پایان رسیدگی به موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان درباره بودجه در مجمع تشخیص

پرونده رسیدگی به موارد اختلافی درباره ۱۲ بند بودجه ۱۴۰۲ میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در جلسه فوق العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام بسته شد.

به گزارش مشرق، پس از آنکه در جلسه صبح پنجشنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مورد ۶ بند اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در بودجه ۱۴۰۲، تصمیم گیری شد، رسیدگی به ۶ بند اختلافی دیگر در جلسه فوق العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله صادق آملی لاریجانی و همچنین با حضور رئیس قوه قضاییه، دبیر و دیگر اعضای مجمع ادامه یافت و پرونده رسیدگی به موارد اختلافی در خصوص۱۲بند بودجه ۱۴۰۲ بسته شد.

«بند الحاقی تبصره ۴» در خصوص پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی بانک‌ها به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح تملک دارایی‌های دولت، پس از ارائه نظرات مجلس، دولت و اعضای مجمع به رای گذاشته شد و مصلحت مورد نظر مجلس مورد تایید قرار نگرفت.

در ادامه مذاکرات «بند ل تبصره۶» مطرح شد، این بند به کاهش مالیات ۱ تا ۵درصدی اشخاص حقیقی و حقوقی که میزان درآمدهای اظهار شده خود را ۲۰درصد افزایش داده اند، اختصاص داشت که پس از توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و تبادل نظر بین اعضاء مجمع، مصلحت مورد نظر مجلس تصویب نشد.

همچنین «بند ض تبصره۶» درباره معافیت واحدهای آموزشی و مدارس دولتی از پرداخت هزینه برق، گاز و آب، در دستور کار قرار گرفت که پس از ارائه توضیحات نماینده دولت، اعضای مجمع، مصلحت مورد نظر مجلس را تصویب نکردند.

در ادامه جلسه به «جزء ۶ بند ث تبصره۶» در خصوص برخی معافیت های مالیاتی و همچنین در مورد «بند الحاقی ۵ تبصره ۸» درباره معافیت پیمان سپاری ارزی صادرات محصولات باغی، مصلحت مورد نظر مجلس به تصویب نرسید.

در ادامه جلسه رئیس کمیسیون تلفیق مجلس توضیحاتی در خصوص «بند ل تبصره۹» که به ممنوعیت اخذ هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان سپاری ارزی صنایع دستی، پرداخته است، ارائه کرد و مجمع پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان و با این اصلاح که صادرات صنایع دستی فقط از پیمان سپاری ارزی معاف شوند و در چارچوب ضوابط بانک مرکزی انجام شود، مصلحت مورد نظر مجلس را به تصویب رساند.

در ادامه «بند الحاقی ۲ تبصره ۲۰» به بحث گذاشته شد که با رای اعضای مجمع، مصلحت مورد نظر مجلس به تصویب نرسید.

در پایان جلسات امروز که آخرین جلسه مجمع در سال ۱۴۰۱ بود، در موضوع «بند ک تبصره ۱» پیشنهاد کمیسیون تلفیق مجلس به این شرح اصلاح و تصویب شد: «وزارت نفت مکلف است در سال ۱۴۰۲نسبت به فروش مواد اولیه قیر(وکیوم باتوم) از محل تحویل نفت خام (مازاد بر منابع بندهای «ب» و «ی» این تبصره به پالایشگاهها به میزان ۲۰۰هزار میلیارد ریال با احتساب هر تن مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) ۷۵میلیون ریال اقدام و درآمد حاصله را به ردیف درآمدی شماره ۲۱۰۱۱۵ جدول شماره ۵ این قانون واریز کند و معادل آن را به صورت صد در صد تخصیص یافته به شرح زیر در اختیار دستگاه های اجرایی قرار دهد. وزارت نفت مکلف است ما به التفاوت قیمت هر تن ۷۵میلیون ریال با میانگین وزنی ماهانه قیمت های معاملاتی مواد اولیه قیر(وکیوم باتوم) در بهابازار (بورس) را با قیمت ماهانه خوراک را از طریق شرکت پالایش و پخش جبران کند.»

آیت الله آملی لاریجانی در پایان جلسه، ضمن قدردانی از مشارکت فعال اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی بودجه ۱۴۰۲ گفت: شایسته است از تلاش‌های یکایک اعضای مجمع و هیات عالی نظارت و به ویژه زحمات دبیر و اعضای کمیسیون ها قدردانی کنیم. در موضوع تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم نیز ۲۶ جلسه فشرده برگزار کردیم که همه اعضای محترم در آن مشارکت داشتند. همچنین جا دارد از برادر عزیز و مکرم، جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای محسنی اژه ای، ریاست قوه قضائیه که تقریبا در تمام جلسات مجمع حاضر بودند، تشکر کنم و همینطور از جناب آقای دکتر قالیباف، ریاست محترم مجلس که در بسیاری از جلسات شرکت کرده اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حلول سال نو و ماه مبارک رمضان، افزود: ان شاء الله سال آینده که بهار طبیعت با بهار قرآن همراه است، شاهد رفع مشکلات مردم که علی رغم مشکلات معیشتی در تمامی صحنه های حساس حضور داشته اند و نیز سرافرازی بیشتر نظام اسلامی، همه خدمتگزاران مردم باشیم و بتوانیم از فیوضات ماه ضیافت الله بهره کافی و وافی ببریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس