فیلم/ آیا رییس بانک‌مرکزی زمان شاه به علت گرانی اعدام شد؟

این روزها و همزمان با گرانی ماکارونی و نان، شایعه‌ اعدام رییس بانک مرکزی در زمان شاه به علت گرانی، قوت گرفته است. اما واقعا جرم او گرانی بود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    4 0
    خوب با همین استدلال باید با مجرمین اقتصادی دولت قبلی رفتار کرد
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    3 0
    چرا مفسیدن اقتصادی الان خیلی هاشون در حد پنج یا ده سال حبس براشون تعیین مجازات میشه .تازه زندان اون مفسدان که خیلی اوکازیون است.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    4 2
    حتی اگر به خاطر گرانی اعدام هم می شد اعترافی بود بر گرانی افسار گسیخته دوره پهلوی که نتیجه اش مردم لاغر و استخوانی بودند که انقلاب کردند.
  • تیمسار IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    6 1
    پس از انقلاب برای خوش‌کیش پرونده‌ای تشکیل شد؛ ولی در آغاز، محکوم نشد؛ ولی مجبور به بازنشستگی و خانه‌نشینی اجباری شد. کمتر از دو سال پس از آن در روزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ مرداد ۱۳۵۹ (خورشیدی) به حکم دادگاه، پرونده او دوباره باز شد و این بار به اتهام فساد فی الارض و محاربه با خدا، محکمه به او حکم اعدام داد. در این اعلامیه خیانت به اقتصاد کشور و ارتکاب هلاک حرث و نسل در طول مدیریت از اتهامات خوش‌کیش بیان شد. از اتهام‌های وی معرفی کارمندان انقلابی بانک ها به ساواک، دادن ۴۰۰ میلیون تومان وام غیر قانونی به هژبر یزدانی، ارسال ۲۰۰ میلیون دلار به آمریکا از حساب دارایی های ارتش شاهنشاهی، پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان وام به منصور یاسینی، پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان وام به میر اشرفی، جلوگیری از شناور شدن نرخ ارز، ایجاد تورم و پرداخت وام به افرادی که پس از انقلاب به فساد اقتصادی متهم شدند، همچون خاندان لاجوردی، عدم رعایت استقلال بانک مرکزی، ده برابر شدن بهای مستغلات در پنج سال، ثابت نگه داشتن ارزش دلار آمریکا به قیمت هفت تومان و یک قران و ده شاهی بود. استدلال دادگاه بر این بود که دلار و پول مردم صرف سرمایه‌گذاری و خوشگذرانی افراد در کشورهای دیگر یا وارد کردن اتومبیل قراضه از اروپا و تبدیل ایران به گورستان اتومبیل می‌شد
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      0 0
      با توصیف شما پس تمام رییسهای بانک مرکزی هم باید اعدام بشن بعد انقلاب .
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 0
    راه‌کارهای حل معضل گرانی: حفظ ارزش پول ملی با تصویب قانون ایجاد واحد جدید پولی معادل یک میلی‌گرم طلا، استفاده‌ی حداکثری از واحد جدید پول ملی، و حداقلی از سایر ارزها به‌ویژه دلار آمریکا در تبادلات بین‌المللی؛ جایگزین کردن نظام بانکی ربوی با بانک‌داری اسلامی بر اساس قرض‌الحسنه، برخورد قانونی با نزول‌خواران و قماربازان و دلالان مسکن، خودرو، ارز، طلا و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی؛ ایجاد اشتغال مولد و پایدار، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان، افزایش تولید یا خدمات مفید سرانه‌ی ملی، ایجاد رقابت سالم و حفظ بهره‌وری؛ مبارزه‌ی با قاچاق و واردات بی‌رویه، اصلاح نظام توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با سامانه‌ی هوشمند و یک‌پارچه، جلوگیری از تبانی در قیمت‌گذاری‌ها، ایجاد بازار سیاه و احتکار، حذف مدیران فاسد در بدنه‌ی دولت، جلوگیری از فساد در نظام توزیع با نظارت دائمی دولت و قوه‌ی قضائیه؛ اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف، کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از کسری بودجه، استقراض از نظام بانکی، خلق پول و افزایش تورم، گسترش عدالت در نظام مالیاتی؛ فرهنگ‌سازی انصاف و توجه به حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر به تقوی در بین اصناف، آموزش اقسام بیع در کتب فقهی، جلوگیری از مرابحه، دروغ، گران‌فروشی و کم‌فروشی در معاملات؛ اجرای احکام الهی و پیش‌گیری از منکرات شرعی و معصیت خداوند، برخورد با بدحجابی، بی‌حجابی، بی‌عفتی، بی‌حیایی، ولنگاری، استفاده‌ی ابزاری از بانوان و سایر عوامل ایجاد فساد، رخوت و تنبلی در جامعه و جوانان.
  • حسن IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    1 0
    اگر مملکت ما در زمان جنگ پایدار ماند بخاطر انبارهای ی بود که شاه پر کرده بود
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 0
      که آخرش به صدام داد در ضمن اگه حرفت درست بود چرا زمان شاه بدتر از الان بود (هرچند وضع الان بد نیست) کلی گفتم تا ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس