1

طی روزهای گذشته فیلم‌هایی از زدن، کشتن، شکنجه شدن و تجاوز به مهاجران افغان منتشرشده که بسیاری از آن‌ها دروغ و بعضاً مربوط به مدت‌ها قبل است!

سرویس سیاست مشرق*- اواخر اسفند ۱۴۰۰ بود که موج دوم اخبار دروغ و ویدئوهای جعلی در مورد افغان‌ها و افغانستان فضای مجازی ایران را درنوردید. این موج برخلاف موج پیشین که از اوایل سال ۱۴۰۰ شروع‌شده بود و بیشتر معطوف به انتشار دروغ در مورد وقایع داخل افغانستان بود، وقایع داخل ایران را هدف اصلی خود قرار داده است و با حمله به ذهنیت مردم ایران درصدد برانگیختن واکنش‌های خشن ناشی از وحشت از سوی ایرانیان است؛ تا آنگاه این خشونت را در ابعادی هزار برابر بزرگنمایی شده به ذهن مردم افغانستان و مهاجران افغان تزریق کند و چرخه‌ای از نفرت و خشونت بین دو ملت برادر ایجاد شود.

درواقع آمریکایی‌ها پس از شکست‌های پیاپی در میادین نظامی و اطلاعاتی در سطح منطقه (که منجر به کاهش چند صدهزارنفری نیروی نظامی امریکا در غرب آسیا و آسیای مرکزی نسبت به حدود ده سال قبل شده است) این بار برای نجات خود به ابزار ترکیبی روان شناسی-رسانه ای توسل جسته‌اند. امریکا در این حربه خطرناک (و البته از آخرین حربه‌های ممکن خود)، فضای مجازی را به‌عنوان بستری برای پنهان شدن، کمتر ضربه خوردن و بیشتر ضربه زدن انتخاب کرده است.

موج اول چه بود؟

شاید اغراق نباشد که بگوییم در بهار و تابستان ۱۴۰۰ هر هفته، صدها خبر و ویدئوی دروغ در مورد افغانستان با تمرکز بر داعشی جلوه دادن طالبان در فضای مجازی منتشر می‌شد. کلمه‌ای نیز از سوی برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب اختراع شد که سعی می‌کردند با آن هرگونه واقع گویی از مسائل افغانستان را ساکت کنند: «تطهیر طالبان». تکنیک‌های زیرکانه جدیدی در این موج اول (نسبت به‌دروغ پراکنی در سال‌های قبل) استفاده‌شده بود مثلاً در برخی از فیلم‌ها که حاضران به زبان پشتو صحبت می‌کردند و مردم ایران متوجه معنای واژگان نمی‌شدند یک توضیح (کپشن) درج می‌شد و محتوای دلخواه فریب‌دهندگان به خورد مخاطب ویدئو داده می‌شد.

این ویدئوها می‌توانست بسیار بی‌ربط به موضوع تحولات افغانستان باشد اما تیم یا سازمان فریب‌دهنده روی بی‌سوادی رسانه‌ای برخی از مردم حساب کرده بود و تا حدی نتیجه هم گرفت به این معنا که توده‌های مردم این ویدئوها را به همراه اخبار کذب دیگر، به دست خودشان مانند یک ویروس منتشر می‌کردند (وایرال شدن اخبار کذب در مورد طالبان). در این موج برخی افراد رسانه‌ای شناخته‌شده (مثلاً یک خبرنگار نسبتاً معروف) هم در حساس‌ترین لحظات توئیت می‌زد و خبر از مباح شدن خون مردم هرات توسط طالبان می‌داد درحالی‌که درصحنه عمل و واقعیت حتی یک‌هزارم از چنین چیزی صحت نداشت.

جابه‌جا شدن مرزهای وقاحت

امریکا از افغانستان اخراج شد و از رهبر معظم انقلاب اسلامی تا فرانسیس فوکویاما همگی از تحقیر و شکست امریکا در این صحنه سخن گفتند اما پروژه تخریب ذهنی مردم ایران و افغانستان توسط آلت دست‌های داخلی امریکا متوقف نشد و هرروز تحلیلی به‌ظاهر زیرکانه مبنی بر اینکه طالبان همان داعش است و طالبان همه شمارا فریب داده در سطح رسانه‌های مکتوب و مجازی منتشر می‌شد. ذهنیت برخی افراد موجه نیز تحت تأثیر این موج و طوفان اخبار و فیلم‌های نادرست قرار می‌گرفت و با چنین نگاهی حرف‌هایی می‌زدند. وقتی تیمهای رسانه‌ای تحت قیادت امریکا، موج دوم را باتجربه‌ها و درس‌های موج اول شروع کردند، انبوه داده‌های جعلی پیشین در ذهن جامعه رسوب‌کرده بود و ضمناً پمپاژ چنین اخباری هم توقف نشده بود بلکه چیز دیگری به آن اضافه شد.

این بار با افزودن اخبار ضد مهاجر و ایجاد این توهم که میلیون‌ها افغان به‌عنوان سربازان مخفی عمل خواهند کرد، شایعات و دروغ‌ها شکل دیگری پیدا کرد. بر همین اساس باید نام موج دوم را موج افغان هراسی/ایران هراسی گذاشت. موج اول می‌توانست به جنگ داخلی در افغانستان و درگیر شدن ایران در آن جنگ بیانجامد که با هشیاری مسئولین مربوطه چنین نشد ولی موج دوم توده‌های مردم را هدف گرفته و همان رسانه‌ها و جریانات بی‌نام و بانام پیشین بدون کوچک‌ترین شرمی از انبوه دروغ‌های قبلی این بار نیز سوار بر موج شده و وقیحانه دم از پیش‌بینی‌های دست خود می‌زنند.

 آیا کسی تیتر روزنامه جمهوری اسلامی را فراموش کرده است که با انتشار یک عکس اشتباه سخن از بازار برده‌فروشی در افغانستان به میان آورده بود!؟ عکس دختری که خانواده‌اش را آمریکایی‌ها به شهادت رسانده‌اند توسط این روزنامه در محتوایی معکوس تبدیل به مرثیه برای خروج آمریکایی‌ها شده بود چراکه معنی آن تیتر دروغین این بود که تا آمریکایی‌ها بودند امنیت بود و با رفتن امریکا کار به بازار برده‌فروشی و بدتر از آن کشیده است. اینک همین روزنامه با جمع‌کردن انبوهی از داده‌های غلط در کنار هم و جابه‌جا کردن مرزهای وقاحت نوشته است:

«علاوه بر جنایتی که در صحن رضوی به اجرا درآمد، وقایع دیگری از قبیل واردکردن انواع سلاح، آماده‌سازی مکان‌هایی برای توطئه و تلاش‌های گسترده‌ای برای سربازگیری توسط تکفیری‌ها در داخل کشور رخ‌داده و در حال رخ دادن هستند که از برنامه‌های ویژه برای به اجرا درآوردن نقشه‌های شوم دشمنان کشور خبر می‌دهند. خوش‌بینی مفرط به گروه تروریستی طالبان که در دور اول حکومتشان بر افغانستان مرتکب جنایات بزرگی همچون کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف... شدند و باور ساده‌لوحانه این فریب آنان که طالبان عوض‌شده‌اند، امروز چنین مشکلات بزرگی را برای جمهوری اسلامی ایران پدید آورده است. جدا دانستن حساب طالبان از داعش نیز همانند جدا دانستن حساب آمریکا از شیطان است. طرح تطهیر طالبان که به‌صورت یک سیاست رسمی در کشورمان به اجرا درآمد، از همان ابتدا با مخالفت شدید اصحاب فکر و صاحبان تحلیل‌های صحیح از شرایط منطقه و توطئه آمریکائی طالبانیسم جدید مواجه شد، ولی متأسفانه گوش تصمیم سازان و تصمیم‌گیرندگان بدهکار این تحلیل‌های واقع‌بینانه نبود.»

اهل‌فن می‌دانند که خطوط بالا تا چه میزان آمیخته به‌دروغ و خطاست، دروغ‌ها و خطاهایی از قبیل ورود محموله سلاح، سربازگیری، نحوه روایت ماجرای شهادت دیپلمات‌ها، یکی پنداشتن داعش و طالبان و ... که هر یک توضیحاتی را می‌طلبند:

  • ورود محموله سلاح و ضبط آن در استان کرمان مربوط به مرداد ۹۷ که در موج دوم دروغ‌پراکنی به نام امسال پخش‌شده است و ناآگاهان با فریب این‌گونه از عملیات روانی آن را مبنای تحلیل خود قرار داده‌اند.
  • سربازگیری از سوی «هاشم رئیس»، یار نزدیک مارشال دوستم (دشمن طالبان) صورت گرفته بود که خوشبختانه سریعاً توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.

پرده‌برداری از توطئه خونینِ افغان هراسی / «مریم سما» در آلبانی چه می‌کند؟

هاشم رئیس، فرد بازداشت‌شده در ایران

  • امروزه روشن‌شده که شهادت دیپلمات‌های ما در مزار توسط دیگران و به‌منظور ایجاد جنگ میان ایران و افغانستان صورت پذیرفته بود (مستند «چه کسی ما را کشت؟» را ببینید).
  • طالبان بود که هیولای داعش را در شرق متوقف کرد و اگر مسئولان خدای‌نکرده فریب حرف‌های غیر کارشناسی و شبه کارشناسی این آقایان را خورده بودند یعنی طالبان و داعش را یکی پنداشته بودند و با دولت فاسد غنی همکاری می‌کردند امروز شاهد پدیده وحشتناک صاحب سرزمین بودن داعش در مرزهای شرقی خود بودیم.

اگر خط فکری اصلاح‌طلبانی مانند روزنامه جمهوری اسلامی (که ژست ضدامریکایی هم به خود می‌گیرد) دنبال شده بود ما هنوز شاهد حضور صدها هزار نیروی آمریکایی در کنار مرزهای خود در منطقه بودیم و تمام ناراحتی غرب و غرب‌گرایان هم از همین شکست‌های پیاپی و خروج آمریکایی‌ها از منطقه و نیز شکست مدل‌های تحمیلی امریکا ازجمله لیبرال دموکراسی است.

پایمال کردن خون شهدای صحن مطهر رضوی

یقیناً شهدای عزیز ما در حرم امام رضا (ع) عمری را در مسیر سربلندی اسلام و مبارزه با استکبار جهانی و خدمت‌رسانی به محرومین و مستضعفین شهر و دیار خود (چه ایرانی و چه مهاجران عزیز) سپری کرده‌اند و بدترین شیوه پایمال کردن خون ایشان، تحقق اهداف امریکا در منطقه است. اکنون‌که در این فضای بی در و پیکر مجازی –به‌ویژه از اسفند ۱۴۰۰- هرروز صدها خبر و ویدئوی دروغ (و بعضاً صحیح اما با تحلیل و تعبیر ناصحیح) در مورد مهاجران منتشرشده است و درنتیجه آن خون‌هایی به زمین ریخته است بایستی مردم و مسئولین به‌هیچ‌وجه اجازه شعله‌ورتر شدن فضای خشم و نفرت را ندهند و با شایعه‌سازان و دروغ‌گویان برخورد سریع صورت گیرد.

طی روزهای گذشته فیلم‌هایی از زدن، کشتن، شکنجه شدن و تجاوز به مهاجران افغان منتشرشده که بسیاری از آن‌ها دروغ و بعضاً مربوط به مدت‌ها قبل است اما برخی نیز صحت داشته و البته ذهن مردم افغانستان را نیز کاملاً مشوش ساخته است. پرواضح است که با فراری شدن بخشی از بدنه تربیت‌شده امریکا در افغانستان (نظیر مریم سما که رهبر جریان ایران ستیزی در مجلس افغانستان بود) و فرار آن‌ها به کشورهایی نظیر امارات متحده عربی و انتقال بخشی از آن‌ها به آلبانی اکنون گروه‌های رسانه‌ای مشترک ایرانی-افغان تحت امر امریکا به وجود آمده و با پمپاژ شایعات قصد جاری کردن خون دو ملت توسط یکدیگر رادارند و در این بحبوحه روزنامه جمهوری اسلامی و امثال او هم با آدرس غلط، حادثه تروریستی رخ‌داده در حرم را به طالبان نسبت می‌دهند! (درحالی‌که طالبان محکوم کرده و فرد ضارب، افکار داعشی داشته و داعش و طالبان شدیداً با یکدیگر در حال جنگ بوده‌اند و سخت‌ترین دشمنان یکدیگر در افغانستان هستند).

همین چندی پیش بود که مریم سما در آلبانی به همراه ۵۰۰ هزار دلار جعلی بازداشت شد. (به گفته پلیس آلبانی، مریم سما قصد داشته که این مقدار پول را به‌حساب «فضل محمود فضلی» از دولتمردان رژیم سابق افغانستان حواله کند. پیش‌ازاین پلیس آلبانی اعلام کرده بود که از محل زندگی نظیفه ذکی عضو دیگر مجلس سابق افغانستان نیز ۱۰۰ هزار دلار کشف و ضبط کرده است.)

پرده‌برداری از توطئه خونینِ افغان هراسی / «مریم سما» در آلبانی چه می‌کند؟

مریم سما که در ۶ فروردین ۱۴۰۱ با ۵۰۰ هزار دلار جعلی در آلبانی بازداشت شد

کدام شایعات عده‌ای از ایرانی‌ها را متوهم و خشمگین ساخته است؟

 نمونه‌ای از شایعات منتشرشده افغان هراسانه در عید ۱۴۰۱ که متأُسفانه بسیار اثرگذار نیز بوده است:

«تجاوز ۲۵ افغانی به دختر پی پناه ایرانی در قشم دو روز پیش در بلوار ساحلی قشم دختری ۱۶ ساله توسط عده‌ای افغانی ربوده‌شده و توسط ۲۵ نفر از افغان‌ها مورد تجاوز قرارگرفته و سپس به قتل رسیده. پلیس تا حالا ۱۷ نفر از افغانی‌ها رو دستگیر کرده. امشب از ساعاتی پیش مردم با هجوم به خانهٔ افغان‌ها درگیری رو شروع کردند و خواهان خروج تمامی افغان‌ها از شهر شدند درگیری به‌شدت بالا بوده و آن منطقه به شکل منطقه جنگی سنگربندی شده تعدادی از خانه‌های افغان‌ها به آتش کشیده شده خبر کاملاً واقعیت دارد از سوی نیروی انتظامی قشم تأییدشده همچنین همشهری‌های عزیز قشم میتونن خبرو تأیید کنن در همین تاپیک. آگه واقعاً ایرانی هستی و تنفر داری از این قوم که مملکتو به لجن کشیدن ازت خواهش می‌کنم مطلبو داغش کن و لایکش کن تا رسانه‌ای بشه و مردم بفهمن چه خبره تو این مملکت ... کپی کن پخش کن»

این متن عیناً در سال‌های پیش در مورد یزد (به‌جای قشم) پخش‌شده بود ولی حجم انتشار آن کمتر بوده است. (عده‌ای از پخش‌کنندگان این شایعه در قشم دستگیر شدند اما اثر این شایعه باقی ماند.) در همین اثنا متأسفانه عده‌ای در شیراز با پارچه نوشته‌هایی در دست خواهان اخراج افغان‌ها از ایران شدند و در برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها تیترهای تند و تحریک‌آمیزی علیه دولت فعلی افغانستان یعنی امارت اسلامی زده شد که این اتفاقات درکل مجموعه خطرناکی از تحریکات ضد ایرانی و ضد افغانی را در دو طرف ایجاد کرده است.

نتیجه‌گیری

پس از ناکامی پروژه جنگ داخلی در افغانستان و درگیر کردن ایران در آن، اکنون دشمنان انقلاب اسلامی و ملت‌های مسلمان منطقه با ایجاد تیمهای مشترک ایرانی و افغانی در آلبانی و ... ایجاد موج دوم شایعات با محوریت مهاجرین را دنبال می‌کنند.در موج دوم شایعه‌سازی (موج اول عمدتاً فقط طالبان را هدف گرفته بود برخلاف موج دوم که هم طالبان و هم مهاجران را هدف گرفته است) سعی می‌شود با ایجاد حس نفرت میان ایرانیان و افغانان نوعی نزاع عمیق و شدید قومی و مذهبی در ایران ایجاد شود. درواقع در این موج با زیرکی خاصی و با استفاده از روانشناسی و رسانه، وحشت و نفرت به بزرگ‌ترین سرمایه‌های امریکا تبدیل‌شده‌اند. ابتدا شایعات در میان ایرانی‌ها وحشت و نفرت ایجاد می‌کند و واکنش‌های عصبی ناشی از آن بزرگنمایی شده و در مین افغان‌ها منتشر می‌شود (شایعاتی مبنی بر آزار گسترده مهاجران افغان که البته متأسفانه در مواردی معدود صحت داشته است). فعالیت تروریستی عنصر تکفیری در مشهد را نیز باید در همین چارچوب مورد فهم عمیق‌تر و واکاوی بیشتر قرارداد.

 خاتمه سخن اینکه این موج شایعه‌سازی، در صورت عدم شناسایی و برخورد با عوامل آن، ممکن است منجر به ناامنی و شکافه‌ای خطرناک اجتماعی در استان‌های تهران و خراسان رضوی و ... گردد لذا شرایط به‌گونه‌ای است که باید با اقدامات فوری جلوی هرگونه نشر اکاذیب و شایعه‌سازی گرفته شود و با عوامل درگیری و آزار و شکنجه مهاجران نیز برخود قاطع صورت گیرد و اطلاع رسانی مناسب هم پس‌ازآن انجام شود (همان‌گونه که اگر تخلفی ازاین‌دست از سوی مهاجران صورت گیرد باید با فوریت با آن برخورد کرد).قطعاً ادامه وضع کنونی و پمپاژ مطالب نادرست در فضای مجازی و تیترهای تحریک‌آمیز برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها (نظیر جمهوری اسلامی و جهان صنعت و ...) امنیت ملی را با مخاطره مواجه خواهد ساخت و نمی‌توان با سکوت از کنار آن گذشت.

برای خنثی‌سازی پروژه موج دوم شایعه‌سازی و نشر دروغ در فضای مجازی -علاوه بر موارد فوق- بایستی علمای مختلف افغان و ایرانی، (اعم از شیعه و سنی) نیز بیشتر فعال شوند و با پررنگ‌تر کردن فضای همدلی و تقریب و وحدت اسلامی، جلوی بروز بسیاری از مشکلات را بگیرند.

*دکتر بهرام زاهدی/ کارشناس ارشد مسائل افغانستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 80
  • سید IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    127 9
    دکتر شریعتی: شایعه را دشمن می سازد، منافق پخش می کند و احمق باور !!!!!!
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      30 4
      متاسفانه چیزی هم که زیاده احمقه به تعداد بالای ضد روحانی های شناسنامه سفیدی که 92,96 به روحانی رای دادند نگاه کنید! و یا بارها دیدم در جمعی, فردی که رضاشاه را نقد کرده بود را نزدیک بود خفه کنند! بنظرم این جماعت اجق وجق مثلا روشنفکر! را که حتی پزشک و مهندس هم میانشون هست, شبکه های فارسی زبان ماهواره ای مثل من و تو تربیت کرده باشند
    • مریم IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      14 0
      اول این که ورود مهاجران به کشور و اقامتشون باید قانونی باشه و مراقب ورود غیر قانونی مهاجران باشند که مشکل ایجاد نشه دوم اینکه یه شورای متشکل از متخصصین مربوط به این مسایل توسط دولت تشکیل بشه و درباره اینکه اصلا ایران تا چه اندازه می‌تونه مهاجر افغانی قبول کنه و امکانات کشورمون اجازه دادن اقامت به چند نفر از مهاجرین افغان رو داره به صورت تخصصی بررسی بشه و بهش عمل کنن سوم باید به صورت جدی و با اقتدار جلوی ورود سلفی ها و وهابی ها رو به کشور بگیرن چهارم یادمون باشه ما نباید تمام مهاجران افغانی که برادران و خواهران ما هستن رو بد بدونیم . همه جا خوب و بد ممکنه پیدا بشه . افغانی ها هم همینطور مجاهدت های رزمنده های افغان در هشت سال دفاع مقدس و یا دفاع از حرم حضرت زینب (س) رو فراموش نکنیم البته بازم میگم که وظیفه دولت هست که به ورود و اسکان اتباع به صورت تخصصی و با استفاده از نظرات تخصصی افراد صاحب صلاحیت رسیدگی کنه من به عنوان یه ایرانی میگم که همه افغانی ها بد نیستند و اونها هم آدم خوب و بد دارن به همه افغان ها که نباید به خاطر کارهای اشتباه بعضی هاشون توهین کرد مراقب باشیم وارد بازی دشمن برای ایجاد تفرقه بین دو ملت نشیم
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      14 1
      اصولا" کشور ما ایران یک کشور مهاجر پذیر همچون کشورهای تازه تاسیس غربی نیست افاغنه برای مهاجرت باید به کشورهای غربی مهاجرت کنند نه ایران قوانین و سیاست کلی کشور ما ایران مهاجرگذیر نیست ...
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    15 57
    شما خوبید.
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      59 9
      از تو بهتریم
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      29 5
      یکی از سربازان مجازی آمریکا همینه همین آدم و هزاران نفر مثل او که به خاطر بازی با امنیت ملی و حماقت زیاد باید به شدیدترین شکل باهاشون برخورد بشه
    • مادری IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      17 4
      آبوبریزانجاکه میسوزد
    • مانی IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      بخواب جوجو
  • ح ر IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    46 33
    جرم جنایت توسط افغان ها در ایران بسیار زیاد شده و با این مطالب نباید خطرات امنیتی ورود بی حساب و کتاب افغان ها به کشور را نادیده گرفت
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      10 10
      جرم و جنایت توسط اوکراینی ها در اروپا داره سر به فلک میزنه، زود همشونو بریزین بیرون دیگه، اِه.....!!!!!
    • حسام فلاحی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      0 0
      سلام شماره تو میدی میخام یک اکانت بسازم تویه روبیکا آخه خودم شماره موبایل ندارم بعدش واست کد اومد برام میخونی ممنون
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    9 12
    دستت درد نکنه دکتر. عالی بود. کاش ثدا و سیما هم بری تحلیل کنی. خدا عزتت بده
  • حسين DE ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    19 8
    من پيشنهاد ميكنم تعدادى از انديشمندان ما در يك برنامه تلويزيونى حتمًا به اين مسئله بپردازند و افكار عمومى را روشن كنند تا مردم در جريان اين توطئه خطرناك قرار بگيرند كه تمتم تلاش دشمنان ما بر اين است كه بين ملت ايران و افغانستانيهاى عزيز جدائى بياندازند و كينه و نفرت ايجاد كنند،صرف اينكه يك فرد افغانستانى ترور انجام داده و بايد همه آنها را تروريست خطاب كرد بسيار نادرست و بعضًا مشكوك است،مسئولين بايد با مورد هشيارانه و كاملًا آگاهانه برخورد كنند و اجازه سوء استفاده از اين رويداد تلخ را به دشمنان داخلى و اربابان خارجى آنها ندهند،ملت مظلوم افغانستان از همان اوائل انقلاب ايران مورد هجوم و تاخت و تاز و جنگ و ويرانى قرار گرفته و مليونها نفر از شهروندان آواره شدند،ما بايد روشنگرى كنيم و واقعيات را به مردم بشناسانيم ،اجازه ندهيم بقول معروف گنه كرد در بلخ آهنگرى به شوشتر زدند گردن مسگرى .
    • به حسین IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      13 6
      لطفا به جای ایرانی ها پیام نذار . و الکی خودتو ایرانی معرفی نکن وقتی افغانستانی هستی
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      11 6
      افغانی عزیز پیشنهاداتت رو ببر افغانستان بگو اینجا بدرد ما ایرانی ها نمیخوره!
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      10 3
      کاربر افغانی لطفا" با هویت واقعی خودتون اظهار نظر کنید سپاسگزاریم از شما
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    22 7
    مشکل ایران اینکه ،چند میلیون افغانی تو ایران ترکیب جمعیتی عوض کردن ، من فرزنده یک کارگر ساختمانی هستم وجود تعداد کارگر افغانی معضلی شده برای امنیت شغلی پدرم، ‌برای همین قشر کارگر از اتباع خوش شون نمیاد
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    30 5
    افغان هراسی،همه شهرهارو افغانستانی ها پر کردن،همشون هم قلبا از ایرانیا متنفرن،همیشه هرجامیبینیشون طلبکارن،هیچ کشوری به این جماعت پناهندگی نداد،حالا که موج موج غیر مجاز دارن وارد میشن،هرآنچه در کشور خودشون ندارن از این مملکت طلب میکنن،چرا اینقدر از این ها حمایت میشه،چرا از نیروی تحصیل کرده ای که داره مجبور میشه از این کشور مهاجرت کنه حمایت نمیشه،تحصیلکرده های ما دارن میرن جاشونو میدن به این جماعت که نه دنبال کسب دانشن،ونه تفکرات طالبانیشون تغییرکرده،کشوری که از عهده مشکلات مردم خودش برنمیاد،چرا باید اینقدراز اینا حمایت کنه،وقتش هم که بیاد این عقده هایی که در دل دارن رو این مردم خالی میکنن
  • بنام مردم ایران IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    39 29
    آخه بی شرفا افغانی ها مگه کم تابحال تو کشور دست به جرم و جنایت زدن یه سری به دادگاه‌ها بزنین ببینید تو این چهل سال چقدر پرونده های جرم و جنایت افغانی ها هست که شما رسانه های خائن به ایران تابحال منتشر نکردید خود رئیسی سالها ت قوه ی قضائیه مسئول بوده بهتر از هر کسی میدونه که چقدر افغانی ها اینجا خلاف کردند همین پارسال دوتا افغانی یه خانواده ی پنج نفره رو ت تویسرکان همدان سلاخی کردند مگه کورید مگه نمی بینید همین امروز از طالبان یه ویدئو اومده که ایرانو تهدید به حملات انتحاری کرده چرا اینقدر بی شرفید چرا انقدر پست و حروم زاده هستید که از حضور میلیونی افغانی ها دارید حمایت می‌کنید خدا لعنتون کنه که مملکتو دو دستی دارید تقدیم بیگانگان افغانی عراقی می‌کنید معلوم نیست چند سال دیگه جنگ داخلی با افغانی ها سر خاک خودمون داشته باشیم با این روندی که داره پیش میره افغانی ها مثل دوران محمود افغان بر ما حکومت می‌کنند و باعث و بانیش سران خائن مملکت که اکثرا خودشون عراقی زاده هستند و شما خبرگزاری های بی شرف هستید که دارید به ایران و نسل ایرانی خیانت می‌کنید شما وطن فروشا که از افغانیهایاشغالگرحمایت میکنید!!!
    • سجاد IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      20 29
      این حرف های نژاد پرستانه چی که می زنی چرا می خوای تفرقه بندازی بین همسایه ها
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      6 23
      افغانها ازخودمونن
    • حسين DE ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      20 31
      آقا و يا خانم "بنام مردم ايران" تو اگر مزدور نباشى حتمًا يك نادان از همه جا بى خبر بيشتر نيستى،اظهارات تو و ادبيات تو كاملًا نژادپرستانه و فاشيستى است كه با فرهنگ ايرانى صد در صد تضاد بنيادى است،با اين طرز تفكر نژاد پرستانه تو بايد تركى افغانستانى هست نيست و نابود بشه،تو كى هستى كه به خودت اجازه ميدى بنام مردم ايران سخن بگى و يا بنام مردم ايران اظهار نظر كنى؟من أصلًا شك دارم كه تو يك ايرانى باشى و اگر هستى من شرم دارم كه تو نژادپرست هموطن من باشى،تو و امثال تو مايه ننگ و بد نامى ايران هستيد ،هزاران رزمنده افغانستانى عزيز در جنگ تحميلى و دفاع مقدس و در دفاع از حرم در سوريه به شهادت رسيدند و تو اين چيزها را نمى بينى،نادانسته و ناآگاهانه قضاوت نكن،ترور و تروريسم در سراسر دنيا تحت هر عنوانى بشدت محكومه در اين ترديدى نيست،ولى با اظهارات بيشرمانه و نژادپرستانه تو كه اگر غالب شود صهيونيستها و امپرياليستها به اهداف شوم خودشان خواهند رسيد،در ضمن يادت باشه تو فقط از جانب خودت سخن بگو و بدان تو در اندازه و قواره اين نيستى كه بنام مردم ايران حرف بزنى فهميدى؟
    • DE ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      7 10
      برادر جان حرفهای این آلبانی نشین جواب دادن نداره هدفشون تفرقه انداختن هست نه دلشون به حال افغانها سوخته نه ایرانی ها. نژاد پرستی هیچ جایی میان مردم ایران نداره مخصوصا افغانها که با ما خونه یکی هستن. من و شما توی آلمان طعم نژادپرستی را احتمالا زیاد چشیدیم و میدونیم چقدر دردناکه.
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      10 5
      افاغنه با اکانت و هویت ایرانی زیر اظهار نطر های هم میهنان ما بی ادبی نکنید افاغنه لطفا با هویت و ملیت افغانی خودتون حرف بزنید در ضمن ادب و نزاکت رو رعایت کنید !
  • رضا IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    23 9
    اکثر مواد فروش شهر مشهد افغانین خواستی بیا تا ببرم در خونشون واز هیچ خلافی ابا ندارن
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      5 0
      ایکاش مسئولین این چیزها رو بفهمن والله !
  • معلم IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    14 4
    این مزدوران نباید آزادانه علیه ایران فعالیت کنند
  • DK ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    9 21
    فارس‌ها با افغانی ها دارای یک تبار و نژاد و یک فرهنگ هستند فارس برابر هست با افغانی
  • ناشناس IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    19 3
    مراقب باشیم نه افراط و نه تفریط؛ نه از آن طرف بام بیفتیم نه از این طرف بام. در عین حال که مراقب فتنه های دشمنان غربی خود باشیم، بخاطر ترس از به خطر افتادن وحدت بین سنی و شیعه و رابطه حسنه بین دو ملت، امنیت و آرامش جامعه خود را فدا نکنیم با بصیرت و هوشیاری کل واقعیات را ببینیم و مدیریت کنیم قبول کنیم این جمعیت مهاجر افغان تا کنون جرم و جنایات زیادی در کشور مرتکب شده اند مخصوصا در سالهای اول ورودشون به کشور. حالا که بعد از گذشت بیست سی سال مهاجران قدیم تا حدی با فرهنگ و قوانین جامعه ما تطبیق پیدا کرده اند، هر روز شاهد ورود هزاران مهاجر جدید از سمت افغانستان به کشور هستیم جانفشانی هزاران جوان رعنای وطن مرزهای کشور را از گزند بیگانگان محفوظ داشته و این امنیت را برایمان حاصل کرده پس مراقب باشیم بدست خود از سر خوش بینی زیاد و برخی تفکرات و ملاحظات خاص، مرزهای خود را بروی برخی عناصر وهابی باز نکنیم که اینها می تونن همچون بمب های ساعتی در جای جای کشور در وقت مناسب خود عمل کرده و امنیت و آرامش جامعه را به خطر بیندازند.
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      1 0
      بسیار عاللللللللللللللللللللللی
  • حقگو IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    21 6
    افغان ها خوب یا بد مملکت ما دچار تحریم و شدیداً ما از گرونی به رنج اومدیم و نونخور اضافی هم نمی خواهیم( والسلام ) آنهایی که دم از مهاجر میزنن افرادی هستند که درآمد خیلی خوبی توی این مملکت دارن؛ یا رانت میخورن یا از این مملکت می خوان فرار کنن
  • عباس IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    7 6
    احسنت مقاله خوبی بود و به چهره واقعی دشمن در شبکه های اجتماعی اشاره کردید.
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    6 5
    نمیشه کتمان کرد نیروی کار افغانی در ایران تاثیر بسزایی نداشته، تعداد کارگر خوب و درستکار افغانی زیاد هست، اما محیط هم شرط است، بسیاری از حرکات دیگران الگو برداری کرده وچه بسا تشدید هم می‌کنند. از طرفی بقول معروف هر کشمشی یک چوبم هم در انتها دارد. چوب را باید کند و یا با قوانین جلوی ورودشان را گرفت. کاری که در کشورهای دیگر مرسوم است، مثل افراد دارای بیماری و مسن و غیره که از ابتدا جلوی ورودشان گرفته شود و یا در سال تعداد کمی بتوانند ورود کنند. خلاصه نیازمند آزمون فیزیکی، روانی و کاربردی و غیره هست.
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    13 2
    بهتر است مسئله را اینطور مطرح کرد که هر فرد خارجی که در ایران قرار است اقامت داشته باشد (به هر دلیلی ) باید به طور قانونی دارای مدارک شناسائی معتبر باشد و محل اقامت او مشخص بوده و هم چنین نحوه کسب درامد او هم باید کاملا مشخص باشد. هر فرد بدون هویت را هم بایستی بدون تعارف تا لب مرز همراهی کرد تا از کشور خارج شود.
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      9 2
      ایران کشوری مهاجر پذیر نیست ، به لحاظ کارگر هم خودمون بقدر کافی کارگر و جوان بیکار در کشور داریم
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 5
    رسانه ملی بدون پرده پوشی و با قدرت وارد بشود و توطئه را خنثی کند، صدا و سیما از انفعال و خواب خرگوشی دست بردارد
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    6 2
    مریم سما و امثال او پیاده نظام امریکا هستند و هر جا امریکا صلاح بداند حضور موثر پیدا میکند و نقش خود را ایفا میکند. الان هم امده در البانی تا به فک و فامیل منافقش سربزند و به انها رهنمودهای لازم را بدهد.
  • ناشناس IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 3
    دو پادشه در یک اقلیمی نگنجند.
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 0
    چه خبره ۳۴ غیرقابل انتشار !!!!
  • ازادباش IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    9 1
    ارتش ایران باید از مردم خود دفاع و انها را به کشور خود راهنمایی کند زیرا جنگ افغانستان تمام شده ودولت جدیدی پیدا کرده .
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      5 0
      دقیقا" افغانستان در امنیت کامل به سر می‌برد
  • ماحسون(کورد ایلام) IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 2
    مریم سما بازیگره؟یکی من رو حالی کنه خیلی کوتاه
  • DE ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 9
    یک نفر افغانی ترور انجام داد درکنار بسیاری خلافکارهای دیگر افغانی و نسبت به بیش از صدها هزارافغانستانی با فرهنگ و با شرف در ایران.وحالا تعدادی بیمار روی طبل جنگ میکوبند . اگر بخاطر یک افغانستانی که دو روحانی مردمی و خدوم را شهید و دیگری را زخمی نموده بخواهید ملت افغانستان را جنایتکار قلمداد کنید .بعد در موردایران چه خواهید گفت که منافقین بیش از۱۸۰۰۰ هزارنفر را در ایران ترور و شهید کردند. و فقط با یک بمب ۷۲ تن از بهترین انسانها را ترور نمودند.ودرجنگ دنیای غرب علیه ایران زیر سیگاری صدام و دمپایی او بودند. پس ملت ها را بخاطرجنایتکاران آن جریمه نکنید. خود ملت افغانستان اگر قربانی تروریست های القاعده و بن لادن و داعش و سنتگام امریکای جنایتکار ...نبودند آواره و پناهنده ای در ایران نداشتند.آیا اگرمنافقین خونخوار در کشوری های خارجی ترور کنند میشود آنرا به حساب ملت ایران گذاشت؟/هر کشوری موظف است پناهندگان را شناسایی و کنترل کند و به امان خدا رها نکند.
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    8 0
    پناهدادن کار نیکی هست ولی به شرط اینکه اون پناه جو قصد بدی در سر نداشته باشه فقط از مسعولین میخوایم اتباع دارای هویت پناهندگی باشن خیلیا بدون مجوز ایران هستن وبرای امنیت ایران خطرناکن . ورودی مرزهارو خوب کنترل کنن .
  • GB ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    3 2
    وعجیب اینکه کلیپ های مختلفی در فضای مجازی از جمله ، ناتوانی مرزبانی از ورود اتباع افغان و هجوم آنها به داخل ایران و ... حتی در گروههای بقول خودمان بچه انقلابی در حال انتشار است و رسانه ملی و سایر رسانه های انقلابی در سکوت چه تایید و چه تکذیب . تنویر افکار عمومی مهمترین راه مقابله با هجوم رسانه های لندنی و معاند است
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      4 0
      خوب مگر کسی که انقلابی است عشق به کشور و ملتش ندارد ؟ مگر کسی که انقلابی است درد وطن ندارد ؟ خوب هر ایرانی آگاه و آزاده ای که عشق به کشورش ایران داشته باشد دوست ندارد کشورش نا امن بشود کشورش پر بشه از اتباع بیگانه افغانی که بصورت قاچاق و غیر قانونی هم آمدن ...
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      2 0
      عجیب نیست عزیز من اصلا هم عجیب نیست
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    6 1
    وروداتباع خارجی بایدقانونمندباشددرضمن پذیرایی ازاین همه پناهنده هزینه هنگفتی برای ملت ایران دارد درشرایطی که مابخاطر تحریمها باسختیهای زیادی روبرو هستیم چه توقعی ازمادارید
  • عبدالله IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 1
    نفرت پراکنی عواقب خطرناک دارد افرادی که احساساتی میشن به این فکر کنند که ندانسته در دام تزویر دشمنان گیر افتاده اند و همون سناریوی دشمن را پیش می‌برند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس