کد خبر 1359339
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
30 برابر شدن خریدهای نظامی اوکراین از ترکیه

داده‌های رسمی نشان داد که اوکراین در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۳۰ برابر بیشتر از سال قبل از ترکیه تجهیزات نظامی خریداری کرده است.

به گزارش مشرق، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که اوکراین در سه ماهه اول سال جاری میلادی تقریباً ۳۰ برابر بیشتر از یک سال قبل از ترکیه تجهیزات صنایع دفاعی خریداری کرده است.

 داده‌های منتشر شده توسط مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) نشان می‌دهد که ترکیه در این دوره ۵۹.۱ میلیون دلار از چنین محصولاتی را به اوکراین صادر کرده است. این مجمع، به طور خاص به نوع تجهیزات اشاره‌ای نکرده است.

اوکراین در سال‌های اخیر بیش از ۲۰ هواپیمای بدون سرنشین «بیرقدار» را از ترکیه خریداری کرده است. گفته می‌شود که ۱۶ فروند دیگر در ۲۷ ژانویه سفارش داده که اوایل ماه مارس تحویل داده شده است.

آنکارا و کیف روابط دیرینه دفاعی و همکاری دارند. ترکیه که عضو ائتلاف نظامی ناتو است، دارای مرز مشترک دریایی با اوکراین و روسیه در دریای سیاه است و روابط خوبی با هر دو دارد.

در حالی که آنکارا از حمله روسیه انتقاد کرده اما در تلاش است تا روابط نزدیک خود را متعادل کند و خود را به عنوان یک بی طرف در تلاش برای میانجیگری قرار داده است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه بارها از روسیه به دلیل حمله به اوکراین انتقاد کرده است، اما همچنین تصریح کرده است که می خواهد مسیرهای ارتباطی با همتای روس خود، «ولادیمیر پوتین»، باز بماند.

این در حالی است که چند تحلیلگر امور نظامی آمریکایی به تازگی با بررسی تحولات اوکراین و استفاده این کشور از پهپادهای «بیرقدار» ساخت ترکیه نوشتند، روسیه در نبرد پهپادی با اوکراین  برتری کامل را ندارد، اما بیرقدارهای اوکراین نمی‌توانند پشتیبانی هوایی نزدیک ارائه دهند زیرا آنها برابر پدافند هوایی روسیه بسیار آسیب پذیر هستند. 

«کریستن فونتنروز» و «اندی دربی» در تحلیل خود عنوان کردند که «زمان» یک عامل مهم است. در ترکیه، چرخه تولید بیرقدار کند است، به این معنی که آنکارا نمی‌تواند تعداد مورد نیاز را به موقع در اختیار اوکراین قرار دهد. همچنین، حتی اگر اوکراینی‌ها با پهپادهای ترکیه به خوبی عمل کنند، باز هم زمان می‌برد تا در عملیات زمینی درگیر شوند. آنها در ارائه پشتیبانی هوایی نزدیک شکست خورده‌اند، زیرا این سیستم هنوز برابر دفاع هوایی آسیب پذیر است.

به گفته این دو تحلیلگر آمریکایی، در سوریه و لیبی، پهپادهای ترکیه به سامانه پدافند هوایی متحرک «پانتسیر-اس ۱» آسیب جدی وارد کردند، اما روسیه از این سامانه در اوکراین استفاده نمی‌کند. ناتوانی بیرقدار در ارائه پشتیبانی هوایی لازم در حقیقت زیر مشهود است، ۳۹ فروند از این نوع  پهپاد در لیبی سرنگون و مفقود شد، ۸ فروند در سوریه و ۳ فروند از این پهپاد  نیز در مناقشه قره باغ سرنگون شده است، و شماری از آن‌ها توسط روس‌ها سرنگون شده‌اند که اوکراین هنوز در حال شمارش است.

ترکیه مدعی است که پهپاد بیرقدار در میان پیشرفته‌ترین  پهپاد جهان قرار دارد. این هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند ۱۵۰ کیلوگرم (بیش از ۳۳۰ پوند) بار راحمل کرده و قابلیت پرواز ۲۴ ساعته را دارد. این پهپادها  در نبردهای لیبی، سوریه و قره باغ نیز حضور داشتند.

 سفیر روسیه در ترکیه روز دوشنبه گفت که برای مردم روسیه عرضه پهپادهای «بیرقدار» ساخت ترکیه به اوکراین قابل پذیرش نیست.

«آلکسی یرخوف» سفیر روسیه در ترکیه به یکی از روزنامه‌های این کشور گفت، عرضه پهپادهای بیرقدار  ترکیه به اوکراین توسط جامعه روسیه به طرز دردناکی تلقی شده است.

وی گفت: «توجیه این کار با بیان این که این مسئله تجارت است در میان جامعه روسیه قابل درک نیست، زیرا هواپیماهای بدون سرنشین شما نیروهای ما را می کشند؛ بیرقدارها دقیقاً برای همین منظور خریداری می شوند. اما ما به افرادی که ارتش ترکیه علیه آنها می‌جنگند سلاح نمی‌دهیم و ترکیه این را به خوبی می‌داند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • محمد IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    24 3
    پس این پهباد کارش به خوبی انجام داده
    • اراز تبریزی IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      7 14
      اینا با پیت حلبی فرقی ندارند موتورش از اکراین اپتیکش کانادا لوازمش از انگلیس و اسراییله ترکیه فقط گوجه فرنگی صادر میکنه
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 3
      سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
  • رضا IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    12 13
    كاش ايران هم يه دونه از اين بيرقدارها رو تهيه و مهندسى معكوس ميكرد ! حتماً در نوع خودش كم نظيره كه اين جور جلز و ولز روس ها رو درآورده !
    • سجاد IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      9 7
      ما خودمون بهترش رو داریم لازم نیست بریم از پهباد ها مهندسی معکوس کنیم
    • محمد IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      9 8
      برعکس بیرقدار جلوی پهپادهای ایرانی مثل اسباب بازی می مونه پهپادهای ایرانی در سوریه و عراق عملکرد عالی داشته اند
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      10 16
      اگر چیزی از پهپاد می دانستی یک چنین جوکی نمی گفتی. ترکیه بیست سال دیگر هم به توانایی امروز ایران در پهپاد نمی رسد.
    • ایرانی GB ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      2 1
      اولا" پهپاد بیرقدار اصلا و ابدا ساخت ترکیه نیست بلکه کپی و مونتاژی از پهپاد آورو ساخت اسرائیل هست که مهندسان اسرائیلی در طرز ساخت این پهپاد نظارت داشته و این پهپاد زیر نظر مهندسان اسرائیلی در ترکیه ساخته شد , دوما" ترکیه دارای توان ساخت پهپاد و صاحب تکنولوژی ساخت پهپاد از صفر تا صد نیست , سوما" محصولات صنایع نظامی ترکیه یا کپی از نوع خارجی هستند یا با کمک غربی ها در کشور ترکیه تولید میشن . من باب مثال : تانک آلتای که مثلا" یک تانک بومی ترکیه هست قراره با موتور ساخت اوکراین , سامانه آتش ساخت سامسونگ کره جنوبی همراه با تکنولوژی زره از کره جنوبی و بر روی شاسی تانک لئوپارد ۲ آلمان ساخته بشه ! زیر دریایی های ساخت ترکیه کپی کاری از زیر دریایی های ساخت آلمان هستند , جنگنده های اف ۱۶ ترکیه فقط دارای پلت فرم کپی شده ساخت ترکیه هستند که موتور و تجهیزاتش از آمریکا وارد ترکیه میشه حتی ترکیه قادر به نوسازی این جنگنده ها بدون کمک آمریکا نیست ! ترکیه اصلا و ابدا دارای تکنولوژی ویژه نظامی نبوده و نیست و کاری جز مونتاژ و کپی کاری از نمونه های خارجی انجام نمیده
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    8 10
    ترکیه بشدت فاشیست شده و مردمش همش حرف از نژاد ترک میزنند.
    • از شهرستان سراب IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      1 4
      انصافا اینجور هست که میگویید نژادپرستی در دنیا منسوخ شده و در هر جایی محکوم هست 1400 سال قبل چه زیبا خداوند در قران برابری را توضیح دادند
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    8 6
    حال بهم زن هنوزش هم ميگه بيرفدار دو ساخت تركيه. شرف ندارن بگن همه اروپا و كانادا و آمريكا بهشون تجهيزات دادن سرهم شده اونوقت شده ياخچي پهپاد تركيه. اوكراين بدبخت رو هم انداختن وسط ماجرا تا جون داره بيچاره داره كتك ميخوره.
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    5 6
    اوکراین ور شکسته شده اقتصاد فقیر ترکیته نمی تواند عامل معامله باشد بلکه تبلیغ جنس بنجل است.
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 3
    خوب روسیه دارد تهدید می کندکه ما هم پ ک ک را می توانیم تجهیز کنیم و این یعنی خطرناک است
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    0 2
    روسیه باید تانک را کنار بگذارد و از نفربرهای سبک و کامیون های سبک برای حمل و نقل سریع استفاده کند که هدف اسانی هم نیستند
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    1 2
    روسیه خود هم می تواند توان پهبادی خود ا برای مقابله با اوکراین افزایش دهد چون اوکراین ارتش کلاسیک ندارد که روسیه ارتش کلاسیک به میدان اورده است نیروی زرهی روسیه در اوکراین یک اشتباه است بجای ان روسیه بماند سوریه و حزب الله باید از تیپ های پیاده باید بهره ببرد
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 2
    باید روسیه از مردم بومی روس زبان مناطق شرقی و جنوبی برای حمله به ارتش اوکراین و نئونازی ها باید استفاده نماید و انها را برای مقابله با ارتش اوکراین و فاشیست ها تقویت نماید
    • IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      1 0
      جنوب اوکراین مردمان اصالت اوکراینی دارند فقط زبان روسی هم بلدن چون زبان روسی در بین اروپای شرقی و آسیای میانه استفاده زیادی میشه حتی تو ادارات دولتی
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      کشتار بوچا نشان داد چه کسانی نئونازی هستند
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    5 5
    ترکیه‌ بشدت فاشیستی‌شده و‌مردمش‌ بشدت از نژاد حرف میزنند مثل شیطان که گفت من از نژاد آتش هشتسم و انسان از خاک
    • مجتبی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      3 3
      نژاد پرستی تو خون و پوست و استخونشونه البته در پوشش اسلام
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      2 3
      نژاد پرستی را از شما یاد گرفته اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس