کد خبر 1358439
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹
سران سیاسی شیعه عراق از آتش بس در یمن استقبال کردند

در نخستین واکنش ها به اعلام آتش بس دو ماهه بعد از هفت سال جنگ تحمیلی عربستان سعودی علیه ملت یمن، تعدادی از سران سیاسی عراق از آن استقبال کردند.

به گزارش مشرق، «نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی، «سید مقتدا صدر» رهبر جریان صدر و «شیخ خالد الملا» رهبر جماعت اسلامی اهل سنت از اعلام آتش بس در یمن استقبال کردند.

 نوری المالکی: آتش بس یمن، چشمه نور امید تشویق کننده است

رهبر ائتلاف دولت قانون در بیانیه ای گفته است که طرح سازمان ملل در برقراری آتش بس در یمن، چشمه نور امید تشویق کننده است.

سران سیاسی شیعه عراق از آتش بس در یمن استقبال کردند

نوری المالکی ابراز امیدواری کرده است که آتش بس، فرصتی برای بنای صلح عادلانه و ثبات در کشوری باشد که سال هاست از مصائب جنگ و تلخی مشقت های انسانی به ویژه در میان غیرنظامیان اعم از زنان، کودکان و سالخوردگان رنج می کشد.

وی همه طرف ها را به استمرار آتش بس و حفظ آن فرا خوانده و گفته است: «بگذارید مردم مظلوم یمن، سرنوشتش را خودش تعیین کند، آینده این کشور، به همه ملت یمن اختصاص دارد.»

سید عمار حکیم: تحولات یمن، امیدبخش است

رهبر جریان حکمت ملی نیز در توئیتی گفته است که با امیدواری بالایی تحولات در پرونده یمن از جمله طرح آتش بس سازمان ملل برای پایان بحران هفت ساله در این کشور را دنبال می کند.

سران سیاسی شیعه عراق از آتش بس در یمن استقبال کردند

سید عمار حکیم افزوده است که جنگ هفت ساله یمن، قربانیان زیادی را در میان غیر نظامیان برجای گذاشته و باعث نابودی زیرساخت ها و از بین رفتن منافع عمومی کشور و مردم شده است.

وی تاکید کرده است: حمایت کامل خود را از این طرح آتش بس اعلام می کنیم و از همه طرف های درگیر می خواهیم که از فرصت فراهم شده برای پایان جنگ و شروع گفت وگوی فراگیر، بهره ببرند تا دروازه ای برای این باشد که «یمن شاد» دوباره شکوفایی و رفاه خود را بازیابد.

در بین اعراب، همواره از یمن به عنوان «یمن شاد» یا «خوشبخت» یاد می شود و سید عمار حکیم به عبارتی اشاره داشته که سال هاست به علت جنگ ظالمانه سعودی ها در یمنی ها به چشم نمی خورد و سال هاست که جنگ و محاصره ستمگرانه، چهره شاد یمنی ها را مخدوش کرده است.

مقتدا صدر: سلام بر یمن و ملت آن

مقتدا صدر رهبر جریان صدر نیز به نشانه استقبال از روند آتش بس در این کشور تنها به یک هشتگ کوتاه تحت عنوان «#سلام للیمن وشعبها» (سلام بر یمن و ملت آن) اکتفا کرده است.

این توئیت مقتدا صدر در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و در داخل عراق و یمن به آن واکنش های متفاوتی صورت گرفت.

سران سیاسی شیعه عراق از آتش بس در یمن استقبال کردند

اغلب طرفداران صدر از آن استقبال کرده اما عده ای که بخش قابل توجهی از کاربران یمنی هستند، نیز از آن انتقاد کرده اند و گفته اند که چرا مقتدا صدر در طول هفت سال گذشته که مردم یمن در معرض جنگ بودند، از آنها یاد نکرد.

انصارالله یمن: ای اهل عراق آیا با وجود آیت الله سیستانی اختلاف در تشکیل دولت معقول است؟

چند ساعت بعد از این توییت های سران شیعه عراقی، انصارالله یمن از زبان «محمد البخیتی» یکی از سران دفتر سیاسی این جنبش به طور غیرمستقم سران عراقی را درباره طولانی شدن تشکیل دولت عراق مورد سرزنش قرار داده است.

محمد البخیتی اخیرا در توییتی نوشت: ای اهل عراق! آیا معقول است که تشکیل دولت را اینقدر طول بدهید در حالی که سید علی سیستانی یکی از داناتزین و پارساترین مراجعی که تاریخ عراق به خود دیده، بین شماست؟

سران سیاسی شیعه عراق از آتش بس در یمن استقبال کردند

البخیتی ادامه داده است: آیا او (آیت الله سیستانی) همان نیست که به برگزاری انتخابات برای اولین بار در عراق پافشاری کرد و اگر او نبود انتخاباتی نیز در کار نبود؟

این عضو برجسته انصارالله یمن سران عراقی را نصیحت کرد که «وجود آیت الله سیستانی بین شما در این زمانه دشوار، نعمتی از سوی خداست؛ آن را ضایع نکنید.»

اشاره انصارالله یمن به کشمکش های بین جریان های عراقی به ویژه شیعی و عدم توافق آنان بر سر تشکیل دولت آینده است.

شیخ خالد الملا: جنگ بیهوده یمن، نیز بالاخره متوقف شد

در همین حال، شیخ خالد الملا رهبر جماعت علمای اهل سنت از معدود شخصیت های برتر اهل سنت در عراق است که نسبت به آتش بس در یمن واکنش نشان داده و آن حمله به این کشور را «جنگ بیهوده» نامیده است.

شیخ الملا در توئیتی گفته است: وقتی می گوییم که جنگ ها در منطقه ما همگی بیهوده است و هیچ سودی ندارند برخی صداها در حمایت از این جنگ ها برخاسته می شود، جنگ یمن یکی از آن جنگ های بیهوده است که بالاخره متوقف شد.

وی ادامه داده است: «جنگ یمن چه فایده ای، جز خونریزی و آوارگی مردم و نابودی شهرها و از  بین بردن حقوق ملت ها داشته است، خداوند ما و شما را از شر این جنگ ها و فتنه ها، حفظ کند.»

با وجود این مواضع سیاسی، از حیث رسمی، دولت عراق تاکنون نسبت به اعلام آتش بس دوماهه در یمن سکوت کرده است.

نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن از آغاز اجرای آتش‌ بس بین دولت نجات ملی یمن و ائتلاف سعودی خبر داد.

دفتر «هانس گروندبرگ» اعلام کرد که آتش بس که به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت از ساعت هفت عصر روز شنبه (۱۳ فروردین ۱۴۰۱) آغاز شد.

از شنبه گذشته، تمامی عملیات نظامی تهاجمی زمینی، هوایی و دریایی متوقف شده و نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن تاکید کرد که موفقیت این ابتکار به تعهد مستمر طرف‌ های متخاصم به اجرای توافقنامه آتش بس بستگی دارد.

شروط قرارداد آتش‌بس شامل تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بندر «الحدیده» و اجازه دو پرواز از فرودگاه «صنعا» و به این فرودگاه در هفته است.

«محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی و سخنگوی انصارالله یمن پیش تر گفته بود که یمن از آتش‌ بس اعلام شده توسط نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن استقبال می‌کند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی ها به عمق اراضی سعودی ها، ریاض ناچار، تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس