سفر وزیر دفاع ترکیه به پاکستان با اهداف گسترش تعاملات نظامی-دریایی

سفر رسمی وزیر دفاع ترکیه به پاکستان، همکاری‌های نظامی و دفاعی نیروی دریایی دو کشور را وارد مرحله جدیدی ساخته و طی آن ناوچه جنگی ساخت مشترک با ترکیه امروز به ناوگان نیروی دریایی پاکستان پیوست.

به گزارش مشرق از تلویزیون دولتی پاکستان، ناوچه جنگی «بدر» یکی از چهار پروژه مشترک این کشور با ترکیه است که قرارداد ساخت این چهار ناوچه در سپتامبر ۲۰۱۸ میان اسلام‌آباد و آنکارا امضا و ۲ ناوچه سال گذشته تحویل نیروی دریایی پاکستان شد. 

مراسم الحاق سومین ناوچه جنگی موسوم به «پی ان اس بدر» که با مشارکت ترکیه در پاکستان ساخته شده است، روز جمعه با حضور نخست وزیر پاکستان، فرمانده نیروی دریایی این کشور نیز «خلوصی‌ آکار» وزیر دفاع ترکیه در بندر کراچی و همچنین پخش پیام ویدیویی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه برگزار شد. 

 «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان طی سخنانی با تاکید بر عزم این کشور برای تقویت روابط راهبردی با آنکار و افزایش مناسبات در حوزه‌های دفاعی، امنیتی و نظامی، گفت: پاکستان روابط دفاعی خود با ترکیه را به بالاترین سطح می‌رساند. 

وزیر دفاع ترکیه الحاق ناوچه جنگی ساخت این کشور به نیروی دریایی پاکستان را مهم برشمرد و گفت: آنکارا و اسلام‌آباد همواره در لحظات دشوار در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و همکاری‌های دو کشور در آینده بیش‌تر تقویت خواهد شد. 

ترکیه و پاکستان اواسط اسفندماه گذشته اعلام کردند که به طور مشترک در حال ساخت یک هواپیمای جنگنده از نوع نسل پنجم هستند. 

هواپیمای مدل TF-X (هواپیمای آزمایشی ترکیه) که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و از آن زمان در حال توسعه بوده است، از سوی ترکیه به عنوان جنگنده نسل پنجم با موتورهای دوقلو معرفی شده که بر نبردهای هوا به هوا تمرکز دارد و همچنین در حملات هوا به زمین کارایی دارد. 

پاکستان روابط نزدیکی با ترکیه دارد و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و همچنین دریایی همواره مورد توجه طرفین قرار دارد. 

اسلام‌آباد و آنکارا مواضعی همسو در زمینه تحولات منطقه و جهان دارند. وزارت امور خارجه پاکستان ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ با ابراز نگرانی و یکجانبه خواندن تحریم آمریکا علیه ترکیه گفت: اسلام‌آباد مخالف اقدامات اجباری علیه هر کشوری است. 

پاکستان و ترکیه در تیرماه ۱۳۹۷ قرارداد یک و نیم میلیارد دلاری برای هلیکوپترهای ساخت ترکیه را امضا کردند. اما پس از آن پنتاگون صدور مجوز صادرات موتور برای شرکت ترکی را متوقف کرد و باعث شد تا تاریخ تحویل این بالگردها به پاکستان نیز عقب بیفتد. 

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در اسفندماه ۱۳۹۹ ضمن اذعان به مسدود شدن فروش بالگرد به پاکستان توسط آمریکا، پیش بینی کرد که اسلام‌آباد برای تامین نیاز خود به احتمال قوی با چین وارد معامله می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • مادر IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 1
    پاکستان گرسنه پول میگیره مراقب باشیم
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 2
      هنوز در پاکستان مثل ترکیه صف برای روغن لیوانی و نون ارزون تشکیل نشده
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 2
      چیز ویژه ای نیستی. ایران در این هزاران سال وطن فروش های زیادی رو به خود دیده
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      5 1
      40درصد جمعیت ترکیه در سال توان خوردن یک وعده حتی یک وعده گوشت سفید ویا قرمز رو ندارند. (منبع: مرکز آمار اروپا)
    • علیرضا IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      1 1
      طبق خود سیاستمداران و اقتصاد آنان پاکستان عملا اقتصاد پاکستان فاصله ای تا فروپاشی ندارها و احتیاج به تزریق حداقل ۱۵ میلیارد دلار دارد که فقط در حرف عربستان و امارات گفتند کمک میکند اما فعلا نشده چینیها هم به درخواست وام ۱۵ میلیاردی پاکستان بی اعتنایی کرده است ، فقط باید بودجه نیروی نظامی پاکستان ۲۰ درصد کاهش یابد
    • پان آریایی GB ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 1
      پاکستان هیچ گاه از هم نخواهد پاشید تازه اقتصاد پاکستان حرکت خود را استارت زده است و نرخ های رشد بالایی را تجربه میکند پاکستان با اتکا به 220 میلیون نفر جمعیت و نزدیکی به منابع انرژی خاورمیانه و دسترسی به آب های آزاد و اقیانوسی هم چنین دارا بودن هشتمین نیروی نظامی دنیا سر افراز و سر بلند است حتی امروز جمعیت پاکستانی ها در کشور هایی مانند امارات و قطر هم بسیار زیاد است در کشور امارات با جمعیت 9 میلیونی فقط 1/5 میلیون عرب وجود دارد ونزدیک به 6تا8 میلیون آریایی ما پان آریایی ها به دنبال حقوق آریایی ها در امارات هستیم و البته به دنبال تغییر سیستم سیاسی و بازگرداندن امارا ت به صاحبان اصلی اش یعنی آریایی ها
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    14 1
    از غرب تا شرق عالم، اردوغان آویزان آریایی ها
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    3 2
    تمدن آریایی روی ماه فرود اومده ایستگاه فشایی ساخته اونوقت ناتمدن ترکیه ی بیرقدار داره و یک شاعر ملی ی فارسی زبان
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    2 2
    آذری ها آریایی هستند. آریایی را چه کار با زردپوست های قرقیز و ازبک ؟؟؟؟ آریایی اف35 و سوخو ساخته و ترکیه بیرقدار
    • TR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      4 6
      ما تورک هستیم از توران هیچ ربطی هم به شما افغانی ها نداریم
    • TR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      4 5
      آمریکا و روسبه رو هم آریایی کردید خخخخخ چطور از یک نژاد صد ها زبان در میاد
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      1 3
      ترک اصیل زردپوست هست با زنتیک نمیهش شوخی کرد.
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      1 2
      تورج شاه موسس کشور توران، تورج شاه،‌فرزند سوم فریدون شاه امپراطوری ایران است. آری توران یک‌کوشر ایرانی تبار است. فقط به کلمه ایرانی اسفندیار نگاه کن؟______ مصر هم عرب زبان شده آذری ها هم ترک زبان شدند‌
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      1 2
      آذری ها همان ماد ها و یک‌قوم آریایی هستند. عجیبه همه دنیا میخوان آریایی باشند آذری ها و فارس ها هم مثل روسیه و المان انگلیس و آمریکا اسپانیا استرالیا فرانسه و .... همه آریایی هستند.،،، اونوقت یک عده بخاطر چندتا کارخانه مونتاژی و توریست فلج ترکیه مجذوب رجب شده اند
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      2 2
      تو که نقشه ترکی باغچه رو نگاه کردی و خودت رو قاطی چشم بادامی های قرقیز و ازبک بردی. برو نقشه پرشکوه آریایی ها رو ببین و بدون که ژنتیکی آریایی هستی
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      2 3
      آذری ها فرزندان قوم آریایی ماد هستند. __ نژاد ترک در مقابل بزرگی نژاد اصلی ی آذری ها یعنی آریایی، اندازه ی یک دانه نخود است. همین الان رجب و الهام برای آب خوردن باید از یک آریایی یعنی پوتین و بایدن اجازه بگیرند.
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      2 3
      همه دنیا آرزو دارند آریایی باشند تمام جهان در دست آریایی هاست آلمان ایران آمریکا انگلیس فرانسه اسپانیا روسیه هند،، حالا منِ آذری که تابلو هست نژادم از قوم ماد آریایی یکی از سه قوم بزرگ آریایی های ایران است بیاییم و خودم را به ترکیه و قرقیزستان وصل کنم؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      2 3
      برو شاخه زبان های آریایی رو ببین ____ برادر در فارسی همان برادر در انگلیسی____ استار در انگلیسی همان ستاره در فارسی_______ آذری ها هم آریایی هستند و ترکزبان شده اند.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 3
    آنکارا جلوی مادرمان ایران زانو خواهد زد.
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 2
    بنام ترک های تاجدار ایران، ما ایرانیان آذرنشان به اردوغان حقیر دستور میدهیم آرارات را به ایران بازگرداند.
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    3 2
    اردوغان در مورد وطن پرستی ما چی فکر کرده؟ پدر من با افتخار یک ایرانی از اردبیل برای جسد یک دختر هموطن در آنسوی شهر رفت و شهید شد تا حتی جسد ناموس ایرانی هم در دست عراقی ها نیفته. ----- در کاخ های آنکارا بالای سرتون میاییم
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 2
    وظیفه ترک های ایران همان است که سرورشان آلب ارسلان شاه ترک ایران صادر کرد: گسترش مرزهای ایران
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 2
    دست زنان آذری و فارس که از شدت تجاور‌سربازان عثمانی مرده است از قبر‌ بیرون مانده است جوانان آذربایجان نمرده اند انتقامشان‌ را از ترکیه‌خواهیم گرفت. تا ناموس مان به آرامش‌برسد.
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 2
    شاه اسماعیل همچنان خشم آلود گفت: این جان بازی تنها از من ساخته است. من امروز بینی این سلطان سلیم را بخاک میمالم. من با همین شمشیر توپهای غرنده او را از کار می اندازم....... ((آه ای شاه آذرنشانِ ایران، انتقام خون تو و اجدادمان را از عثمانی میگیریم.))
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 2
    در این هنگام بود که اسفندیار خان طالشی بسوی پادشاه ایران تاخت و فریاد کشید: ای شاه ایرانمان، مردان مردان طالش اجازه نبرد میخواهند. __ شاه اسماعیل آذریِ ایرانی، نگاهی به جانب او افکند و سکوت کرد... عثمانی با توپهایشان درحال کشتار ایرانیان بودند. ___ ((شاه اسماعیل بنام سکوت مظلومانه ات اکنون در قرن ۲۱ ایرانیان آذرنشان انتقامت را از اردوغان و عثمانی خواهیم گرفت.))
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 1
    ترکیه عملا شده مستعمره چین ،قبول نداری وثیقه بنادر ترابوزان ،سامسون ،انتالیا گرو وام و بازپرداخت و سود وام داده ( بیش از ۳ میلیارد دلاری که بانک جهانی در همه گیری کرونا به ترکیه نداد) اما چین وام قرارداد به ترکیه ،هنوزم باور نداری سر قضیه واکسن سینوفارم اویغورهای ترک تحویل چین داد و لال زبانی گرفته نسبت به ظلم اویغورها
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 2
    ایران یک کلمه فارسی نیست‌ ایران یک‌کلمه آذری و از کتاب اوستای آذری ها نوشته زرتشت آذری از سبلان آذری است.
  • پان آریایی GB ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 1
    زنده باد پاکستان آریایی تنها کشور اسلامی دارای بمب اتم در برابر اسرائیل هشتمین ارتش دنیا با 220 میلیون جمعیت حتی مصر و عربستان از ترس اسرائیل به پاکستان آریایی پناه برده اند و ترکیه هم از ترس ارمنستان به پاکستان پناه اورده خون آریایی شما سر افرازمان کرد هر کجا باشیم برادریم
  • پان آریایی GB ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 0
    زنده باد پاکستان واقعا اریایی ها را سر افراز کردی خون آریایی هر جا که باشد میجوشد پیشرفت های نظامی و اتمی پاکستان بر هیچ کس پوشیده نیست پاکستان و هند میروند تا در آینده موتور محرک اقتصاد دنیا باشند چین دارد از گردونه خارج میشود ونوبت هند و پاکستان است که اقتصاد آسیا را به جلو براند
    • US ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      2 2
      همه دنیا آرزو دارند آریایی باشند تمام جهان در دست آریایی هاست آلمان ایران آمریکا انگلیس فرانسه اسپانیا روسیه هند،، حالا منِ آذری که تابلو هست نژادم از قوم ماد آریایی یکی از سه قوم بزرگ آریایی های ایران است بیاییم و خودم را به ترکیه و قرقیزستان وصل کنم؟؟؟؟
    • TR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      2 0
      آریایی های واقعی افغانی ها هستند روسیه انگلستان المان استان فارس زبان قیافه شان باهم فرق داره احمق برای هم نژاد بودن حداقل باید زبان تان مشترک باشه
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    2 2
    اون اروپایی ها و آمریکایی های چشم آبی ،سفید بور ،قد بلند ، موطلایی( تعریف آریایی از نگاه بعضی کشورهای اروپایی ) اون ها رو ک این واژه رو برای عوام‌فریبی و ب اصطلاح خ ،ر کردن بعضی ها ، درست کردن الان شما دارین پیوند میدین، حالا افغانستان یک شبکه ب نام آریانا هم داره،،، جالبه کسایی که دم از اریایی میزنن از ابتدایی ترین ،سواد در هر جمله ده کلمه، نصفش غلط املایی داره ، میخوان ب علم دنیا برسن،، چقدر توهم ، خودبرتر بینی کاذب ، آدم دلش میسوزه،،، یا علی
    • پان آریایی GB ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      2 1
      چرا از کلمه آریایی وحشت و نفرت دارید؟؟؟ چرا به پان عرب ها یا پان ترک ها حمله نمیکنید؟؟؟!!!
    • US ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      2 1
      نه پس اردوغان سفید پوست با قرقیز زردپوست از یک نژاد هستند.
    • US ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      2 1
      تو خودتم آریایی هستی
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      3 1
      برو شاخه زبان های آریایی رو ببین ____ برادر در فارسی همان برادر در انگلیسی____ استار در انگلیسی همان ستاره در فارسی_______ آذری ها هم آریایی هستند و ترکزبان شده اند.
  • US ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 2
    این همه سلسله و پادشاه ترک در تاریخ داشتیم حتی یکدونه شون علامت پرچم یا نشان از گرگ نداشتند حتی اسمی ارت کی نبردند. آرم سلجوقی شاهین دوسر بود. عثمانی اسم کشورش را ترکیه نگذاشت چیزی بنام ترک وجود ندارد و ساخته استعمار انگلیس است.----- مگه میشه از یک نژاد باشی ولی ازبک چشم بادامی باشه بعد اردوغان شبیه سفید پوست؟؟ این چه جورشه؟ نژادپرستی هم آداب داره
  • US ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    3 2
    جمعیت کل ترک های جهان از جمعیت یک کشور اسپانیای آریایی کمتره
    • ابی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      3 2
      از حسادت فرهنگ وتمدن وپیشرفت ترکها چه کارهایی که نمی کنید باکل جهان نزاع ودعوا دارید مرگ بر آمریکا وانگلیس و.... میگید بعد می گویید انگلیس آریاییه آمریکا آریاییه و..... سلجوقیان غزنویان و.... که ترک هستند به خودتان نسبت می دهید و.... شاه اسماعیل ترک را ضد عثمانی و... میدونید ولی یک خیابان به اسمش نیست بخاطر حسادت به ترکها طرف یونان انگلیس و... رامی گیرید چقدر حسادت ترکیه وترکها را می کنید؟ بعد برای پاسپورت ترکیه خودتان را به آب وآتش می زنید میدونید حسادت تنها مفهومی است که عادله چونکه اول صاحب خودشو می کشه و...... همه حرفهاتنو ضد ونقیض وازروی حسادت و...
    • اطلس IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 2
      من اصالتم را به قدمت کشور که زیر ۱۰۰ سال ندارد نمی فروشم پاسپورت ترکیه اگر خوب بود که الان نمی رفتند مهاجرت کند به آلمان ( ۶ کشور مهاجر فرست به اروپا اتباع ترکیه هستند صرفا جهت اطلاع )و ایران هفتمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس