کد خبر 1365289
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
راهکار کوتاه مدت ترکیه برای فرار از بحران اقتصادی

منتقدین بر این باورند که دولت اردوغان نتوانسته در حوزه تولید و اشتغالزایی کارهای مهمی انجام دهد و به همین خاطر تمام توان خود را صرف جذب سرمایه گذار خارجی کرده است.

به گزارش مشرق، بحران اقتصادی در ترکیه ماندگار است و کشوری که قرار بود در سال ۲۰۲۳ میلادی، صاحب یکی از ۱۰ اقتصاد برتر جهان باشد، حالا به حال و روز بدی دچار شده که در تاریخ، کم نظیر است.

بسیاری از روزنامه های ترکیه، عکس ها و گزارش هایی منتشر می کنند که نشان می دهد میوه ها و سبزیجات در سبد مصرف اغلب خانوارهای ترکیه، نه به صورت کیلویی بلکه به شکل عددی، خریداری می شود.

اسلام میمش، متخصص بازار طلا و پول معتقد است که نرخ ۱۴ لیره و ۶۶ قوروشی دلار در ترکیه ثابت نمی ماند و در ماه ژوئیه، به ۲۰ لیره خواهد رسید.

حالا دولت اردوغان به زحمت و با صرف هزینه های چند میلیارد لیره ای، نرخ هر ۱ دلار آمریکا را در مرز ۱۵ لیره نگه داشته و البته برای این منظور، ماهانه بودجه کلانی به دارندگان سپرده های بانکی می دهد تا پولهای خود را از بانک، بیرون نبرند.

دلار ۱۵ لیره ای به علاوه سود ماهیانه آن که از خزانه دولت و به عبارتی از جیب ملت پرداخت می شود، یعنی همان دلار بیست لیره ای. در نتیجه در ترکیه، مواد غذایی، پوشاک، حامل های انرژی، مسکن، دارو و دیگر اقلام حیاتی، به شدت دشوار شده است.

منتقدین بر این باورند که دولت اردوغان نتوانسته در حوزه تولید و اشتغالزایی کارهای مهمی انجام دهد و به همین خاطر تمام توان خود را صرف جذب سرمایه گذار خارجی کرده است.

وزیری که نتوانست

پیش بینی های تحلیلگران اقتصادی ترکیه منطبق با واقعیت بود و نورالدین نباتی وزیر امور مالی و دارایی دولت اردوغان در چند ماه اخیر، نتوانسته کار خاصی برای گذار از بحران تورم و بیکاری انجام دهد.

کشور ترکیه،

همچنان که قبلاً در رسانه ها و محافل سیاسی – اقتصادی مطرح شده بود، او نه یک اقتصاددان توانمند و کاربلد، بلکه یک مدیر بله قربان گو است که تمام خواسته های رئیس جمهور را می پذیرد و اتفاقاً ارادت ویژه ای به برات آلبایراک داماد برکنار شده رئیس جمهور دارد که در دوران صدارت خود، بار بسیار سنگینی از بدهی و تورم را برای اقتصاد ترکیه به میراث گذاشت.

گفته می شود که داماد ارشد اردوغان، دست کم ۱۲۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی ترکیه را بر باد داده است. اما با این وجود،  نورالدین نباتی از مشاورین سابق او، سکان اقتصاد ترکیه را در دست گرفته و او هیچگاه موضع خاصی علیه سبک و سیاق مدیریتی آلبایراک اتخاذ نکرده و این نشان می دهد که در مهمترین کانون تصمیم گیری اقتصادی ترکیه، در بر همان پاشنه سابق می چرخد.

در انتظار آمریکا

نورالدین نباتی وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه که برای شرکت در نشست وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی جی ۲۰ و نشست های بهاره سازمان های بین المللی به آمریکا سفر کرده است، درباره تماس های خود در واشنگتن، گزارشی ارائه کرده است.

او از این موضوع خبر داده که در اتاق بازرگانی آمریکا با نمایندگان ارشد شرکت‌های پیشرو آمریکا دیدار کرده و گفته است: «با برنامه‌هایی که سفارش داده‌ایم اطلاعاتی درباره چشم‌انداز اقتصادی کشورمان به این شرکت ها داده‌ایم. پتانسیل سرمایه گذاری ترکیه را به تفصیل بیان کردیم و برای جذب سرمایه، اعلام آمادگی کردیم.»

شواهد نشان می دهد که تلاش ترکیه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و همچنین تلاش برای اتخاذ مواضع بینابینی در پرونده اوکراین، از دیگر اقدامات دولت اردوغان برای جذب سرمایه گذار خارجی است.

پناه بردن به اعراب

آگاهان سیاسی بر این باورند که اصلی ترین دلیل گردش در سیاست خارجی ترکیه و تلاش برای عادی سازی روابط با امارات متحده عربی و عربستان سعودی، به خاطر بحران اقتصادی است.

آنان می گویند،  دولت اردوغان به این جمع بندی رسیده بود که می تواند با جذب سرمایه های عظیم قطری ها بخش مهمی از مشکلات خود را حل کند. اما این پیش بینی درست از آب در نیامد و با وجود دوستی عمیق و پایدار دوحه و آنکارا، قطری ها حتی به اندازه نیمی از اشتیاقی که برای سرمایه گذاری در کشورهای اروپایی نشان داده اند، تمایل به آوردن سرمایه به ترکیه نداشتند و مجموع سرمایه گذاری آنان در بورس استانبول و بخش های مسکن و تولید در دیگر استان های ترکیه، حتی به ۲۰ میلیارد دلار هم نرسید.

کشور ترکیه،

در چند ماه اخیر، اردوغان تیم سیاست خارجی خود را سراغ امارات و عربستان فرستاد. رابطه با امارات جوش خورده است و حالا پس از امتیاز طلایی و ویژه ای که در پرونده جمال خاشقجی به ریاض داده شده، انتظار می رود که سفر اردوغان به عربستان نیز آورده قابل توجهی داشته باشد.

اما همه این تقلاهای دیپلماتیمک هم نمی تواند مشکل دولت اردوغان را حل کند. چرا؟ به این دلیل که علاوه بر دولت، بخش خصوصی ترکیه نیز به شدت به بانک ها و موسسات مالی غربی بدهکار است و با افزایش حجم بدهی های خارجی، سرمایه گذاری های اعراب در ترکیه، چیزی در حد مصرف یک مسکن است و نمی تواند درمانی قابل اطمینان برای اقتصاد بیمار این کشور باشد.

تورم واقعی حدود ۱۴۰ درصد

علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی که روزگاری سکان دار خزانه و اقتصاد ترکیه بود، اردوغان را به باد انتقاد گرفته و گفته است: «وضعیت حقوق بگیران ما اسفناک است و بازنشستگان ما نیز در شرایط بسیار دشواری هستند. از یاد نبرید که تورم واقعی حدود ۱۴۰ درصد است. رئیس جمهور یک کشور مجبور نیست همه چیز را بداند. شما باید با کسانی که فن اقتصاد را می دانند و کاربلد هستند، با کارکنان و مشاورین صادق کار کنید. قرار نیست به لجبازی و عناد ادامه دهید. زیرا این ملت است که تاوان لجاجت شما را می پردازد.»

در پایان باید گفت،  فرصت چندانی به آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی باقی نمانده است. اما با این حال، نه تنها بر اساس سند چشم انداز ۲۰۲۳ میلادی، ترکیه به یکی از ۱۰ اقتصاد برتر جهان تبدیل نشده، بلکه در مسیر رکود و قهقرا پیش رفته است. به همین خاطر، از حالا می توان پیش بینی کرد که فقر گسترده، تورم و بیکاری، در انتخابات آتی، رقیب قدرتمندی برای اردوغان باشد و توان اثرگذاری این رقیب بر معادلات انتخابات سراسری، به مراتب بیشتر و عمیق تر از همراهی ۶ حزب مخالف دولت خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    12 4
    بدهی سنگین بیچاره مردم ترکیه رو میبرن به زمانی که میومدن ایران کلفتی رستوران ها بوی برشکستگیش بلند شده امروز فرداس که سرمایه هاشون خالی کنن اروپا به ریشش بخنده
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      4 12
      تو خود اروپا روغن و برنج پیدا نمیشه حداقل مردم ترکیه مشکلشان گوشت و موز است
    • کلیم IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      2 0
      سرمایه گذاری خارجی اسمش بدهی خارجی نیست عزیزم .... یعنی طرف اومده کارخونه زده اشتغال زایی کرده و همزمان با ملت و دولت ترکیه خودش هم سود میبره.... کاش 1 درصد از سرامیه گذاری ترکیه ( بقول تو بدهی خارجی ترکیه) در ایران هم بود
  • بابک آزری TR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    11 10
    انشالله تابش آفتاب رحمت الهی آب را گران خواهد کرد دبه هاتون از الان آماده کنید !
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      11 3
      عمرسعد زمانت را بشناس
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      5 4
      مشکل سدها خیلی راحت با چند تا موشک نقطه زن حل مبشه .
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      8 2
      کوچولو، غول های انرژی مثل عربستان، ایران، امارات که به اقیانوس و دریا مرز دارند با آب شیرین من مشکل آب رو برطرف میکنند. این نفت و گاز هست که تجدیدناپذیره
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      8 3
      وطن فروش
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      8 6
      همشهری های تبریزی من خوب این پانترک ها رو بشناسید. اینان همانهایی هستند که زمان گذشته مردان آذری را کشتند و زنانمان را به کنیزی بردند.
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    6 5
    آلب ارسلان دیگری خواهیم شد و یکبار دیگر پرچم ایران را بر فراز آنکارا برافراشته میکنیم.
  • مرتضی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    5 4
    دو تا کریه المنظر تروریست با هم دست دادن.
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 1
    خوب ابنک های ترکیه تحریم هستند اردوغان خودش این را بارها بدون نام بردن از کشوری اعلام کرده منظور از فشار بر اردوغان اینست که لائیک ها و کسانی کع پایگاه اینجرلیک را اجاره داده اند قبل از پایان زمان اجاره قدرت را در ترکیه بدست بگیرند و حتی روسری از سر مردم بکشند پایین منظور از لجبازی اردوغان همین است
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 1
    همه به اردوغان می گویند موضع گیری او در برابر جنایات اسرائیل عربستان مصر و امارات باعث نابودی اقتصاد ترکیه شد او باید حقایق خاورمیانه جدید را نمی گفت و با ان موافقت می کرد به به ممنون از روشنگری های مشرق
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    3 9
    فقط نوکرهای اسرائیل و انگلیس از تجزیه عثمانی نفع می برید
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      3 3
      عثمانی چوب نژادپرستی هایش را خورد
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    7 3
    همانطور که عثمانی اول را توسط هرتزل یهودی سرنگون شد برید خاطراتش را بخوانید فیلمش تو همین سایت موجوده عثمانی دوم نیز توسط هرتزوگ سرنگون خواهد شد جشن بگیرید بکوبید بزنید این اردوغان را حامی فلسطین را
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 5
    همه می دانند اردوغان 1- بخاطر شکست در سوریه و کنار امدن با ایران و روسیه 2- کندوکاو قایمکی دریای مدیترانه 3- تولید قایمکی موشک های بالستیک همانند شهاب 5 و 6 ایران که تولید شده اما رونمایی نمی شود 4- پولشویی برای ایران تصفیه طلا برای ونزودلا 5- حمایت باطنی از فلسطین گرچه در ظاهر بخاطر ترس از ائتلاف امارات و مصر و یونان و فرانسه گاهی از اسرائیل تعریف می کند دچار تحریم های اقتصادی شدیدی شده است - من از هم از سقوط بزرگترین دشمن اسرائیل اول و دوم همین عثمانی دوم مثل شما خوشحالم
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      2 3
      ترکیه سالهاست توسط امریکا اشغال شده، پایگاه اینجرلیک یعنی چیزی بنام‌ترکیه وجود ندارد. برو در مورد اختیارات پایگاه های امریکا در کشورها مطالعه کن
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 3
    اسرائیل تمامی کشورهای حاشیه مدیترانه را به اتحاد با خود می خواند در ظاهر علیه ترکیه و در باطن علیه پایگاههای ایران و روسیه در لاذقیه و طرطوس و لبنان می باشد
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 2
    ترکیه که قطب گردشگری هست هم مشکل ارز داره و داره تلاش میکنه به هر ذلتی شده پولشو بالا نگه داره، به نظرم عدالت در اینه که کل جهان از یک ارز یکسان و بدون محدودیت استفاده کنند. بیت کوین تا حد زیادی این قابلیت را دارد اما وابسته به اینترنت است که در بحران ها نمیشه روش حساب کرد. الان راه حل برای کشورهایی که مشکل ارزی دارند چاپ جعلی دلاره، چه طور امریکا حق داره هرچی دلش میخواد چاپ کنه ما چرا نکنیم، اینقدر ادم های نابغه داریم دلار چاپ میکنند برات خود امریکایی.
  • مهدی IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    16 3
    این هم نتیجه نوکری صهیونیست ها و سالها جنایت در سوریه و عراق و لیبی و یمن، عردوغان امروز نوکری بدبخت تر از دیروز شده که مجبور است دست گدایی جلوی همه دراز کند، اعراب و اروپا و امریکا و اسراییل، تا قبول کنند به اسم سرمایه گذاری خارجی شرکتهای دولتی ترکیه را بخرند و دلار وارد بانکهای ترکیه شود که این نوکر صهیونیسم مدتی بیشتر سرکار بماند، اما در نهایت خارجی ها مالک کل اقتصاد ترکیه میشوند و هر بلایی بخواهند سر مردم ترکیه می آورند. این است قبله پانترک های بدبخت کشوری که نه 30 سال تحریم است نه درگیر جنگ اقتصادی
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    10 2
    ۳۷درصد مردم ترکیه در سال توان خوردن حتی یک وعده گوشت سفید یا قرمز در سال را ندارند. (منبع: مرکز آمار اروپا) __ یعنی از این گوشت برزیلی یخی ها هم اردوغان‌نمی تونه بهشون بده
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      1 2
      داداش دیروز رفتم یه ران گوسفندی بخرم گفت هشتصد هزارتومان یعنی یک سوم حقوق ماهیانه...تو واسه ترکیه چرندیات میگی
  • مهدی IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    10 2
    این هم نتیجه نوکری صهیونیست ها و سالها جنایت در سوریه و عراق و لیبی و یمن، عردوغان امروز نوکری بدبخت تر از دیروز شده که مجبور است دست گدایی جلوی همه دراز کند، اعراب و اروپا و امریکا و اسراییل، تا قبول کنند به اسم سرمایه گذاری خارجی شرکتهای دولتی ترکیه را بخرند و دلار وارد بانکهای ترکیه شود که این نوکر صهیونیسم مدتی بیشتر سرکار بماند، اما در نهایت خارجی ها مالک کل اقتصاد ترکیه میشوند و هر بلایی بخواهند سر مردم ترکیه می آورند. این است قبله پانترک های بدبخت کشوری که نه 30 سال تحریم است نه درگیر جنگ اقتصادی
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 2
    (راه همانی است که آلب ارسلان رفته: گسترش مرزهای ایران) (آلب ارسلان مالک جان ترکهای عالم)
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. اگر این واحد جدید معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف شود، در این لحظه معادل ۱۷۶۰ تومان (۱۷۶۰۰ ریال) بوده، و یک دلار آمریکا نیز در همین لحظه، تقریباً معادل ۱۶ واحد جدید پول ملی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره براساس تعریف قانونی، هزار واحد جدید پول ملی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل واحد جدید تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های این واحد، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به این پول همیشه ثابت است، و قیمت ارز به این پول نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس