به گزارش مشرق، دیپلماسی تجاری مجموعهای از فعالیتهای دیپلماتیک و بازرگانی است که برای ارتقای روابط تجاری بین کشورها صورت میگیرد. با گسترش روزافزون تجارت بین کشورها، این موضوع اهمیت ویژهای یافت و دولتها و کشورهای مختلف سعی در ارتقای روابط تجاری خود دارند.
دیپلماسی تجاری به دولتها دررسیدن به اهدافی همچون پیوندهای روزافزون با اقتصاد جهانی، ایجاد شغل و رشد اقتصادی و به بنگاههای اقتصادی بهویژه شرکتهای متوسط و کوچک نیز در بینالمللی شدن کمک میکند؛ بنابراین طراحی و اجرای دیپلماسی تجاری از اهمیت ویژهای برای دولتها و بخش خصوصی برخوردار است.
در طول تاریخ و پیش از شکلگیری روابط بینالملل بهصورت مدرن، واژه دیپلماسی بیشتر در ارتباط با امور جنگ و صلح بین کشورها بهکار میرفت، اما با پیچیدگی جوامع و ورود واژههای جدید مانند (توسعه، تجارت و سرمایهگذاری) به عرصه ارتباطات بینالمللی بهویژه پس از جنگ سرد و ارائه نظریه نسبی ریکاردو، مفهوم دیپلماسی با تحولی اساسی از انحصار جنگ و صلح خارج شد و از آن به بعد دیپلماسی اقتصادی نقطه تلاقی و فصل مشترک بین منافع دولتها شد که سایر منافع فرهنگی، سیاسی و امنیتی نیز در سایه آن تعریف شد.
در عصر جدید باید دیپلماسی هزاره سوم را با اولویتها و منافع اقتصادی پیوند بزنیم به طور خلاصه دیپلماسی و اقتصاد هر دو مکمل و اثرگذار بر یکدیگرند و دیپلماسی اقتصادی شامل فعالیتهایی از طرف مسئولان روابط سیاست خارجی میشود که تأمینکننده منافع اقتصادی کشور در سطح بینالمللی باشد.
اکنون از نظر صاحبنظران و اقتصاددانان و براساس سند راهبردی اقتصاد مقاومتی، راه خروج از بحرانهای اقتصادی و مقاوم کردن اقتصاد ملی نسبت به تکانههای اقتصادی خارجی مانند تحریمهای ظالمانه و حل معضلاتی چون بیکاری و رکود، تقویت بخش تولید و ایجاد اشتغال پایدار است که دستیابی به بازارهای خارجی برای ارائه تولیدات ملی از اصلیترین راههای آن به شمار میرود.
در اینجا نقش بیبدیل توسعه تجارت خارجی پررنگتر میشود و وظیفه رایزنان اقتصادی برای بهدست آوردن بازارهای بینالمللی و گشایش صادرات و تأمین منافع اقتصادی در خارج از کشور خطیرتر خواهد بود.
موقعیت ایران موجب شده که کشور از جایگاه ژئواکونومیکی و ژئوپلیتیکی مناسبی در سطح جهان برخوردار باشد که برای تحقق دیپلماسی تجاری، این ظرفیتها باید به خوبی شناسایی شده و مورداستفاده قرار گیرند.
به همین منظور دوره پیشرفته آموزش دیپلماسی تجاری با حضور مدرسانی از مرکز تجارت بینالملل(ITC) به همت سازمان توسعه تجارت ایران باهدف آشنایی بیشتر شرکتکنندگان با تحولات سیستم تجارت بینالملل و اطلاع از تجربیات موفق کشورهای درحالتوسعه در پیشبرد دیپلماسی تجاری برگزار و شرکتکنندگان در جریان آخرین روشها و دستاوردهای مرکز تجارت بینالملل درزمینه تسهیلات تجاری و ظرفیتسازی برای حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط قرارگرفته و از نزدیک با ابزارها و مدلهای تحلیل بازارهای هدف نیز آشنا شدند.
در افتتاحیه این دوره که با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و با مشارکت وزارت امور خارجه و همکاری با مرکز بینالمللی تجارت(نهاد وابسته به سازمان ملل - آنکتاد - و سازمان جهانی تجارت) در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، سفیر کشور فرانسه در تهران به عنوان رئیس دورهای اتحادیه اروپا با اشاره به تمایل اتحادیه اروپا برای توسعه روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران براساس منافع متقابل گفت: اکنون تجارت اتحادیه اروپا و ایران به رقم قابلتوجهی رسیده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۰ درصد واردات ایران از اتحادیه اروپا صورت گرفته و حجم تجارت بین دو طرف به حدود پنج میلیارد یورو افزایش پیداکرده است، افزود: اگر کشورهای دیگری که عضو اتحادیه نیستند به این فهرست اضافه شود، تجارت بین ایران با کشورهای اروپایی به حدود ۶.۵ میلیارد یورو میرسد.
سفیر کشور فرانسه در تهران با بیان اینکه اتحادیه اروپا بزرگترین بازیگر در حوزه کمک به تجارت کشورها و تنظیم روابط تجاری با کشورهای جهان است، تصریح کرد: اتحادیه اروپا متعهد به روابط تجاری و اقتصادی مناسب با ایران است و با تأمین مالی که انجام داده، مبلغ هشت میلیون یورو به این پروژه اختصاص داده است.
وی با اشاره به تدوین استراتژی ملی صادرات توسط سازمان توسعه تجارت در همکاری با مرکز بینالمللی تجارت، افزود: این اتحادیه همچنین بهمنظور تداوم روند صادرات آبزیان از ایران، نسبت به تجهیز آزمایشگاه مربوط به محمولههای صادراتی در ایران و فراهم شدن امکان سنجش محمولههای صادراتی به اروپا اقدام کرده است.
سفیر فرانسه در تهران تأکید کرد: به تازگی اتحادیه اروپا استراتژی همکاری هفت ساله با ایران را اعلام کرده و مبتنی بر این استراتژی، ۸۷ میلیون یورو به مجموعه پروژههای مختلف در ایران اختصاص دادهشده که هفت میلیون یورو از این مبلغ به پروژه همکاری در حوزه تجارت اختصاص پیداکرده است.