افغانستان‌هراسی و ایران‌هراسی با چاشنی رسانه‌های اجتماعی

آنچه که در نفرت‌پراکنی محتوای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در ایران و افغانستان صورت گرفته است حتی در صورت تأیید و صحت در اینکه در ایران باشد، بسیار نادر است.

به گزارش مشرق، بسیاری از این مهاجران، افراد باشخصیت و محترمی هستند که از روی اجبار و سختی‌های زندگی در کشورشان، سختی‌های مهاجرت و کار سخت را پذیرفته‌اند و به ایران آمده‌اند. برخی از این مهاجران افغانستانی نیز فرهیخته و بعضا دانشجو هستند که هم صحبتی و معاشرت با آنها باعث مسرت و خوشحالی می‌شود.

همواره جریان‌سازی‌هایی در رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد و محتوایی وایرال(همه‌گیر) می‌شود که مردم دو کشور ایران و افغانستان باید آگاه‌تر و هوشمندانه‌تر نسبت به این وقایع برخورد کنند. چون اولا معلوم نیست که این ادعاها صحت داشته باشد یا اینکه یک اتفاق و سانحه اگر هم صحت داشته باشد نباید به کل جامعه تعمیم داده شود.

در این زمینه رسانه‌های جمعی از جمله رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری نباید به این نفرت پراکنی‌ها و اختلاف میان دو ملت دامن بزنند. به خصوص آنکه این دو کشور با هم همسایه هستند و هم دین مشترکی دارند. این موضوع باعث سواستفاده دشمنان ایران و افغانستان می‌شود.

اقدام قاطع دولت و پلیس هر دو کشور در شناسایی و مجازات متخلفان امر مهمی در اعتمادبخشی و آرامش جامعه خواهد بود.

هراز گاهی ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی بازنشر می‌شود از آزار و اذیت‌هایی که علیه مهاجران افغانستانی صورت می‌گیرد. در اینجا پرسشی مطرح می‌شود که آیا این اختلافات در واقعیت و زندگی روزمره مردم ایران با مهاجران افغانی هم دیده می‌شود و آیا با انتشار همین چند کلیپ افغان‌هراسی و ایران‌هراسی اتفاق خواهد افتاد؟

آنچه که در نفرت‌پراکنی محتوای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در ایران و افغانستان صورت گرفته است، شک و تردید زیاد است و بیشتر منابع معتبر صحت آن را به واسطه اینکه در ایران اتفاق افتاده باشد، رد کرده‌اند. اما اگر فرض بگیریم این امر صحیح باشد هم این نوع موارد بسیار نادر است زیرا بیشتر مردم ایران همواره نسبت به مهاجران افغانستان به صورت محبت‌آمیز و مهمان‌نوازانه رفتار می‌کنند.

بسیاری از این مهاجران، افراد باشخصیت و محترمی هستند که از روی اجبار و سختی‌های زندگی در کشورشان، دشواری‌ مهاجرت و کار سخت را پذیرفته‌اند و به ایران آمده‌اند. برخی از این آوارگان و مهاجران افغانستانی نیز فرهیخته و بعضا دانشجو هستند که هم صحبتی و معاشرت با آنها باعث مسرت و همدلی ما می‌شود.

همواره جریان سازی‌هایی در رسانه‌های اجتماعی هر دو کشور اتفاق می‌افتد و محتوایی وایرال یا به صورت گسترده پخش می‌شود که هدف اصلی از آن، منفی کردن اذهان عمومی مردم دو کشور ایران و افغانستان نسبت به یکدیگر است که مردم باید آگاه‌تر و هوشمندانه‌تر نسبت به این وقایع برخورد کنند، چراکه صحت این ادعاها مشخص نیست و همچنین اگر یک اتفاق و سانحه صحت هم داشته باشد نباید به همه جامعه تعمیم داده شود.

در جایی که مردم در اعتراض به این وقایع و کلیپ‌ها تجمعاتی حتی خشونت‌آمیز برگزار می‌کنند، نشان از تاثیر آن محتواهای چندرسانه‌ای بر افکار عمومی دارد. بنابراین در موارد اخیری که در امسال در رسانه‌های اجتماعی دو کشور پخش و بازنشر شد می‌توان گفت که تفکر ایران‌هراسی در میان افکار عمومی مردم افغانستان، بیشتر موثر واقع شد تا تفکر افغان‌هراسی نزد مردم ایران.

در این زمینه رسانه‌های جمعی از جمله رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری نباید به این نفرت پراکنی‌ها و اختلاف میان دو ملت دامن بزنند. به خصوص آنکه این دو کشور با هم همسایه هستند و هم دین مشترکی دارند. این موضوع می‌تواند بستر سواستفاده دشمنان ملت ایران و افغانستان را فراهم آورد تا از مسایلی همچون شیعه و سنی بودن و مواردی از این قبیل سواستفاده کنند. مردم نیز می‌توانند با قطع حلقه پخش دومینویی این محتواها نگذارند تا نفرت‌پراکنی در جامعه بیشتر شود.

البته در کنار رسانه‌ها و مردم، اقدام قاطع دولت و پلیس هر دو کشور در شناسایی و مجازات متخلفان امر مهمی در اعتمادبخشی و آرامش جامعه خواهد بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • غلامرضا IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 9
    خدایا این روزها ظلم ، قحطی، آوارگی و ... مردم مظلوم افغانستان را دربرگرفته اند به نحوی که محتاج کمک دیگران شدند ، خودت یک کاری بکن ای خدای مهربان .
    • شاهین IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      8 0
      شما ها برین کشور خودتون ما خودمون داریم زیر بار گرونی مسکن و ارزاق له میشیم جمعیت ده میلیون نفری شما سفره مارو کوچک تر کرده ما راضی نیستیم از بیت المال ما شما تغذیه کنید حکام ما هم واسه خودشون میگن آن دنیا باید جواب حق الناس مارو بدین
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 6
      شاهین تقلبی تو چی کار واسه کشور و بیت المال کردی که از سفره و ... حرف میزنی؟!!! بیشتر از کوپن خودت زر نزن و از حق الناس نگو که امثال تو اکسیژن هوا را حروم می کنید
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    22 2
    متاسفانه افغانهای داخل ایران حتی یک کلیپ از وضعیت خودشان و وضعیت زندگیشان در ایران در جهت دفاع از ایران منتشر نکرده آمد.این در حالیست که در کمال آسایش و راحتی و در شرایطی برابر با ایرانیان زندگی میکنند.بهترین کار استفاده از خود افغانهاست
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      6 0
      تو چقدر خوش خیالی . من همیشه داستان این فاطمیونو که مشرق میذاره میخونم . چیزی که خوندم این بود اون افغانهایی که تو افغانستان بودند و بعد رفتند سوریه اکثرا خونوادههاشون مظلوم وسربزیر و قدردان ایران . اما اون خونوادههایی که تو ایران بودند، شوهرشون رفته سوریه ، برخیهاشون طلبکار که ایران رسیدگی نمیکنه بما و شناسنامه به صد تافک وفامیل او نطرفترمونو نداده .
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 0
      نمی‌توان از افغانستانی های ساکن ایران چنین توقعی داشت که از ایران و ایرانی تعریف کنند و فیلم و کلیپ تهیه و نشر و پخش کنن چون اکثریت افغانی ها همیشه ناراضی و شاکی هستند از ما ایرانیان و هیچگاه هم از ما ایرانیان خشنود نخواهند شد متاسفانه ایرانستیزی در بین افغانی ها چه در ایران و چه در افغانستان به صورت یک فرهنگ و به یک امر عادی تبدیل شده !!!
  • احمد رضایی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    4 0
    سوال اقای نویسنده خبر برای ما در این شرایط شخصیت ومحترم بودن افراد اونم افغانی چه منفعتی دارد ؟ پاسخگویی بی کاری افراد این مملکت کیست ؟ بیماری کودکان ما ودرگیری کادر پزشکی وکلی هزنیه دوا ودرمان از جیب ما نیست برای افغاغنه ... خب اقای نویسنده میتوانی حق ابه بین المللی سیستان را طلب کنی . از مسئولین مرتجع این کشور بی سر وسامون واقعا اینها بهمراهشان تفکرات وهابی را هدیه نمیاورند !!!!!! پاسخ بده .
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 4
      به تو پاسخ بده؟!!!! اولا برادریتو ثابت کن بعد سهم بخواه.....
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 0
      جناب افغانی ما ایرانیان بیش از چهل سال برادری امون رو به شما اثبات کردیم ، بیش از چهل سال میزبان میلیون ها نفر از شما افاغنه نا سپاس و طلبکار بوده و هستیم ، بیش از چهل سال بصورت غیر قانونی به کشور و سرزمین ما ایرانیان هجوم آوردید از امکانات کشور ما استفاده کردید و میکنید کار و شغل جوان و کارگر ایرانی رو تصاحب کردید و میکنید ، از امکانات ایران همچون بهداشت و درمان تا تحصیل بهره‌مند هستید از سوبسیدها یارانه های آشکار و پنهان م که سهم ایرانیان هست همچون یارانه انرژی و سوخت تا بنزین و گازوئیل تا یارانه نان و گوشت و مرغ و.... ما ایرانیان استفاده کردید و میکنید ... هزاران مشکل امنیتی برای ما ایرانیان تولید کردید و .... همیشه طلبکار ما ایرانیان بودید و هستید و متاسفانه ایرانستیزی هم میکنید ! چرا تشریف نمی‌برید سرزمین خودتون با عزت و آبرو زندگی کنید گناه ما ایرانیان چیست که با شما افغانی های ایرانستیز همسایه شدیم ؟ مشرق جان لطفا نشر بدهید پاسخ این اتباع افغانی رو .. سپاسگزارم
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    4 1
    مذهب ترکیه و‌مذهب طالبان یکی است. حالا دلیل کشتار بزرگ عثمانی از آذری ها را میفهمیم.__فقط کافی است دست این ترکیه به آذری های ایران برسد. اونوقت اون روی خودشان را به آذری های باکو هم نشان میدهند. هدف نابودی ایران است.
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    15 0
    شدیم افغانستان دوم و بهش می بالیم !!
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 6
      آره آلبانی لنگه دوم افغانستان هست
    • TR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      2 0
      پاسخ به ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵ .... شما افغانها در کشور خودتون که پاسخ هم رو با گلوله میدید... لابد فکر کردی اینجا که نمیشه کشت. پس حداقل طرف مقابل رو باید خفه کرد با انگ زدن. نه نابرادر اشتباه اومدی. هرکی مخالف شما افغانها حرف زد رو نمی تونی با انگ عضویت در باند رجوی ساکت کنی.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    8 0
    همه ی اینها دلیل نمی شود که به کشورشان بازنگردند.باید هرچه سریعتر به وطنشان برگردند و هرچه مهارت و سرمایه و دانش و توان و نیروی کار و...دارند صرف کشور خودشان بکنند.
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      2 0
      درود بر شما آفرین و احسنت بر شما ، جانا سخن از زبان ما می‌گویی والله ! اثلا" گیریم تمام نکات این پست صحیح ! خوب دلیلی نیست که ما برای افاغنه آغوش باز کنیم و همانند چهل سال گذشته میزبان افاغنه باشیم مگر خودشان کشور و سرزمین ندارند بازگردید کشور خویش را آباد کنید با عزت و آبرو در کشور خودتون زندگی کنید
  • ناصر IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    10 0
    والا ما شرمنده آقایون افغان هستیم اگراجازبدهندیک خانه داریم تقدیم کنیم و خودمان کپرنشین شویم واقعا که خیلی پرروهستن اکثریت جانی ودزدوقاتل واگردستشان برسدبه هیچ احدی رحم نمیکنن مهمان یکروز دوروز نه شصت سال بسه دیگه ما خودمان کلی گرفتاری داریم اینها سربارملت هستن باید دولت اخراج کنداین افغانها را
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 6
      شما خون کثیفتو خراب نکن!!! یه کم دیگه سعی کنی و واسه خودت رزومه درست کنی میری ینگه دنیا پیش کدخدا
  • ایران IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    7 0
    چه بخواهید چه نخواهید عملکرد طالبان در مرز با ایران و رسانه های خود طالبان و طرفدارانش حکایت از ایران ستیزی و شیعه ستیزی و وحشیگری دارد. امیدوارم مسولان از خواب غفلت بیدار بشن.
  • IT ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 0
    اون عزیزانی که بار امتگرایی شان را میخوان روی دوش من که اصلا موافق نیستم بگذارند. مرد باشند و یک شماره حساب باز کنند این ماهی چند میلیون تومنی که به این جماعت پرشمار و بیکار افغان داده میشه را تقبل کنند. از جیب من ایرانی گرانی شون را بیرون نکشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس