کد خبر 1374620
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
طرح تغییر ساعت رسمی کشور تایید شد

طحان نظیف در نشست خبری امروز صبح شورای نگهبان گفت: طرح تغییر ساعت رسمی کشور از سوی این شورا تایید شد تا این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز شود.

به گزارش مشرق، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز اعلام کرد طرح عدم تغییر ساعت رسمی از ابتدای سال ۱۴۰۲ اجرایی می شود و بر اساس این طرح، از ابتدای سال ۱۴۰۲ ساعت رسمی کشور تغییر نمی کند و دستگاهها نیز فرصت خواهند داشت تا خود را با این قانون تطبیق دهند.

به گفته طحان نظیف، در مصوبه قبلی زمان اجرای طرح مشخص نشده بود، اما در مصوبه جدید، نوشته شده که از سال ۱۴۰۲ قانون تثبیت ( عدم تغییر) ساعت رسمی کشور اجرا خواهد شد.

ساعت رسمی ایران هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور ماه به حالت قبلی برگردانده می‌شود.

تغییر ساعت رسمی مصوبه سال ۱۳۷۰ هیات دولت سازندگی بود که در شهریور ۱۳۸۶ بود که مجلس با مصوبه مجلس شورای اسلامی نیز تبدیل به قانون لازم الاجرا شد.

این طرح بعدها با انتقاداتی مواجه شد و پس از کش و قوس های فراوان میان مجلس، دولت و شورای نگهبان  فروردین امسال در نشستی در مجلس با حضور سخنگوی شورای نگهبان بررسی و ابهام مورد نظر رفع شد. 

مجلس بر اساس ماده ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به دولت این اختیار را داده تا ساعات کاری ادارات را تعیین کند.

بر این اساس به گفته طحان نظیف در این قانون، ساعت رسمی کشور و ساعت کاری ادارات با یکدیگر تفکیک شده و دولت با توجه به شرایط جغرافیایی، اختیاراتی در ساعت کاری دارد.

همچنین طرح جهش تولید دانش بنیان و طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نیز از دیگر طرح‌هایی بودند که پس از بررسی در نشست شورای نگهبان تأیید شدند.

طرح تمدید در زمان تحویل قیر سال ۱۴۰۰ تا شهریور امسال هم با ایراد شورای نگهبان مواجه شد چراکه به گفته سخنگوی این شورا، طرح مذکور مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی است و قانون بودجه، سالانه است اما با این وجود شورای نگهبان تلاش کرد نظر موافقان و مخالفان را در این باره مدنظر قرار دهد.

نمایندگان مجلس فروردین امسال تصویب کرده بودند مهلت تحویل مواد اولیه قیر(وکیوم باتوم) که در قانون بودجه پارسال تعیین شده، تا شهریور ۱۴۰۱ تمدید شود.

مجلس ۲۲ اسفند پارسال با فوریت‌دهی به بررسی طرح تمدید اختصاص قیر رایگان موافقت کرده بود.

در این طرح، اختصاص قیر رایگان به برخی نهادها و سازمان‌ها تا ۶ ماه دیگر تمدید می‌شود؛ مصوبه‌ای که در قانون بودجه پارسال قرار دارد.

قانون بودجه ۱۴۰۰ وزارت نفت را مکلف کرده بود تا ۱۵ هزار میلیارد تومان برای مواد اولیه قیر اختصاص دهد و این مواد اولیه را در اختیار پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بگذارد.

آقای طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان یازدهم اردیبهشت امسال به باشگاه خبرنگاران گفت با توجه به اینکه فرآیند قانونی اختصاص مواد اولیه قیر و حواله های صادر شده آن در سال ۱۴۰۰ انجام نشده، تمدید این بند از قانون بودجه تا شهریور امسال مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی شناخته شده است.

طحان نظیف در ادامه همچنین گفت: شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است و درباره انتخابات الکترونیک، باید پیشنهادها و اقدامات وزارت کشور اعلام شود تا ما بتوانیم بررسی کنیم و به همین علت، شورای نگهبان نمی تواند مستقیم به موضوع انتخابات الکترونیک ورود کند.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان زمان کافی برای اصلاح قانون انتخابات وجود دارد و کمتر از ۲ سال تا انتخابات مجلس زمان باقی مانده و  بسیار علاقمندیم انتخابات دوره دوازدهم مجلس با قانون جدید انجام شود، اما اگر چنین اتفاقی نیفتد، به قانون کنونی پایبند هستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    18 8
    خیلی عالیه . مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده که با اجرای این طرح جهادی و انقلابی 521 میلیارد دلار به نفع کشور خواهد شد
  • پیشرو IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    12 3
    طرح خیلی خوبیه
  • سلام IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    3 1
    واقعا طرح خیلی خوبیه، در حالی که کشور بیش از هر زمانی نیاز به کار داره ما به مردم می گوییم تا پاسی از شب بشینید پای تلویزیون .. صبح هم تا دو ساعت بعد از طلوع بخوابید بعد وسط روز راه بیافتد برای کار .. خسته نباشید
  • امیرعلی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    2 7
    خب خداروشکر تمام مشکلات مملکت حل شد
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      5 3
      تا چشای حسودان دراد این نصف مشکله
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      3 2
      گمونم از نظر شما وقتی مشکلات کشور حل میشه که تمام وزرا بیان سفره رو برای شما پهن کنن و آقای رئیس جمهور هم لقمه بذاره دهنتون،درسته؟
    • US ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      چرا همه چیز را تحقیر میکنید خب غذا نخور تا مشکلات کشور رفع بشود بعد غذا بخور ؟ کشور مشکلات بزرگ و کوچک دارد مشکلات کوچک حل نکنند تا موقعی که مشکلات بزرگ حل نکنند ؟ پس تو غذا نخور تا مشکلات بزرگ کشور رفع شود بعدا غذا بخور
  • مجتهدی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    0 3
    تو رو خدا قانون خدا نیست که ساعات کار زنان را کم کنید اخه چرا یک زنان که اینهمه مسولیت خانوادگی هم دارد باید با مردان میزان ساعات کارش یکی باشد والا بخدا اگر مجبور نبودیم سر کار نمیرفتیم .
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      1 0
      کجای دین و شرع و سنت و حدیث و روایت گفته زن خارج از منزل کار کنه ؟
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      1 0
      مگر شما برابری زنان و مردان را قبول ندارید.زمان کار کردن که میشه از برابری خبری نیست
  • مهندس US ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    18 1
    خب خدا رو بی نهایت مرتبه شکر که از شر این جلو کشیدن مسخره ساعتها برای همیشه راحت شدیم و همون ساعتهای نرمال را خواهیم داشت. در ضمن تیتر خبر باید اصلاح شود و نوشته شود: طرح «عدم تغییر ساعت رسمی کشور» تایید شد
  • US ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    14 0
    وال استریت ژورنال اولین بار افشا کرد که ساعت تابستانی نه تنها باعث کاهش مصرف انرژی نشده بلکه اثر عکس داشته است و مصرف انرژی را بیشتر هم کرده است چرا که رفتار مصرفی انسانها خطی نیست و مردم یک ساعت اضافی را صرف اضافه کاری و مصرف بیشتر انرژی می کنند. همین امر سبب شد تا کشورهایی مثل ژاپن و چین و هند و و کره جنوبی و ترکیه و روسیه و برزیل و مصر الجزایر و عراق و ایالتهایی مانند استرالیای غربی و شمالی و جنوبی و کوینزلند و آریزونا و... دست ا آن بکشند. بیشتر دنیا هم آن را کنار گداشته اند. در ایران با تصمیم دولت هاشمی در ایران ساعت تابستانی اعلا شد که احمدی نژاد آن را لغو کرد اما مجلس هفتم بدون هیچ دلیل علمی و صرفا برای لجبازی با احمدی نژاد مجددا ساعت تابستانی را قانون رسمی اعلام کرد. حالا مجلس یازدهم می خواهد اشتباه محلس هفتم را تصحیح کند.
  • علی IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    1 4
    چقدر. ما خوشبختیم با این مجلس .واقعا آنقدری ارزش داشت اینکار تو این وضعیت فلاکت بار مردم مجلس و شورای نگهبان سه ماه درگیر ش هستند .حرکت جهادی این بود ؟
  • میثم IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    1 1
    همینجوری ساعت 7 صبح که میریم سر کار، آفتاب وسط آسمونه وای به سال آینده. این طرح بیشتر به درد شب بیداران می خورد.
  • علمداری IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    0 0
    جلو کشیدن ساعت زمانی معنی پیدا می کند که ساعت کار ادارات و کارخانجات مثل بیشتر کشورهای پیشرفته از ساعت نه صبح شروع پدر ساعت پنج الی شش بعدازظهر خاتمه پیدا کند در اینصورت است که صرفه‌جویی انرژی انجام می گیرد نه مثل ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس