کد خبر 1465922
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۲
چین کشور همراه در روزهای سخت

چین کشوری است که در روزهای تحریم های ظالمانه از سوی غرب، ایران را تنها نگذاشت و با حفظ ارتباطات و ادامه مبادلات اقتصادی، ایران را همراهی کرد.

به گزارش مشرق، چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، ظرفیتی بی‌نظیر برای توسعه اقتصاد کشور از منظر تجاری و دیگر همکاری‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

با توجه به گسترده بودن حجم تجارت خارجی چین، سفر «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری با همراهی دیگر اعضای هیات دولت و جمعی از فعالان اقتصادی، تحکیم روابط پر سابقه دو کشور را در پی دارد.

ارتباط ایران با چین به سال های دوری در تاریخ باز می گردد، روابطی که از جاده ابریشم آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

نمونه این مهم را می‌توان در سال های اخیر مشاهده کرد که با وجود تحریم های ظالمانه غرب بر علیه ایران، روابط با چین با وجود همه مشکلات بدون خلل ادامه پیدا کرد و ایران توانست با دومین اقتصاد بزرگ جهان مبادلات خود را ادامه دهد.

سفر رییس جمهوری به چین با هدف رقم زدن آینده‌ای روشن برای دو کشور و برنامه های اقتصادی فراوان انجام شده و توافقاتی در زمینه‌های سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف، گسترش خطوط حمل ونقلی و توسعه فعالیت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در راستای قرارداد سیاسی و اقتصادی ۲۵ ساله میان دو کشور به امضا رسید.

از سوی دیگر، احیای جاده ابریشم که از اهداف و برنامه‌های مهم پکن برای گسترش روابط اقتصادی با جهان است، می‌تواند در تسریع و تسهیل مبادلات تجاری و اقتصادی عنصری کمک کننده باشد و زمینه توسعه تجارت به مقاصد بیشتر را برای صادرات محصولات ایرانی فراهم کند.

توسعه روابط ایران و چین همیشه در اولویت قرار داشته و در یک سال اخیر که ایران در اوج تحریم ها قرار گرفت و خرید نفت از سوی این کشور افزایش یافت. به همین دلیل می‌توان تایید کرد، طی سال‌های گذشته روابط دو کشور توانسته منافع دو کشور را تامین کند.

آمار تجاری ایران با چین نیز نشان می‌دهد که این کشور حمایت و همراهی خود را با وجود تحریم ها و فشار گسترده آمریکا بر کشورهای هدف تجاری ایران ادامه داده و به همین دلیل در سال ۲۰۲۲ با رشد ۷ درصدی نسبت به سال گذشته رقمی ۱۵ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلاری به ثبت رسیده که سهم واردات با رشد ۱۴ درصدی به ۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار و سهم صادراتی کشور ۶ میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار بوده است.

«فریال مستوفی» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر اینکه نمی‌توان نقش چین در اقتصاد جهان را نادیده گرفت، تصریح کرد: گسترش ارتباطات بین‌المللی با این کشور بسیار مورد اهمیت است که با توافقات برد - برد برای هر دو کشور منفعت به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در زمان اوج تحریم‌ها روابط ایران و چین با در نظر گرفتن منفعت دو طرفه تا حدی برقرار بود و همان‌طور که ما از این تجارت منفعت برده، این کشور نیز منافع صنعتی خود را در ایران تامین کرد.

«مهراد عباد» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز با تاکید بر تاریخی بودن روابط ایران و چین در حوزه اقتصادی،‌ تصریح کرد: در طول دهه‌ها بخش عظیمی از مواد اولیه مورد نیاز از این کشور برای ایران تامین می‌شد و بخش خصوصی تبادلات کالایی را به خوبی و با سهولت انجام می‌داد و این روند ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی از گسترش تجارت با چین استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: ارزانی تولیدات و دریافت حمایت‌های یارانه‌ای در تعرفه‌های تجاری موجب توجه بیشتر به توسعه روابط اقتصادی با این کشور است؛ البته در سال‌های اخیر برخی مشکلات موجب برهم خوردن تعادل تجاری دو کشور شده بود.

عباد همچنین گفت: تعمیق و توازن ارتباط با کشورهای جهان از برنامه‌های چین است و ایران با توجه به سابقه طولانی در روابط با این کشور، از همان آغاز به عنوان هدف توسعه روابط برای چین در نظر گرفته شده بود که البته به دلیل برخی شایعه‌ها و موضع گیری‌ها در سال‌های اخیر ایران نتوانست به درستی از این فرصت مهم بهره‌مند شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: می‌توان از این ظرفیت در راستای منافع کشور استفاده کرد و با کنترل اخبار و شایعات نادرست اجازه از دست رفتن این فرصت را فراهم نکرد، زیرا چین به توسعه روابط خود با باقی کشورهای هدف ادامه خواهد داد.

عباد تصریح کرد: چین به عنوان دومین اقتصاد که در حال صعود به پله نخست جهان است توسعه روابط اقتصادی با ایران را در نظر دارد و دعوت رسمی از دولت نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد.

وی افزود: از سوی دیگر چین کشوری است در زمان سختی در کنار ایران ایستاد و در همه حال همانند یک کشور دوست با ایران رفتار کرده و می‌کند که این خود فرصتی برای ایران محسوب می‌شود تا بتواند در سهم بیشتری از اقتصاد جهان را به خود اختصاص دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس