تمرین تیراندازی هلیکوپترهای کبرا هوانیروز کرمانشاه

نوع ارتقایافته موشک هوا به سطح و برد بلند شفق، روی بالگردهای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نصب شد.

به گزارش مشرق، نسل جدید موشک‌های هوا به سطح شفق که نسبت به نمونه پیشین از قابلیت‌های عملیاتی ویژه‌ای برخوردار است بر روی بالگردهای کبرا و ۲۱۴ هوانیروز ارتش نصب شد.

این موشک با طول یک متر و ۹۰ سانتی‌متر و وزنی حدود ۵۰ کیلوگرم قادر به انهدام اهداف متعدد زمینی در تمامی شرایط آب و هوایی و اجرای عملیات شبانه است. همچنین برد این موشک نسبت به نسل قبلی افزایش قابل توجهی داشته و تا ۲۰ کیلومتر عنوان شده است.

موشک جدید شفق هوانیروز که قابلیت نصب بر روی انواع بالگرد، جنگنده و پهپاد را داراست، با بهره‌گیری از جستجوگر لیزری و سرعت ۷۵۰ متر در ثانیه قادر به انهدام اهداف متحرک و ثابت در شعاع ۱۵ الی ۲۰ کیلومتری است و ضریب خطای آن در این مسافت، کمتر از ۲۰ سانتی‌متر است.

این موشک ۲ مرحله‌ای با بهره‌گیری از سر جنگی ۱۳ کیلوگرمی توان نفوذ قابل توجه و تخریب انواع سامانه‌های زرهی را دارد و قادر به انهدام انواع تانک، نفربر، سنگرهای بتنی، شناور و زیرساخت‌های پدافندی است.

اتونشرعید/ نصب نوع ارتقا یافته موشک شفق بر روی بالگردهای هوانیروز+ تصویر

نمونه اولیه موشک‌های شفق در واقع مهندسی معکوس شده از موشک پدافندی «شهاب الثاقب» است که از جستجوگر تصویری فروسرخ (IIR) بهره می‌برد. این نوع جستجوگر، قابلیت ردگیری اهداف زرهی و شناوری را از تمام زوایا دارد، از مقاومت نسبتاً بالایی نسبت به اخلال (جمینگ) و فریب برخوردار بوده و حساسیت بسیار بهتری در تشخیص اهداف دارد.

یکی از مزیت‌های این موشک که در رده موشک هلیفایر قرار دارد، سهولت در به‌کارگیری و عدم نیاز به ایستایی بالگرد در مقابل اهداف بوده که نشان‌دهنده قرارگیری آن در رده موشک‌های «شلیک کن و فراموش کن» است.

همان‌طوری که در تصاویر مشاهده می‌شود، بالگرد هجومی کبرا و بالگرد پشتیبانی رزمی ۲۱۴ به نسل جدید موشک تمام‌ایرانی شفق مجهز شده‌اند.

نصب نسل جدید موشک‌های «شفق» بر روی بالگردهای هوانیروز ارتش+ عکس

نمونه اولیه موشک شفق در ٢٧ فروردین ۱۳۹۷ رونمایی شده و نمایش نسل جدید این موشک در رژه روز ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ محتمل است.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    8 39
    فقط هل فایر و هات 3
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 4
      این چه وضع فرتور گذاشتن از یک دستاورد است. چندتا فراتر بهتر از سو های گوناگون باید میزاشتید ازش
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    8 2
    سرمایه گذاری و ارتقای قدرت دفاعی کشور باعث افزایش امنیت و در نتیجه جلوگیری از فرار سرمایه ها ازکشور و تمایل بیشتر سرمایه های خارجی به ورود به کشور میشود پس نتیجه میگیریم که هرهذینه ای در صنایع دفاعی باعث رشد اقتصاد و رفاه خواهد شد!
  • ismail IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    2 0
    باید در تعداد لود موشک و راکت و بمب هایمان در بالگرد و پهپاد ها مون را بیشتر کنیم. و بالگرد هم بسازیم
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    این آپدیت ها چرا در بالگرد ها به تعداد محدود انجام می پذیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس