کد خبر 1367897
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

دفتر مراجع معظم تقلید در قم میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان را در سال جاری اعلام کردند.

به گزارش مشرق، میزان فطریه و کفاره که تا به حال بر اساس نظر مراجع عظام تقلید مشخص شده، در زیر آمده‌ است.

دفتر مقام معظم رهبری در قم درباره میزان زکات فطره و کفاره ماه مبارک رمضان با اشاره به آن که مومنان می توانند قیمت سه کیلو گندم یا برنج و مانند آن را از مغازه محل سکونت خود استعلام و آن را بر اساس مقدار شرعی به عنوان زکات فطره پرداخت کنند، اعلام کرد فطریه در سال جاری برای هر نفر و بر اساس قیمت سه کیلو گندم ۴۰ هزار تومان است.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

این دفتر همچنین درباره کفاره غیرعمدی روزه های ماه مبارک رمضان نیز اعلام کرد، کفاره باید به صورت طعام پرداخت شود و البته دفتر مقام معظم رهبری در قم به ازای کفاره هر روز، ۸ هزار تومان امانت می‌گیرد تا آن را به طعام تبدیل کرده و به نیازمندان برساند.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

دفتر آیت الله سیستانی نیز اعلام کرد از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه سال جاری بدل از آرد ۴۰ هزار تومان، بدل از برنج ایرانی ۲۲۵ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی ۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

این دفتر همچنین اعلام کرد با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

همچنین بر اساس اطلاعیه دفتر آیت الله شبیری زنجانی، شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

در ادامه این اطلاعیه آمده است کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سخت‌تر از فقیر است) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی در ادامه اعلام کرد که مبلغ ۴۰هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۰هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ چهل هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان اعلام شده است که مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند، ضمن آن که کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان است.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

لازم به ذکر است براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است، ضمن آن که بنابر فتوای این مرجع تقلید شیعیان اگر کسی فقط در افطار شب عید مهمان دیگری باشد، فطریه او به عهده خودش خواهد بود.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

و اما تماس تلفنی در قم با دفتر آیت الله وحیدخراسانی بیانگر آن است که از نظر معظم له، میزان فطریه امسال به ازای هر نفر و با قیمت گندم و برنج به ترتیب ۴۰ و ۱۴۰ هزار تومان است، ضمن آن که کفاره غیرعمدی و عمدی روزه نیز از نظر ایشان و برای هر روز، به ترتیب ۱۰ و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

همچنین دفتر آیت الله سبحانی نیز اعلام کرد مومنان قیمت گندم یا برنج را از مغازه های محله یا شهر خود بپرسند و بر همان اساس فطریه را به میزان شرعی پرداخت کنند.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

این دفتر همچنین میزان کفاره غیرعمدی و عمدی را به ترتیب ۱۰ و ۶۰۰ هزار تومان برای هر روز ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

دفتر آیت الله نوری همدانی نیز  اعلام کرد بر اساس قیمت گندم، فطریه امسال به ازای هر نفر ۴۰ هزار تومان و کفاره روزه غیرعمدی نیز ۱۰ هزار تومان برای هر روز است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    24 10
    ازونجایی که دخل و خرج اصلا به هم نمیخوره برنج کیلویی 80 تومن اما یارانه همون 45 تومن که کمتر کسی میتونه فطریه بده بقیه فطریه رو به خودشون میدن.
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      6 9
      برای کمک نکردن بهانه زیاد است و البته از قشری که ماهی چند میلیون هزینه کاشت و داشت و برداشت ناخن و لاک و ریمل وسرخاب سفیدابشونه و هزینه اینستا گردی و استوری کبابها و ... انتظار کمکی هم نیست گرفتار نفس اند بیچاره ها
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    3 3
    دقیقا نفری چند تومن شد؟۴۰هزارتومن!؟
    • مرصاد IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      6 0
      مبلغ حداقلی فطریه برای هرنفر ؛ امسال 40 هزارتومان است !
  • گشنه IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    17 10
    من که نونم نمیخورم چقدر بدم
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 4
      اینترنت می خوری خب
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 1
      پس با باد هوا زنده ای ؟
  • کارشناس IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    12 12
    نظرشون در مورد فقر و بدبختی مردم چیه
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      5 3
      خب این مبالغ برای فقراست و اتفاقا طبق فتاوا بهتر است انسان خودش این مبلغ را به به فقرایی که می شناسد بدهد. چرا همیشه یه بهانه ای برای نق زدن دارین و حتی کمک به فقرا را هم نمی بینید؟
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    10 1
    فطریه رسید به یارانه و در حال سبقت از تن می باشد گندم هم شد کبلویی ۱۳۳۰۰
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    11 16
    اینا چرا هنوز فکر میکنند مردم قبولشون دارند؟!!!!!
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      12 19
      سلام .چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد مردم مراجع رو قبول دارن.چون دین رو دوست دارن.تو هم با این حجم از ناراحتی اب یخ مصرف کن عزیز.
    • !! IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      3 12
      آدم عاقل ! دستورات اسلام ، ربطی به اینا و اونا نداره و حکم شرعی و الهیه ! افتاد ؟!
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      1 11
      منکه اصلا نمدونم فطریه چیه کفاره چیه ولی روزه را گرفتم هر وقت هم خرید رفتم انقدر فقیر هست که هر روز ۵۰ تومن ۱۰۰ تومن هم به فقیر دادم اگر پول زیادی داشتم خیلی بیشتر میدادم
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      1 9
      ۱۴:۴۴ خب اگر واقعا روزه می گیرید تقبل الله خب کسی که در زمان تعیین شده از سوی خداوند سحری و افطار می خورد طبیعی است که در زمان تعیین شده از سوی خداوند برای کمک به فقرا، دست به جیب شود. ضمنا صدقه مستحبی روزانه هم جای خود را دارد
  • DE ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    14 11
    این فتواها پشیزی ارزش ندارد ..هیچکس بخاطر روزه نگرفتن مجازات الهی نمی شود . اینها با ایجاد رعب و حشت ، شأن خدا را در حد یک مدیر مدرسه سختگیر پائین آورده اند .. این مردمی که خودشان لَنگ چندکیلو گوشت و برنج هستند ، بفرض که روزه نگرفته اند از محل چه درآمدی جریمه بدهند ؟؟ گدا به گدا ، رحمت به خدا !!!
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      5 13
      حماقت هم حدی دارد، وقتی خداوندی که صادق الوعد و الوعید است و خودش در قرآن می فرماید:«فرضت علیکم الصیام» بر شما روزه را واجب کردم. و عدالت دارد می شود کسی که روزه گرفته باکسی که نگرفته را در یک ترازو بگذارد. شعورتان را به چه فروختید؟؟؟؟
    • مرصاد IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      6 7
      جناب آلمان نشین ! اینها احکام الهی اسلام است و دلبخواهی نیست ! روزه هم مانند نماز واجب است و کسیکه عمدا و بدون عذر شرعی روزه نگیرد ، اگر کفاره آنرا انجام ندهد ، حتما دارای مجازات اخروی خواهد بود !
    • DE ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      12 1
      اگراحکام الهی چشمش را به روی امکانات و توانائی ها و محظورات مردم ببندد ، باید با چنین خدائی به بحث و جدل پرداخت ..
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 9
      ۰۳:۳۹اگر واقعا تو اروپا باشی خب بهتره یه چندتا کتاب روانشناسی هم بخونی تا بدونی انسان در کودکی فرقی با حیوان و گوسفند ندارد یعنی فرد تشنه شد می خواد بنوشه گشنه شد می خواد بخوره اما با بزرگتر و عاقل شدن و البته با امساک و خودداری سیستم بازداری رفتاری مغزش (BIS) فعال می شود و مثل ترمز جلوی شهوت نفس را می گیرد. لذا همین الان در خارج به بچه ها اموزش میدهند که اگر کمی صبر کنند و بعدا غذا بخورند یک دونات جایزه می گیرند و اسلام چه زیبا این سیستم را تقویت کرده است که در ماه رمضان اول به لحاظ شناختی خود را به فقیر نزدیک می کند و در اخر ماه رمضان به مرحله ایثار می رسد و با فطریه به طور رفتاری و عملی به فقیر کمک می کند.
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      1 10
      خداوند ارحم الراحمین است ولی دنیا مزرعه پرورش خوک نیست که فقط بخورد وبیاشامد و لجن پراکنی کند و قطعا از کسانی که جلوی بچه روزه دار ، مثل خوک روزه خواری می کنند انتقام خواهد گرفت.
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 1
      دوستانی که میگن باید اینکارو بکنی و باید باید میکنن خود خدا میگه هیچ اجباری در دین نیست دین خدا همون انسانیت به حد اعلاشه تو کی هستی که واسه خلق الله باید باید میکنی. هر کس رو میذارن تو قبر خودش. نشنیدی مگه یک زن بدکاره رو بخاطر سیراب کردن یک سگ تشنه بردن بهشت؟ این یعنی تا وقتی انسانیت در وجودت هست امکان داره بهشتی باشی هر کس به اندازه ی خودش.
    • به 12:11 IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 1
      خیلیا نماز میخونن و روزه میگیرن اما به حیوانات ظلم میکنن خیلیا نماز و روزه نمیگیرن اضافه مانده ی غذاشونو میذارن دم در حیوان گرسنه ای بخورد و با حیوانات مهربون هستن الان ترازو برابر شد این به اون در. منظور اینه همه ی خوبی ها در یک ادم جمع نمیشود هر کس خوبی های خود را دارد و بر اساسش سنجیده میشه. دنیا به اندازه ی گنجایش ذهنتون کوچک نیست اینقدر تنگ نظر نباشید
  • س IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    3 7
    سلام هرکسی درمقابل حق الله وحق الناس مسئول است .یا ایها الانسان ان ربک کادح الی ربک
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    2 10
    ۰۳:۳۹ احتمالا از البانی کامنت میذاری که ساعت کامنتت با ساعت ما همخونی نداره هم تو و هم کامنت قبلی، روزه هم که نمی گیری بگی برا سحری بیدار شدی حتی اگر از البانی نباشی اونقدر پول داری که تا صبح وبگردی می کنی. پس لطفا خفه شو کسی به مال حرام لامذهبان نیازی ندارد.
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    4 0
    چرا فطریه بر اساس تورم میره بالا اما یارانه نه؟ چرا برای یارانه فتوا نمیدید؟ در این مواقع هست که مردم ایمانشون از دست میره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس