کد خبر 1370949
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
پیمان جبلی رئیس صدا و سیما بعد از پایان سخنرانی با دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه صداوسیما جایگاه سخنرانی را ترک می کند

پیمان جبلی درباره بررسی هک سامانه‌های پخش تاکید کرد که بررسی‌ها ادامه دارد اما خوشبختانه با توانمندی و آمادگی خوب همکاران عزیز ما در حوزه فنی حداقل ضرر و ضربه ممکن را صدا و سیما خورد.

به گزارش مشرق، در دیدار با سریال‌سازان، رئیس صدا و سیما با صراحت درباره کاهش مخاطب تلویزیون صحبت کرد. بحثی که این روزها بسیاری از کارشناسان درباره‌اش صحبت می‌کنند و این زنگِ خطر بارها در طولِ این چند ماه به صدا درآمد. سریال‌سازان و برنامه‌سازانی که نمی‌توانند همچون گذشته بیننده را به هر قیمتی پایِ تلویزیون بکشانند.  

پیمان جبلی هفته گذشته با جمعی از هنرمندان دیدار کرد؛ هنرمندانی که بیشتر در عرصه سریال‌سازی فعالیت دارند و افرادی که این روزها کمتر در تلویزیون دیده می‌شوند.  

او در این دیدار نگاهی به انتقاد از کاهش مخاطب این روزهای صدا و سیما داشت و با صراحت اعلام کرد که همه‌مان مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم؛ همه ما چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسئولین صدا و سیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثاری که در گذشته با هزینه‌های کمتر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟

به سراغِ پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما رفتیم و پیگیرِ مسئله مهم کاهش مخاطب تلویزیون، تغییرات و تحولات و انتصاباتِ جدید خصوصاً در شبکه‌های تلویزیونی و ماجرای نفوذ و هکِ سامانه‌های پخش شدیم و او به نکات قابل توجه و قابل تأملی اشاره کرد که مشروح آن در ادامه آمده است:

بگذارید ابتدایِ این گفت‌وگو را با صحبت‌های خودتان در جمع سریال‌سازان که اشاره کردید همه ما در کاهش مخاطب مقصریم شروع کنیم. راهکارتان برای برون‌رفت از این معضل، چیست که نسبت به گذشته مردم آن‌طور که باید و شاید از سریال‌ها و برنامه‌ها استقبال نمی‌کنند مخصوصاً در ماه رمضان؟

 درباره نفوذ فرهنگی دشمن همه باید نگران باشند چه ما در صداوسیما و چه در حوزه سینما و حوزه فرهنگ و هنر؛ مختص به یک حوزه نیست. همه باید به هم کمک کنیم تا در مقابل نفوذ و تهاجم فرهنگی دشمن بتوانیم ایستادگی کنیم؛ همه ما مسئولیم نه فقط ما در صداوسیما بلکه در سینما، مطبوعات و حوزه نمایش و در همه حوزه‌ها برای صیانت از جامعه و فرهنگ جامعه، از اخلاق جامعه و باورهای مردم همه ما مسئولیم.

 آن چیزی که در آن جلسه گفتم ناظر به همین نکته بود. باید آسیب‌شناسی کنیم به چه دلیل علاقه و توجه مخاطبان به هنرمندان و آثارشان کم می‌شود. جمله‌ای که گفتم این بود و همچنان هم اعتقاد دارم این یک ضرورت است همه باید با هم در مقابل تهاجم و نفوذِ فرهنگی دشمن تشریک مساعی کنیم. بحث رقابت و درگیری با هم نیست و همه‌مان در مقابل یک دشمن واحد قرار داریم که هدفش این است به فرهنگ،  تمدن،  اخلاق،  باورها،  اعتقادات و داشته‌های ما آسیب بزند.

نکته دوم درباره تغییرات و تحولات و انتصاب جدید خصوصاً در معاونت سیما است. چرا که این روزها گمانه‌های زیادی می‌شود که کدام مدیران قرار است بر مسندِ شبکه‌های تلویزیونی قرار بگیرند...

 به صورت طبیعی در هر دوره‌ای از صداوسیما تغییراتی هم در مأموریت‌ها، هم در رویکردها و سازوکارها و همچنین مناصب اتفاق می‌افتد. بنابراین یک اتفاقِ طبیعی است و اگر تغییراتی را در رویکردها و ان‌شاءالله محتوای فاخر شاهد باشیم طبیعتاً در سازوکارها، مناصب و مسئولیت‌ها هم رقم خواهد خورد.  

 اما در مورد این نفرات که مطرح شده‌اند شائبه‌هایی هم مطرح می‌شود که برخی از آنها رزومه مدیریتی هم ندارند. درباره این نفرات چه ملاک‌هایی مدنظرتان بوده، چون یکی از ویژگی‌هایی که به صورت برجسته مطرح می‌شود جوان‌گرایی‌شان است.

 آن چیزی که برای ما اهمیت دارد ایمان به تحول در صداوسیما، ایمان به ضرورت تحول در محتوا و رویکرد است؛ بازگشتن به داشته‌ها،  ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جامعه. ایمان داشتن به اینکه ما در برابرِ مردم،  اخلاق و باورها و اعتقادات‌شان مسئولیم.  در درجه اول کسی که می‌خواهد با ما همکار باشد باید این اعتقاد و  باور را داشته باشد.

در درجه بعد در حوزه فرهنگ و هنر و تولید و تلویزیون باید در کنار دانش و آشنایی، تجربه هم داشته باشد.  ملاک ما برای همکاران جدید حتماً این موارد خواهد بود.

شما در میانِ صحبت‌تان، نکته‌ای درباره نفوذ مطرح کردید. سالِ گذشته یکسری حملاتِ سایبری به سازمان صداوسیما شد و هیچ‌وقت توضیحات شفافی درباره آن ارائه نشد. آیا کسانی دستگیر شدند؛ این ماجرا به کجا رسید؟

 بررسی‌هایی که در مورد هک سامانه‌های پخش ما اتفاق افتاد، خوشبختانه با توانمندی و آمادگی خوب همکاران عزیز ما در حوزه فنی حداقل ضرر و ضربه ممکن را صداوسیما خورد. بررسی‌ها ادامه دارد نه تنها ما بلکه نهادهایی که متخصص حوزه سایبری در کشورند در حال برررسی‌اند تا نه تنها موردی که برای صداوسیما پیش آمد بلکه برای موردی که بقیه دستگاه‌ها اتفاق افتاد و هک برای سامانه‌هایشان پیش آمد، نتیجه قطعی را ان‌شاءالله اعلام کنند.

 این روزها مطالبی مطرح می‌شود، نام‌هایی که گویا قرار است حذف بشوند و دایره برخی مجریان و هنرمندان تنگ‌تر هم بشود؛ آیا صحت دارد؟

درب صداوسیما به‌روی تمام استعدادها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به ویژه توانمندی‌ها و استعدادهایی که به فرهنگ و امانتداری مردم ایمان دارند، باز است. هیچ‌وقت این در بسته نشده و این در بازتر هم خواهد شد. همه ظرفیت‌هایی هم که ایمانِ به این اصول را دارند حتماً ما قدرشان را می‌دانیم و در سازمان از این سرمایه‌هایمان صیانت می‌کنیم.

مواردِ خاصی که شما اشاره کردید و یا مطرح می‌شوند دلیل بر این نمی‌شود صداوسیما سیاستی بر قطع همکاری یا طردِ عناصر داشته باشد ما کماکان هدف خودمان را بالا قرار دادیم که کلِ جامعه و ظرفیت‌ها را ببینیم و خودمان را نسبت به مردم امانت‌دار بمانیم.  تلاش کنیم هرکسی در این مسیر می‌تواند ایفای نقش کند از او صیانت و تقویتش کنیم.

 من شنیدم قرار است مستندی درباره نادر طالب‌زاده ساخته شود؛ آیا تمهیدی برای شناخت بیشترِ جامعه نسبت به این شخصیت دارید که با آثار نمایشی این اتفاق بیفتد؟

 ما کمترین کاری که می‌توانیم درباره حاج نادر انجام دهیم ساخت مستند است. ساختن یک مستند فقط یک رفع تکلیف است. ما باید در تمام حوزه‌ها نه فقط درباره شخص نادر طالب‌زاده، باید درباره شیوه و مکتب و مرام حاج نادر کار خوب بسازیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    16 2
    برنامه های یامفت چند نفر بشینن با هم حرف بزنن کمه سر یه ساعت مشخص هم تمام شبکه ها با هم تبلیغ پخش می کنن!
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 7
      آره برنامه های صدا و سیما یا مفته اصلا چرا هزینه الکی بدهند برای این ها مخصوصا 140 کانال و شبکه فارسی زبان خارجی که توسط اونها برای ما ساخته میشه دلیلش را من نمی دونم
    • SG ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      6 2
      هفته هاست تلویزیون ایران توی خونه ما خاموشه.برنامه های جفنگ و درپیت و بی معنی وجلف
  • یه مامان با حال IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    15 1
    من که سالهاست تلویزیون نمی بینم چون هیچی نداره فقط فوتبال وگهگداری هم اخبار ودیگر هیچ.... قبلا حداقل نود رو نگاه میکردم الآن که اونم پخش نمیشه جدیدا فقط تلگرام واخبار گوگل بچه ها م هم که فقط فیلم میگیرم براشون با فلش نگاه میکنن. ماهواره هم که فقط روزهای زوج سر یه ساعت مشخص فیلم مورد علاقه ام رو میبینم بقیه روز هم ماهواره وتلویزیون خاموشه.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    16 5
    اربابتون پوتین بخاطر شیرین عقلی یکی از نوکرانش از اسراییل عذرخواهی کرده خبر دارید؟! شماها نوکر نوکر نوکر پوتین هم نیستید
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      3 8
      کافر همه را به کیش خود پندارد! اینکه تو نوکر آمریکایی دلیل نمیشه بقیه هم اربابایی مثل ارباب تو داشته باشن
    • قاسم IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      1 0
      کاخ کرملین تکذیب کرده جیگررر
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 5
    مشکلات حل می شود خدا راه جلوی ما می گذارد نگران نباشید فقط تلاش کنید
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    نیروی باسواد استخدام کنند مفت خورها رو بندازند بیرون کل مملکت درست میشه. خداییش اینستاگرام چی داره شبکه های دوهزاری فارسی زبان ترکیه ای چی دارن؟ ما کلی سریال خوب میتونیم بسازیم یکیشم خوشنام نوروز رنگی زیر خاکی گاندو .... خب صدا سیمایی که شده پر از نیروهای مفت خور میخواستین چه برنامه هایی تحویل بده؟ بیان سریال خوب مرتبط با فرهنگ و دغدغه های بومی خودمون رو بسازند مخاسب بر میگرده.
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    چند درصد جامعه را در تلویزیون می بینید؟؟با قاطعیت میگم کمتر از ده درصد بله اشکال کار اینجاست هزینه بیخود نکنید نا زمانی که فرد خود و مشکلاتش را در تلویزیون نبینید اين ماشین پول خور بی بازده هیچ اقبال عمومی نخواهد داشت الان که اخبار دست اینستگرام و تلگرام و شبکه های ماهواره ایست سريال هم دست شبکه خانگی و اینترنتی و نت فیلیکس و امثالهم ،سرگرمي هم به همین منوال...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس