پیامدهای جنگ یمن؛ ناکامی ائتلاف سعودی و تلاش ریاض برای خروج از بحران

تحولات یمن در سال‌های اخیر بر خلاف میل ریاض پیش رفته و اکنون عربستان در تقلای پایان دادن به جنگ و خروج از این کشور است.

به گزارش مشرق، اخیرا و در ماه رمضان تعدادی از چهره‌های یمنی به دیوان پادشاهی عربستان رفتند؛ آن‌ها در روز ششم ماه آوریل (۱۷ فروردین) در ریاض بودند تا درباره صلح در یمن مذاکره کنند.

به گزارش «اکونومیست»، با این وجود بحث چندانی انجام نشد و اعضای انصارالله که اکنون کنترل بخش زیادی از این کشور را در دست دارد از شرکت در این نشست خودداری کردند؛ انصارالله یمن تاکید کرده که تنها در یک کشور بی طرف مذاکره خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

مقام یمنی: شگفتی‌های زیادی برای ائتلاف سعودی داریم

در عوض این کنفرانس صلح به محلی برای دسیسه‌های عربستان تبدیل شد؛ موازنه قدرت همچنان به ضرر عربستان و متحدانش در یمن تغییر می‌کند و چشم انداز صلح، تاریک است.

آنگونه که چند نفر روایت می‌کنند، این چهره‌های یمنی در ریاض از تلفن همراه محروم بوده و در اتاق‌های مجزا قرار داشتند.

در همین حال سعودی‌ها به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن دستور دادند تا قدرت را به شورایی هشت نفره واگذار کند.

استعفای او به رسانه‌ها اعلام شد؛ تنها پس از آن بود که اعضای شورا از ترفیع غیرمنتظره خود خبردار شدند.

با وجود تشکیل این شورا که اعضای آن علاقه ای به یکدیگر ندارند، توافقی که یک دولت یمن قابل دوام ایجاد می‌کند، دورتر از همیشه به نظر می‌رسد.

ائتلاف عربستان از سال ۲۰۱۵ حملات خود را در یمن آغاز کرد و انتظار داشت که در طول چند هفته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را متوقف کند و به این حملات پایان دهد.

اما این ائتلاف در یک باتلاق گرفتار شد؛ قطعا سعودی‌ها پول و اعتبار بسیاری را از دست می‌دهند.

۳۰ میلیون نفر از مردم یمن قربانیان اصلی هستند؛ حدود ۳۷۷ هزار نفر بر اثر جنگ، گرسنگی و بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید که ۱۷ میلیون نفر از مردم یمن در گرسنگی به سر می‌برند و سه چهارم از جمعیت این کشور برای زنده مانده به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

علاوه بر این در حال حاضر تنها نیمی از بیمارستان ها و مراکز پزشکی در یمن فعال هستند.

همچنین ائتلاف عربستان از ارسال سوخت به یمن از طریق بندر «الحدیده» جلوگیری می‌کند.

بر اساس آتش بس اعلام شده، ائتلاف عربستان متعهد به بازگشایی فرودگاه‌های یمن و صدور مجوز ورود کشتی‌های حامل سوخت از طریق بندر الحدیده شده و صحبت‌هایی درباره بازگشایی جاده‌های «تعز» به میان آمده است.

با توجه به مقیاس گسترده بحران یمن، این اقدامات تنها اشاره‌ای بیش نیستند و اگرچه مردم یمن از آن‌ها استقبال می‌کنند، اما مشخص نیست که حتی این اقدامات نیز دوام داشته باشند.

سازمان ملل سال‌ها درباره تقسیم قدرت سخن می‌گوید، اما این امر از همان ابتدا محکوم به شکست بود چرا که منصور هادی هم بسیار ضعیف‌تر و هم بسیار لجبازتر از آن بود که یک مذاکره کننده موثر باشد.

تعداد کمی از یمنی‌ها دلتنگ رئیس‌جمهور برکنار شده خود می‌شوند، رئیس‌جمهوری که قرار بود یک دوره انتقالی دو ساله را خدمت کند، اما ۱۰ سال در قدرت ماند.

عربستان سعودی مشتاق پایان دادن به جنگ است؛ جدا از هزینه‌های مالی و اعتباری، این جنگ، عربستان را در معرض حملات دقیق و برون مرزی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار داده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    3 5
    تا ازادی کامل یمن کوبیدن مواضع تروریستای الحوثی ادامه داره
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      2 3
      غرب پرستها از بدترین نوع تروریست هستند، خائن و وطن فروش. مرگ بر آل سعود، مرگ بر اسرائیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس