کد خبر 1370033
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
ناگفته‌های ۹۰ جلسه دادگاه شهروند ایرانی در سوئد

خانواده حمید نوری تبعه ایرانی بازداشت شده در سوئد از ناگفته‌های ۹۰ جلسه دادگاه و برخوردهای صورت گرفته با او گفتند.

به گزارش مشرق، خانواده حمید نوری تبعه ایرانی بازداشت شده در سوئد در بیانیه‌ای به نقض فاحش حقوق بشر در روند رسیدگی فرمایشی و سیاسی این پرونده در سوئد اعتراض کردند.

«مجید نوری» فرزند حمید نوری تبعه ایرانی بازداشت شده در سوئد درباره وضعیت دادگاه پدرش توضیح داد.

از فرزند و داماد آقای حمید نوری درباره مستنداتی که مدعی شد در دادگاه ارائه شده پرسیدیم که داماد آقای نوری در پاسخ گفت: در دادگاه اعلام کردند که آقای نوری ادم بسیار مهمی است، ما تعجب کردیم که چی می خواهند بگویند که به ما اعلام کردند ما با مهندسی معکوس گوشی همراه آقای نوری را ریکاوری کردیم و رسیدیم به یک پیامک که اقای حسن روحانی (رئیس جمهور سابق جمهوری اسلامی ایران) سال نو را تبریک گفته است به آقای نوری، به خاطر همین آقای نوری فوق العاده ادم مهمی هستش، یکی از همین چیزهایی که داخل همین دادگاه مطرح کردند، دادگاه بین المللی اروپا یکی این بوده و حالا شما تا ته داستان را بخوانید که چی بوده است.

شنیدم در حد اینکه آوردن عینک آقای نوری در دادگاه را که بتواند اسناد دادگاه را بخواند حتی در همین حد هم با ایشان همکاری نکردند تحت فشار بودند.

مجید نوری فرزند آقای نوری در پاسخ گفت : عینک در یک چارچوب تعریف می شود چارچوب حقوق انسانی ما باید ببنیم حقوق انسانی ایشان رعایت شده است یا خیر، از دید ما رعایت نشده است. اولین وظیفه شان این بوده که اطلاع رسانی کنند به خانواده وقتی شما کسی را با این وضعیت فجیع بازداشت می کنید باید به خانواده اشت اطلاع بدهید، خانواده ما اصلا نمی داند چی شده، اصلا در جریان نیستیم. ایشان به دعوت دوستی ... دوست دو رویی وارد این کشور می شود بعد دستگیر می شود با روش های بسیار بد ... این اولین شک روحی وحشتناک است که قابل بیان نیست. خودش انشاالله بگردد می گوید که چه اتفاقی افتاده است. نمی دانسته، یک نفر برای دعوت وارد یک کشور می شود خواهش می کنم به این نکته توجه کنید در جلوی هواپیما چندین پلیس می گیرند می کوبند و ایشان را می برند سلول انفرادی هیچی اصلا نمی دونه چی شده ... ببیند عینک در این ماجرا نکته کوچکی است که خودش در عین حال خیلی بزرگ است چرا، چون برای مطالعه مدارک احتیاج داره چون سن شون بالا رفته نمره عینک شون بالا رفته می گویند نه همون عینک قبلی که داشتی خوب است همون را استفاده کنه ... دوسال است ایشان فریاد می زند که من نمی بینم. کسی توجه نمی کند.  

  «حمید نوری» شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضاییه در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) به منظور حل و فصل اختلافات خانوادگی دختر خوانده‌اش در سوئد به این کشور رفت و در بدو ورود به سوئد از سوی نیروهای امنیتی این کشور بازداشت و نزدیک به ۳۰ ماه است که در زندان به سر می‌برد.

ازسوی دیگر؛ دختر حمید نوری هم در گفت‌وگویی با شبکه پرس. تی. وی در خصوص وضعیت حقوق بشر در سوئد و برخوردهای صورت گرفته با پدرش گفت: اگر بخواهم از موارد نقض حقوق بشر بگویم اینقدر موارد متعدد است که نمی‌دانم از کجا باید بگویم. حقوق بشر، اصلاً رعایت نشده و پدر من در بدترین شرایط دستگیر شده، آن هم وقتی که با دعوتی از طرف یک خانواده به سوئد آمده بود.

وی ادامه داد: پدرم تصورش را هم نمی‌کرد که با این شرایط بخواهند دستگیرش کنند و وقتی داشت از هواپیما خارج می‌شد، توسط چندین پلیس قوی هیکل به بدترین شکل جلوی گروهی از افراد ایرانی و خارجی دستگیر شد و آبرویش را بردند و تحقیرش کردند. وقتی پدرم را دستگیر کردند فشار روحی و روانی زیادی به او وارد شد و این مدت به پدرم خیلی سخت گذشت.

دختر حمید نوری به تشریح وضعیت زندانی که پدرش در آن در بازداشت بوده پرداخت و افزود: پدرم به مدت ۳۰ ماه در انفرادی و در یک سلول تقریباً ۶ متری به سر می‌برد و برای کسی که ۶۱ سال سن دارد، تحمل این شرایط واقعا سخت است. علاوه بر این، منافقین پشت در دادگاه‌ها می‌ایستادند و شعار می‌دادند. پدرم به خاطر سنش از عینک استفاده می‌کند و بارها و بارها درخواست چشم پزشکی کرد، ولی این کمترین حق یک زندانی را از او دریغ کردند.

وی همچنین گفت که حمید نوری شب قبل از اینکه کیفرخواست را به وی بدهند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و او را کتک زده‌اند و ادامه داد: برگه‌های یادداشت پدرم را از او گرفته و بارها و بارها توسط پلیس سوئد تحقیر شده است. تحقیرها به گونه‌ای بوده که جالب نیست بیان شود، ولی در کشوری که ادعای حقوق بشر دارد این همه نقض حقوق بشر، خیلی جالب است.

همسر حمید نوری هم در اظهاراتی بیان کرد: حدود ۲ سال نتوانستیم با آقای نوری ملاقات کنیم و بعد از ۲ سال هم فقط به من و پسر و دخترم ملاقات کوتاه حضوری دادند.

گفتنی است در همین راستا نیز دیروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه و در پی ادامه بازداشت سیاسی حمید نوری توسط سوئد، سفیر این کشور به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به اتهامات بی پایه دادستان سوئد درباره جمهوری اسلامی به وی ابلاغ و بر آزادی این تبعه ایرانی تأکید شد. دستیار وزیر و مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه کشورمان فرآیند دادگاه و بازداشت حمید نوری را کاملا غیرقانونی و تحت تاثیر اقدامات و القائات کذب و جعلی گروهک تروریستی منافقین قلمداد و فضاسازی معاندانه علیه جمهوری اسلامی ایران را قویا محکوم و همچنین خواستار پایان دادن به نمایش سیاسی دادگاه سوئد و آزادی حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در این کشور شد.  

گفتنی است، خانواده «حمید نوری» پیش از این نیز در بیانیه‌ای، ضمن تشریح آخرین وضعیت این شهروند ایرانی، نسبت به دستگیری غیرقانونی و روند محاکمه وی در کشور سوئد اعتراض کردند. در این بیانیه آمده است: «در مورخ ۹ نوامبر ۲۰۱۹، پلیس سوئد بر مبنای توطئه و فریب، تبعه ایرانی را به اتهامات واهی دستگیر کرده است. به عنوان خانواده تا مدت‌ها هیچ اطلاعی از عنوان اتهامی و وضعیت وی نداشتیم. حتی با پیگیری‌هایی که داشتیم تا مدت‌ها نتوانستیم خبری از وضعیت ایشان بگیریم. این در حالی است که بر اساس موازین حقوق بشری، دولت بازداشت کننده مکلف است بلافاصله خانواده فرد بازداشت شده را مطلع نماید و محل بازداشت وی را اعلام کند.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    5 13
    سوئد البانی بیشترشون ...
    • علی مشهدی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      7 9
      این کشور پاتوق منافقین و ضدانقلاب است. ایران اسلامی با اقتدار و صلابت باید درس مهمی به دولتمردانش دهد. منتظریم ……
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      1 11
      متاسفانه چهل سه سال است سران جمهوری اسلامی در دادگاه های بین المللی هیچگونه شکوائیه ای علیه این گروه خشن منافقین اعاده نکرده است حالا این گروه سلاخ منافقین در جای شاکی نشسته و ادعای شکایت از شهروندان ایرانی را دارد و اینگونه جای جلاد و شهید عوض میشود
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      1 10
      باید مقابله به مثل کرد تنها راه همینه و بعد تبادل
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    3 11
    خیلی بی معرفت هستید اگر این بنده خدا رو اینجور رها کنید.
  • ایرانی IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 7
    از بی عرضگی مسئولین کشوره که امثال این بنده خدا اینطور در یک کشور گیر میکنه اگر از همان ابتدای دستگیری این بنده خدا شما هم چند شهروند سوئد را بازداشت میکردید الان این بنده خدا پیش خانوادش بود
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      10 4
      ایشان نمی‌بایست بره اونجا چون ما دشمن خونی در قاره اروپا و آمریکا زیاد داریم. بی فکری و تسامح قبلا هم کار دست یکی دیگه داد.
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    7 1
    مشرق ناراحت نباش
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 11
    فریدون هنوز قربانی می گیرد ، حتی با پیامک های مزورانه ی تاریخ گذشته اش .
    • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      3 0
      بی ربط حرف زدی
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 3
    بعد از 30 ماه تازه یادشون اومده سفیر احضار کنند
  • تاجر IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 4
    چرا دولت ایران در راستای حراست از شهروند خود یکی از دیپلمات های سوئد را بازداشت نمی کند. اینکه ما با زبونی و خواری کاری کنیم، که بیگانه برای تعدی خود احساس امنیت کند، پسندیده نیست.
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 8
      در ایران مقامات قضایی بعد از کار امنیت ندارن ...آیا حفاظت قوه قضائیه‌ نمیدانستن به ایشان اطلاع دهند خودش به خارج نرود؟ یه وکیل خبره می رفت کار ایشان را انجام میداد.الان هم دیر نشد یکی ازین منافقین را که در اختیار دارن بدن به این پیرزن عجوزه و نوری را بگیرن .
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 3
    تا قبل از ساکت بودی مشرق که ازش حمایت کنین
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 12
    دادگاهی کاملا هدفمند و ناجوانمردانه و ناعادلانه در سوئد
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 9
    چرا جمهوری اسلامی باتوجه به شهادت رساندن ۱۷ هزار ایرانی مظلوم بدست منافقین علیه این گروهک تروریستی اعلام جرم و جنایت نمیکند؟؟
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 0
    ناراحت نباش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس