کد خبر 1372152
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۱
درآمدی بر اصلاحات اقتصادی دولت

حال بازار خوب نیست. قیمت‌ها بالا می‌رود اما پایین نمی‌آید. دولت مشغول یک جراحی در مالیه عمومی است.هدف دولت از اصلاحات اقتصادی، عدالت در پرداخت یارانه‌هاست. این هدف با تدبیر و صبوری دست یافتنی است.

به گزارش مشرق، محمدکاظم انبارلویی در یادداشتی تحت عنوان « درآمدی بر اصلاحات اقتصادی دولت» نوشت: 

حال بازار خوب نیست. قیمت‌ها بالا می‌رود اما پایین نمی‌آید. دولت مشغول یک جراحی در مالیه عمومی است.هدف دولت از اصلاحات اقتصادی، عدالت در پرداخت یارانه‌هاست. این هدف با تدبیر و صبوری دست یافتنی است.

دولت گذشته با اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان ارز تک نرخی آن‌هم برای همه کالاها قیمت ارز را ۸ برابر، قیمت طلا را ۱۰ برابر ، قیمت مسکن را ۷ برابر ، قیمت خودرو را ۶ برابر و قیمت بقیه کالاها را تا ۳۰۰ درصد افزایش داد.

تیم رسانه‌ای دولت گذشته، رفع این بی‌سامانی‌ها را در گرو توافق با غرب می‌دانست . در توافق اولیه برجام هرچه امتیاز غرب می‌خواست داد و حتی یک امتیاز هم نگرفت و در اواخر دوره رئیس‌جمهور، می‌خواست باز تتمه امتیاز درخواستی غرب را بدهد که با مصوبه هوشمندانه مجلس روبه‌رو شد.

لذا دولت که تغییر کرد قرار شد اگر مذاکره‌ای شد تحریم‌ها برداشته شود، طرف مقابل تضمین دهد بازی درنمی‌آورد و زیر عهد و پیمان خود نمی‌زند و این دو شرط طی یک دوره راستی‌آزمایی محک زده شود تا از یک سوراخ ۱۰ بار گزیده نشویم.آمریکا امروز متوجه قدرت هوشمند ایران شده است . فعلا پاپس کشیده ، دم به تله مذاکرات نمی‌دهد.

امروز کسانی که در برابر اغتشاش در بازار و شورش قیمت‌ها در دولت گذشته سکوت کرده بودند زبان باز کردند و هرچه می‌خواهند علیه دولت نوپای رئیسی می‌زنند که جمع جبری حرف‌های آن‌ها را در سرمقاله مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی و توییت‌های محمد مهاجری سردبیر خبر آنلاین می‌شود رصد کرد.

برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب هم‌صدا با رسانه‌های دشمن از تکنیک بزرگ‌نمایی مشکلات، کوچک‌نمایی توفیقات دولت ، تکنیک سیاه‌نمایی و تکنیک تزریق ویروس ناامیدی و بدبینی زیر پوست جامعه همچنان استفاده می‌کنند. اخیرا گیورا ردلر خاخام صهیونیستی در دیدار با مدیران BBC ، منوتو، صدای آمریکا و ایران اینترنشنال گفته بود : راست و دروغ را به هم بریزید. اطمینان دارم مردم ایران حرف شما را باور می‌کنند.

این نوع نقد غیرمنصفانه از دولت ، نشان می‌دهد این دسته از منتقدین از حریم و حرم انقلاب حداقل حمایت از جمهوریت نظام مهاجرت کردند و برای ارتش رسانه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی و قارون‌های عرب در ایران‌اینترنشنال خوراک تهیه می‌کنند.

این جماعت چشم خود را از تورم جهانی و خصومت‌ورزی آمریکا علیه ملت ایران در تشدید تحریم‌ها، اثرات ناشی از جنگ اوکراین، قاچاق کالا از کشور به بیرون از مرزها و ارث و میراثی که دولت قبل از خزانه خالی نه بلکه از بدهی‌های نجومی برای دولت رئیسی به جای گذاشته می بندند.کمکی که به دولت و مسئولین نمی‌کنند چوب لای چرخ دولت هم می‌گذارند. در این میان نفوذی‌های آنها در دولت که هنوز جای خود را به مدیران جدید نداده‌اند در ناکارآمد نشان دادن دولت، سنگ تمام می‌گذارند. این جماعت بر طبل مطالبه‌گری خوارجی، خیال‌انگیز، کاریکاتوری و غیراخلاقی می‌کوبند ، حاضر نیستند مصالح و منافع باندی ، حزبی و گروهی خود را فدای مصالح و منافع ملی کنند.

کسانی‌که از این اوضاع آشفته کاسبی می‌کنند بی‌تردید جلوی اصلاحات اقتصادی می‌ایستند دولت باید با کرامت و بزرگواری از آنها عبور کند.

دولت رئیسی با توانایی‌هایی که دارد به حول و قوه الهی از این مرحله عبور خواهد کرد. اگر چندروزی قفسه فروشگاه ها از ماکارونی و روغن خالی باشد ، بلافاصله پر خواهد شد و دیدیم شد.

اما چندتوصیه مشفقانه و دلسوزانه به مسئولانی که در صف مقدم جنگ اقتصاد با دشمن دست و پنجه نرم می‌کنند را لازم می‌دانم.

۱- دولت هر تلاشی برای اصلاح قیمت‌ها، برای بیرون آوردن میلیاردها تومان رانت از حلقوم رانت‌خوران، قاچاقچیان و کاسبان تحریم می‌کند باید این تلاش‌ها حول محور مهم و اساسی حفظ ارزش پول ملی ، مهار تورم و مهار نقدینگی باشد. کسانی که دانش و تخصص کافی در حوزه مالی پولی و بانکی دارند در بدنه دولت باید رئیسی را در این وادی کمک کنند.

۲- دولت و مجلس باید دست به دست هم بدهند تا تصمیمات درست و کارشناسی دقیق اجرا شود .محور این همگرایی باید بسط گفتمان «عدالت در جمهوریت» باشد. روشنگری در مجلس ، دولت و کسانی که وظیفه‌ای سنگین در این باره دارند تعیین‌کننده است.از هر گونه اظهارنظر ضد و نقیض پرهیز کنند. شرط توفیق طرح‌های اصلاح اقتصادی دولت در گرو هم‌صدایی قوا، توجیه مردم و ذکر فواید این کار در کارآمدی نظام اجرایی کشور است .

۳- دولت براساس مطالبات معلمان ، طرح بیمه سلامت ، افزایش حقوق و دستمزدها و ...نیاز به پرداخت‌های سنگین دارد. کشف و تأمین این منابع از میان هرزرفت اختصاص ارز ۴۲۰۰ به برخی کالاها یک مسئله است که دولت اکنون مشغول بازیافت آن است.

اما کشف منابع جدید از صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سرک کشیدن به حساب شرکتهای دولتی سودده و حداقل رویت مانده حساب آنها در سال ۱۴۰۰ و اخذ مالیات حقه از شرکت‌های دولتی، خصوصی و خصولتی می‌تواند دولت را از رفتن به سوی استفاده نابجا از استقراض از سیستم بانکی برحذر دارد. این پرداخت‌های سنگین در دولت جدید که میراث دولت گذشته است نیاز به «دریافت‌های» سنگین هم دارد. دولت باید فکری برای احیای آن از طریق فعال کردن سازمان حسابرسی و معاونت خزانه‌داری و معاونت مالیاتی وزارت اقتصاد دارایی بکند و نیز مجلس از طریق فعال شدن دیوان محاسبات ، دولت را در بازیافت منابع جدید یاری دهد.

۴- ثبات بخشیدن به دادوستد داخلی در بازارها و دادوستدخارجی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی نیاز به آدم‌های بزرگ اجرایی و با دانش و مهارت کافی دارد، باید کار را برید و جلو رفت . در دولت رئیسی آدم‌های این چنینی کم نیستند همه آنها را باید به کار گرفت و یک هم‌افزایی در ارکان نظام اجرایی کشور درحوزه اقتصادی باید پدید آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یک مادر IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    12 4
    سلام بر شیرمردان دولتی به خدا که کارتان درست وخدا پسندانه است . جا نزنید کالا برگ هیچ عیب وننگی نیست همه اصلا کل 80 میلیون یه اندازه سهم بگیرند هرکس بیشتر خواست آزاد بخروبخورد دولت هم باید مالیاتهارو ازقشر پردرامدها بدون کمو کاست بگیره تنها راه برون رفت از وضع موجود همان کالا برگ میباشد تا بتوانیم به کمک هم ملت ودولت از این خرابه ای که دولتهای بی تدبیرو خائن ساخته اند بگذریم خدا با ماست یاعلی این شلوغکاریها یهنی رئس جمهور راه درست را انتخاب کرده وتمام خائنین دادشون درامده فقط اگاه باشید ای کسانی که سکان این کشتی به دستتان میباشد قاچاقچیو مفسدو دلالان بازار اعتراض میکنند به اسم مردم. با قدرت واتکا به خداوند متعال حرکت کنید ویک ثانیه به کارتان شک نکنید ...
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    1 0
    از شوخی گذشته می خواستم از این مهاجری های با مخرج مشترک بزرگ با دشمن ورسانه هایش بپرسیدفلسفه نام فامیلی مهاجری اینان چیست .مهاجرت در داخل کشور از شهر وروستا عادی است.اینا ن اگر گذشتگان اینان مهاجر از خارج به ایران در دوره قاجاریه وجنگ اول ودوم بوده باشند اینچنین کاسه داغتر از آش شدنشان جای تامل ودرنگ دارد وآدمی را بفکر وا می دارد.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    احسنت
  • محمودرضا IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    درسته که اصلاح اقتصادی زمان بر است ولی مسئولین توجه کنند که هزینه این صبر مردم از جیب اعتبار نظام پرداخت میشود
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    3 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟!
  • ایرانی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    1 0
    چرا واردات خودرو به نفع کشور و مردم است ؟ لطفاً در خصوص واردات خودرو به مطلب زیر توجه کنید : * به فرض واردات خودروی ایمن ، با کیفیت و ارزان قیمت به تعداد 100 هزار خودرو باشد : + اگر قیمت هر خودرو 200 میلیون تومان ( 7 هزار دلار با قیمت هر دلار 28 هزار تومان) + قیمت خودرو با سود ، مالیات ، عوارض ، حق گمرک و ... 400 میلیون تومان عرضه شود . یعنی هر خودرو 200 میلیون تومان برای دولت سود داشته باشد و این مورد با تهاتر اجناس دیگر و بدون خروج ارز هم امکان پذیر است و در صورتی هم که ارز خارج شود ، معادل دو برابر آن نسبت به بازار ، ریال جمع آوری می شود . 1- با توجه به تعداد واردات 100 هزار خودرو ، سود دولت می شود 20 هزار میلیارد تومان 2- عدد سود دولت برای جمع آوری نقدینگی در جامعه مناسب است و موجب کاهش تورم می گردد . 3- مبلغ 20 هزار میلیارد تومان ، معادل دو ماه بدهی دولت به بانکها می باشد ( به گفته سخنگوی دولت ، ماهانه بدهی دولت به بانکها 10 هزار میلیارد تومان است که پرداخت می شود) 4- خودروهای وارداتی برقی یا هیبریدی با مصرف 3 لیتر ، باعث کاهش آلودگی و کاهش هزینه های سوخت می شود . ( همانگونه که مطرح می شود بابت هر لیتر چندین هزار تومان یارانه پنهان پرداخت می شود ) 5- ایمنی خودروهای وارداتی برای امنیت مسافران نسبت به خودروهای داخلی یکی دیگر مزایای واردات می باشد . 6- با کاهش هزینه های سوخت ، به گفته معاون پلیس راهور ، می توان حقوق تمامی کارمندان شاغل در خودروسازی ها را پرداخت نمود و یا برای آنها ایجاد اشتغال دیگر نمود . 7- می توان اولویت خرید را به خودروهای فرسوده داد ، تا از این جنبه نیز به گروه هدف و کاهش آلایندگی و سطح ایمنی و سلامت شهروندان نیز کمک کرد . 8- واردات خودروی با کیفیت و مناسب موجب کاهش قیمت خودرو در آشفته بازار خودرو خواهد شد و سود دلالها در این بخش کمتر و نفع مردم بیشتر می گردد . اینها تنها بخشی از مزایای واردات خودرو می باشد که تماماً به نفع مردم و دولت می باشند و از هر زاویه به این موضوع نگاه کنید ، واردات خودرو مفید تر است تا تولید آن با این شیوه و کیفیت و قیمت نامناسب . لذا دوست داران واقعی کشور و مردم می بایست این موارد را در نظر بگیرند . با تشکر
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. اگر این واحد جدید معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف شود، در این لحظه معادل ۱۷۶۰ تومان (۱۷۶۰۰ ریال) بوده، و یک دلار آمریکا نیز در همین لحظه، تقریباً معادل ۱۶ واحد جدید پول ملی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره براساس تعریف قانونی، هزار واحد جدید پول ملی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل واحد جدید تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های این واحد، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به این پول همیشه ثابت است، و قیمت ارز به این پول نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس