچنین این مرکز با بهره‌گیری از پایش مناطق مرزی و نظارت شبکه‌محور و براساس اطلاعات آنلاین جامع، سطوح مختلف تهدید را بررسی می‌کند و جهت تصمیم‌سازی در اختیار قرار می‌دهد.

۲ اسفند

سانحه اف۵اف در تبریز و شهادت دو خلبان

نیروهای مسلح در ۱۴۰۰؛ سالی که با تمرین نبرد با صهیونیستها آغاز و به حمله موشکی به آنها ختم شد

۴ اسفند

پرواز یک اف۴ بازآماد شده در پایگاه نهم شکاری بندرعباس که ۱۷ سال زمینگیر بود

۸ اسفند

افتتاح نمایشگاه دستاوردهای نخبگان ارتش با چند دستاورد مهم در زمینه پوشش سرامیکی موشکهای پدافندی، پوشش رادارگریز برای هواپیماهای جنگنده و ...

۱۳ اسفند

حضور ایران در نمایشگاه دفاعی بغداد

۱۴ اسفند

رونمایی از محصولات جدید دفاعی در حوزه رزم زمینی، هوایی و دریایی شامل ۲ نوع بمب هواپرتاب دورایستای هدایت شونده، سلاح چند لوله چرخشی (گتلینگ)، توپ دریایی، سلاح سبک زمینی

۱۷ اسفند

پرتاب ماهواره نور۲ با ماهواره بر قاصد

۲۲ اسفند

رژه صدها دستگاه کشنده سنگین با قابلیت حمل ۵۰ تا ۶۰ تن در هفت منطقه نزاجا به طور همزمان. قابلیت انتقال ادوات زرهی به تعداد بالا در کمتر از ۲۴ ساعت به مرزها؛ بازتولید و بهینه شده در نزاجا. در اولویت بودن برنامه افزایش تحرک نزاجا در سه سال گذشته.

۲۲ اسفند

حمله موشکی به مقر صهیونیستها در اربیل عراق

۲۴ اسفند

تحویل زیرسطحی هوشمند تهاجمی بدون سرنشین و قایقهای ۹۵ نات و سامانه های موشکی کروز به ندسا (هشتمین مرحله الحاق)؛ موشکهایی با برد و قدرت تخریب بیشتر و گریز از جنگ الکترونیک دشمن

۲۵ اسفند

راه اندازی شبیه ساز اف۴دی در پایگاه چابهار

۲۷ اسفند

اعزام ناوگروه ۸۱ نداجا شامل ناو البرز و …

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • TR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    0 6
    تو اربیل هیچ اسرائیلی نبود بهانه شما برای هدف قرار دادن خاک مسلمانان است
  • محمد IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    0 0
    ماشالله به سپاه چشم دشمنان کور یه تقاضا داریم امیدورام یروز سپاه یه فکری هم بحال خودروهای داخلی بکنه از شر این ماشینهای بیخاصیت گرون قیمت راحت شیم وقتی بتونیم موشک پهباد دست کنیم مطمئن میتونیم بهترین پیشرفته ترین وباکیفت ترین باقیمت مناسب تحویل ملت عزیز ایرانمون بدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس