کد خبر 1324222
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
مترو کرج تهران مترو نمایه

رئیس کمیسیون عمران شورای ششم شهر تهران از اتمام عملیات عمرانی تمامی ایستگاه های خط ۶ و ۷ مترو در فروردین ۱۴۰۱ خبر داد و تاکید کرد بخش عمده ای از تجهیزات مترو توسط متخصصان داخلی تولید می شود.

به گزارش مشرق، در دوره قبلی مدیریت شهری در زمینه توسعه خطوط مترو اقدامات اساسی صورت نگرفت و  عقب‌ماندگی‌های جدی در این زمینه وجود دارد.

خطوط ۶ و ۷ مترو که در دوره چهارم مدیریت شهری بخش‌هایی از آن ساخته شده بود در دوره پنجم تکمیل نشد و فقط چند ایستگاه آماده بهره برداری شد. در بخش تونل سازی هم کار جدی صورت نگرفت البته مسئولین شهری معتقد بودند که پول ندارند و دولت هم در این زمینه به وظایف خود به درستی عمل نکرده است.

دوره ششم مدیریت شهری آغاز شد و یکی از اولویت‌های مسئولین در این دوره توسعه خطوط مترو است.

اتمام فعالیت عمرانی تمامی ایستگاه های خطوط ۶ و ۷ مترو تا فروردین سال ۱۴۰۱ 

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در این باره گفت:  فعالیت عمرانی تمامی ایستگاه های خطوط ۶ و ۷ مترو تا فروردین سال ۱۴۰۱  به اتمام می رسد.

وی ادامه داد: بعد از اتمام کارهای عمرانی  باید ایستگاهها تجهیز شوند که البته در بودجه در سال آینده برای این امر پیش بینی های انجام خواهد شد.

تجهیز مترو تهران توسط متخصصین داخلی

تشکری هاشمی همچنین به بودجه پیشنهادی دولت برای مترو در سال آینده اشاره کرد و گفت: بودجه پیشنهادی عدد بسیار کمی است و عملاً با این بودجه نمی توان کاری انجام داد البته جلسه‌ای با تعدادی از نمایندگان مجلس داشتیم و برخی نمایندگان هم تاکید داشتند که بودجه در این زمینه کم است البته قرار است که در کمیسیون تلفیق مجلس اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد.

وی همچنین به موضوع اوراق قرضه اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون دولت سهم ۵۰ درصدی در اوراق قرضه دارد و قرار است که این موضوع در کمیسیون تلفیق هم مدنظر قرار گیرد و امیدواریم که نمایندگان در این زمینه مدیریت شهری را همراهی کنند.

وی به بازدیدهایی که از خط ۶ و ۷ مترو داشت اشاره کرد و گفت نیازهای این خطوط احصا شده است که برای ادامه کار چه میزان بودجه لازم است، قطعاً در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری به این موضوع توجه خواهد شد.تشکری هاشمی اضافه کرد: با اعداد و ارقامی که دولت در نظر گرفته کار بزرگ امکان پذیر نیست.

تجهیز کردن ایستگاه های خط ۶ و ۷ مترو توسط تولیدکنندگان داخلی

وی به تجهیز کردن ایستگاه های خط ۶ و ۷ مترو اشاره کرد و گفت: پله برقی؛ آسانسور، پست برق ،ریل سوم و... توسط تولید کننده گان داخل تهیه می شود و  البته در بودجه سال آینده برای این تجهیزات بودجه در نظر گرفته می شود.

مسوولان این دوره مدیریت شهری قصد داریم تا در این دوره چهارسال، پروژه های نیمه‌ تمام گذشته را تکمیل کنند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره می گوید: ما در بازه زمانی که( دور چهارم مدیریت شهری) در اختیارمان قرار دادند، توانستیم ۹۰ درصد پروژه مترو  را به اتمام برسانیم و تنها دو خط شش و هفت باقی مانده که بنابر پیش بینی من اگر شش ماه بیشتر فرصت داشتیم، می‌توانستیم آن را نیز تکمیل و به اتمام برسانیم در حالی که این دو خط در طول ۴ سال گذشته تکمیل نشده است.

در طول چهار سال گذشته تنها نیمی از پروژه باقی مانده انجام شد

وی افزود: قصد داریم تا در این دوره چهارسال، پروژه های نیمه‌ تمام گذشته را تکمیل کنیم. ما خودمان را در دوره‌های گذشته در زمینه حمل و نقل عمومی نشان داده‌ایم و می‌توان گفت با  ۲۰۰کیلومتر مترویی که ساخته شد، سابقه خوبی را در رزومه‌مان به ثبت رسانده‌ایم و البته در دو سال ابتدایی شروع پروژه نیز شاهد نتایج مطلوبی بوده‌ایم.

تجهیز مترو تهران توسط متخصصین داخلی

چمران تاکید کرد: در طول چهار سال گذشته تنها نیمی از پروژه باقی مانده انجام شد، در خط هفت تنها یک الی دو ایستگاه اضافه شد و در خط شش نیز خطوط و ایستگاه‌هایی از قبل ساخته شد، تنها بهره‌برداری و افتتاح شد.

به گفته چمران، از این رو تلاش داریم، تا در زمینه متروسازی این دو خط را تکمیل کنیم و در زمینه راه سازی شهری نیز برخی بزرگراه‌ها مانند بزرگراه یادگار امام که به اتمام نرسیده و مسیرهای دیگر که نیاز به خطوط فرعی کناری دارد را باید تکمیل کرد. 

چمران ادامه داد: همچنین در زمینه حمل و نقل عمومی نیز، برنامه‌هایی در رابطه با تهیه اتوبوس و واگن مترو داریم و البته تهیه این واگن‌ها یکی از مشکلات اساسی ماست چرا که این‌واگن‌ها باید خریداری و سپس مونتاژ شود که با توجه به تحریم‌ها بازه زمانی بیش از یک سال را لازم دارد و نمی‌توان به سرعت تحولی را در این زمینه ایجاد کرد اما برنامه‌هایمان را در زمینه اتوبوسرانی آسان‌تر می‌توان اجرا کرد به شرط آنکه هزینه اولیه آن تأمین شود.

بر اساس قانون دولت وظایفی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی دارد اما در دوره های قبل به درستی  وظایف خود را در این باره انجام نداده است.

در حال حاضر منابع محدود است/ برای توسعه شبکه ریلی شهر تهران نیاز به تکمیل۱۵۴ کیلومتر و ساخت ۱۳۷ ایستگاه داریم 

سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره می گوید: در این سال ها دولت ها به تکالیف قانونی خود در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی در کلان شهرها عمل نکرده که این میزان شاید به حدود ۱۰ درصد رسیده باشد.

تجهیز مترو تهران توسط متخصصین داخلی

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در زمانی منابع مالی در دولت و شهرداری موجود بوده و کارها نیز انجام می‌شده اما در حال حاضر منابع محدود است و باید سعی کنیم با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی قادر به تامین منابع مالی باشیم.

معاون شهردار تهران  گفت: برای توسعه شبکه ریلی شهر تهران نیاز به تکمیل۱۵۴ کیلومتر و ساخت ۱۳۷ ایستگاه داریم که به شرط تامین منابع مالی قابلیت اجرا در حدود سه و نیم سال را دارد.

وی به فعالیت جهادی در مترو تهران اشاره کرد و گفت: با دستورات شهردار تهران شاهد توسعه مترو هستیم اما با توجه به همه محدودیت های مالی شهرداری، جریان مالی ورودی به مترو قطع نشده است.

بر اساس این گزارش، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی کلانشهر تهران هستند و برای رفع این مشکلات باید حمل و نقل عمومی توسعه یابد. توسعه  در دستور کار قرار گرفته و قرار است در این دوره مدیریت شهری به موضوع حمل و نقل توجه ویژه ای شود. دولت هم باید به وظایف خود عمل کنند در حال حاضر در بودجه پیشنهادی سال آینده رقم اندکی برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته است اما مسئولین شهری در حال رایزنی با نمایندگان مجلس هستند تا بتوانند بودجه را قدری افزایش دهند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس