حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت سیزدهم با انباشتگی مشکلات اقتصادی روبرو است و با درآمدهای ارزی که به دست می‌آورد چاله‌هایی که از قبل ایجاد شده بود را پر می‌کند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درمورد دلایل عدم محسوس بودن آزادسازی منابع ارزی و درآمدهای نفتی در اقتصاد کشور، اظهار داشت: دولت سیزدهم با انباشتگی مشکلات اقتصادی روبرو است و با درآمدهای ارزی که به دست می‌آورد چاله‌هایی که از قبل ایجاد شده بود را پر می‌کند.

* کسری ۴۵۰هزار میلیاردی؛‌ اولین چاله منابع ارزی

وی با بیان اینکه اولین چاله کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه سال ۱۴۰۰ است، اظهار داشت: از اول سال ۱۴۰۰ همه می‌گفتند این مقدار کسری بودجه داریم ولی دیدیم که پایان سال، دولت اعلام کرد که کسری بودجه را پر کردیم و قطعاً بخشی از این امر با درآمدهای ارزی بدست آمده حاصل شده است.

* دولت رئیسی از بانک مرکزی استقراضی نداشته است

مصباحی‌مقدم ضمن تاکید بر اینکه دولت آقای رئیسی از زمان روی کارآمدن تاکنون برای پرداخت حقوق کارکنانش از بانک مرکزی استقراض نکرده است، تصریح کرد: این در حالیست که در چهار ماه آغازین سال ۱۴۰۰ دولت آقای روحانی ۵۴هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد.

* تسویه استقراض ۵۴ هزار میلیاردی دولت روحانی

وی افزود: دولت سیزدهم نه تنها استقراضی نداشته بلکه ۵۴ هزار میلیارد تومانی که دولت قبل از بانک مرکزی استقراض کرده بود را در پایان سال تسویه کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بخشی از ارزهای بلوکه شده که آزاد می‌شود متعلق به دولت نیست بلکه قبلاً پیش‌خور شده است، خاطرنشان کرد: این مبالغ متعلق به ذخایر خارجی بانک مرکزی هست که آزاد می‌شود و همان ارزهایی بوده که دولت به آنها دسترسی نداشته و به بانک مرکزی فروخته و معادل ریالی آن را گرفته و طی سال‌های گذشته هزینه کرده است و الان که آزاد می‌شوند مال دولت نیست و جزو ذخایر خارجی بانک مرکزی محسوب می‌شود و به جیب دولت نمی‌آیند. از سویی نیز این ارزها یک بار نیز در داخل کشور خرج شده و نمی‌توان ۲ مرتبه آن را خرج کرد.

مصباحی‌مقدم همچنین بیان داشت: در دوران دولت قبل اوراقی با سررسیدهای یک ساله تا ۴ ساله در قالب اسناد خزانه به مردم فروخته شده و این اسناد خزانه طی ماه‌های سال گذشته هر ماه بین ۹ هزار تا ۱۵ هزار میلیارد تومان و به طور میانگین ۱۲ هزار میلیارد تومان سررسید و بازپرداخت شده است.

* پرداخت ۲۰هزار میلیارد بدهی تامین اجتماعی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت بدهی سنگینی به سازمان تامین اجتماعی دارد که از قبل بوده است، اظهار داشت: طبق گفته وزیر رفاه و تعاون دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی را پرداخت کرده است.

وی تاکید کرد: اگر این ارقام و مبالغ را روی هم حساب کنیم آن موقع می‌بینیم که آیا مبلغی می‌ماند که سر سفره مردم هم بیاید؟

* ارزهای آزاد شده باید در پروژه‌های عمرانی هزینه شوند

مصباحی مقدم با بیان اینکه اگر فرض بگیریم که ارزهای آزاد شده مال دولت باشد و این چاله‌ها هم پر شده باشد، آیا انتظار این است که این ارزها بین مردم توزیع و تقسیم شود؟ اظهار داشت: این تفکر ساده‌اندیشانه و غیر عقلایی است چون این ارزها باید به سرمایه ملی تبدیل و در پروژه‌های عمرانی هزینه شوند.

* ۱۳۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سال گذشته پیش‌بینی می‌شد که ما پولی برای پرداخت پروژه‌های عمرانی نداشته باشیم ولی دولت آقای رئیسی ۱۳۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی اختصاص داد.

وی ادامه داد: از طرفی نیز لزوم جلوگیری از خام فروشی بدان معناست که زنجیره تولید با پالایش نفت و گاز و فرآورده‌های مرحله دوم و سوم تا کالاهای نهایی تکمیل شود و اینها نیازمند سرمایه‌گذاری است و دولت باید ارزهایی که به دست می‌آورد را در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

* دولت باید بدهی خود را به صندوق توسعه ملی پرداخت کند

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه بخش‌هایی از ارزهایی هم که به دست می‌آید بدهی دولت به صندوق توسعه ملی است و دولت باید بدهی خود را به صندوق توسعه ملی پرداخت کند،‌ گفت: طی سالیان گذشته هر سال در بودجه از رهبر انقلاب کسب اجازه می کردند تا ۱۲ تا ۱۸ درصد از واریزی به صندوق توسعه ملی به دولت پرداخت شود و رهبر انقلاب این منابع را به شرط استقراض قبول کردند و همه اینها تبدیل به بدهی دولت به صندوق توسعه ملی شده است؛‌ پس اگر دولت منابع ارزی به دست بیاورد که متعلق به خودش باشد، باید بخشی از آنها را به عنوان بدهی به صندوق توسعه ملی بدهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: صندوق توسعه ملی بال تامین سرمایه برای شرکت‌های بخش‌های غیردولتی هست و بدین وسیله حمایت از تولید و کسب و کار و اشتغال در شرایطی که اشتغال دانش بنیان مطرح است از طریق حمایت از صندوق توسعه ملی انجام می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    2 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. اگر این واحد جدید معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف شود، در این لحظه معادل ۱۷۶۰ تومان (۱۷۶۰۰ ریال) بوده، و یک دلار آمریکا نیز در همین لحظه، تقریباً معادل ۱۶ واحد جدید پول ملی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره براساس تعریف قانونی، هزار واحد جدید پول ملی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل واحد جدید تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های این واحد، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به این پول همیشه ثابت است، و قیمت ارز به این پول نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    2 1
    بله ریل گذاری روحانی رو داریم میبینیم. بیشتر رو ریل ... کرده تا ریل گزاری کرده باشه
  • شهاب IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    1 1
    همین حرفو روحانی راجع به احمدی نژاد میگفت
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    3 0
    اگه دست بچه ها رو از بیت المال کوتاه کنید همه چی درست میشه
  • مجید IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    1 1
    یعنی هر دولتی مسئول پر کردن چاله های دولت قبلی است؟؟؟!!!
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    1 1
    کره جنوبی گفته من به ایران 9 میلیارد بدهی دارم و ایران گفته نه 7 میلیارد بدهی داری . الله اکبر
  • صمصام IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    دقیقا در امد های ارزی دیروز هم صرف پرکردن چاله های دولتِ قبل از دولتِ قبلی شده سیستم کشور ما اینطوری بوده و ایراد هم از مسئولین نیست لطفا سیستم ها و رویه ها رو اصلاح کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس