مقام طالبان به فارس خبر داد: رایزنی حکومت افغانستان با ایران برای بازگشت مهاجران

معاون وزیر مهاجران طالبان با بیان اینکه طی چند ماه گذشته ۷۰۰ هزار آواره داخلی به مناطق اصلی خود بازگشته‌اند، گفت: رایزنی‌هایی با مقامات ایران برای فراهم کردن بازگشت مهاجران به افغانستان انجام شده است.

به گزارش مشرق، خشکسالی و نبود امنیت مناسب در دولت گذشته افغانستان بخصوص در مناطق غربی سبب آوارگی هزاران خانواده شده بود، اما به دنبال تحولات اخیر، طالبان تلاش دارد تا با جذب کمک‌های خارجی ضمن کمک رسانی به این افراد، این آوارگان را به ولایات‌ خود بازگرداند.

به این منظور، اخیرا معاون وزیر مهاجران طالبان در سفری با هدف بررسی وضعیت خانوادگان و بازدید از مرز اسلام قلعه به هرات سفر کرده است.

«محمد ارسلاح خروتی» معاون وزیر مهاجرین افغانستان گفت: وزارت مهاجرین افغانستان برای انسجام بیشتر خانواده‌های آواره داخلی و مهاجران مستقر در کشورهای همسایه، با برنامه‌ریزی در این زمینه تلاش دارد ضمن اسکان مجدد این افراد، آنها را به مناطق اصلی خود بازگرداند. 

 رایزنی حکومت افغانستان با ایران برای بازگشت مهاجران

وی ادامه داد: پس از تجاوز روسیه و آمریکا در افغانستان مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد شد که میلیون‌ها نفر یا در افغانستان آواره شدند و یا به کشورهای پاکستان و ایران مهاجر شدند، اما پس از روی کارآمدن طالبان در طول چند ماه گذشته وزارت مهاجرین توانسته تا نزدیک به هفتصد هزار خانواده را پس از کمک‌رسانی به مناطق اصلیشان اسکان دهد.

خروتی همچنین گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت مهاجرین در کنار اسکان مجدد خانواده‌های آواره داخلی، رسیدگی به وضعیت مهاجرین افغان در کشورهای همسایه بوده که در این راستا مذاکراتی با مقامات ایرانی انجام شده و قرار است برای بازگشت این مهاجران تسهیلاتی فراهم شود.

معاون وزیر مهاجرین افغانستان خاطرنشان کرد: با توجه به ممنوعیت خروج غیرقانون از افغانستان، تنها بیماران و تجار می‌توانند به خارج از کشور سفر کنند.

وی تصریح کرد: مسؤولان طالبان با مقام‌های ایرانی برای انتقال زندانیان افغان که در زندان‌های ایران هستند نیز مذاکراتی داشته و خواستار تحویل این افراد به مقامات افغانستان شده است. 

 رایزنی حکومت افغانستان با ایران برای بازگشت مهاجران

با سفر هیئت بلند رتبه وزارت مهاجرین به هرات نهاد خیریه زمانی پس از امضا تفاهم نامه­ای با مسوولان طالبان ۵ میلیون دلار کمک‌های مورد نیاز را به این وزارت تحویل داد و قراراست تا به زودی این کمک‌ها به خانواده‌های تحویل داده شود.  

فرهاد صافی مسوول هماهنگی بنیاد زمانی بیان داشت: لباس، جوراب، کفش و پتو از کمک‌هایی است که از سوی بنیاد زمانی به تازگی از آمریکا به هرات رسیده و قرار است تا این کالاها بیشتر به ولایت‌هایی داده شود که افراد نیازمند و آسیب‌پذیر در آن شناسایی شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    11 0
    کاش هرچه زودتر میرفتن به خدا خودمون کم مشکل نداریم.
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    8 0
    مهمان عزیز است، ولی همچو نفس، خفه خواهد اگر آید و بیرون نرود
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      2 0
      بله! ونکته مهم اینه که حکومت طالبان رو که گرگ آدم خوارجلوه میدادن داره همه سعی وتلاششوبرای برگردوندن واسکان ورفاه مهاجرای بی تربیت میکنه حتی داره بخاطرایناوام وکمک ازکشورهاوجاهای دیگه میگیره! درصورتی که مهاجرین نمک نشناس چه برخوردهای بدی باهمین دولتشون کردن.
  • علی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    2 0
    هرکه بخواهد وارد مملکت میشود و یا خارج میشود - اصلا" حساب کتابی نیست مانند بقیه کارها
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    1 0
    لطفا" همه افاغنه که بصورت غیر قانونی به کشور ما آمدند اخراج و به کشورشون افغانستان بازگردانید ، ما خودمون به اندازه کافی مشکلات داریم تو رو به خدا حداقل این افاغنه رو روی سرمون خراب نکنید ، اینها خودشون کشور و سرزمین دارند همه اشون باید بازگردانند افعانستان ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس