ویژه ها

رژیم اسرائیل، حقیرتر و ناتوان تر از آن است که بتواند به تنهایی در مقابل ایران قد علم کند و همواره برای انجام اقدامات تروریستی و جنایتکارانه دست به دامان آمریکا و چندین سرویس جاسوسی می شود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ترور شهید صیاد خدایی، کار مخالفان برجام بود!

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «برجام و تصمیمی سخت» نوشت: «رژیم صهیونیستی همواره مخالف توافق ایران و ۱+۵ بوده و همه تلاش خود را برای عدم توافق هم در مذاکرات برجام و هم در مذاکرات احیای برجام انجام داده است...ترور شهید حسن صیاد خدایی...نشانگر آن است که گویا اتفاقاتی درباره برجام در حال وقوع است. رژیم صهیونیستی با ترور پاسدار حسن صیاد خدایی در روز روشن و در قلب تهران در تلاش است تا احساسات بخشی از مخالفان مذاکرات برجام در مجلس و سایر نهادها را برانگیزد تا با فشار بر رییس‌جمهور مانع هرگونه توافق با ۱+۵ شود

در ادامه این مطلب آمده است: «اما واقعیت این است که امروز کشور در شرایط سختی به لحاظ اقتصادی قرار دارد و معیشت مردم با اصلاح قیمت برخی از کالاها به‌شدت به خطر افتاده است. همه مخالفان برجام در دولت روحانی که امروز به موافقان برجام در دولت رییسی تبدیل شدند میدانند که برجام میتواند علاوه بر کمک به وضعیت اقتصادی، دیدگاه افکار عمومی را نسبت به دولت بهبود بخشد.»

ترور شهید صیاد خدایی، کار مخالفان برجام بود! / کم کاری شورای شهر اصلاح طلبان در تجهیز متروی تهران

«کاسبان برجام» در اقدامی ناشیانه و البته غیراخلاقی و غیرحرفه ای، از هر اتفاق و رویدادی برای بزک برجام سوءاستفاده می کنند. در روزهای گذشته رژیم وحشی و غاصب اسرائیل در اقدامی جنایتکارانه یکی از مدافعان حرم را به شهادت رساند.

در موارد اینچنینی همواره دولت تروریست آمریکا با رژیم اسرائیل همکار و شریک است. همین دولت تروریست آمریکا بود که پیش از این در اقدامی بزدلانه، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند. و البته همین دولت تروریست آمریکا بود که چند تن از دانشمندان هسته ای کشورمان را به شهادت رساند.

رژیم اسرائیل، حقیرتر و ناتوان تر از آن است که بتواند به تنهایی در مقابل ایران قد علم کند و همواره برای انجام اقدامات تروریستی و جنایتکارانه، دست به دامان آمریکا و چندین سرویس جاسوسی و اطلاعاتی و امنیتی می شود.

اتفاقا ترور شهید صیاد خدایی، کار حامیان «برجام موشکی و منطقه ای» است. آمریکا، اسرائیل و برخی دولت های اروپایی در سالهای اخیر بارها مدعی شده اند که باید خسارت محض برجام به دیگر مولفه های قدرت ایران و به خصوص به حوزه توان دفاعی و قدرت منطقه ای کشورمان نیز تعمیم یابد.

بنابراین جماعتی که مدعی است ترور شهید صیاد خدایی با هدف سنگ اندازی در مسیر برجام انجام شده، خواسته یا ناخواسته در پازل قاتلین این شهید بزرگوار بازی کرده است. چرا که یکی از اهداف اصلی این ترور، وادارکردن ایران به عقب نشینی در حوزه های مختلف و از جمله پرونده برجام است.

** کم کاری شورای شهر اصلاح طلبان در تجهیز متروی تهران

«محسن هاشمی» عضو شورای شهر دوره پنجم تهران- شورای شهر اصلاح طلبان- در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «در دولت آقای روحانی، شهردار وقت تهران آقای قالیباف برای افتتاح خطوط جدید مترو تقاضای اعتبار برای واگن مورد نیاز کرد و مصوب شد. دوهزار واگن مترو نه فقط برای تهران بلکه برای همه کلان‌شهرها از ساخت داخل تأمین می‌شود. این مصوبه مربوط به سال ۹۶ است. به وزارت کشور و ... ابلاغ شد. مناقصه آن برگزار شد اما متأسفانه هنوز این واگن‌ها به متروی تهران نرسیده است. قرار بود این واگن‌ها در شرکت واگن‌سازی تهران با کمک تجهیزاتی که از خارج وارد می‌شود، ساخته شود و ضمنا بعدا پیگیری شد که بخشی از تجهیزات خارجی نیز در داخل به کمک شرکت دانش‌بنیان ساخته شود و گفتند ساخت داخل به ۸۰ درصد هم می‌رسد ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد.   این مصوبه دولت است و تخصیص ارز فاینانس هم به آن داده شده اما موانع بوروکراتیک باعث شده هنوز این مصوبه اجرائی نشود.»

وی افزود: «اگر بخواهیم برای حل مشکل متروی تهران ورود کنیم، اولین عنصر تأمین تجهیزات متحرک است و این سؤال همچنان باقی است که چرا در دوره چهارساله شورای پنجم این اتفاق رخ نداد و مصوبه دولت به نتیجه نرسید و واگن‌ها به متروی تهران تحویل نشد؟ »

ترور شهید صیاد خدایی، کار مخالفان برجام بود! / کم کاری شورای شهر اصلاح طلبان در تجهیز متروی تهران

شورای شهر پنجم تهران که همگی از لیست امید و با «تکرار می کنم» خاتمی به شورا راه یافتند، کارنامه بسیار ضعیفی از خود بجای گذاشتند.

«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر پنجم تهران- تیر ۹۹- در مصاحبه با روزنامه شرق با اشاره به کارنامه اصلاح طلبان در شهرداری تهران گفته بود: «شما مسئله توسعه مترو را در نظر بگیرید. دستگاه‌های حفار مدرنی که برای کندن تونل‌های مترو و ساخت سازه تونل در دوره گذشته از سوی خودم تأمین و به کشور وارد شده بود، الان سه سال است که بی‌کار افتاده و در این سه سال حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده است؛ درحالی‌که اصولا ساخت تونل مترو بسیار کم‌هزینه است و مشکل مالی یا اجرائی ندارد و می‌توان اعتبار آن را از طریق بودجه غیرنقد تأمین کرد.»

وی در ادامه گفته بود: «اگر این دستگاه‌ها در سه سال گذشته فعالیت می‌کردند، الان سه خط جدید مترو داشتیم یا در حوزه تکمیل و راه‌اندازی ایستگاه‌ها هم با وجود آنکه هزینه سنگینی نداشت و قرار بود ماهانه یک ایستگاه مترو افتتاح شود، متوسط هر سه ماه یک بار هم شاهد افتتاح ایستگاه مترو نیستیم

هاشمی همچنین - تیر ۱۴۰۰- در مصاحبه با روزنامه ایران گفته بود: «سیستم حمل‌ونقل عمومی یکی ازنقاط ضعف این دوره مدیریت شهری بود که نتوانستیم طبق برنامه به تجهیز اتوبوسرانی و مترو بپردازیم...تعداد اتوبوس‌های تهران در حال حاضر حدود نصف میزان پیش‌بینی شده در برنامه است و این تعداد موجود هم اکثراً فرسوده شده‌اند، در مترو نیز با وجود بهره‌برداری از سه خط در سال‌های اخیر واگن و تجهیزات لازم برای این خطوط تأمین نشده و در واقع متروی تهران با نصف ظرفیت خود کار می‌کند.»

وی در ادامه تاکید کرده بود: «اینکه ثبات در مدیریت در کارآمدی و موفقیت تأثیری بسزا دارد قابل انکار نیست و سه بار تغییر شهردار در این دوره موجب بروز بی‌ثباتی شد

شورای شهر پنجم تهران(که همگی اصلاح طلب بودند) در دوره فعالیت خود سه شهردار عوض کرد! اولین شهردار «محمد علی نجفی» بود که با سوءمدیریت کنار رفت و چندی بعد همسر دوم خود را با سلاح غیرمجاز به قتل رساند. دومین شهردار «محمد علی افشانی» بود که باز هم به دلیل سوءمدیریت و اجرای قانون بازنشستگی کنار رفت. شهردار سوم نیز «پیروز حناچی»  است که به هیچ عنوان نتوانست کارنامه قابل قبولی ارائه کند.

لازم به ذکر است که «لیست جمهور» - لیست امید سابق- در انتخابات شورای شهر ۱۴۰۰ علیرغم حمایت ویژه خاتمی و پشتیبانی گسترده احزاب و رسانه های اصلاح طلب،  ۲۱ بر صفر در انتخابات شورای شهر ششم تهران باخت.

مردم در انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران، اصلاح طلبان را اخراج کردند. این تصمیم به این دلیل بود که این طیف به هیچ عنوان به مطالبات مردم رسیدگی نکرده و صرفا مشغول امور حزبی و سیاسی بود، به گونه ای که کارشناسان عنوان  «شورای اسم و فامیل»  را برای شورای شهر اصلاح طلب پنجم تهران انتخاب کردند.

** دولت روحانی باید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در زمان خود انجام می‌داد که نداد

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «دولت آقای روحانی باید یکسری از اقدامات از جمله مساله ارز ۴۲۰۰ تومانی را در زمان خود انجام می‌داد که نداد. آن زمانی که ارز در دولت وی ۱۰ هزارتومان بود صرف نظر از اینکه نفس ارز ۴۲۰۰ تومانی درست بود یا نه وقتی قیمت ارز به ۱۰ یا ۱۵ هزارتومان رسید آن زمان بهتر می‌توانستند این کار را مدیریت کنند تا اینکه بگذارند ارز به ۲۵ هزار تومان برسد که بخواهند این کار را انجام دهند.»

ترور شهید صیاد خدایی، کار مخالفان برجام بود! / کم کاری شورای شهر اصلاح طلبان در تجهیز متروی تهران

براساس مستندات فراوان، دولت روحانی نتوانست از افکار عمومی کارنامه قبولی بگیرد. به عنوان نمونه، دولت قبل با تصمیم غلط و غیرکارشناسی دلار ۴۲۰۰ تومانی، حدود ۶۰ تن طلا و همچنین حدود ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی را بر باد داد.

دلار ۴۲۰۰ تومانی که به دلار جهانگیری مشهور شد، در تبعیضی آشکار موجب شده بود که پول متعلق به همه مردم ایران تنها به جیب حدود ۴۰۰۰ نفر برود ولی اکنون با مردمی سازی یارانه و به عبارتی با عادلانه کردن پرداخت یارانه، منافع ارز ترجیحی به جیب حدود ۷۲ میلیون ایرانی می رود.

بر همین اساس ذی‌نفعان این ثروت ملی با تصمیم دولت حدود ۱۷۵۰۰ ‌برابر شده است. اینجاست که راز تخریب های گسترده دولت در موضوع مردمی سازی یارانه ها عیان می شود. تصمیم دولت رئیسی در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، طیف مرتبط با رانت خواران را آشفته و نگران کرده و این جماعت از هیچ اقدامی در تخریب عملکرد دولت فروگذار نمی کند.

همانطور که این روزنامه اصلاح طلب اذعان کرده است، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید در دولت روحانی و با هزینه ای کمتر انجام می شد، اما به دلیل اینکه دولت قبل نه انگیزه لازم و نه همت کافی داشت، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حد حرف باقی ماند تا نهایتا در دولت سیزدهم این اقدام بسیار مهم انجام شد.

اصلاح طلبان پیش از این صراحتا اذعان کرده بودند که دلار ۴۲۰۰ تومانی، «استخوانی در گلو» است و باید هر چه زودتر معالجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • NL ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    5 1
    کافیه و باید ایران اعلام کنه هیچ کشتی آمریکایی و یونانی حق عبور از تنگه هرمز رو نداره.حتی کشتی نظامی.نیازی به بستن نیست فقط همین اعلام.
    • علی ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 0
      اوناهم تماشا میکنن که شما ببندید
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    1 1
    بله آقای امیرعبداللهیان هم تصریح کردند
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      1 2
      دولت جدید تحریم ها را خنثی کرده و صادرات غیرنفتی و صادرات نفت را 2/5 برابر افزایش داده و ارز حاصله را به کشور آورده است و اقتصاد کشور معطل برجام نیست.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    6 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟!
  • DE ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    6 3
    ترور شهید صیاد خدایی، کار مخالفان برجام بود! /مجلس باید قانونی تصویب نماید که هرکس حرف مفت و صد من یک غاز زد و با افکار درپیتی و متعفن خود جو جامعه را خراب کرد باید جریمه های سنگینی را بپردازد. ظرف چند روز تمام اشرافیون و اصلاح طلبها ورشکست میشوند و هزاران میلیارد پول به یغما رفته ملت طرف این32 سال در اصلاحات به صندوق بیت المال باز میگردد و میشود برای فقرا مسکن ساخت و کار ایجاد کرد. زیرا کل وجود اصلاحات بسته به یاوه گوئی و تیر در تاریکی پراکنیست.
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      1 1
      برجام بی فرجام بخوره تو سر اصلاح طلبان و کاسبان برجام.
  • طاهری IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    2 1
    «ترور صیاد کار مخالفان برجانگ بود» ، یعنی کار سپاه ، بسبج ، مجلس ، دولت و مردم بود ؟!!!
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      0 1
      نقل حرف اعتماد نيست حرف انديشكده كوئينسى امريكا است
  • محمدایوب IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    1 0
    آیا این همه خسارت توسط دولت روحانی محاکمه ندارد
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    هدف از برجام را بگین چیه و ایا قراره همه چیز گران بشه و با دشمن بجنگیم یا افزایش حقوق با گرانی هم هست و قراره وضعیت درامد سرانه مردم افزایش یابد؟
  • DE ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    1 0
    کل مشکلات ایران بخاطر مخالفین برجام است .اگر گذاشته بودند حسن فری برجام را امضا کند و در یک روز بالمره و یه هوکی و همچین قلمبه ای تحریمها را لق ! کند الان ما بزرگترین صادر کننده سیب و گلابی و آب آشامیدنی در دنیا بودیم. ابرهای کل دنیا هم میومدند ایران‌برای تفریح و گردش و کنار دریا بعد زیر پاخودشون را نگاه میکردند تا میدیدند ما برجام را امضاء کرده ایم میبا ریدند. بعد تازه آب هم صادر میکردیم. والا به جان جان کریه.
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    1 0
    مذاکرات برجام بسیار طولانی و فرسایشی شده است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس