مبلغ زکات فطریه و فدیه اهل‌سنت در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گفت: میزان و نحوه پرداخت زکات فطریه و فدیه ترک روزه برای اهل‌سنت در سال ۱۴۰۲ مشخص شد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، حجت‌الاسلام سعید عسکری میزان و نحوه پرداخت زکات فطریه (سرفطره) و فدیه ترک روزه برای سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد و اظهار داشت: میزان فطریه به ازای هر نفر یک صاع از قوت غالب هر شهر، معادل دو و نیم کیلوگرم و میزان فدیه ترک روزه برای هر روز، یک مد از همان قوت برابر با یک چهارم میزان فطریه (کمتر از یک کیلوگرم) خواهد بود.

وی افزود: براساس فتاوای جمهور متقدمین (شافعیه، مالکیه، حنابله)، «مسلمانان بایستی عین قوت غالب را به فقرا و نیازمندان پرداخت کنند، اما امروزه به دلیل تغییر نیازهای نیازمندان، پرداخت قیمت به‌جای عین قوت، برای مؤدیان آسان‌تر و به حال نیازمندان سودمندتر و به مقاصد و غایات تشریع (اغنائهم عن المسألة فی هذا الیوم) که همانا اغناء فقرا در روز عید است، نزدیک‌تر است.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های شورای افتای استان، قوت غالب شهروندان همچنان گندم و متوسط قیمت هرصاع آن با لحاظ احتیاط، ۴۰ هزار تومان و قیمت یک مد آن برای پرداخت نقدی فدیه ۱۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه میزان فدیه ترک روزه در مذهب امام ابوحنیفه نیم صاع گندم معادل ۱۸۰۰ گرم یا یک صاع عراقی از سایر اقوات است، افزود: هم‌اکنون قیمت نیم صاع گندم حدود ۲۵ هزار تومان است.

عسکری بیان کرد: خانواده‌های متمکن و سایر افرادی که قوت غالب بر سبد غذایی آنان برنج است، بهتر است (هم در فطریه و هم در فدیه ترک روزه) بجای گندم برنج یا قیمت آنرا محاسبه و پرداخت کنند.

وی اظهار کرد: قضای روزه رمضان برسال‌خوردگان و نیز بیمارانی که امیدی به بهبودی آنان نمی‌رود، واجب نیست. این افراد بایستی به ازای هر روز روزه فوت شده، مقدار یک مد از قوت غالب و یا وجه آن را به تفصیلی که بیان شده به مستمندان (فقط فقرا و مساکین) پرداخت کنند.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور عنوان کرد: پرداخت فدیه افطار بر خانم‌های باردار و یا مرضع (شیر ده) که به‌دلیل نگرانی از به خطر افتادن سلامت خود، روزه نگرفته‌اند، واجب نیست، این افراد فقط مکلف به قضای روزه خود خواهند بود. سایر افراد چنانچه در ایام رمضان موفق به روزه نشدند، مکلفند تا پیش از حلول رمضان سال بعد، روزه خود را قضا کنند، در غیر این صورت علاوه بر قضای روزه‌های فوت شده، بایستی فدیه تأخیر را به تفصیلی که بیان شده، به نیازمندان پرداخت کنند.

وی افزود: تعجیل در پرداخت فدیه خلاف احتیاط است چراکه فدیه هر روز با طلوع آفتاب همان روز واجب می‌شود؛ مؤدیان فدیه یک ماه کامل را در آخرین روز ماه مبارک رمضان پرداخت کنند.

عسکری اظهار داشت: تعجیل در پرداخت فطره گرچه در مذهب فقهی امام شافعی جایز بوده اما با توجه به اینکه زکات فطره فقط عیدانه‌ای برای نیازمندان است، لذا بهتر است که مؤدیان پرداخت آن را تا روزهای پایانی رمضان به تأخیر انداخته تا نیازمندان وجوه دریافتی را صرفاً برای روز عید خود هزینه کنند.

وی تأکید کرد: هم‌استانی‌ها متناسب با توان و تمکن خود برای فطریه و فدیه مقادیر یا مبالغی در نظر گرفته که به احتیاط و تورع نزدیک‌تر و به حال نیازمندان سودمندتر و از تلفیق و تتبع رخص دورتر باشد چرا که در سال‌های اخیر درآمد بسیاری از شهروندان به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی کاهش یافته و نیازمندان جامعه در این آستانه عید سعید فطر، به دستان سخاوتمند برادران و خواهران متمکن خود در استان چشم دوخته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • داودمحمدلو IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    1 1
    آیا کسی که 6فرزنددخترداردوتنهاخودش‌کارمیکدفطریه‌براش‌واجب‌است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس