کد خبر 1363676
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
مترو نمایه

مدیران شهرداری می‌گویند برای سال جاری برنامه‌های زیادی از جمله افتتاح ایستگاه‌ها و پایانه‌های جدید همچنین ایجاد تسهیلات ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی دارند.

به گزارش مشرق، مترو تهران هم اکنون جز ۲۰ مترو برتر دنیاست و این از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و افرادی که سکان دار مدیریت مترو هستند همگی فرزندان بعد از انقلاب محسوب می شوند.توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانه‌ای از توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود.

 شورای ششم و مدیریت شهری جدید اعلام کرده اند برای حمل و نقل عمومی برنامه‌های سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت های آنها است. علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران هم بر این موضوع تاکید دارد و قرار است توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود. شهردار تهران تأکید ویژه‌ای بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ و اضافه کردن واگن‌های جدید به مترو دارد و مدیران شهری می‌گویند ما سعی کرده‌ایم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.

فعالیت مترو تهران از حدود سال ۶۵ و با فعال‌سازی پروژه مترو در تهران انجام شد، ۲۴۵ کیلومتر خطوط مترو طی این سال‌ها در خطوط یک تا ۷ به بهره‌برداری رسیده و ۱۴۱ ایستگاه مترو در پایتخت فعال است. از اسفند ۷۷ تا کنون شتاب توسعه مترو در خطوط مختلف بیشتر شده و ثمره زحمات فرزندان این آب و خاک با خودباوری در طراحی مترو چه در بخش اجرا و چه در بخش ساخت تجهیزات و بهره‌برداری به بار نشسته است.

به گفته مدیران شهری، اقدامات ساختمانی مترو هم شامل احداث تونل‌ها و ایستگاه‌ها سال‌هاست که توسط مهندسان و دانشمندان ایرانی در حال انجام است و در این راستا به خودکفایی رسیده‌ایم و دانش مهندسی در زمینه توان اجرایی و مصالح ساختمانی برای تونل‌ها و ایستگاه‌ها به کار گرفته شده است.

با این وجود همزمان با کاهش آمار ابتلا به کرونا و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، به آمار مسافران مترو و اتوبوس افزوده شد و ارتقاء‌ وضعیت حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک یکی از مطالبات مردم تهران است.

ورود هزار و ۵۰ دستگاه واگن به چرخه بهره برداری خطوط مترو

به گفته شهردار تهران؛ ورود هزار و ۵۰ دستگاه واگن به چرخه بهره برداری خطوط مترو نیز یکی از برنامه‌های شهرداری طی دو سال آینده است که بخشی از آن از طریق قطار ملی و واردات تأمین می‌شود.

مترو تهران در آستانه تغییر و تحول

ایجاد تسهیلات ویژه در حوزه حمل و نقل از طریق هوشمندسازی تا پایان سال

زاکانی گفت: شهرداری تهران در سال جدید به دنبال این است تا از طریق هوشمندسازی و بهره مندی از ظرفیت‌های موجود شهر و همچنین پیوستگی بخش‌های مختلف حمل و نقلی (مترو، اتوبوس، تاکسی، موتور، پیاده و ...)، امکانی را برای شهروندان فراهم کند تا تسهیلات ویژه و جدیدی تا پایان سال ایجاد شود.

وی درباره اقدامات سال جدید برای حوزه حمل و نقل ریلی، توضیح داد: درحال حاضر هفت خط مترو در پایتخت وجود دارد که هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن در گذشته در این خطوط فعال بوده است. ۳۶۴ دستگاه واگن از این تعداد از رده خارج و ۱۱۲ دستگاه واگن دیگر اوراق و حدود دوم سوم از واگن‌های موجود نیاز به اورهال  دارد.

افتتاح  پایانه اکباتان در نیمه اردیبهشت

درباره اقدامات مترو تهران و افتتاحیه‌های جدید به سراغ مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو تهران رفتیم وی در اینباره گفت: در نیمه اردیبهشت پایانه اکباتان افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اولین و تنها پارکینگ زیرزمینی قطارهای شهری کشور با نام پایانه اکباتان در غربی‌ترین نقطه خط ۴ متروی تهران در حال تکمیل است، گفت: در این پارکینگ ۲۱ خط ریلی تعبیه شده و از نکات بارز طراحی این سازه امکان ایجاد دهانه‌های بزرگ به ابعاد ۳۳ متر با استفاده از اسکلت فلزی، جهت نصب سوزن و ایجاد انشعاب‌های مختلف برای هدایت قطارها به هر یک از ۲۱ خط ریلی است.

مترو تهران در آستانه تغییر و تحول

درستی خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه این پارکینگ در محدوده مسکونی شهرک اکباتان واقع شده است، ساخت آن به صورت زیرزمینی طراحی شده تا کمترین مزاحمت برای اهالی منطقه و نیز حداقل آسیب برای منظر شهری را در پی داشته باشد؛ ضمن اینکه زیرزمینی بودن سازه پارکینگ، این اجازه را می‌دهد تا از سطح فوقانی آن برای ایجاد فضای سبز و یک پلازای مدرن شهری استفاده شود. گفتنی است این پارکینگ با ۷ هکتار مساحت، در ضلع غربی بزرگراه شهید ستاری و محدوده شمال ایستگاه متروی اکباتان واقع شده است.

بهره‌برداری از ایستگاه ۱۷ شهریور مترو تهران

 مدیرعامل شرکت مترو تهران بیان داشت: همچنین اواخر دومین ماه سال شاهد بهره‌برداری از ایستگاه ۱۷ شهریور مترو تهران خواهیم بود.

 افتتاح ورودی دوم ایستگاه یادگار امام (ره) 

وی افزود:‌همچنین در سه ماهه اول امسال افتتاح ورودی دوم ایستگاه یادگار امام (ره) را خواهیم داشت و امسال تمرکز برنامه‌ها بر روی رفع نواقص خطوط ۶ و ۷ مترو پایتخت است.

تکمیل ایستگاه‌های خط ۶ و ۷ مترو

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت:‌ تکمیل ایستگاه‌های خط ۶ و ۷ مترو و افزایش تعداد ایستگاه‌های آن جهت بیشتر شدن خدمات به شهروندان و ارتقاء کیفیت خدمت‌رسانی از دیگر برنامه‌های شرکت مترو تهران در سال جاری است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز درباره اولویت های شورای شهر تهران در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: ما در بازه زمانی که در اختیارمان قرار دادند، توانستیم ۹۰ درصد پروژه مترو  را به اتمام برسانیم و تنها دو خط شش و هفت باقی مانده که بنابر پیش بینی من اگر شش ماه بیشتر فرصت داشتیم، می‌توانستیم آن را نیز تکمیل و به اتمام برسانیم در حالی که این دو خط در طول ۴ سال گذشته تکمیل نشده است.

 قصد داریم تا در این دوره چهارساله، پروژه های نیمه‌ تمام گذشته را تکمیل کنیم

وی افزود: قصد داریم تا در این دوره چهارساله، پروژه های نیمه‌ تمام گذشته را تکمیل کنیم. ما خودمان را در دوره‌های گذشته در زمینه حمل و نقل عمومی نشان داده‌ایم و می‌توان گفت با  ۲۰۰کیلومتر مترویی که در ١٢سال خدمت قالیباف در سمت شهردار تهران ساخته شد، سابقه خوبی را در رزومه‌مان به ثبت رسانده‌ایم و البته در دو سال ابتدایی شروع پروژه نیز شاهد نتایج مطلوبی بوده‌ایم.

مترو تهران در آستانه تغییر و تحول

چمران ادامه داد: ما در بازه زمانی که در اختیارمان قرار دادند، توانستیم ۹۰ درصد از پروژه مذکور را به اتمام برسانیم و تنها دو خط شش و هفت باقی مانده که بنابر پیش بینی من اگر شش ماه بیشتر فرصت داشتیم، می‌توانستیم آن را نیز تکمیل و به اتمام برسانیم به عبارتی در طول چهار سال گذشته تنها نیمی از پروژه باقی مانده انجام شد، در خط هفت تنها یک الی دو ایستگاه اضافه شد و در خط شش نیز خطوط و ایستگاه‌هایی از قبل ساخته شد، تنها بهره‌برداری و افتتاح شد.

 اقدامات فوری و ضربتی در حمل و نقل عمومی

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز درباره بهبود وضعیت مترو تهران اظهارداشت:حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری با بهره‌گیری از توان اجرایی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و به منظور اتخاذ راهکاری کوتاه‌مدت جهت برون‌رفت از وضعیت فعلی حمل و نقل پایتخت و بهبود آن نسبت به برنامه‌ریزی اقدامات در سطح فوری و ضربتی و سطح کوتاه‌مدت  اقدام کرده است.

مترو تهران در آستانه تغییر و تحول

توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات در سامانه مترو

وی افزود: بر این اساس و به عنوان راهکاری فوری و ضربتی، برنامه‌ریزی لازم در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ در محورهای متعدد از قبیل توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات در سامانه مترو با تأکید بر افزایش دسترسی‌ها، توجه ویژه به بازسازی و اورهال ناوگان مترو و اتوبوس با هدف حفظ سطح فعلی خدمات و افزایش ایمنی در سامانه‌های مذکور، توسعه ناوگان اتوبوسرانی از طریق خرید مستقیم، بهبود وضعیت و احیای ناوگان سامانه جانبازان و معلولین، نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی با اهرم‌های تشویقی و سایر اقدامات مرتبط صورت پذیرفته است.

مدیران شهرداری تهران می‌گویند برای سال جدید خبرهای خوش مترویی دارند از افتتاح ایستگاه‌ها و پایانه‌های جدید گرفته تا ایجاد تسهیلات ویژه در حوزه حمل و نقل، حالا باید منتظر ماند و دید تغییر و تحولات در مترو تهران چطور خواهد بود و وضعیت ناوگان چگونه پس از ۴ سال بی توجهی مدیریت شهری سابق بهبود می‌یابد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • KR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    7 3
    متروی تهران خیلی کوچیک طراحی شده. طوری طراحی شده که اصلا قابلیت توسعه نداره. باید هر خط چهار تا لاین می داشت حداقل که قطارهای اکسپرس و سوپر اکسپرس هم بتونن حرکت کنن مث متروی سئول و توکیو.
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      7 1
      هزاران درود بر زاکانی عزیز مدیر انقلابی و جهادی
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    5 3
    مترو هر کشور مظهر نظم و ارتباط آن کشور است
    • . IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      10 2
      شما بهتره روی اخلاق و اعتقاداتتون کار کنید . اون خیلی مهمتر از مترو و امثال اینهاست ...
  • مجید IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    5 3
    همین مترو در آغاز مخالفان جدی و افراطی داشت که الان هم هنوز همان تفکرات را بعضی ها دارند!!!!
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    5 1
    خط 1 فاصله قطارها افتضاح است. یکی 3 دقیقه یکی بیش از ده دقیقه که باعث ازدحام و کند شدن حرکت و بیشتر شدن فاصله می شود.
  • مرتضی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    قبلا نرم افزار اتوبوسرانی تهران به شکل کارامد و مفیدی در خدمت شهروندان تهرانی بود که متاسفانه مدتهاست برنامه زمانبندی رفت و امد اتوبوس ها در این نرم افزار حذف شده و فقط این نرم افزار حادی اطلاعات مسیر خطوط است ضروریست در کنار ایجاد امکانات یاد شده در خبر بالا. سامانه های نرم افزار مربوطه نیز ایجاد و یا اطلاح و تکمیل گردد
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    خط 6 حدفاصل د.تربیت مدرس تا میدان ولی عصر شده سمبل سایه ی سیاست بر امور شهری. لطفا این 4 تا ایستگاه را تمام کنید بخدا باعث خجالته که اینقدر تاخیر داره
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    4 0
    شرق تهران رو دریابید. سمت حکیمیه و شهرک بهشتی هیچ مترویی نیست و قیمت کرایه تاکسی ها خیلی گرونه. چند تا دانشگاه هست اون منطقه.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    4 0
    اگر از ورود متکدیان هم به واگن های مترو جلوگیری شود خیلی خوبست.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    3 0
    هر ایستگاه ۵۰ فرسخ فاصله داره با ایستگاه بعدی فقط هم برای داخل شهره اسلامشهر چی!
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 1
    ان شالله
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    مترومیدان خراسان به دلیل تراکم جمعیتی درمنطقه می بایستی دراولویت قرارگیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس