کد خبر 1362709
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
تورم در آمریکا

با طولانی شدن جنگ در اوکراین، محافل رسانه‌ای در اروپا و آمریکا، تورم بی‌سابقه و رکود اقتصادی در این مناطق پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش مشرق،‌ «روزنامه کیهان»‌ در بخش اخبار ویژه خود نوشت:

خبرگزاری رویترز درباره نگرانی شدید در اروپا و آمریکا از گسترش رکود تورمی، نوشت: بحث درباره رشد سریع نرخ‌های تورم در اقتصادهای بزرگ مدتی است که شروع شده و نگرانی‌های عمیقی درباره اثرات این عامل بر اقتصاد جهان وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

اتحادیه اروپا غرق در تورم و رکود اقتصادی

ماه فوریه، نرخ تورم در آمریکا به ۷/۹‌ درصد یعنی بالاترین میزان در چهار دهه اخیر رسید. در بریتانیا و منطقه یورو نیز نرخ‌های تورم به‌شدت افزایش یافته است. در منطقه یورو پیش‌بینی شده است که نرخ تورم در ماه‌های آینده بالاتر خواهد رفت و بانک‌مرکزی اروپا مجبور خواهد شد اواخر سال‌جاری میلادی، نرخ‌های بهره را بالا ببرد.

طی ماه مارس، نرخ تورم در منطقه یورو به رکوردی جدید یعنی ۷/۵ درصد رسید و تحلیلگران معتقدند که رشد نرخ تورم برای مدتی دیگر ادامه پیدا خواهد کرد؛ زیرا غیر از عواملی که از پیش به افزایش سریع قیمت‌ها منجر شده‌اند، جنگ در اوکراین و تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه بر قیمت انرژی و مواد غذایی خواهد افزود.

برخی کارشناسان احتمال رکود اقتصادی در سال آینده را بین ۳۰ تا ۴۰‌درصد پیش‌بینی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

شهروندان آلمان فقیرتر می‌شوند

تحلیلگرانی که ماه گذشته میلادی انتظار داشتند روند بهبود شرایط اقتصادی در منطقه یورو ادامه پیدا کند، زیرا بازگشایی اقتصادها تداوم یافته و وضعیت شاخص‌های اقتصادی خوب است، حالا پیش‌بینی رشد اقتصاد این منطقه را برای سه‌ماه کنونی به‌شدت پایین آورده‌اند.

اکثر اقتصاددان‌ها معتقدند که شدت پیدا کردن جنگ اوکراین، بزرگ‌ترین ریسک برای اقتصاد منطقه یورو در ۱۲ماه آینده است. تقریبا نیمی از اقتصاددان‌ها در نظرسنجی رویترز معتقدند که طی ۱۲ ماه آینده، ریسک رکود تورمی در این منطقه بسیار بالاست.

وبسایت شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان هم تحلیل مشابهی منتشر کرده و نوشت: آینده اقتصاد آمریکا نگران‌کننده است. جنگ در اوکراین، رشد شدید نرخ‌های تورم، به‌ویژه در آمریکا و افزایش سریع نرخ‌های بهره، ریسک‌هایی هستند که روند بهبود شرایط اقتصادی را تهدید می‌کنند. قبل از جنگ اوکراین، اقتصاددان‌ها امیدوار بودند که قیمت نفت و نرخ تورم در بهار و تابستان کاهش یابد. اکنون افق نرخ تورم نگران‌کننده‌تر شده است و شاهد افزایش قیمت اکثر کالاها، از مواد غذایی و فلزات تا بنزین و محصولات نفتی هستیم.

اوایل ماه گذشته، اقتصاددان‌های بانک گلدمن‌ساکس اعلام کرده بودند که احتمال وقوع رکود در اقتصاد آمریکا طی یک‌سال آینده به ۳۵‌درصد افزایش یافته است. افزایش نرخ تورم ممکن است بانک‌مرکزی آمریکا را وادار کند که برای مهار رشد قیمت‌ها اقدامات گسترده‌تری انجام دهد. ماه فوریه نرخ تورم در آمریکا ۷/۹‌ درصد، یعنی بالاترین میزان در چهار دهه اخیر بود؛ اما در آن گزارش تاثیر جنگ روسیه علیه اوکراین بر قیمت‌ها در نظر گرفته نشده بود.

کاملا مشخص است که جنگ اوکراین انتظارات تورمی را بالا می‌برد و این دردسر بزرگی برای بانک‌های مرکزی است که امیدوار بودند نرخ تورم در ماه‌های آینده کاهش یابد. افزایش انتظارات تورمی، مقامات بانک‌مرکزی را عصبی می‌کند؛ زیرا پیش‌بینی افزایش نرخ تورم ممکن است به رشد نرخ آن منجر شود.

لری سامرز، وزیر دارایی اسبق آمریکا چندی پیش در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست، بانک‌مرکزی را به تشخیص اشتباه وضعیت اقتصاد و افق نرخ تورم متهم کرد. او هشدار داده بود که سیاست‌های بانک‌مرکزی، اقتصاد آمریکا را در مسیر رکود بزرگ یا رکود تورمی قرار داده است. در رکود تورمی، نرخ رشد پایین و نرخ تورم بالاست. اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ چنین وضعیتی در اقتصاد رخ داده بود. با تداوم جنگ اوکراین، امیدها برای کاهش سریع تورم از بین رفته است.

دویچه‌بانک، چندی پیش هشدار داده بود که مبارزه بانک‌مرکزی با تورم سبب می‌شود، اقتصاد آمریکا اوایل سال آینده میلادی وارد رکود شود چنین هشدار می‌دهد. این هشدار نشان‌دهنده نگرانی‌های رو به رشد درباره تاثیر اقدامات بانک‌مرکزی است. 

غیر از اقتصاددان‌های دویچه‌بانک، عده دیگری از تحلیلگران نیز نسبت به کاهش رونق و احتمال رکود در اقتصاد هشدار داده‌اند. بانک گلدمن‌ساکس معتقد است که احتمال بروز رکود به ۳۵‌درصد افزایش یافته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    3 0
    ترکیه‌فاشیست و نژتدپرست از اسلام و انسانیت دور شدن و عملا در سریالهای تلوزیونی اش ازدواج محارم را تبلیغ میکند
  • US ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    2 0
    پس از الان سنگ قبر لیبرالیسم رو بتراشیم. روی سنگ قبر لیبرالیسم خواهیم نوشت. نوزادی تروریست فاشیست فمینیست همجنسگرا دزد ضد دین دوقطبی ساز جنایتکار علیه بشریت جازن خودش به جای کسی دیگر و دزد بیت المال لشکرکش نظامی که تمامی پول را به سلاح تبدیل میکند. تاریخ تولد 30 ژانویه 1933 تاریخ به درک واصل شدن 2022
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    1 1
    تورم ۸ درصدی براشون بحرانه ... بیان ایران یه مدت زندگی کنن برگردن دیگه براشون بحران نیست متاسفانه از نظر اقتصادی ساختارهای غلط و نظارت ضعیفی داریم
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 1
    اینا همش برای هموار کردن مرحله اخر بازی و انتقال قدرت از امریکاست و شایدم ظهور دجال و سوژه جدید برای مردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس