کد خبر 1379169
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: سفر رئیس‌جمهور ایران به عمان، علاوه بر ابعاد سیاسی، دارای وجوه مهم اقتصادی بود:

 براساس اعلام رسانه‌ها دو طرف 12 سند همکاری در حوزه‌های حمل و نقل، اقتصادی و ... امضا کردند. ازجمله امضای یادداشت تفاهم برای توسعه کشتیرانی مسافری و باری و نیز حضور عمان در توافق‌نامه عشق‌آباد که دو بندر عمان را از طریق ایران به کشورهایی مانند ترکمنستان و تاجیکستان متصل می‌کند.

 عمان طی سال‌های اخیر به دنبال توسعه ظرفیت بنادر و رقابت با امارات بوده است. بندر سلطان قابوس با دسترسی به هند و شبه قاره، بندر صحار برای صادرات مجدد محصولات غذایی و بندر صلاله در مسیر کشتیرانی غرب به شرق و دسترسی به اقیانوس هند و دریای سرخ ازجمله ظرفیت‌های عمان در حوزه تجارت کالا محسوب می‌شوند.

 ازجمله مزیت‌های عمان نسبت به کشوری مانند امارات، بندر صحار در شرق تنگه هرمز است که موقعیت بهتری نسبت به بندر جبل‌علی دارد و می‌تواند دسترسی مناسبی به خلیج عدن برای ایران فراهم کند. آمارها نشان می‌دهد بندر صحار سریع‌ترین رشد در میان مناطق آزاد تجاری جهان را طی سال‌های اخیر تجربه کرده است.

 ایران در حوزه تجارت کالا و به دلیل ظرفیت‌های انبارداری، سرمایه‌گذاری و تردد آسان فعالان اقتصادی و امکان گسترده صادرات مجدد به امارات وابسته است. ارقام تجارت تهران و ابوظبی این واقعیت را نشان می‌دهد. درحالی‌که امارات طی سال‌های اخیر تقریباً در بیشتر پرونده‌های منطقه‌ای مقابل ایران بوده و اکنون نیز بالاترین سطح روابط سیاسی را با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است.

 در نقطه مقابل اما عمان همواره مواضع سازنده‌ای در قبال ایران اتخاذ کرده است. بنابراین ایران باید عمان را از ظرفیت‌های تنوع‌بخشی به تجارت خارجی کشور در نظر گرفته و روابط اقتصادی دوجانبه را تسهیل کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس