فیلم/ رکوردشکنی غواصان ارتش

یزدیان شاید در آن لحظه گمان نمی‌کرد که انتخابش برای حضور در واحد اطلاعات، او را وارد معرکه‌ای کند که چندین‌ دهه بعد، دنیا را تکان خواهد داد.

به گزارش مشرق، کتاب «صد و هفتاد و ششمین غواص» به کوشش نشر ستاره‌ها برای هفتمین‌بار بازچاپ شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. کتاب حاضر، مجموعه‌ای است از خاطرات آزاده سرافراز، محمدرضا یزدیان. یزدیان که تنها شاهد و بازمانده زنده‌به گور شدن غواصان و اسیران عملیات کربلای چهار است، پیش از این در کتابی با عنوان «بازماندگان نیمه جان» به روایت خاطرات خود پرداخته بود. اما کتاب «صد و هفتاد و ششمین غواص» حاصل ساعت‌ها تمرکز و بررسی دوباره خاطرات او از سال‌های حضور او در جنگ تحمیلی و اسارت است که به صورت مفصل‌تر به وقایع جنگ از نگاه یک بسیجی پرداخته است؛ بسیجی که بعد از دیدن آموزش‌های لازم برای غواصی، وارد این گروه می‌شود و شاهدی است بر ماجرای غواصان دست‌بسته‌ای که در عملیات کربلای 4 به دست نیروهای بعثی به شهادت رسیدند و پیکر پاک آنها در سال 94 در مراسم باشکوهی تشییع و تدفین شدند.

یزدیان هرچند پیش‌تر نیز در جبهه حضور داشت، اما به واسطه پایگاه نیروهای اطلاعات لشکر پنج نصر در مشهد به جبهه اعزام شد و این آغازی بود برای حضور او در واحد اطلاعات جنگ؛ همانجا که حسین موسوی، مسئول اطلاعات لشکر، کارش را چنین توصیف کرده بود: «در یکی از جلسات، حسین موسوی، مسئول اطلاعات لشکر، از سختی کار و شرایطی که یک نیروی اطلاعات باید داشته باشد، صحبت کرد. گفت: هرکس برای آینده‌اش برنامه‌ای دارد، واحد اطلاعات را برای خدمت انتخاب نکند! چون ورود به اطلاعات یعنی صد در صد شهادت، صد در صد جانبازی، صد در صد اسارت. کار اطلاعاتی شوخی‌بردار نیست. هیچ‌کس نباید از روی احساسات یا ماجراجویی وارد واحد اطلاعات عملیات شود... .»

یزدیان شاید در آن لحظه گمان نمی‌کرد که انتخابش برای حضور در این واحد، او را وارد معرکه‌ای کند که چندین‌ دهه بعد، دنیا را تکان خواهد داد. خاطراتی که پس از نوشتن اولین کتاب، به راوی‌اش گفته بودند که باورپذیر نیست!

ماجرای قتل عام غواصان کربلای ۴ به روایت تنها شاهد

با وجود فشار سال‌ها اسارت و تجربه تلخ زنده به گور شدن همرزمان، نویسنده توانسته به خوبی از پس نگارش خاطرات خود برآید. ایجاد حس تعلیق و توجه به جزئیات از جمله نکات مثبت کتاب است که مخاطب علاقه‌مند به ادبیات دفاع مقدس را با خود همراه می‌کند.

«صد و هفتاد و ششمین غواص» به دلیل روایت صحنه شهادت غواصان در عملیات کربلای 4 از زاویه دید یک شاهد عینی و به جهت پرداختن به سال‌های جنگ از نگاه یک نیروی مردمی که سال‌ها اسارت را نیز تجربه کرده، می‌تواند از منابع مفید برای خلق آثار هنری در قالب فیلم و سریال باشد.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

«وضعیت نفس‌گیر و بسیار خطرناکی به وجود آمده بود. اگر آنها از معبر می‌گذشتند درست از پشت سر ما سر درمی‌آوردند و بدون شک ما را می‌دیدند. آن وقت مرگ ما حتمی بود. رزمندگان همراه من خیلی دست‌پاچه شده بودند. آهسته گفتم: بچه‌ها نترسین. خونسردی‌تون رو حفظ کنین. به خدا توکل کنین. یکی از آنها گفت که به سوی عراقی‌ها تیراندازی کنیم. دیگری نظرش این بود که دست‌ها را بالا ببریم و تسلیم شویم، اما نظر من این بود که خودمان را به مردن بزنیم، بلکه به‌خیر بگذرد.

در آن لحظه‌ها ناگهان متوجه شدم عراقی‌ها از معبر ما بیرون آمدند. عراقی‌های روی خاکریز هم سر و صدای زیادی به راه انداخته بودند. با صدای بلند حرف می‌زدند و چیزهایی می‌گفتند. در لحظه‌ای نیز متوجه شدم آن چند نفر عراقی که از معبر رد شده‌اند به جنازه نیروهای ما تیر خلاص شلیک می‌کنند. کار خودمان را تمام‌شده می‌دیدم و غیر از یاد خدا و معبود چیزی به ذهنم نمی‌رسید. ناگهان دیدم اطرافیانم یکی یکی بلند شدند و دست‌های‌شان را بالا گرفتند. هم عراقی‌های روی خاکریز و هم عراقی‌هایی که از معبر عبور کرده بودند با دیدن ما شروع به سر و صدا و تیراندازی کردند. برای من هم چاره‌ای جز تسلیم شدن نمانده بود.»

نشر ستاره‌ها چاپ هفتم این اثر را در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • بشار عبدالواحد IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    5 35
    غواصی در آب چون دخالت در کار خداست حرام است
    • حاجی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      9 3
      من گاهی میرم شنا شنا کردن درکار خدا دخالت کردن وحرام نیست لطفا پاسخ دهید
    • محمد IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      24 4
      فکر کردن به اینکه فلسفه خلقت امثال تو چیه، آدم رو به جنون می‌کشه چون نمی‌تونیم بفهمیم موجود بی فایده ای مثل شما چرا خلق شده.
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      33 2
      نفس کشیدن تو چون دخالت در ترکیب هوایی است که خدا آفریده، حرام است
    • بشار عبدالواحد IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      5 6
      در جواب محمد منم نمی دونم فلسفه ی خلقت تو چیه
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      15 2
      خود را به تيمارستان معرفی کنید
    • بختیاری IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      4 2
      استاد شنا در استخر خانه چطور؟؟؟واگر احتمالا موقع شنا حضرت عزرائیل سررسید و رفتیم اونطرف میشیم جهنمی؟؟؟((( آها کیفیت استخر تاثیری در مرتبه جهنم داره یانه مثلا استخر خونه روستایی یااستخر یک کاخ!!! ؟؟)))
    • حامد IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      2 1
      لطفا به‌درستی و بدونه توهین جواب بدید‌. قانع کننده ار دیدگاه ایشون . تلاش شما ارج نهادنی است
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      5 0
      وهابیا فتوا داده بودن بستن کمربند ایمنی چون دخالت در قضا و قدر الهی است حرام است ولی نمی گفتن که سوار شدن در ماشینی که با قدرت موتور بنزینی یا دیزلی حرکت می کنه حرامه . حالا منم یه فتوا بدم نفس کشیدن چنین موجوداتی با توجه به صرف اکسیژن و پس دادن دی اکسید کربن حرام است خخخخ
    • محمد IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      3 0
      پیامبر میگه به فرزندانتان شنا اسب سواری و تیر اندازی یاد بدید...از پیامبر بیشتر میفهمی یا کلا میخوای حرفی زده باشی نگن لالی؟
    • عباس IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      0 0
      همین است که بزرگان گفته اند برخی حیوانات وحشی از برخی انسان ها فهیمترند — چندی پیش هم در یکی از کشور ها واکسیناسیون کودکان را دخالت در کار خدا قلمداد میکردند
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    16 16
    اون عراقی ها امروز برادران عزیز ما هستند که عزت و احترام و رفاح انها از ایرانی ها بیشتر است
    • حیدر صالح IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      6 0
      اون فرماندهان عراقی که در رکاب صدام جنگیدن همگی یا داعشی شدند یا آواره ابوظبی و غرب عالم شدن مشخصتد هیچ گم و گور نشدند کاملا شناخته شده اند با عشیره و ایل و تبار مشخصند پایگاه داده کامل ثبت هستند هیچ گاه برادر ما نشده و نخواهند بود خیالت تخت تخت خواب فنری باشه
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      6 0
      اونا بعثی بودن, مثل منافقین ما که خیلی از عراقی هارو قتل عام کردن
    • تبریزی IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      4 0
      منافق اسقاطیلی به تو ربطی ندارد کی برادر ما هست تو شنا یاد بگیر و خفه شو
    • محمد IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      4 0
      داداش اون عراقی ها بعثی بودن و نوکر اسرائیل که برادر های عراقی مارو زنده به گور می کردن الکی قیاس نکن
    • عباس IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      0 0
      خفه شو منافق تفرقه افکن — حاکمان فعلی عراق در زمان جنگ در ایران و در لشکر بدر در کنار رزمندگان ایرانی با بعثی های عراق می جنگیدند — سواد نداری چرا اظهارنظر میکنی 3763

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس