حقوق بشر امریکایی

آمارهای فراوانی نشان می‌دهد ساده‌ترین حقوق شهروندان امریکایی نیز بعضاً توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور نقض می‌شود و ...

به گزارش مشرق، در حالی که ایالات متحده امریکا همراه با کشورهای اروپایی، جمهوری اسلامی ایران را متهم به نقض حقوق بشر و تحریم‌های متفاوتی را علیه کشورمان با همین بهانه و عنوان اعمال کرده‌اند، اسناد و آمارهای فراوانی نشان می‌دهد ساده‌ترین حقوق شهروندان امریکایی نیز بعضاً توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور نقض می‌شود و هیئت حاکمه این کشور به جای ممانعت از چنین موضوعاتی، انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز می‌کند.

به گزارش جهان‌نیوز، جامعه اطلاعاتی امریکا در جدیدترین «گزارش شفافیت سالانه» خود که به تازگی منتشر شده، اعتراف کرده است در دوره زمانی میان دسامبر ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۱، دفتر تحقیقات فدرال این کشور (اف بی‌آی/FBI)، قریب ۴/۳ میلیون امریکایی را تحت جاسوسی و بازجویی قرار داده است.

این مسئله در شرایطی مطرح می‌شود که «اف‌بی‌آی» مدعی است بازجویی‌های مورد اشاره، با محوریت رهگیری هکرهای خارجی انجام گرفته است. گزارش مذکور به طور خاص از افزایش قابل ملاحظه بازجویی و فعالیت‌های جاسوسی از مردم امریکا در سال گذشته، در قیاس با دوره زمانی مشابه قبل‌تر از آن هم خبر داده است، به نحوی که بر اساس این گزارش، میزان بازجویی و جاسوسی از مردم امریکا توسط «اف‌بی‌آی» در بازه زمانی دسامبر ۲۰۱۹ تا نوامبر ۲۰۲۰، ۳/۱ میلیون مورد بوده است که آمارهای اخیرِ ارائه شده، حاکی از افزایش سه برابری میزان جاسوسی نهادهای امنیتی امریکا از مردم این کشور و حریم خصوصی آنهاست.

داده‌های این گزارش به طور خاص با انتقاد شدید نهادهای مرتبط با حقوق و آزادی‌های مدنی در امریکا روبه‌رو شده است تا جایی که برخی از این نهادها حتی از ضرورت ارجاع این مسئله به کنگره امریکا و بررسی دقیق‌تر موضوع با هدف مقابله با آنچه توسعه نفوذ و جاسوسی نهادهای اطلاعاتی- امنیتی امریکا در/ از زندگی مردم این کشور خوانده می‌شود، سخن به میان آورده اند. با این همه، اینطور به نظر می‌رسد که این داده‌ها به طور خاص حامل سه پیام عمده و مهم هستند.

بحران آزادی و حراست از حقوق بشر در امریکا

یکی از ابتدایی‌ترین پیام‌های گزارش اخیر «شفافیت سالانه جامعه اطلاعاتی امریکا» این نکته است که اساساً رهبران امریکا دیگر نمی‌توانند ادعا کنند کشورشان مهد آزادی و حراست از حقوق بشر است. امریکا سال‌هاست این گزاره‌ها را جزو بنیان‌های اساسی ایدئولوژی و گفتمان حکمروایی خود معرفی کرده و حتی با تمسک به آنها، جنگ‌های خارجی زیادی را نیز به راه انداخته است تا به قول خود، دموکراسی، آزادی و حقوق بشر را به دیگر کشورها صادر کند.

با این همه، اکنون و با انتشار گزارش‌هایی از این دست، به معنای واقعی کلمه به افکار عمومی بین‌المللی نشان داده می‌شود که زیر پوست دموکراسی و حقوق بشر امریکایی چه می‌گذرد، البته در سال‌های اخیر نیز جهان به وضوح در موارد مختلف نظیر قتل «جورج فلوید» توسط پلیس امریکا و اعتراضات ضدنژادپرستی مرتبط با آن و همچنین سرکوب قابل توجه حقوق اقلیت‌های امریکایی در بحبوحه پاندمی ویروس کرونا و موارد متعدد دیگر، به واهی بودن شعارهای دور و دراز واشنگتن در حوزه‌های مذکور پی برده است.

سست شدن پایه‌های قدرت هژمونیک امریکا

امریکا سال‌هاست خود را در مقام قدرت هژمون و برتر جهان می‌بیند. در واقع، این کشور نه تنها از حیث تعریف اصول و ارزش‌ها، بلکه بر اساس معیارهای عینی و مادی نیز خود را بازیگر برتر جهان در عرصه بین‌المللی ارزیابی کرده و می‌کند، با این حال، اوج‌گیری قابل توجه روند جاسوسی دولت امریکا از مردم خود حامل این پیام است که بنیان‌های قدرت هژمونیک ادعایی امریکا، از درون سست شده و اساساً امریکای کنونی در مدل حکمروایی خود، در حال تبدیل شدن بر ضد تمامی اصولی است که سال‌ها با تکیه بر آنها، خود را به مثابه قدرت برتر و هژمون در جهان معرفی کرده است.

اوج‌گیری قدرت رقبای بین‌المللی امریکا

یکی دیگر از پیام‌های گزارش اخیر شفافیت سالانه جامعه اطلاعاتی امریکا، اوج‌گیری قابل توجه قدرت رقبای بین‌المللی امریکا نظیر ایران، روسیه و چین است، در واقع این گزارش تصریح می‌کند که نهادهای اطلاعاتی- امنیتی امریکا بخش زیادی از بازجویی‌ها و نظارت‌های خود را با محوریت مقابله با اقدامات احتمالی هکرهای خارجی انجام داده‌اند؛ مسئله‌ای که حاکی از هراس قابل توجه امریکایی‌ها از اوج‌گیری روند فعالیت‌های قدرت‌های نوظهور جهان در حوزه‌های جدید قدرت نظیر حوزه سایبری است، البته پیشتر نیز گزارش‌های مختلفی دال بر ابراز نگرانی مقام‌های امریکایی از افزایش قابل توجه توان سایبری کشورهایی نظیر ایران منتشر شده بود، از این رو امریکا عملاً احساس خطر کرده است و سعی دارد با تشدید نظارت‌های داخلی و جاسوسی از شهروندانش و کنترل همه‌جانبه آن‌ها «امنیت» را برای خود بخرد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    6 1
    به ما چه
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      1 3
      ایران هم به شما چه مناخیم!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس