بحران غذا در اروپا

بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی اروپا ممکن است به زودی با بحران مواد غذایی با افزایش قیمت‌ها و محصولات غذایی به دلیل ریسک جنگ در اوکراین مواجه شود.

 سرویس جهان مشرق - بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی اروپا ممکن است به زودی با بحران مواد غذایی با افزایش قیمت‌ها و محصولات غذایی به دلیل جنگ در اوکراین مواجه شود.هم اکنون قیمت مواد غذایی به دلیل آب‌وهوای غیرقابل‌پیش‌بینی و تا حدودی به دلیل تغییرات آب‌وهوایی و همه‌گیری کوید-۱۹ بالا است. اینک با حمله روسیه به اوکراین، زنجیره‌های غذایی جهان به ویژه اروپا ممکن است با فاجعه روبرو شود. صادرات مواد غذایی با بن‌بست روبرو شده است و کشاورزان نمی‌توانند مواد حیاتی مورد نیاز برای ادامه رشد مواد غذایی را دریافت کنند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مراکز مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


یک بحران قریب‌الوقوع: ذخایر غذایی اروپا احتمالا به زودی تمام می‌شود / روزهای سخت در انتظار اتحادیه اروپا

جلوگیری اتحادیه اروپا از افزایش تولیدات کشاورزی!

وضعیت کشاورزان اروپا در حال بدتر شدن است. قیمت‌ها در حال افزایش بوده و ذخایر محصولات غذایی در حال اتمام است. دامداران در سراسر اروپا به شدت نگران هستند. در عین حال، اتحادیه اروپا و دولت‌های برخی کشورها به روش‌های مختلف کشاورزان را از حفظ یا افزایش میزان تولید خود بازمی‌دارند. این مشکلات علاوه بر کمبود نگران‌کننده بذر و کود مورد نیاز است.

در پاییز امسال، شاهد تأثیر فاجعه‌بار کاهش شدید تولید غلات خواهیم بود. علاوه بر این، تولیدکنندگان گوشت و شیر پیش از آن زمان با حذف بخش‌های بزرگی از تولیدات خود روبرو خواهند شد. رهبران غربی در مورد کمبود مواد غذایی هشدار می‌دهند، اما تاکنون هیچ راه‌حلی ارائه نکرده‌اند. 

یک بحران قریب‌الوقوع: ذخایر غذایی اروپا احتمالا به زودی تمام می‌شود / روزهای سخت در انتظار اتحادیه اروپا

ذخایر محصولات غذایی وابسته به واردات اروپا ب ه زودی پایان خواهد یافت

خبرگزاری رویترز چندی پیش، با کارلو ویتوریو فراری، کشاورز ایتالیایی که با برادرش مزرعه‌ای را در نزدیکی شهر کرمونا در شمال ایتالیا اداره می‌کند، مصاحبه کرد. آنها حدود ۲۰۰۰ خوک دارند که اکنون پرورش آنها به صورت غیرقابل تحملی، پرهزینه شده است. او نگران است که کسب‌وکار خانوادگی آنها پس از چهار نسل به دلیل جنگ در اوکراین از بین برود. اتفاقی که بیشتر مردم معتقدند می‌تواند ناقوس مرگ برای امنیت غذایی جهانی باشد.

دلیل این پیش‌بینی این است که دو کشور اوکراین ویران‌شده از جنگ و روسیه تحریم‌شده، علاوه بر اینکه صادرکنندگان بزرگ گندم، ذرت و کود هستند، از تأمین‌کنندگان کلیدی خوراک دام در سطح جهان نیز بوده‌اند. ذخایر محصولات غذایی وابسته به واردات اروپا در هفته‌های اخیر به سرعت کاهش یافته است و احتمالاً به زودی پایان خواهد یافت.

یک بحران قریب‌الوقوع: ذخایر غذایی اروپا احتمالا به زودی تمام می‌شود / روزهای سخت در انتظار اتحادیه اروپا

کشتار میلیون‌ها مرغ در اروپ ا به دلیل جلوگیری از شیوع آنفولانزای مرغی

میشل لیورینی، معاون شرکت مانگیمی لیورینی اس پی‌ای، تولیدکننده محصولات غذایی در ایتالیا می‌گوید: ترکیب همه عوامل منفی و اخیراً جنگ در اوکراین یک طوفان فراگیر ایجاد کرده است. همچنین بحران کنونی زنگ خطر را به صدا درآورده که به زودی عرضه خوراک دام آنها به اتمام می‌رسد.

این تولیدکننده بزرگ خوراک هشدار می‌دهد: در بنادر ایتالیا که کشتی‌های کشورهای روسیه و اوکراین، هر هفته وارد آن‌ها می‌شدند، اکنون فقط معادل ۲۵ روز مصرف خوراک دام باقی مانده است.

در همین حال، میلیون‌ها مرغ در اروپا و سراسر جهان نه به دلیل کمبود غذا، بلکه برای جلوگیری از شیوع احتمالی آنفولانزای پرندگان کشته می‌شوند. در بریتانیا، از ۱۹ مارس امکان خرید تخم مرغ از مرغ‌های محلی وجود ندارد، زیرا فروش این نوع تخم مرغ ممنوع شده است. در بسیاری از کشورهای دیگر هم به نظر می‌رسد شاهد اجرای این مقررات هستیم، اما رسانه‌های دولتی این محدودیت‌ها را نادیده گرفته‌اند.

شرایطی بدتر از زمان جنگ جهانی دوم

کشاورزان اروپایی با فشار زیادی روبرو هستند و بسیاری وضعیت فعلی را که به سرعت رو به وخامت است، آنقدر ناپایدار می‌بینند که فکر نمی‌کنند بتوانند برای مدتی طولانی به تولید محصولات غذایی ادامه دهند. این نگرانی توسط آقای فراری، کشاورز ایتالیایی پرورش‌دهنده خوک نیز بیان شده است: این یک تجارت خانوادگی است. پدربزرگ من این کار را در زمان دو جنگ جهانی ادامه داد، پدرم جنگ جهانی دوم را دید، اما نمی‌دانم که آیا ما از این بحران عبور خواهیم کرد یا خیر.

ایتالیا دارنده چهارمین گله بزرگ دام در اتحادیه اروپا با حدود ۲۲.۵ میلیون رأس بوده و اسپانیا با حدود ۵۸.۸ میلیون رأس دارای بزرگ‌ترین گله دام در این اتحادیه است. اساس آمار اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ میلادی این گله‌ها شامل خوک، گاو، گوسفند و بز است.

خبرگزاری رویترز مستقر در لندن تاکنون در مورد هوای سردتر زمستان پیش رو گزارشی ارائه نکرده است، چرا که در بسیاری از مناطق مهم کشت محصولات غذایی، فصل‌های سرد و فصل رشد گیاهان کوتاه‌تر بوده و حداقل از سال ۲۰۱۸ میلادی به تدریج تولید جهانی غذا را کاهش داده است. به این موارد، باید محدودیت‌های ویرانگر کرونا را اضافه کرد که از مارس ۲۰۲۰ میلادی، زنجیره تأمین جهانی را از بین برده و به دلایل بی‌شماری به کشاورزی آسیب جدی وارد کرده است.

یک بحران قریب‌الوقوع: ذخایر غذایی اروپا احتمالا به زودی تمام می‌شود / روزهای سخت در انتظار اتحادیه اروپا

وخامت وضعیت کشاورزی و دامداری از زمان شیوع کرونا

کشاورزان در سرتاسر جهان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی مجبور شدند میلیون‌ها تن سبزیجات و چیزهای دیگر را در مزارع رها کنند تا بپوسند، زیرا نیروی کار لازم برای برداشت محصول وجود نداشت و یا کشاورزان اجازه برداشت نداشتند. میلیون‌ها لیتر شیر باید دور ریخته می‌شد، چرا که به موقع امکان فرآوری آن وجود نداشت و میلیون‌ها تخم‌مرغ، زمانی که کارخانه‌های تولید کارتن تخم‌مرغ مجبور به تعطیلی شدند، دور ریخته شد.

بدتر از همه، میلیون‌ها حیوانی بود که باید کشته و دفن می‌شدند، زمانی که کشتارگاه‌ها مجبور به تعطیلی شدند. (کشتارگاه‌های ایالات متحده بیشترین آسیب را از قرنطینه شیوع کرونا دیدند، چرا که وادار به تعطیلی شدند و نتوانستند فراورش دام‌ها را انجام دهند.)

 کشاورزان نیز نتوانستند به تغذیه گاوهای خود ادامه دهند. چرا که تعداد آنها بسیار زیاد و همچنین به دلیل پیری، گوشت آنها با افت کیفیت روبرو شده بود. در آن زمان این اتفاقات، چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما همه چیز از گله‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی گرفته تا تولید غذاهای منجمد و کنسرو شده رو به اتمام بود. تأمین غذا برای صدها میلیون نفر در صورت نیاز وجود ندارد.

سنگ‌اندازی عجیب اتحادیه اروپا بر سر کمک‌های دولتی به کشاورزی

کشورهایی که می‌خواهند تسهیلاتی به کشاورزان خود اعطا کنند، با مخالفت اتحادیه اروپا روبرو می‌شوند. به عنوان مثال، ایتالیا از بروکسل درخواست لغو قوانین اتحادیه اروپا جهت محدودیت کمک‌های دولتی به کشاورزی را ارائه کرده است، اما این پیشنهاد قاطعانه رد شد. دولت‌های بسیاری از کشورها نیز مانع از آن می‌شوند که کشاورزان بتوانند میزان تولید خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که امنیت غذایی تأمین شود. کشاورزان آمریکای شمالی که می‌خواهند غلاتشان به مصرف غذایی برسد و برای تولید سوخت زیستی اتانول مصرف نشود، با ممانعت دولت بایدن روبرو می‌شوند و کشاورزانی در اروپا که می‌خواهند زمین‌های کنار گذاشته‌شده را با یارانه‌های مختلف اتحادیه اروپا دوباره فعال کنند، با ممانعت روبرو می‌شوند. کشاورزان مجبورند نسبت معینی از زمین‌های کشاورزی خود را کنار بگذارند، زیرا در غیر این صورت، مالیات‌ها، هزینه‌ها و یارانه‌های حاکم بر اتحادیه اروپا، عملیات بیشتر را از نظر اقتصادی ناپایدار می‌کند.

یک بحران قریب‌الوقوع: ذخایر غذایی اروپا احتمالا به زودی تمام می‌شود / روزهای سخت در انتظار اتحادیه اروپا

خشم کشاورزان آلمانی از قوانین اتحادیه اروپا

جم اوزدمیر، وزیر کشاورزی آلمان در ماه مارس تأیید کرد با وجود اینکه کشاورزان آلمانی دیگر قادر به تهیه بذر کافی برای کاشت، کود و خوراک دام نیستند، اصلاحات ضد کشاورزی اتحادیه اروپا در آلمان به قوت خود باقی خواهد ماند. این اظهارات باعث خشم کشاورزان آلمانی شد. یکی از این افراد، کریستین لومایر، در ویدئویی با عصبانیت اعلام کرد که در میانه فاجعه‌ای همانند شرایط کنونی، تعصب زیست‌محیطی سبز و جنون اکولوژیکی بر زندگی انسان‌ها پیشی گرفته است.

دولت اسپانیا اقداماتی را برای امکان خرید اضطراری ذرت از آرژانتین و برزیل انجام داده است، اما این یک راه‌حل بلندمدت نیست، زیرا کشورهای عمده تولیدکننده مواد غذایی در آمریکای جنوبی، پیش‌تر بخش زیادی از برداشت خود را به دلیل سرما یا خشکسالی بی‌سابقه از دست داده‌اند. در برزیل، خشکسالی شدید و طولانی در برخی مناطق، ۹۰ درصد از برداشت‌های مورد انتظار در این فصل را از بین برده است (در حال حاضر زمان برداشت در نیمکره جنوبی است). کشور همسایه پاراگوئه نیز شاهد از بین رفتن ۶۰ درصد از کل سویای این کشور در اثر خشکسالی بوده است. سویا و ذرت به صورت گسترده برای خوراک دام استفاده می‌شود.

کشورهای آمریکای جنوبی نیز به روش‌های مختلف شروع به تأمین مواد غذایی برای مردم خود کرده‌اند که این امر ظرفیت صادرات را بیشتر کاهش می‌دهد، اگرچه هنوز هیچ ممنوعیتی برای صادرات تصویب نشده است.

یک بحران قریب‌الوقوع: ذخایر غذایی اروپا احتمالا به زودی تمام می‌شود / روزهای سخت در انتظار اتحادیه اروپا

میلیون‌ها دام ممکن است به زودی کشته شوند

وضعیت کشاورزان اروپایی، همانطور که کارلو ویتوریو فراری در ایتالیا توضیح داد، با این واقعیت نیز تشدید می‌شود که کشورهایی مانند مجارستان، صربستان و مولداوی، صادرات محصولات کشاورزی مختلف را ممنوع کرده‌اند. چرا که آنها نیز می‌خواهند امنیت غذایی خود را تقویت نمایند. در ابتدا، این به معنای کمبود و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها برای محصولات غذایی باقیمانده است، اما به زودی ممکن است هم کود و هم خوراک دام به اتمام برسد.

کمبود یا هزینه‌های بیش از حد جهت خرید کود، کشاورزان را مجبور می‌کند تا سطح کمتری را کشت کنند، زیرا عملکرد بدون کود به قدری کم است که به خصوص در حال حاضر با قیمت بالای سوخت، زیان‌آور می‌شود. کشاورزان نیز مانند صنعت حمل‌ونقل، گازوئیل زیادی مصرف می‌کنند. آنها همچنین به مقادیر زیادی نفت، روغن و سایر فرآورده‌های نفتی برای تراکتورهای خود و ماشین‌آلات برداشت بسیار وابسته به تعمیرات نیاز دارند.

کاهش ذخایر خوراک دام به این معنی است که گاو، خوک و سایر حیوانات در نهایت قربانی می‌شوند. این شرایط فقط در مورد ذرت نیست، سویا و بسیاری از محصولات جانبی نیز هستند که یافتن آنها دشوار است. دیزاین کویینی، یکی دیگر از کشاورزان ایتالیایی می‌گوید: فقط برای به دست آوردن چیزهایی که در دسترس است، رقابت بسیار بزرگی وجود دارد. او حدود ۱۳۰۰ گاو را برای تولید گوشت گاو و شیر در مزرعه خود در لمباردی، شمال ایتالیا، اولین کانون اروپایی کووید دارد. بنابراین آنها در فوریه ۲۰۲۰ میلادی به شدت تحت تأثیر محدودیت‌های کرونا قرار گرفتند. کویینی، که همچنین نایب‌رئیس انجمن مستقل کشاورزی کرمونا است، افزود که بسیاری از همکارانش دست از کار کشیده و شروع به کوچک کردن گله‌های خود کرده‌اند. این کشاورز دامدار افزود: من گزارش‌های بیشتری در مورد کشتار دام‌های خود توسط کشاورزان می‌شنوم، اما می‌خواهم این اخبار را فراموش کنم.

یک بحران قریب‌الوقوع: ذخایر غذایی اروپا احتمالا به زودی تمام می‌شود / روزهای سخت در انتظار اتحادیه اروپا

جمعیت اروپا به شدت آسیب خواهند دید

احیای مجدد گله تولیدکننده شیر می‌تواند تا ۸ سال طول بکشد. برای دستیابی به همان کیفیت امروز، حتی ممکن است زمان بیشتری نیاز باشد، چرا که پرورش حیوانات برای ایجاد گله‌های مناسب ده‌ها سال طول می‌کشد، اگر در واقعیت این کار عملی باشد.

اگر به زودی میلیون‌ها حیوان تولیدکننده گوشت و محصولات لبنی کشته شوند، جمعیت اروپا به شدت آسیب خواهند دید. پروتئین کافی وجود نخواهد داشت، زیرا تولید مرغ و تخم مرغ قبلاً به میزان قابل توجهی در اروپا از بین رفته است و افزایش ماهیگیری یا پرورش ماهی نمی‌تواند خسارات هنگفت کنونی را پوشش دهد. امنیت غذایی اروپا برای اولین بار در دوره مدرن در معرض تهدید قرار گرفته است. کمبود مواد غذایی و دوره‌های دشوار در حال فرا رسیدن است، اما هیچ پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا برای ‌حل این چالش‌ها ارائه نشده است. روزهای سختی در انتظار اروپاست.


منابع:

- https://www.euronews.com/green/2022/03/15/these-foods-could-soon-be-in-short-supply-due-to-the-war-in-ukraine

- https://www.euractiv.com/section/agriculture-food/news/eu-supermarkets-start-rationing-foodstuffs-amid-fears-of-panic-buying/

- https://www.euractiv.com/section/agriculture-food/news/germany-calls-for-global-food-security-alliance/

- https://www.reuters.com/world/europe/russias-war-ukraine-blame-worsening-global-food-insecurity-yellen-2022-04-19/

- https://www.ft.com/content/43ed293b-2a0d-4f18-8039-3ff2d728b9a4

- https://edition.cnn.com/2022/03/12/business/food-crisis-ukraine-russia/index.html

- https://www.dw.com/en/as-global-food-prices-soar-will-the-eu-face-food-shortages/a-61473745

- https://fortune.com/2022/03/30/rationing-europe-global-supply-crunch-natural-gas-russia-foodstuffs-war-ukraine/

- https://www.mckinsey.com/business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-insights/the-rising-risk-of-a-global-food-crisis

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • US ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    21 21
    نیروهای حزب اللهی و مومن باید در مقابله با دشمن نشان دهند که اهل فکر و ابداع دستاورد برای نظام اسلامی هستند
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      19 3
      وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ بقره ﴿۱۵۵﴾ قطعا شما را به چيزى از [قبيل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى ‏آزماييم و مژده ده شكيبايان را . اللهم عجل لولیک الفرج.
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      12 9
      از این چیزا بلد نیستند. چون فقط حرف زدن و شعار دادن بلدند.
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      20 0
      ما باید به فکر خودمون باشیم چون ما هم ممکنه دچار بشیم
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      4 4
      آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      3 2
      آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      4 3
      ۱۱:۵۲ یه متن طولانی نوشتی زیر هر خبری میزاری چه کاریه ؟
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      0 0
      سازندگان موشک زا با سازندگان پراید مقایسه نکنیم
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      0 1
      مومنین وانقلابی ها هم آزمایش شان را دادند ومردود شدند احمدی نژاد ، روحانی یادت بخیر
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    19 4
    اللهم العجل لولیک الفرج ________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم العجل لولیک الفرج
  • RU ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    13 1
    اصرا نئولیبرالها در تمام دنیا برای افزایش دادن قیمت غذا با هدف قتل عام جمعیت جهان صورت می گیرد.
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      3 20
      بد جوری توهم زدی. نکنه اثر میکروچیپ های واکسن کرونا باشه؟
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    6 0
    اولین فشار کمبود مواد غذایی روی ذخایر برنج هند و تایلند میاد و باعث افزایش شدید قیمت میشه . الآن تجار زیادی برای خرید برنج تو هند و پاکستان حضور دارن اما چون اونجاها فصل برداشت تموم شده کشاورزها با قیمتهای فعلی تمایلی بفروش ندارن و منتظر خیز قیمت برنج هستن
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    38 2
    اروپا دهه هاست که باعث قحطی در غرب آسیا و شمال افریقا شده است. امیدوارم شرشون به خودشون برگرده
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      6 0
      منم امیدوارم شرشون به خودشون برگرده نه اینکه به خاطر وجود یه عده انگل سودجو در ایران شرشون دامن ما رو هم بگیره
  • US ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    8 0
    اوضاع مواد غذایی در جهان خیلی خرابه . چین شروع کرده به ذخیره سازی گندم و سویا
  • رحیم IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    31 1
    در جنگ جهانی دوم، انگلیس با شرایطی مشابه الآن، غلات ایران را غارت کرد و موجب مرگ میلیون ها ایرانی شد.
    • مهدی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      7 0
      لعنت به شرفش
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 1
      فکر کردی دوباره نمیتونه این کار را بکنه؟
    • ا IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      0 0
      نه دیگه نمیتونه
  • علی IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    15 5
    ایشالا زودتر تجربه کنن که یکم حال مارو بفهمن
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      9 1
      تجربه نشون داده بدبختی ما تاثیری رو اونها نداره ولی متاسفانه برعکسش بدبختی اونها به ما هم سرایت می‌کنه.
  • حمید IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    3 0
    اینا چقدر نایس هستند خخخخخ
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    3 0
    مشرق تو آمریکا هم با پرداخت پول به کشاورزها دارن جلوی کشت رو میگیرن مثل اروپا. عجیب نیست؟ قحطی عمدی دارن به وجود میارن
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    12 1
    تا دامان مردم ما را نگرفته از مسئولین محترم خواهشمندم که در کشت کشاورزی اولویت با محصولات استراتژیک مانند گندم و کلزا و ذرت و سیب زمینی و... باشد و تولیدات محصولاتی مانند گوجه فرنگی و فلفل و توت فرنگی و هندوانه و ... گلخانه ای انجام شود و صادرات آن محدود شود و به اندازه نیاز کشور تولید شود **** آب هست ولی کم و باید در مصرف آنها صرفه جویی کرد و صادرات غیر مستقیم آب انجام نشود .
  • خسرو IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    12 6
    هر کی با آمریکا رفاقت کرد عاقبتش همین است آمریکا فارق از همه گرفتاریها کاری خواهد کرد تا اروپا نان را کوپنی و دست به دامن آمریکا برای سالها بماند اصلاح طلبان هنوز دنبال آمریکایی هستند که به اروپا هم رحم نکرد
  • AT ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    4 1
    تا اینها باشند به دیگران زور نگن! میانگین قیمت ها هنوز هیچی نشده ۳۰ درصد اضافه شده است این در شرایطی است که هنوز جنگ گسترده نشده است و کشورها از سه ماه تا ۶ ماه ذخایر استراتژیک داشته اند و ارام ارام در حال اتمام هستند. سناریوی پیش روی اروپایی ها بشدت تیره و تار است ولی هنوز دارند با نقشه امریکا در ورطه نابودی قدم میگذارند
  • حامد IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    8 2
    رهبری چندی قبل فرمودند که جهان در یک گذر تاریخی قرار داره و نخبگان باید جنگ روسیه و اوکراین رو با دید جامع تری تحلیل کنند. این گزارش در راستای تحلیل و پیش بینی رهبری است. انشالله از علائم ظهور باشه
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      3 5
      رهبری ده سال پیش فرمودن که نفت آمریکا پارسال تموم میشه
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      0 0
      اولا دروغ نگو. چنین خرفی نزدند. ثانیا برآورد خود آمریکاییها اتمام نفتشان تا سال 2000 بود. اما با کشف میدانهای نفتی جدید، استخراج شیل نفتی و با توجه به افزایش قیمت نفت که استخراج مخازن کم بازده را به صرفه نمود، فعلا مشکلی ندارند.
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 5
    بحران مواد غذایی کل جهان رو دربرمیگیره نه فقط اروپا رو،ذوق زدگی واسه چیه؟،همه دنیا به نوعی وابسته به تولیدات اوکراین بودند.ایران هم بسیار آسیب دیده و خواهد دید و نمونه اون رو در قیمت غلات و آرد و ماکارونی میبینید.اینکه خوشحالی کنیم آره اونا بهشون فشار میاد اشتباه است چراکه توانایی تفکر و تعقل جهت برون رفت از مشکلات رو اونا دارن
    • ا IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      0 0
      یعنی شما قدرت تفکر و تعقل نداری؟!
  • US ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    12 10
    شما نمی خواد نگران اروپا باشین. مشکل گرونی توی مملکت خودتون رو حل کنین.
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    5 0
    مرغوب ترین خاک برای کشاورزی خاک سیاهه روس ها بهش می گن чернозём چرنوزم , خاکی که به هیچ کودی نیاز نداره حالا این خاک کجاها پیدا می شه ؟ از قزاقستان تا جنوب روسیه بگیرید تا حاشیه دریای سیاه تا رودخانه دنیپر تا قسمت هایی از مجارستان و رومانی گیر می آد یعنی روی نقشه ببینید یک نوار 3500 کیلومتری ممتده , تو ساسکاچوان کانادا , شمال داکوتا و تگزاس هم ازش پیدا می شه حالا اگر این مناطق حاصلخیر دست روس ها بیفته روس ها نه تنها در انرژی که در امنیت غذایی هم دست اروپایی ها را زیر ساطور می برن اروپای غربی تو معدن هم ضعیفه و این مناطق معدنی هم هست حالا اونطرف شرکای اروپایی ها هم در کشاورزی و هم در دامداری بسیار قدرتمند هستند کانادا , آمریکا , استرالیا , هند و ... غول های بزرگ کشاورزی و دامدارین اما تامین از اوکراین براشون خیلی خیلی ارزان قیمت تر در می آد تا تامین از آنور اقیانوس ها , دقیقا مثل بحث انرژی که تامین از روسیه براشون خیلی منطقی تره تا تامین از آنور دنیا , فرانسه و بعد رومانی و آلمان هم کشاورزی دامداری خوبی دارن اما جوابگوی نیازشان نیست نتیجه اینکه اروپای غربی گرسنه نخواهد ماند اما مجبور می شه که به قیمت های خیلی خیلی بیشتری محصولات کشاورزی دامی را وارد کنه و چون اقتصاد این ها آزاده این افزایش قیمت ترانزیت مستقیما می آد و به مردم شان اصابت می کنه تو کوتاه مدت چیزی نشه تو بلند مدت می ریزن بیرون خصوصا اینکه این مردمان عموما تحمل سختی هم ندارند اعتراض بعضی کشورها به اتحادیه هم سر اینه که اجازه بده یارانه بدیم فشارش رو مردم نیاد که اثرات مخرب اجتماعی امنیتی داشته باشه و بعد اگر هم به سمت سیستم هایی مثل بستن یارانه برن تو سیستم اقتصادیشون به مشکل می خورن اقتصادشون ضعیف می شه راه بعدی چشم گفتن به روسیس . حالا می تونید بهتر بفهمید که چرا ناتو وارد جنگ با روسیه شده وچرا انقدر سفت و سخت برای هر متر می جنگن چرا همه کشورهای غربی و شرکای این ها یکهویی ذخایر تسلیحاتی جنگ افزاری راهبردی خود را گشودند و ریختن تو اوکراین و می بینید که از نظامیان انگلیسی , آمریکایی و...به دست روس ها کشته و اسیر شدن یعنی وسط میدان رسما ناتو داره می جنگه آلمان نازی هم وقتی به این مناطق رسید از همین خاک برد و کشاورزیشو توسعه داداگر روس ها بتونن لوهانسک دونتسک و اودسا را بگیرند رسما سنگ قبر غرب را نصب کردند
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    9 1
    با اینکه دوست ندارم مردم اروپا گرسنگی بکشن ولی فک کنم این درس بزرگی برای آنها باشند تا از مردم مظلوم غزه و افغانستان پاکستان هندوستان میانمار و سایر مردم دیگری که در گرسنگی و فقر و جنگ هستند درک کننند.انشا... افول آمریکای جنایتکار
  • پسر IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 4
    ایران در صادرات پیش قدم خواهد شد و قیمت در ایران افزایش خواهد یافت.چون هر محصول کشاورزی و دامی که ایران صادر کرده ضررش با قیمت نجومی مردم دیدن
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    9 2
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    12 3
    به امید نابودی فرانسه و آنگلوساکسون ها و آمریکا و هر کشوری که از تحریم و بدبختی ما دریغ نکردن
  • محمد IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    23 1
    این اروپایی ها وقتی کفگیر به ته دیگشون خورد باز هار میشن و حمله میکنن این ور اونور، همون بهتر که نسلشون منقرض بشه و همشون بمیرند به جهنم. مرگ که همیشه مال همسایه نیست
  • DE ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    11 7
    تو ایران گرونی و قحطی شده ، با این اخبار میخوان بگن فقط ما نیستیم، آفرین بر زکاوت شما
  • محمد IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    6 4
    اول خبر رو به نقل از سازمانهای بین المللی اروپا شروع کردین، اما هیچ اشاره ای به هیچ سازمان بین المللی در طول خبر نکردین و صرفا نقل قول های غیرمستقیمی از دولت های آلمان و اسپانیا داشتین که اون هم مربوط به شرایط جنگی نیست و سیاست این کشورها قبل از جنگ در مقابل اتحادیه اروپا بوده. آیا هدف این تحلیل چیزی جز توجیه گرانی نان در کشور خودمون نیست؟
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 3
      نان گراااان نشده عمو. جو نده
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      2 2
      نان های سنتی گرون نشدن نان باگت و... اینا گرون شدن دوست عزیز
  • DE ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    4 3
    بعد از آن هم نوبته خاورمیانه و ایرانه. مسئولان به فکر باشند
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    13 0
    چاه کن ته چاه است
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    13 1
    همان طور که اروپاه ما را تحریم کرده بگذارید کمی هم آنها طعم تحریم بچشند وما هم نباید یک دانه گندم هم به آنها بدهیم حتی اگردانه ای 100دلارهم بخرند
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    11 2
    همه دنیا از دست غربی ها گرسنگی می کشند حالا نوبت اوناست ....
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 6
    آمریکا و کانادا 30درصد گندم دنیا را تولید می کنند به اروپا می دهند
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      0 0
      به همین خیال باش
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 4
    اگر تقاضا باشد هند می تواند کمبود گندم را جبران کند
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    4 5
    اروپاخودش کی دونه چیکار گنه توغصه نخور
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 4
    شما به فکر خودت باش اون اروپا اگر اوپا هستش بلده مدیریت کنه نه اینکه مثل شما از زمان احمدی نژاد هر سال جشن خودکفایی گندم میگیرید ولی الان یک پای شما لَنگ شده.
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    4 0
    چقدر اروپا ایرانی کشت سر دارو و مواد اولیه دارو هر کی خودش بهزنه به نفهمی بی غیرته
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 1
    بیایند ایران، نانشون را بخرند.
  • یوسف از همدان IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    5 2
    شما مطمئن باش اروپایی ها شده با زور تفنگ غذای مردم کشور های خودشان رو از جهان سومی ها خواهند گرفت.مانند جنگ های جهانی اول و دوم که توی اروپاقحطی نبود ولی قحطی دامن ایران و خاورمیانه رو گرفت
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 4
    اونها تب کنند ما سینه پهلو میکنیم خدا به داد همه برسه
  • Mohammad IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 1
    ای کاش ایرانی بودم و بهتر بگویم ای کاش در ایران زندگی می کردم
  • ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    6 4
    نگران اروپایی ها نباشید اونا خوب بلد هستند مردمشون توبهترین شرایط رفاهی نگهدارند ما باید نگران باشیم که هر روز از روز قبل فقیر تر می شویم
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      0 0
      شنیدن کی بود مانند دیدن. واقعا اروپاییها در بهرین شرایط رفاهی هستند؟ پس چرا مجبورند روزی حداقل 12 ساعت کار کنند؟
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    3 5
    نه خوشم اومد سناریوهای جالبی چیدین واسه گرانی های که این روزاایجادکردین
  • Arash IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    3 0
    غرب اگر به بحران غذایی برخورد کنه، غذای ملت های دیگه رو غارت میکنه،، مثل جنگ جهانی دوم، که تمام ذخیره ی غذایی ایران رو برای خودشون غارت کردند، و رضا پالونی هم نگاهشون کرد، بهتره نیروهای مسلح ما ، آماده ی مقابله با اونها باشند، این واقعا یک هشدار جدی برای ماست
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    3 0
    مردم اروپا قبل از اینکا از گرسنگی بمیرند باید از ناتو واتحادیه اروپا خارج شوند واز مدافعان جنایتکاران آزوف خارج شوند
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      چند بار گفتم جنس از موتوری نگیرید
  • رضا IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    5 1
    بلاخره تورم گریبان غرب رو هم گرفت،تا زمانی که عدالت در جهان نباشه در نهایت بهای ظلم رو همه پرداخت خواهند کرد،فقط اسم انسان متمدن هست وگرنه هنوزم داریم برای انسان بودن دست و پا میزنیم
  • ناشناس IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    5 5
    آمریکا شورش شده . سوپر مارکتها خالی شده . مردم بخاطر نبودن امکانات در خیابنها مدفوع میکنند . اروپا هم تمام شد رفت . فقط روسیه و چین و کره شمالی خوشبخت هستند . جمع کن عموجون . همه شون سر و ته یک کرباس هستند . هم غربیها و هم شرقیها .. شما برو فکر نان !!!!!! کن . که خربزه آب است !!
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 0
    دنیا به کجا داره پیش میره قشنگ هیچ چیز جای خودش نیست همه جا در بحران و آشوب و جنگ و بی نظمی و قحطی و خشکسالی و بیماری و فقر
  • مهدی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    4 2
    این گزارشات را مقایسه کنید با نظرات یک عده بیسواد در غرب و شاگردانشان در داخل کشور که مدام میگویند پوتین احمق است و در دام آمریکا افتاده و بزودی شکست خواهد خورد و این مزخرفات، ذره ای طرفدار روسیه و پوتین نیستم اما همین گزارشات از رسانه های اروپایی و غربی مشخص میکند که پوتین احمق نیست و روسیه در این جنگ شکست نخورده، امیدوارم مسئولان کشور زودتر به فکر مواجهه با این بحران غذایی باشند که مشکلات مردم بیشتر نشود، حداقل جلوی قاچاق وحشتناک مواد غذایی را بگیرند.
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    4 0
    باور غلط در همه دنیا هست و در همه دنیا عامل بدبختی و ازار انسان ها می شود. جهان غرب هم هنوز در رویا برتری بر دنیا هستند. لذا قادر به دیدن توان نظامی و قدرت اقتصادی و اهمیت گستردگی جمعیتی شرق را نادیده می گیرد. نتیجه این باور غلط جنگ و قحطی برای اروپا خواهد شد.
  • US ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 2
    تولید گندم فرانسه به تنهایی سه برابر ایرانه اونم با وسعت یک چهارم ایران بنظرم بیشتر به فکر خودمون باشیم.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 1
    مذهب ترکیه و‌مذهب طالبان یکی است. حالا دلیل کشتار بزرگ عثمانی از آذری ها را میفهمیم.__فقط کافی است دست این ترکیه به آذری های ایران برسد. اونوقت اون روی خودشان را به آذری های باکو هم نشان میدهند. هدف نابودی ایران است.
  • ماحسون(کورد ایلام) IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    3 3
    منتظر دستور هستم برای رفتن به روسیه و کشتن اکراینی های یهودی ونازی، با یه کلاشنیکف هرچه عشکدار نیرنگدار،ودیگر پهبادهارو با یه تیر میزنم، و دو سه تا سوخو 35 برمیدارم میارم ایران تا هم نژاد های فارس زبانم نهایت تغیر مهندسی معوکس را روش اجرا کنن
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      2 3
      شما تو دهاتت بشین تعداد گوسفند های گله ات رو بشمار نمیخواد بری بجنگی
    • ماحسون(کورد ایلام) IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      گاوداری نیمه صنعتی داریم،ولی تا اکراینی های یهودی کافر و نازی ها و اسباب بازی های های ترکیه رو جمع نکنم مخصوصا آن خربالدارش، که به آبروی ایران وطن عزیزم لطمه زده و جهانیان مدام میگن مگر اردوغ،نوکر وکاسه ایس ایران نیست، پس چرا یه پهباد واقعی از نوع مهاجر 2 که سه دهه پیش ساخته شده و الانه در کلاس ها بچه ها از روش درست میکنن،چرا یکی از لا اقل کاردستی های بچه هارو به تورچچییه نمیده تا بدونه پهباد چیه،من به فکر آبروی ترکیه و اردوغان هم هستم نامرد نیستم
    • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 0
      آقای محسون از ایلام،باید اعلام‌کنم شما دچار اسکیزوفرنی حاد شدی،حتما برو دکتر ایلام،جدی میگم
  • FR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    4 0
    چه دنیایی شد .. گلوبالیسم که قرار بود همه جا را آباد کند همه جا را ویران کرد و از همه مهمتر باعث از هم پاشیدگی تمام ارتباطات طبیعی کشورها و جوامع شده ست
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 0
    خوشبختانه سيماى جمهورى اسلامى ازپخش اين نوع خبرهاى دست چندم وغير مهم خوددارى ميكند ومردم ودولت درگير كارهاى مهم خود هستند
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 1
    بر بازار ایران هم تاثیر گذاشته !خبر ندارید؟
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    8 2
    بجاي اينكه با خوشحالي! كمبود و گراني مواد غذايي در اروپا را برجسته كنيد درخصوص افزايش شديد مواد خوراكي در دولت توضيحاتي ارائه بديد.
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 1
      اولویت تحکیم حکومت است نه چیز دیگری
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 0
      17:19 این جز اولویتتون در دولت قبل نبود؟!
  • عطا IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 0
    خدا رو شکر
  • علی IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    5 0
    ماه‌های آینده وضع سخت غلات وروغن وگوشت ولبنبات درجهان خواهد بود وتورم گرانی وکمبود آن اروپا واسیارابه مخاطره می‌اندازد مسئولان باید بشدت جلوی قاچاق رابگیرند وگرنه ایران دچارمشکل می‌شود چون وصع همسایگان ایران عراق وافغانستان وپاکستان هیلی وخیم است به بازارهای آن هجوم میاورند
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    حقشونه!!! تا اینا باشن کوکورانه با امریکا همسو نشن!!! از این تحریم های روسیه فقط منفعتش میره تو جیب آمریکا چند کشور اروپایی بزرگ. اکثر اروپا کشورهای کوچیکین ک ب کشورهای بزرگتر وابسته ان وقتی کار سخت شد و بزرگترا رهاشون کردن میفهن اتحادیه اروپایی وجود نداره فقط اتحادیه فرانسه و آلمان و انگلیس و آمریکاس نه اروپا!!!!
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    قدم اول بازار پر خودرو کنید رضایت نسبی حاصل شود رضایت هم با دوبرابر شدن حقوق دادن حقوق ب بیکاران واقعی دادن حقوق به دانشجو ها ا دادن حقوق به کودکان زیر هجده سال مثل خارج جراحی بزرگ اقتصادی کن جراحی بزرگ اقتصادی از آبرویت درست هزینه کن ما رای ندادیم خدا شاهده ولی باهاتیم اما کار ناقص نکن مردم از همه چیز عصبانی و گله مند خواهند شد همین الان هم حاکمیت پایگاه مردمی از دست داده به خاطر خودرو به خاطر صدبار آزاد سازی ناقص قیمت‌ها ما رای ندادیم ولی باهانیم اما از آبرویت درست هزینه کن
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    نگران اروپا نباش ذخایرشون شده تمام بشه،همین(دلالها،وابسته ها،شیفتکان ومسیولین که همشون اروپا سرمایه دارند وهمین خاینین مفسدان قاچاقچیان جنایتکاران عارتگران خودی ژن برترها اقازاده ها واقاها تامین میکنند)فقط تتلو یک شبه تونست ترکیه را ارزش پولششو بیشتر کنه
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    دوماه ازجنگ روسیه میگذره-اگر قرار بود اروپا بلایی بسرش بیاد توسط مسئولین دلالان خودی مفسد وخاینش اومده بود واثارشازروز اول مشهود بود-(مثل ایران که اسم سه برلبر شدن روعن وآرد صنعتی اومد-روعن وارد ناپدید شد!؟
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    دراین به این شکل غیر ممکنه مرع آنفولنزایی معدوم شده باسه وهنه رو داد بخورد مردم که مردم همه مریضند-اروپا ییها از بی غذایی بمیرند هم ولی چنین جنایاتی وفسادهای که ررلیران هست غیر ممکنه انجام بدهند(همین اروپاییهای بینقرار وحقیر توانستند با اتحاد جلوی کوروش بایستند
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    17 0
    نویسنده بعد از نوشتن این متن به صف روغن میرود و سر راه برای صف مرغ و ماکارونی جا رزرو میکند و به پول نان فردا فکر میکند
  • سلام IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    قحطی در اروپا =کانیبال
  • هموطن IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 1
    با سلام مشرق نیوز عزیز و خوانندگان محترم شما منتظرید که اروپا و آمریکا زمین بخورد 43 سال است این را در اخبار منعکس می کنید آمریکا دیگر ابرقدرت نیست دارد مردم در اروپا و آمریکا دارند از گرسنگی می‌میرند تورم سرسام آور اروپا و آمریکا به زانو درآورده است شورش در آ وپا مردم گرسنه در اروپا به خیابان‌ها آمده اند. فقط یک سوال از این همه تناقص و دروغگویی آشکار خسته نشده اید تورم بالای 40 درصد اعلامی و بالای 100 درصد واقعی خودمان را نمی بینید آنوقت در لقمه دیگران تار مو را می بینید در همین مدت کوتاه برنج چقدر گران شده ماکارونی روغن تعرفه آب و برق 80 درصد گران شده است
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 1
      ای هموطن این گزارش در مورد اروپا هست. تو همین سایت پر از مطلب در مورد گرانی ها و تورم و اقتصاد ایران مطلب هست. به قول مولانا دعا خوب بلدید ولی سوراخ دعا رو گم کردید. در مورد قیمت ها هم این گرانی و تورم در جهانیه و اثراتش هم در کشور داره بروز میکنه. کسی خوشحال نیست از این وضع
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 0
    عجیبه تو اردبیل هم سهمیه آب چاه کشاورزهای دشت اردبیل رو خیلی کم کردند و قطعا امسال تولید کم میشه
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      آب نیست
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    5 0
    آها باید راحتی و بیان درمردم ایران ببینند البته اونجا به سختی میفتن
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    اگردر(کنکور،مسایل علمی،اشتعالها،مجوزات واموزشی...)(سهمیه،امتیاز،بی رقابتی،خودیها،دلالها،امضاهای طلایی،ژنهای برتر،اقازاده هاواقاها...‌)نبودنندورشته های(ریاضی وتحربی)میتوانستند وازاد بودنند هررشته دیگر مثل(علوم انسانی،اقتصاد،دینی،حسابداری،حقوق....)هم انتخاب کنندواجازه داده نمیشودآدمهای غیر متخصص باتجربه درکارها ورشته های که توانایی،تخصص وتجربه نداشتندورود نمیکردنندحالا وضع (اقتصاد،حقوق،ورزش،هنر وقضا،قانون ووکالت ...)این مملکت اینبود-وحداقل چندتا اقتصادان وجود داشت که حداقل بتوانندمثلا یک فرمول ساده(تصاعدحسابی میانگین گیری....)برای حل معضل توزیع(عدالت،امتیاز،سهام،بورس،یارانه،تورم،گرانی...) را بین ده دهک جامعه استفاده شود(عحیبه بانکها،خودروسازی وشرکتها و... )برای غارت مردم،محاسبه جرائم تاخیرات و...هزارم درصد یک چیز را بابهترین وپیچیده ترین فرمولها محاسبه میکنند!)ولی (مثلا برای آزاد کردن قیمتهای کالاهای اساسی،دارو،سوخت،انرژی...‌)برای جلوگیری از(قاچاق،کمبودد،گرانی،بیکاری،بیگاری،فساد،خیانت،جنایت،احتکار وغارت به اسم صادرات و...)هیچ فرمولی استفاده نمیشه!؟و اول یارانه آنرا به حساب مردم واریز گردد بعد قیمت اصافه گردد-مثلا یارانه کالا به نسبت تصاعدحسابی(به دهک اول۲۷درصد-به دهک دوم۲۱درصد-به دهک سوم۱۶درصد-به دهک چهارم۱۲درصد-به دهک پنجم۹درصد-به دهک ششم۶-به دهک هفتم۴درصد-به دهک هشتم۲/۵درصد-به دهک ونهم۱/۵درصدوبه دهک دهم۱درصد)پرداخت میگردید ودرصورت افزایش قبمت ارز،دلارو...به همین نسبت به یارانه افزایش پیدا میکرد.
  • م.ح IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 0
    اصلا اروپا هم از وقتی نام ما گران شده از گرسنگی میمیرن مردمش. :-)
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    تمام این مراحل برنامه ریزی شده براساس پروژه گریت ریست انجام میشود کرونا و واکسن موجب سلطه بیولوژیک میشود جنگ ساختگی اکراین و روسیه قحطی مصنوعی ایجاد می‌کند تا سیستم اعتبار اجتماعی بر مردم جهان حاکم شود پول کاغذی به تدریج حذف میشود و جهان براساس طرح شیاطین استعمار نظم نوین شیطانی خود که یک جهان کنترلی و بسته و محدود و تحت سلطه هست را آغاز می کند همه این مراحل را در شروع کرونا پژوهشگران اعلام کردند و این همان نظم نوین شیطانی جهانی است و روسیه و چین و آمریکا و غرب و شرق عروسکهای نمایشی صهیونیزم بین الملل
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 0
    شما فقط خوبید .دست ور دارید از این جو سازی های کاذب .اینهمه ملت فک و فامیلاشون تو اروپا دارند زندگی می‌کنند هیچکدوم از این حرفها نیست .ممکنه یه دوسه روزی یه شوکی واردبشه اما بعد تموم میشه دومرتبه روند عادیشان را دارند .اینهمه کشورهای مختلف تو دنیا هست که مواد غذایی می‌فروشند بهتره دولت کم کاریشون رو اینطوری ماست مالی نکنند
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    در ایران که زودتر تمام شد!!!
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    شما به فکر ایران باشید که دارد هرروز بدتر میشود اروپا را رها کنید
  • محمد IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    ۱۳:۵۹ آخه چیز دیگه بلد نیست مثل طوطی چند ماه فقط همینو میگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس