موشک پدافندی - نمایه

از سالها پیش بحث تجمیع و فشرده‌سازی سیستم‌های پدافند هوایی، در دستور کار صنایع دفاعی کشورمان قرار داشته و با رونمایی جدید، مشخص شد یک عضو مهم به سازمان رزم پدافند هوایی ارتش پیوسته است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق،  یکی از برجسته ترین و درخشان ترین بخش های صنعت دفاعی کشورمان که در سالهای اخیر، دستاوردهای فراوانی را به نمایش گذاشته، بخش پدافندی بخصوص پدافند موشکی جمهوری اسلامی ایران است که به دلیل تلاش های صورت گرفته، کشورمان را از خرید سامانه های خارجی، تا حد بسیار زیادی بی نیاز کرده است.

یکی از این حوزه های مهم، طراحی و ساخت نسل جدید سامانه های پدافندی کاملا متحرک است. در سیستم های دفاع هوایی زمین پایه عمدتا قدیمی، معمولا قطعاتی مثل سیستم های راداری و موشک ها از یکدیگر جدا بوده و اکثرا در یک منطقه نزدیک به هم مستقر می شدند. البته امروزه نیز برای برخی از سیستم های پدافندی برد بلند که نیاز به رادارها و موشک های بسیار بزرگ دارند این مسئله همچنان وجود دارد. اما در بحث سیستم های پدافندی کوتاه و میان برد، از سالها پیش تلاش بر این بوده که کلیه مجموعه راداری و سیستم های سلاح اعم از توپ یا موشک ها روی یک شاسی سوار شود. نکته مهم این تاکتیک، در حقیقت بحث افزایش تحرک سامانه پدافندی بوده ضمن اینکه کلیه ملزومات برای بحث درگیری تقریبا روی یک شاسی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:

رکوردشکنی نمایش پهپادهای ایرانی با حضور ۵۰ پرنده مدرن و متنوع/ رونمایی از سامانه جدید پدافندی و مجهز شدن نزاجا به بالستیک نقطه‌زن +عکس

رونمایی از برادر کوچک «باور ۳۷۳» با ۴ پرتابگر عمودی جدید/ شناورهای سپاه و ارتش آماده تست نسل جدید سامانه‌های پدافندی +عکس

«مجید» شکارچی جدید ریزپرنده‌ها و کروزهای متجاوز به کشور/ امکان تبدیل تانک‌های قدیمی به سکوهای مدرن پدافند هوایی فراهم شد +عکس و فیلم

برای نمونه در دوران دفاع مقدس ستون فقرات توان ضد هوایی کشور ما را موشک های HAWK تشکیل می داد یا بعد از مدتی موشک های سری HQ-۲ نیز وارد خدمت پدافند کشور شد. هر دوی این سامانه ها از حجم زیادی از بخش های مختلف و رادارهای مجزا و همچنین حامل های موشکی تشکیل و در منطقه ای نصب می شدند و این مسئله، هم زمان استقرار آن ها را افزایش و هم توان تحرک آن ها را کاهش می داد.

تلاش در دنیا برای فشرده کردن سیستم های پدافند هوایی

در بحث فشرده سازی و ترکیب کردن رادار و سیستم های سلاح روی یک شاسی، از تقریبا اواسط جنگ سرد به بعد، در دو سوی پرده آهنین اقدامات مختلفی انجام شد. سامانه هایی مثل توپخانه متحرک شیلکا ساخت شوروی سابق و موشک های سطح به هوای رولند فرانسوی از جمله نمونه های معروف این سامانه ها هستند که هر کدام از آنها به نوعی در کشور ما نیز حضور پیدا کردند.

سامانه های شیلکا که قبل از انقلاب خریداری شده و حداقل یک مورد از سامانه های رولند ساخت فرانسه در اختیار رژیم بعثی نیز در جریان جنگ تحمیلی به غنیمت رزمندگان ایرانی درآمد. اما در دهه ۸۰ شمسی، سامانه پدافند هوایی متحرک تور از کشور روسیه خریداری و به سازمان رزم پدافند هوایی سپاه وارد شد. این سیستم تقریبا اولین سامانه پدافندی کاملا متحرک در سازمان رزمی کشور بود که بحث فشردگی و نصب همزمان رادار و موشک روی یک شاسی را در خود به همراه داشت.

از طرف دیگر صنایع دفاعی کشور ما با الگوگیری از سامانه های کورتال فرانسوی و نمونه چینی آن یعنی FM-۸۰ که گاهی به نام HQ-۷ نیز شناخته می شود، توسعه یک سیستم پدافندی کوتاه برد را آغاز کردند. تلاش اول در این زمینه سامانه پدافندی "یا زهرا (س) " بود. در این سیستم سیستم های راداری، اپتیکی و موشک ها روی یک کشنده چرخ دار نصب شده اند ولی این شاسی، بایستی توسط یک کشنده دیگر حمل می شد.

رونمایی از نسل جدید سامانه‌های پدافندی متحرک با «صیاد تاکتیکی» / ایران چگونه از HAWK به مجید و زوبین رسید +عکس

سامانه پدافندی "یا زهرا (س) " در حال شلیک آزمایشی

گام دیگر در ارتقاء همین سامانه "حرز نهم " بود که به صورت کامل روی کامیون نصب شده و تقریبا می توان گفت اولین پدافند سطح به هوای تمام متحرک ایرانی است اما تا رسیدن به گام های فعلی، راه پرپیج و خم و سختی، با موفقیت طی شد.

رونمایی از نسل جدید سامانه‌های پدافندی متحرک با «صیاد تاکتیکی» / ایران چگونه از HAWK به مجید و زوبین رسید +عکس

سامانه پدافند هوایی حرز نهم

اما نمی توان از پدافند هوایی متحرک در کشور صحبت کرد و حرفی از دو سامانه معروف نیروی هوافضای سپاه یعنی طبس و سوم خرداد نزد. دو سامانه پدافندی که برای اولین بار در جریان بازدید معروف فرماندهی کل قوا از نمایشگاه دستاورد های نیروی هوافضای سپاه رویت شده و تا به امروز بخش عمده ای از توان پدافندی کشور ما در بحث سیستم های میانبرد را تشکیل می دهند.

رونمایی از نسل جدید سامانه‌های پدافندی متحرک با «صیاد تاکتیکی» / ایران چگونه از HAWK به مجید و زوبین رسید +عکس

سامانه پدافند هوایی طبس

رونمایی از نسل جدید سامانه‌های پدافندی متحرک با «صیاد تاکتیکی» / ایران چگونه از HAWK به مجید و زوبین رسید +عکس

سامانه پدافند هوایی سوم خرداد در زمان بازدید فرماندهی کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران

این دو سامانه ایرانی در حقیقت بر پایه الگو برداری از سامانه بوک روسی توسعه پیدا کرده و خصوصا در مدل سوم خرداد به یک سامانه پیشرفته مجهز به سیستم رادار آرایه فازی باند ایکس با توان درگیری با اهداف تا فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتر و ارتفاع ۲۵ کیلومتر بدل شد. سامانه پدافند هوایی سوم خرداد به تاریخ ۳۰ خرداد سال ۱۳۹۸ توجه جهانی را به سمت خود جلب و یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکایی را از سمت آب های جنوبی به حریم سرزمینی کشور ما تجاوز کرده بود را سرنگون کرد.

البته متخصصان سپاه در ادامه یک نمونه ارزان قیمت تر از سامانه سوم خرداد به نام 9 دی را نیز توسعه داد که با موشک های کوتاه برد با هدایت فرمانی بهره می برد و برای مقابله با اهدافی مثل بمب های هوشمند یا موشک های کروز توسعه یافته است.

زوبین، مجید و دزفول وارد خدمت می شوند

در سالهای اخیر، اما سیستم های جدید پدافندی تمام متحرکی که بیشتر در بحث دفاع در ارتفاع پایین و خصوصا در برابر موشک های کروز و پرنده های بدون سرنشین تاکید دارند، وارد خدمت شدند. یکی سامانه دزفول که در حقیقت مدل ایرانی سامانه تور است و روی شاسی کامیونی سوار شده و در ابتدا به نیروی هوافضای سپاه تحویل شده و در رژه روز ارتش در سال جاری مشخص شد که به نیروی پدافند آجا نیز تحویل شده است.

رونمایی از نسل جدید سامانه‌های پدافندی متحرک با «صیاد تاکتیکی» / ایران چگونه از HAWK به مجید و زوبین رسید +عکس

سامانه دزفول در اختیار پدافند هوافضای سپاه

رونمایی از نسل جدید سامانه‌های پدافندی متحرک با «صیاد تاکتیکی» / ایران چگونه از HAWK به مجید و زوبین رسید +عکس

سامانه دزفول در اختیار پدافند هوایی ارتش در رژه روز ارتش در تهران

سامانه مجید از جمله سیستم های پدافندی کوتاه برد،  ابتکاری و ارزان قیمت ساخت صنعت دفاعی کشور است که بر اساس یک سیستم اپتیکی برای فعالیت در ۲۴ ساعت روز و شرایط مختلف آب و هوایی و پوشش دادن ارتفاع و برد های کوتاه توسعه پیدا کرده است. کل موشک و سامانه هدف یابی و هدف گیری " مجید " را می توان در پشت یک وانت سوار کرد و تحرک بسیار خوبی به آن بخشید. این سامانه توان درگیری با اهداف تا برد ۸ و ارتفاع ۶ کیلومتری را دارد.

رونمایی از نسل جدید سامانه‌های پدافندی متحرک با «صیاد تاکتیکی» / ایران چگونه از HAWK به مجید و زوبین رسید +عکس

سامانه پدافند هوایی کوتاه برد مجید

رونمایی از نسل جدید سامانه‌های پدافندی متحرک با «صیاد تاکتیکی» / ایران چگونه از HAWK به مجید و زوبین رسید +عکس

سامانه پدافند کوتاه برد زوبین

سامانه زوبین دیگر سیستم پدافندی متحرک کوتاه برد کشور ما است که به نوعی می توان آن را در کنار سامانه "مجید"، یک تیم پدافندی نامید. این سامانه که شامل سامانه راداری و موشک هایی با قابلیت پرتاب عمودی است می تواند با اهدافی تا فاصله ۲۰ کیلومتری درگیر شده و هدف عمده آن نیز مثل مجید پهپادها و موشک های کروز است.

صیاد تاکتیکی به جمع شکارچیان پدافند ارتش پیوست

اما در جریان رژه روز ارتش در ۲۹ فروردین ماه سال جاری بود که یک سامانه جدید پدافندی در رژه تهران از مقابل جایگاه عبور کرد و اسم آن "صیاد تاکتیکی" اعلام شد. اگر بخواهیم این سیستم را بر اساس تصور موجود توصیف کنیم، یک سامانه راداری جمع شده و حداقل ۲ کنیستر حامل موشک های صیاد ۲ یا ۳ روی این سامانه نصب شده است. در خصوص برد یا ارتفاع درگیری این سامانه اطلاعات خاصی منتشر نشده ولی با توجه به احتمال بسیار بالای بهره گرفتن از موشک های سری صیاد ۲ یا ۳ در این سامانه، احتمال پوشش دادن تا فاصله ۱۰۰ کیلومتر در این سیستم جدید پدافندی متصور است.

رونمایی از نسل جدید سامانه‌های پدافندی متحرک با «صیاد تاکتیکی» / ایران چگونه از HAWK به مجید و زوبین رسید +عکس

سامانه پدافند هوایی "صیاد تاکتیکی" در جریان رژه روز ارتش در تهران

موشک های پدافندی سری صیاد پیش از این در سامانه های پدافندی مثل سری تلاش، ۱۵ خرداد یا باور ۳۷۳ مورد استفاده قرار گرفته اند و در آن سامانه ها، موشک ها و سیستم های راداری عمدتا از هم جدا بودند ولی در "صیاد تاکتیکی" شاهد این مسئله هستیم که با ترکیب موشک و رادار روی یک شاسی، یک سامانه پدافندی حداقل میان برد با تحرک بالا و در عین حال نیاز به خودروهای کمتر و زمان واکنش کوتاه تر وارد خدمت نیروی پدافند کشورمان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    درود به ارتش ایران زمین
    • سید IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      85 17
      درود به نیروهای مسلح سرافراز ایران اسلامی از جمله سپاه و ارتش و نابود باد دشمنان حقیر آنان
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      45 5
      کشور آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
    • یاشاسین اردبیل IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      16 4
      باعث افتخار ما ایرانیان هست
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      8 15
      ای کاش این را هم به گوش فرماندهان برسانید. در کنار پیشرفت های فناوری ، استفاده از حرز ها و ادعیه خاص برای نفرات و ادوات ان شالله موثر خواهد بود. مانند ادعیه ای که در زمان جنگ پیامبر و امیرمومنان استفاده می نمودند.
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      4 4
      دولت قرار بود سالی یک میلیون مسکن بسازد . چند عدد مسکن تا حالا ساخته اید؟
    • منتظر IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      6 2
      با دقت در تعداد منفی های نظر اول میتوان به راحتی فهمید که عده ای فقط برای منفی دادن به نظرات ارزشی وارد سایت شده و مواجب بگیر هستند چنانچه تعداد منفی و مثبت های نظرات بعدی را نگاه کنید متوجه میشوید که در ساعت ابتدایی وارد سایت شده و به نظرات منفی دادند و به سراغ سایت های بعدی و لجن پراکنی در فضای مجازی رفتند حالا چه البانی نشین چه خاین وطن فروش چه غرب پرست. جانم فدای ایران اسلامی و رهبر حکیم فرزانه اش و مردم عزیز و دوست داشتنی ایران زمین
    • محمدرضا IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      5 0
      فقط یه منافق یا دشمن میتونه به ارتش کشورش یا حافظ ناموسش نظر منفی بده
  • حقگو IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    54 3
    با بررسی جنگ های اخیر اهمیت اسمان و پدافند هوایی بسیار. روشن است. دفاع در مقابل موشک های کروز. موشک های بالستیک. هواپیماها. و پهبادها و رد یابی گلوله های توپ و خمپاره در جنگ خیلی مهم است. نیروهای زمینی بدون پشتیبانی پدافند بسیار اسیب پذیر هستند. ازخداوند برای همه فعالان این عرصه توفیق روز افزون خواستاریم.دستمریزاد
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    67 7
    ایران شانس آورده که غیرازS_300خریداری شده از روسیه،تمام سامانه های پدافندی رابه همت وغیرت افرادگمنام ووطنپرست ومتدین داخل کشورمیسازه و تولیدمیکنه بخاطرهمین شناسایی شدنش سخته اگر نفوذیهاوجاسوسان رخنه نکنند،مثل قضیه جاسوس هسته ای،آسیب رساندن یاشناسایی شدن سامانه های پدافندی ایران به این راحتیهانیست چون هیچ شباهتی نه به سامانه های غربی داره نه شرقی
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      27 12
      ضمنا این جاسوس هسته ای درزمان ریاست جمهور لیبرال غرب گراوکلیدساز،فعالیتشون چندبرابربیشتر شده بودمثل سقوط پی درپی ماهواره های ایران در زمانیکه پرتاب ماهواره ها به مخابرات دردولت غرب گرای حسن روحانی واگذارشده بودباوزیرمخابراتی که شلوارجین می پوشیدهم زمان باسخنان نتانیاهوکه جوانان ایرانی حق دارند شلوارجین بپوشند!
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      2 37
      داداش دستشون درد نکنه ولی این همه پول برای خرید جنگ افزار هزینه میشه برا چی خرج میکنن؟؟ خب همین پدافند رو وارد میکنن ب اسم دیگه با کمی تغییرات رونمایی میکنن ....داداش...
    • آریا IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      4 1
      ۱۱:۲۹ ، آخه آبجی من ، اگر این سلاحها وارداتی بود آمریکا و اسرائیل با ایران رودربایستی دارن که جلوی ورود این سلاحها را به ایران بگیرن یا اینکه اندازه تو هم نمی فهمن ؟ چقدر از نوشتن این مهملات لذت می برید که خودتون رو اینطوری مسخره می کنید ؟
  • مغزمتفکر IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    7 24
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    27 9
    کی باشه ببینیم سرعت جاکن شدن وشتاب اولیه در موشک های پدافندی ایران رسیده باشه به۲۷ماخ و سرعت فراصوت نزدیک به ۱۰ده کیلومتردرهرثانیه که هدیه ای باشه بهF35رژیم غاصب آنهم برای خوش آمدگویی کیلومترهانرسیده به مرزهای هوایی ایران
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      19 5
      ان شاءالله
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    18 3
    احسنت . خدا قوت دم شما ها گرم . هرچقدر تعداد سامانه ها بیشتر باشد دفاع قوی تر میشود بخصوص سامانه هایی که برای زدن پهپاد و موشک کروز هست بیشترین تهیدی برای کشور ما از سوی پهپاد و موشک هاست
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    18 6
    سامانه های بسیار کوچکتر هم تولید کنید که ردگیری و انهدامشان بوسیله پهپاد و موشکهای ضد رادار سخت شود ...جنگ اکراین خیلی آموزنده است برای صنایع اسلحه سازی ما
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      30 3
      خداییش شانس آوردیم درشرف خریدن جنگ افزار روسی مثل تانک هایT_90ویاجت جنگنده روسی و نسبتاقدیمی سوخو۲۷یاسوخو۳۰بودیم که جنگ بین اکراین روسیه به وقوع پیوست ومشخص شداکثرش داره تلفات سنگینی میده درمیدان جنگ واقعی!این جنگ حکم طلابرای ایران داشت که پول خرج بعضی سلاح های روسی پرتلفات مثل تانکT_90نکردبهش با عبارت:نقص جک درون جعبه تانک‌های روسی یاد می کنندومعروفه ازداخل تانک گلوله هامنفجرمیشه
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    4 22
    رونمایی اجناس چینی و روسی به شما تبریک میگم
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      15 3
      لابد بیرقدار مونتاژی خوبه
    • محمد IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      7 2
      اشتباه اومدی اینجا سایت خبریه
    • حمید IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      6 1
      خداییش اگه نظر ندی میگن لالی؟! تو از رادار آرایه‌ی فازی و TWS (شناسایی و ردگیری همزمان) نجم 802 که توی این سامانه‌ی صیاد از طراحی تا ساخت و پیکربندی کاملش توی ایران انجام شده؛ چی حالیته که نظر می‌دی؟
    • رحمت عیدی IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 0
      باشه تبریکتو قبول میکنیم بالاخره از قدیم گفتن تبریک ننه عروس شگون داره تازه ازون جو گرفته های خود شیرینم که باشه شگونش مضاعفه اگه از حسودای ذات خرابِ سوخیده باشه با شگون شانسم میاره اگه از دشمنای دانا ولی احمق باشه با شگون خوشحالی میاره اگه از نادونای خوش ذات و خوش مرام باشه با شگون یوخده غصه میاره که البته چاره داره خلاصه ما و اینهمه شگون و میمنت محاله محاله خخخ
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    5 4
    داداش..حالت خوبه..بحث درمورد موشک هست چه ربطی به ترکیه دارد ..عقده‌ وتوهمات داری جاش اينجا نیست
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    9 3
    خیلی وقت دلم برای آواکس اوجبرواجبات است تنگ شده بود کجا بودی چندوقت نبودی داداش؟
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    11 8
    آفرین. بومی سازی س۵۰۰، موشک‌های قاره پیما، ماهواره زن، هایپرسونیک، ترکیبی با هوش مصنوعی در مراحل بعدی.
  • FR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    9 2
    پهپاد که بتواند موشک کروز و جنگنده را شکار کند باید ساخت و همچنین بالن دارای رادار یا هر وسیله دیگر دارای رادار در ارتفاع ۳۰ متری زمین باید ساخت
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      5 1
      منظورتون ارتفاع۳۰سی کیلومتربه بالابودکه اشتباه نوشتید۳۰سی متر
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    16 1
    درود بر ارتش ایران زمین
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    4 1
    کامیون سفید حامل صیاد تاکتیکی و دزفول است ، ساخت داخل است ؟؟؟
    • سیاوش US ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 1
      سوال منم بود
  • دلسوز IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    9 1
    هرهزینه ای برای ارتقا سیستم موشکی ودفاعی سرمایه گذاری برای امنیت کشوره
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    11 1
    به فکر جنگنده باشید
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    5 4
    در دنیای امروز موشک جنگنده برد کوتاه سیستم پدافند ضد زره توپ پهپاد از اوجب واجبات هواپیما برد بلند تانک منسوخ هست در جنگ اکراین شاهد هستیم
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    2 11
    سوم خرداد همون بوکه که تحت لیسانس روسیه تولید میشد
    • مجتبی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      20 2
      موشک های روسی با دقت کم حداقل دوتایی باید شلیک شوند تا احتمال برخورد به هدف بیشتر شود اما در سوم خرداد با موشک صیاد فقط یک شلیک برای نابودی هدف کفایت می کند.
    • DE ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      2 25
      رضا مارمولک: من موندم این آقا مجتبی این نظراتش را از کجاش در میاره
    • رحمت عیدی IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 0
      مَشتی تولید تحت لیسانس ظاهری و باطنی دقیقا همون نمونه اصلیه فقط باطنیش یکی دو درجه پایینتره مثلا بوک روسی تمام مدلاش روی شاسی زنجیری تانک است ولی سوم خرداد روی شاسی چرخداره که خارج از توان فنی کشور تولید کننده تحت لیسانس و خلاف قوانین و قراردادهای تولید تحت لیسانس است صرفا جهت اطلاع گفتم، حالا بقول تو ما با نمونه تولید تحت لیسانس اونم فقط با یک موشک برخلاف نمونه اصلی که دوتا شلیک میکنه گلوبال هاوک فوق مدرن آمریکایی رو زدیم که تمام دنیا منجمله آمریکاییها و خوده روسها کَف کردند کَف روسها اونقدر بود که گفتند ایران با یک موشک افسانه ای گلوبال هاوک رو زده چون هم سطح بالای فناوری پهپاده رو میدونستند هم چتر حمایتی جمینگ هواپیمای پوسایدون گشت دریایی همراهشو که ایران نزدش رو میدونستند(که ترامپ بابت نزدنش از ایران تشکر کرد) ،خب میشه دلایل کف کردن روسیه تولید کننده بوک که مدل خیلی پیشرفته ترشو داره و آمریکای تولید کننده گلوبال هاوک فوق مدرن رو از اون ماجرا توضیح بدی؟؟ صد البته که توضیح منطقی نداری چون در بهترین حالت یک هموطن ناآگاه از مسائل نظامی و سیاسی با ذهنیت و فکر منحرف و فریب خورده از پروپاگاندای رسانه ایی دشمن هستی وگرنه تو میدونی تمام تجهیزات و تسلیحات ایران نمونه درجه دو و سه روسی وچینی هست ولی آمریکا و اسقاطیل نمیدونن واسه همینم بخاطر عدم شناخت از فناوری تسلیحات و عدم اطلاع از قدرت ما تا حالا حمله نظامی نکردن به ایران!!!
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    1 9
    دیگه فایده ندارد بجز فرماندهان سربازان با شلیک واکسن اسراییلی مریض شده اند
  • دوستار IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    2 3
    باید دست درد نکند صنایع نظامی ایران نیروهای مسلح عزیز وجان برکف از جنگنده قاهر 313
  • NL ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    4 4
    این دستاوردها نشان دهنده ی نوآوری بومی سازگار با اسلام است.
  • NL ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    6 1
    راه مبارزه با غرب که بر بنیان مدرنیته بنا شده شناخت مدرنیته و نقد و واکاوی آن است در مرحله ی بعد در عین اینکه معتقد به جامعیت دین هستیم و اینکه انسان مکلف است از طریق اجتهاد یا از راه مراجع تقلید به تکلیفش آگاه شود و آن را اجرا کند باید خطوط قرمز تفکر که در احادیث متواتر به معنا نوعی عبادت توصیه شده را مشخص و تکلیف فکری خود را با توجه به اولویت بندی در زمینه ای که باید تفکر کرد شروع کنیم. باید وزارت آموزش و پروش و وزارت علوم بیاید با توجه به روش اثبات دانش موقتا تعالیم علوم مدرن ( ساینس ) را از تعالیم دانشی که سازگار با اسلام است جدا سازد. نام این دانش سازگار از نظر تاریخی حکمت است. حکمت دانش حقیقی است. در پایان اندیشه ورزان را به مطالعه ی تاریخ تحول دانش ( نه علم ) و روش های اثبات دعوت می نمایم و اینکه نباید کلمه ی دانش و علم را مترادف هم قرارداد زیرا متفاوت از هم هستند.
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    8 1
    ابتکارات هوشمندانه همراه با توانائی ها
  • NL ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 1
    حکمت دانش حقیقی است. حکمت در مرحله ای شروع میشود که منابع 4گانه فقهی در مورد تکلیفی مثل تفکر سکوت کرده اند لذا باید چارچوب نوآوری مشروع را بر مبنا اصول عملیه در علم اصول فقه مشخص کرد.
  • مجتبی IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    13 1
    موشک های روسی با دقت کم حداقل دوتایی باید شلیک شوند تا احتمال برخورد به هدف بیشتر شود اما در سوم خرداد با موشک صیاد فقط یک شلیک برای نابودی هدف کفایت می کند.
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    10 1
    بحران اوکراین , یکسری عملکردهای ناتو را نشان داد مثلا مشخص کرد ناتو و کلا غرب بخواهند به جایی حمله کنند ابتدا با پهبادها (مسلح یا انتحاری) , نیروی پدافندی منطقه را نابود می کنند و بعد با جنگنده هایشان شروع به بمباران گسترده می کنن هر چقدر هم بهترین پدافندها را تولید کنیم اگر یکسری نکات رعایت نشه پهبادهای دشمن کار خودشونو می کنن پس "حتما , حتما و حتما ما باید سیستم های پدافندی مراقبت از سیستم های پدافندی داشته باشیم" یعنی اگر تو یک منطقه ایی یک سیستم پدافندی داریم یک حلقه ترکیبی از سیستم های پدافندی مثل مجید و توپ های 23 میلی متری اتوماتیک هم دورش داشته باشیم مثلا اس 300 یا سوم خرداد در حال فعالیت هستند ترکیبی از مجید , حائل , سماوات , سعیر و مصباح باید دور این ها چینده بشه 2 یا 3 سامانه این شکلی اطراف سامانه اصلی پدافندی باشن یک حلقه قدرت تشکیل بدن و حتما لازم است حداقل یک نفر نیروی آموزش دیده مسلح به دوش پرتاب هم کنار سامانه اصلی قرار بگیره و آماده باشه اگر این حلقه های قدرت شکل نگیره دشمن خیلی راحت می تونه با فرستادن موجی از پهبادها رسما زمین را از وجود هر گونه گردان پدافندی پاک کنه پس لازمه صنایع ما تمرکز زیادی روی تولید گسترده چنین سامانه های برد کوتاهی داشته باشن کیفیت و دقت شلیک این ها را بالا ببرن این سامانه ها سرتاسر ایران و دور تا دور گردان های پدافندی , اماکن نظامی و سیاسی را پر کنند ریز پهبادها دقیقا تهدید روز هستند و زدن این ها با موشک کاری سخت و پرهزینس و اگر حملات فوجی باشه دیگر سیستم های موشکی به درد نخواهند خورد .
  • ایرانی IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    34 1
    لطفا ازینا تند تند رونمایی و تولید کنید تا ما ذوق کنیم
  • سیدمرتضی IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    8 1
    در اینده نه چندان دور ما شاهد دفاع نزدیک پدافندی توسط ترکیب مایکروویو هدایت شونده با موج قوی و لیزر هستیم برای مقابله با حملات فوجی و از کار انداختن سیستم الکترونیکی پهپاد ها و موشکهاست پادهایی اینچنینی برای از کار انداختن قایق های تندرو و وسایل کوچک دریایی، عملا در اینده پدافند کاری بسیار پیچیده میشه، اما ما هم باید بریم دنبال اینطور سلاح های دفاعی و دنبال شکست اینطور پدافندها، من قبلا ایراد گرفته بودم از مجید و زوبین به دلیل ارتفاع کم درگیری اونها اما بازم میگم این زحمات که کشیده میشه با این بودجه محدود واقعا دستتون درد نکنه هم داره، اما واقعا محدودیت بودجه دفاعی یک عقب افتادگی هم ایجاد میکنه مثل خیلی سلاح های ساخت وزارت دفاع که اصلا وارد خدمت گسترده نشدن یا همین وسایل دید در شب وسایل حفاظت شخصی و یا یاپروژه های ول شده
    • DE ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      2 53
      پرفسور شما حیف نیست وقتت را میگذاری برای کامنت نوشتن .خب این اطلاعات به این مهمی و سری را که تمام جاسوسان دنیا دنبالش هستند را چرا نمیری محرمانه به اسلحه سازهای ایران بدهی .الان همه فهمیدند قراره ایران چی بسازه . باور کن . یادم افتاد به همسایه مون با ۵۰ کیلو اضافه وزن با تخمه و کیک و چای و نوشابه مینشست جلوی تلوزیون فوتبال تماشا میکرد و در مسابقات بین المملی وقتی علی دایی بازی میکرد فقط داد میزد و جیغ میکشید میکفت بزن بزن ..شوت کن.. لایی بکش..عه بابا خراب کردی گند زدی بابا این ها بازی بلد نیستند الکی علی دایی شدند...ولی خودش کلا یک دفعه هم فوتبال بازی نکرده بود. والا
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    14 1
    موشکی که لازم داریم زدن ماهواره های دشمن است. این موشک بازدارندگی بزرگی ایجاد میکنه.
  • محمد علی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    6 1
    جنگ الکترونیک مهمترین گزینه امریکایی هاست که معروفن
    • DE ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 60
      جنگ الکترونیک مهمترین گزینه امریکایی هاست که معروفن- خصوصا درافغانستان ضد طالبان جنگ الکترونیک کردند فایده نداشت بعد جنگ الکتریک کردند با های ولتاژ اونوقت خودشون را برق گرفت مثل بند تمبون دررفتند پرت شدند بیرون.
  • Ismail IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    ماشالله پیشرفتها زیاد برای ایران عزیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس