کد خبر 1372400
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
جنگ نه از ریاض بلکه از واشنگتن متوقف خواهد شد/گشایش‌هایی در زمینه دیپلماتیک ایجاد شده/گفتگو با حزام الاسد عضو انصارالله

یک عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه گشایش‌هایی در زمینه دیپلماتیک برای ملت این کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: یمنی‌ها هرگز ادامه تجاوزگری و محاصره کشورشان را تحمل نخواهند کرد.

به گزارش مشرق، «حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید می‌کند که ملت یمن هرگز در برابر تجاوزات ائتلاف سعودی اماراتی آمریکایی دست بسته نخواهند بود. به ویژه با توجه به اینکه یک رهبر شجاع و همچنین یک تصمیم و تفاهم و اجماع گسترده ملی در این زمینه وجود دارد. علاوه بر آن توانمندی‌های نظامی یمن در سطح کمی و کیفی توسعه زیادی پیدا کرده و مردم یمن با شتاب زیادی به سمت جبهه‌ها و اردوگاه‌های آموزش نظامی می‌روند. همچنین پیشرفت زیادی در سطح فنی و فناوری و ساخت سلاح‌های مختلف به ویژه پهپادها و موشک‌های بالستیک و بالدار وجود دارد.

به گفته وی، تا زمانی که تجاوزات و محاصره علیه ملت یمن ادامه دارد، یمنی‌ها، دشمن سعودی و کشورهای عضو ائتلاف متجاوز را مجازات خواهند کرد و ادامه محاصره ظالمانه خود را تحمل نخواهند کرد.

«حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در مصاحبه مشروح به تشریح آخرین تحولات و مسائل یمن از جمله در زمینه سیاسی پرداخته است که از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:

 ضمن عرض سلام، می‌خواهیم از شما بپرسیم از ابتدای تجاوزات در یمن تا امروز چه تغییری در سطح دیپلماتیک ایجاد شده است؟

حزام الاسد: درود و رحمت خداوند بر شما باد. ابتدا به شما و بینندگان عزیز سلام عرض می‌کنم. در روند سیاسی یمن به طور کلی و روند دیپلماتیک به طور ویژه، ماهیت تجاوز علیه این کشور و شکل آن و همچنین کسانی که پشت این تجاوزات ایستاده‌اند کاملاً روشن است و همچنین مشخص شده کسانی که فرزندان ملت یمن را هدف تعدی و تجاوزگری قرار داده‌اند، آمریکا و کشورهای استعمارگر غربی به اضافه مزدوران آنها در منطقه هستند. آنها کسانی هستند که نفوذ و پول و پوشش سیاسی مناسب برای تجاوز علیه یمن را در اختیار دارند.

این مسئله در همه سطوح و روندها به ویژه در روند دیپلماتیک بازتاب و تاثیر دارد و فشارهای زیاد و گسترده‌ای بر کشورهای جهان به طور کلی و بر کشورهای ضعیف به طور ویژه وارد می‌شود تا ملت یمن در این روند در انزوا قرار بگیرند. این انزوا همراه با یک محاصره اقتصادی و محاصره در زمینه کمک‌های بشردوستانه بوده و همچنین در سایر روندها و عرصه‌های یمن نیز دیده می‌شود. درست است، ملت یمن در معرض این جنگ جهانی قرار دارند، اما گشایش‌هایی در روند دیپلماتیک نیز دیده شده است.

درست است که روابط دیپلماتیک قبلی در یمن به شکل طبیعی خود کاملاً دیپلماتیک نبود و یمن در زمینه‌های مختلف در انتهای فهرست کشورها قرار داشت و در موضوع فساد و جنبه‌های اقتصادی و فقر به دلیل دخالت‌های برخی طرف‌ها ، مواضع یمن در پایین‌ترین سطح و پایین‌ترین درجه در جهان قرار داشت. اما امروز گشایشی در ابعاد سیاسی و دیپلماتیک در نزد برخی کشورها به ویژه کشورهایی که مواضع خصمانه‌ای در برابر امپریالیسم جهانی به سرکردگی آمریکا و کشورهای استکباری دارند ، ایجاد شده و این گشایش در چارچوب محور مقاومت و بازدارندگی تعریف می‌شود. همچنین با برخی از کشورها که ما دوست نداریم به آنها اشاره کنیم روابط مثبتی وجود دارد و همچنین چشم‌اندازی برای تقویت و گسترش این روابط نیز داریم.

 آقای حزام الاسد، در هشتمین سال استواری و مقاومت یمن و تجاوز محور سعودی- آمریکایی به یمن قرار داریم. شما چه اقداماتی برای شکستن انزوای دیپلماتیک یمن انجام داده‌اید و چرا به نام کشورهایی که با شما ارتباط برقرار کردند و در جهت احیای روابط سیاسی با صنعا و به رسمیت شناختن آن گام برداشتند اشاره نمی‌کنید؟

حزام الاسد: از نظر ماهیت تجاوز همان طور که گفتیم و مطرح کردیم، آمریکا در راس این تجاوز به ملت یمن قرار دارد و همواره برای تحت فشار قرار دادن آن اصرار می‌ورزد –چه در چارچوب تعاملات با جامعه یمن به ویژه در مناطق آزاد شده و چه در چارچوب روابط با مقامات این کشور از شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی.

همچنین کشورهای مختلفی برای برقراری روابط با یمن ابراز تمایل می‌کنند و برخی نیز این روابط را آغاز کرده‌اند و همچنین همکاری‌های متعددی از جانب برخی طرف‌ها در این زمینه دیده می‌شود؛ حتی اگر صرفا در چارچوب اعلام همبستگی با ملت یمن باشد، اما هجمه شدیدی به سرکردگی ایالات متحده آمریکا و ابزارهای آن در منطقه علیه یمن وجود دارد که البته بودجه مالی آن توسط عربستان سعودی و امارات تامین می‌شود و آنها سعی دارند یمن را در انزوای دائمی از صحنه دیپلماسی بین المللی نگه دارند.

این طرف‌ها تلاش می کنند تا مانع رسیدن جلوه‌های مظلومیت فرزندان ملت یمن به عرصه بین المللی و نهادها و سازمان‌های بین المللی و همچنین جوامع آزاد در سراسر جهان شوند.

آقای دکتر با توجه به اینکه شاهد این تحول در سطح بین المللی به دلیل جنگ اوکراین و روسیه و همچنین توجه گسترده و شدید بین‌المللی به آن هستیم، به طوری که این موضوع از زمان جنگ جهانی دوم سابقه داشته است، آیا از نظر شما این مسئله فرصتی برای صنعا ایجاد خواهد کرد تا روابط جدیدی با کشورهایی که ممکن است با پروژه آمریکایی- صهیونیستی در منطقه درگیر شوند، آغاز کند؟

حزام الاسد: طبیعتا ما جنگ را تجربه کرده‌ایم و به عنوان ملت یمن مورد حمله و تجاوز قرار گرفته‌ایم. بنابراین دوست نداریم که در هیچ کجای جهان جنگی رخ دهد و کسی که به دنبال جنگ است و برای شعله‌ور کردن آتش جنگ‌ها تلاش می‌کند آمریکاست که در جنگ‌های مختلف در سراسر جغرافیای جهان نقش داشته و از نظر تاریخی همواره در این مسیر حرکت کرده است.

اما چه جنگ اوکراین طولانی شود یا کوتاه و یا اینکه به پایان برسد ما ملت یمن به آرمان خود پایبندیم؛ آرمانی عادلانه، برحق، آرمان ملتی که مورد تعدی قرار گرفته و در برابر این تجاوزات ایستاده‌اند، آرمان ملتی که تحت محاصره بوده و کودکانش گرسنه مانده‌اند. بیش از 30 میلیون نفر در یمن در معرض خطر گرسنگی هستند، بلکه روزانه شمار زیادی جان خود را از دست می‌دهند . روزانه بسیاری از کودکان یمنی در نتیجه این محاصره تحمیل شده و تجاوزات مکرر از جانب کشورهای متجاوز جان خود را از دست می‌دهند.

ما در تلاش برای دراز کردن دستمان در چارچوب همکاری مثبت با کشورهای مختلف جهان به ویژه جهان آزاد هستیم؛ جهانی که هیچ‌گونه گرایش خصمانه علیه ملت یمن نداشته باشد. ما همچنین دست خود را در چارچوب همکاری مشترک با ملت‌های مختلف دراز می‌کنیم و امیدواریم که جهان بیدار شود. به ویژه اینکه ما شاهد نفاق و دورویی جهان درباره جنگی که میان اوکراین و روسیه اتفاق افتاده، هستیم. در اینجا استانداردهای دوگانه و توازن‌های بسیار عجیب و غریبی وجود دارد. اینجا صداهای بلندی در محکومیت جنگ اوکراین و حمایت‌ها و همبستگی‌های مختلف با این کشور می‌شنویم و شاهد پناه دادن به آوارگان اوکراینی هستیم.

این درحالی است که فرزندان ملت یمن از هشت سال گذشته تاکنون توسط جنگنده‌های آمریکایی و بمب‌های انگلیسی و فرانسوی قتل عام می‌شوند. علاوه بر آن ملت یمن تحت محاصره‌ای شدید قرار دارند که حتی ورود قرص و دارو به یمن نیز ممنوع است. این‌ها درحالی اتفاق می‌افتد که همه دنیا ساکت و خاموش است. اما زمانی که در جوامع غربی یا اروپایی جنگی رخ دهد این هیاهو و سر و صدا را حتی از جانب طرف‌هایی که روزانه مشغول کشتار ملت یمن هستند می‌شنویم.

آقای دکتر حزام الاسد، درباره محاصره تحمیل شده علیه یمن، یک محاصره دیپلماتیک گسترده ضد صنعا وجود دارد. آیا بعد از هفت سال شاخص‌های مثبتی در زمینه برقراری روابط جدید و شکست این محاصره وجود دارد که به تبع آن محاصره تحمیل شده علیه ملت یمن نیز برداشته شود؟ همچنین چرا با وجود ثابت شدن شکست سازمان ملل (در حل بحران یمن) هنوز درهای این کشور به روی این سازمان باز مانده و برخی می‌گویند که شما روی نقش آن حساب باز می‌کنید؟

حزام الاسد: البته درباره یمن، دست ملت این کشور برای صلح و دوستی و همکاری مشترک با کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای اصیل و مشروع دراز است؛ البته به غیر از رژیم غاصب صهیونیستی که اراضی فلسطین را اشغال کرده و همچنین به غیر از کشورهایی که به ملت یمن تجاوز کرده و آنها را مورد هدف قرار دادند. همچنین ما شاهد سفر برخی سفرای اروپایی به یمن هستیم و آرزوی برقراری روابط مثبت و سازنده با کشورهای مختلف را داریم؛ اما یک هژمونی جهانی در چارچوب جهان تک قطبی وجود دارد که آمریکا آن را رهبری می‌کند و فشارهای زیادی برای مانع‌تراشی در روند همگرایی و گشایش کشورهای جهان به سمت یمن و ملت و دولت واقعی موجود در یمن وارد می‌کند.

زمانی که دنیا می‌بیند میلیون‌ها نفر از مردم یمن به حمایت از شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی می‌پردازند و هر اقدام و تصمیم و گزینه‌ای که رهبری یمن اتخاذ کند را تایید می‌کنند، پس باید جامعه جهانی به این مشروعیت واقعی در یمن توجه کند.

درباره سفرا و سفرهایی که به صنعا دارند صحبت کنید، اینکه چند سفیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا اخیرا به صنعا سفر کرده‌اند و چه چیزی با خود آوردند؟ آیا چشم‌اندازهایی برای حل بحران یمن وجود دارد و آیا کشورهای متجاوز پیام‌های ضمنی مثلا برای باز کردن باب گفتگوی سیاسی جدی و واقعی داشتند؟

حزام الاسد : البته هژمونی سیاسی آمریکا بر کشورهای جهان به طور کلی همچنان حاکم است، به ویژه جامعه اروپایی و آنچه از سفر سفرای اروپایی متوجه می‌شویم در چارچوبی محدود به برخی جنبه‌های بشردوستانه است، نه کمتر و نه بیشتر. اما در جنبه‌های سیاسی و جنبه‌هایی که به دنبال یافتن راهکارهایی در مسیر راهبردی طولانی مدت باشد چیزی وجود ندارد و روند کلی همچنان همان رویکرد نظامی آمریکاست که تلاش می‌کند خواسته خود را بر واقعیت یمن تحمیل کند.

 درباره روند دیپلماتیک به ویژه هیئت ملی یا آقای «محمد عبدالسلام» مذاکره‌کننده ارشد یمنی، نزدیک به سه سال است که این روند در مسقط (پایتخت عمان) دنبال می‌شود و تعدادی جلسات علنی و غیرعلنی نیز برگزار شده است. آیا موضوع جدیدی در این زمینه وجود دارد؟ آیا ممکن است که در هشتمین سال جنگ یمن شاهد تحول جدیدی باشیم؟

حزام الاسد:البته همیشه چه از طریق میانجی‌ها و چه از طریق جامعه بین الملل و همچنین از طریق برخی سفرای اروپایی، بحث‌ها در جریان است، ما همیشه در رسانه‌ها متوجه این دیدارها می‌شویم. و وضعیت همچنان همانگونه است که گفتم و اشاره کردم که آمریکا بر رویکرد جهانی اغلب کشورهای اروپایی و غربی سیطره دارد. این ها رویکرد واقع بینانه جهان درباره تداوم تجاوزات علیه یمن یا جلوگیری از آن است. بنابراین زمانی که متوجه می‌شویم دیداری با فلان سفیر یا جلسه‌ای با فلان سازمان برگزار می‌شود، این تحرکات در چارچوب تلاش برای حل برخی مشکلات به ویژه درباره مسائل بشردوستانه قرار می‌گیرد.

در همین زمینه درباره آتش‌بس در ماه رمضان یک پیشنهاد مثبت و البته بسیاره ساده وجود داشت که توسط هیئت ملی یمن به فرستاده سازمان ملل در این زمینه اعلام شد و تعامل مثبتی با آن صورت گرفت. البته ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: «آب غواص را انکار می‌کند» (باید مدرکی برای اثبات راست بودن ادعاها وجود داشته باشد). یعنی روزهای آینده صحت این مسئله را ثابت می‌کند؛ چرا که درواقع در این مسیر اعتمادی به سازمان ملل و شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل نیست. به ویژه اینکه در این زمینه بسیاری از مواردی که سازمان ملل به آن متعهد شده بود مانند بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا، رفع محاصره بندر حدیده و ... همانند سایر عرصه‌ها و نیز همانند مسئله اسرا، نادیده گرفته شده است.

جنبش انصارالله یمن ,

سازمان ملل همچنین به سایر تعهدات خود نیز پایبند نیست و این مسئله به فشارهای آمریکا و تصمیم آمریکا برمی‌گردد که بر روند و رویکرد و تصمیمات سازمان ملل مسلط شده است. علاوه بر آن پول‌های عربستان سعودی نیز به جیب کارکنان و اداره سازمان ملل ریخته می‌شود.

آقای دکتر هم‌زمان با هشتمین سالگرد آغاز جنگ یمن، کشورهای عضو ائتلاف متجاوز از برگزاری کنفرانس گفتگوی یمنی-یمنی در ریاض توسط شورای همکاری خلیج فارس خبر دادند و از انصارالله و دولت صنعا نیز خواستند که بخشی از این گفتگو باشند. نظر شما درباره این گفتگو و همچنین دعوت (از صنعا برای شرکت در آن) و هم‌زمانی و ارتباط آن با پرونده‌های داخلی و منطقه‌ای چیست؟

حزام الاسد:البته درباره روند صلح به طور کلی باید بگوییم که ما خواهان صلح هستیم و دستمان به سوی صلح دراز است. ما ملت یمن در این جنگ در موضع دفاع از خود قرار داشتیم و موضع ما فقط همین است و ما متجاوز نیستیم. بنابراین هرکسی که به دنبال صلح است باید تجاوزات خود را علیه ملت یمن متوقف و محاصره را رفع کند و دست از سر ملت یمن بردارد. این درحالی است که دشمن هنوز به تجاوزات خود و کشتار زنان و کودکان و گرسنه نگه داشتن ملت یمن ادامه می‌دهد و سپس در چنین شرایطی ما را به صلح دعوت می‌کند. آن هم کجا؟ پایتخت دشمن سعودی که جنگنده‌های متجاوز از آنجا برای بمباران ملت یمن به پرواز درمی‌آیند.

این دعوت مضحک و خنده‌دار است و حتی کودکان نیز فریب آن را نمی‌خورند. من می‌خواهم از طریق این دعوت، بگویم که آنها چه چیزی در یمن برجای گذاشته‌اند و به یمنی‌هایی اشاره کنم که در عملیات‌های نظامی ائتلاف متجاوز توسط مزدوران آن در داخل یمن آواره شدند. به ویژه با توجه به اینکه دشمن به طور گسترده در نمایشنامه عملیات‌های نظامی خود در جبهه‌های مختلف دچار فرسایش شده است. همچنین اشاره کنم به گروه‌های تروریستی- تکفیری القاعده و داعش که به شکل مستقیم تحت حمایت ائتلاف متجاوز قرار داشتند و به وضوح در منطقه البیضاء و مناطق مختلف شَبوَه دیدیم که هواپیماهای سعودی و آمریکایی از آنها حمایت می‌کردند.

علاوه بر آن یک حالت پراکندگی در سیستم تهاجمی دشمن در سطوح منطقه‌ای و محلی وجود دارد که می‌خواهم از طریق این دعوت (دعوت شورای همکاری خلیج فارس از انصارالله برای شرکت در گفتگوی ریاض) به عملیات‌های نظامی و تشدید تجاوزات دشمن اشاره کنم که ملت یمن را مورد هدف قرار داده و درد و رنج آنها را چند برابر کرده و فرزندان این کشور را قتل عام می‌کند.

 آقای دکتر، برخی این دعوت شورای همکاری خلیج فارس را در راستای تلاش برای اثبات این موضوع می‌دانستند که جنگ یمن یک جنگ یمنی-یمنی و در واقع جنگ داخلی است. به نظر شما چرا عربستان به دنبال طفره رفتن از پرونده یمن است؟ به ویژه اینکه شاهد تحولات جدید و همچنین تشدید تجاوزات هستیم. بنابراین چرا عربستان در تلاش برای فرار از مسئولیت خود در جنگ یمن است؟

حزام الاسد:  البته فرار عربستان از مسئولیتش در این جنگ بیهوده است. این عربستان سعودی است که به مردم یمن تجاوز می‌کند. این هواپیماهای آمریکایی هستند که ملت یمن را بمباران می‌کنند. این نیروی زمینی تحت حمایت عربستان و امارات و سودان و مزدوران داخلی و نیروهای بیگانه و پول عربستان و امارات و تصمیم آمریکایی و اداره عملیات آمریکایی-انگلیسی است که جنگ یمن را رهبری می‌کند. به طور کلی این یک جنگ بین‌المللی بوده و تلاش عربستان برای فرار از مسئولیت آن بیهوده است؛ زیرا جهان می‌بیند و می‌شنود و به ویژه در هشتمین سال جنگ غیرمنطقی و غیرقابل قبول است که یک فرمانده سعودی عملیات نظامی در یمن را رهبری می‌کند و از طرف دیگر می‌گوید که جنگ یمن یک جنگ داخلی است.

کاملا روشن است که تجاوز علیه یمن ابتدا و در وهله نخست توسط هواپیماهای سعودی-اماراتی و با تصمیم آمریکایی انجام و از واشنگتن آغاز شد. این درحالی است که در آن زمان یمنی‌ها در حال مذاکره و گفتگو با یکدیگر بودند و ناگهان صنعا و بسیاری از شهرهای یمن بمباران شد و زنان و کودکان مورد هدف قرار گرفتند. در این تجاوز تا امروز صدها هزار غیرنظامی مورد هدف قرار گرفته شده‌اند و نزدیک به یک میلیون حمله هوایی انجام شده است.

آیا آنها چیزی به نام مشروعیت دارند؟ این پول‌هایی که خرج می‌شود و این تصمیم سازمان ملل امری غیرمنطقی است و حتی کودکان و ساده‌لوح ترین افراد هم باور نمی‌کنند که جنگ یا بحران داخلی در یمن وجود داشته باشد. چنین چیزی از اساس حقیقت ندارد و نه در واقعیت و نه حتی برای سردرگمی قابل قبول نیست. یک جنبه رسانه‌ای نیز وجود دارد تا وانمود کند که جنگ یمن داخلی بوده و هیچگونه تجاوز خارجی علیه ملتی که استقلال و حاکمیت و تصمیم خودش را دارد، صورت نگرفته است.

آقای «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن در سخنان اخیر خود تاکید کرد که هرگونه تشدید تجاوزات دشمن با پاسخ شدید یمنی‌ها روبرو خواهد شد و اعلام کرد که یمن قادر به شکستن محاصره است. آیا این پیامی روشن به کشورهای متجاوز و پاسخی به دعوت آنها برای گفتگو در ریاض است؟

حزام الاسد: این سخنان نه تنها در راستای پاسخگویی به دعوت مسخره‌ای که ریاض درباره آن صحبت می‌کند و کنفرانس ریاض بود بلکه می‌بینیم که تجاوزات دشمن علیه ملت یمن و محاصره آنها همچنان ادامه دارد. امروز هزاران خودرو را در جایگاه‌های سوخت می‌بینیم که صف کشیده‌اند و حتی یک لیتر بنزین وجود ندارد. بنزین ملت یمن از طریق بندر الحدیده وارد می‌شود و در این میان میلیون‌ها بشکه از آن در هفته غارت شده و وارد خزانه عربستان سعودی می‌شود.

قطعا ملت یمن در برابر این تجاوزات دست بسته نخواهند بود. به ویژه اینکه یک رهبری عاقلانه و شجاع و همچنین یک تصمیم و تفاهم و اجماع گسترده ملی در این زمینه وجود دارد. علاوه بر آن توانمندی‌های نظامی یمن در سطح کمی و کیفی توسعه زیادی پیدا کرده و مردم یمن با شتاب زیادی به سمت جبهه‌ها و اردوگاه‌های آموزش نظامی می‌روند. همچنین پیشرفت زیادی در سطح فنی و فناوری و ساخت سلاح‌های مختلف به ویژه پهپادها و موشک‌های بالستیک و بالدار وجود دارد.

تا زمانی که تجاوزات و محاصره علیه ملت یمن ادامه دارد، دست یمنی‌ها برای مجازات و ادب کردن دشمن سعودی و کشورهای عضو ائتلاف متجاوز دراز است و حق خود را می‌گیرند. یقینا مردم یمن گرسنه نخواهند ماند و شیرها در لانه‌هایشان گرسنه نمی‌مانند. همچنین ملت‌هایی هستند که از ثروت‌های مردم یمن بهره‌مند هستند. در واقع یا همه باید امنیت داشته باشند یا همه امنیت خود را از دست بدهند. به ویژه اینکه ما ملتی هستیم که مورد تجاوز و محاصره قرار گرفته‌ایم.

مردم یمن دارای میراثی تاریخی و فرهنگی و دارای نهادها و سیاست‌ها و تصمیم و جغرافیای معروف و شناخته شده در جهان هستند.

 آنگونه که از سخنان شما متوجه شدیم، آقای المشاط مرحله جدیدی را راه‌اندازی کرده، به ویژه اینکه نیروی موشکی یمن و پهپادهای آن بسیاری از مواضع سعودی را مورد هدف قرار دادند.

حزام الاسد: یقینا همانطور که عرض کردم رهبری ما در این مسیر شهامت و تصمیم خود را دارد و صاحب گفتمان است و زمانی که حرفی می‌زند به آن عمل می‌کند و قطعا حرف و عملش یکی است. بنابراین پاسخ‌های محکم و کوبنده برای دشمن سعودی و اماراتی و هرکسی که بخواهد ملت یمن را محاصره کرده و در تنگنا قرار بدهد وجود دارد. قطعا پاسخ‌ها شدید و گسترده خواهد بود.

در روند نظامی نیز تجهیزات و امکانات زیادی برای مرحله تشدید اوضاع وچود دارد. البته ملت یمن در موضع دفاع قرار دارد، اما طرف مقابل، متجاوز است و هیچگونه حق و مشروعیت انسانی و قانونی ندارد که فرزندان یمن را قتل عام کرده و بدون هیچ توجیهی و به ناحق، آنها را مورد تجاوز قرار دهد.

آقای دکتر حزام، در پایان می‌خواهیم از شما بپرسیم که چه شکلی از راه حل سیاسی برای یمن مورد انتظار شماست. به ویژه اینکه ائتلاف متجاوز طی هفت سال در تحقق اهداف خود شکست خورد. نظر شما چیست و چه تحلیلی از این صحنه دارید؟

حزام الاسد: روند راه حل سیاسی و دیپلماتیک و همچنین مسیر صلح از جنبه بشردوستانه آغاز می‌شود، از جنبه شهروندان یمن و غیر نظامیان. اینجا می‌پرسیم آنها چه گناهی کرده‌اند که باید محاصره شوند و از دارو و آب و غذا محروم باشند؟ قطعا زمانی که دشمن به این نتیجه رسید راهکار سیاسی بهترین راه حل است باید دست از تجاوزات بردارد، محاصره را بشکند و این روند را از جنبه‌های بشردوستانه آغاز کند.

یقینا ما موافق صلح هستیم و دستمان برای صلح دراز است واز صلح استقبال می‌کنیم. رهبر ما «عبدالملک الحوثی که خداوند او را حفظ کند و همچنین برادرمان به عنوان رئیس شورای عالی سیاسی (مهدی المشاط) و یکی از برادران دیگر به عنوان عضو دفتر سیاسی انصارالله ابتکاراتی به راه انداختند که همه آنها عادلانه و عاقلانه و واقع‌بینانه بود و می‌توان در چارچوب واقعیت آنها را اجرا کرد. از جانب یمن مشکلی وجود ندارد و همه جهان این را می‌داند.

«جمال بن عمر» نماینده سابق سازمان ملل در یمن در آخرین نشست خبری خود گفت که یمنی‌ها به اتفاق آرا درباره راه حل سیاسی به توافق رسیده‌اند،اما دشمن و جنگنده‌های آن با مداخله در یمن این روند را به شکست کشاند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس