ویژه ها

یکی از ویژگی های بسیار مهم طرح اصلاح یارانه ها، مبارزه با قاچاق کالاهای اساسی است. در دولت روحانی سیاستگذاری غلط و غیرکارشناسی ارز ۴۲۰۰ تومانی، زمینه ساز رانت های گسترده و قاچاق و فساد شد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ظریف به دنبال قطع دست کاسبان تحریم بود، اما نگذاشتند

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «محمد مهاجری» فعال اصلاح طلب نوشت: «تحریم، به‌عنوان اقدامی تنبیهی، معمولا آسیبش به مردم می‌رسد. چه تحریم نفتی، چه تحریم غذایی، چه تحریم دارویی، چه تحریم هوایی و... مردمان سرزمین‌مان را از حقوق انسانی محروم می‌کند

در ادامه این مطلب آمده است: «در چنین شرایطی همگان باید تلاش کنند با قطع‌کردن دست کاسبان، تحریم‌ها را رفع کنند. این تلاش‌ها (همان‌گونه که در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به سرپرستی دکتر ظریف انجام شد و در سال ۱۴۰۰ از سوی دکتر عراقچی ادامه یافت) به کورسوی امیدی تبدیل شد که تا حدی پریشانی جامعه را کم کرد و نور امید را بر دل‌ها تاباند. اینکه چه کسانی و با چه انگیزه‌هایی چوب لای چرخ آنها گذاشتند و اوضاع امروز چگونه است، موضوع فعلی بحث نیست

ظریف به دنبال قطع دست کاسبان تحریم بود، اما نگذاشتند/ محسن هاشمی: جراحی اقتصادی دولت رئیسی اقدام بدیعی نیست

در روزهای گذشته پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، یک سند داخلی وزارت خارجه آمریکا را رسانه ای کرده است. در این سند آمده است که مقامات عالیرتبه دولت اوباما- سال ۲۰۱۸ - همزمان با اقدامات ضدایرانی دولت ترامپ، در نشستی محرمانه با محمدجواد ظریف شرکت کرده‌اند.  

این پایگاه خبری آمریکایی نوشت: پیش‌ از این نیز گزارش‌هایی درباره دیدار نمایندگان ایرانی - دولت روحانی- و مقامات عالیرتبه دولت اوباما در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ منتشر شده بود اما این نخستین‌بار است که یک سند داخلی وزارت خارجه آمریکا به جزئیات آن اشاره می‌کند.  

بر اساس این سند، هیاتی از سفرای سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ با محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه ایران در اقامتگاه او در نیویورک دیدار کردند. ظریف در این جلسه گفته است: «من به اندازه سلیمانی محبوب بودم اما الان محبوبیت من ۴۷ درصد است و او بالاتر از من قرار گرفته است. محبوبیت او ۸۰ درصد است. مردم ایران قبلا خواستار تعامل بودند ‌اما اکنون مقاومت را تنها راه می‌بینند. این چیزی است که نظرسنجی‌ها به ما می‌گویند و واقعیت منطقه است.»

متاسفانه آقای ظریف و همفکران وی در اشتباهی فاحش، میان دموکرات ها و جمهوری خواهان تفکیک قائل شده و مدعی بودند که صرفا به دلیل حضور جمهوری خواهان برجام در بن بست قرار گرفته و اگر دموکرات ها روی کار بیایند، ورق برمی گردد. بر همین اساس یکی از روزنامه های اصلاح طلب پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داد که اگر جو بایدن در انتخابات پیروز شود، آبان رویایی برای ایران رقم خورده و تحریم ها به تاریخ پیوسته و فتح الفتوح اقتصادی رقم خواهد خورد.

در حقیقت مشکل اصلی دیدگاه ظریف و همفکران وی در سیاست خارجی، اعتماد بلاوجه به آمریکا و اروپا بود. بر همین اساس ظریف در اظهارنظری عجیب گفت «امضای هر توافقی، بهتر از عدم توافق است»، بر همین اساس عراقچی گفت «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است و ما از اجرای برجام اطمینان داریم» و بر همین اساس روحانی گفت «من رئیس جمهور آمریکا را فردی مودب و باهوش یافتم».

برخلاف ادعای این روزنامه اصلاح طلب، عملکرد ظریف به هیچ عنوان نشانه تلاش برای قطع کردن دست کاسبان تحریم نبود. چرا که اگر اینطور بود تحریم ها در دوره وزارت ظریف ۲ برابر نمی شد.

** محسن هاشمی: جراحی اقتصادی دولت رئیسی اقدام بدیعی نیست

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «محسن هاشمی» نوشت: «با نگاهی به قیمت ارز رسمی و آزاد در طول ۴۳ سال گذشته، مشخص می‌شود که یکی از دلایل مهم افزایش نرخ ارز و در نتیجه ایجاد تورم کاذب و به هم ریختگی اقتصاد، ناشی از حرکات و تصمیمات فاقد تدبیر و افراط در بعضی از مسائل است

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «جراحی اقتصادی اخیر در دولت ابراهیم رییسی که با نام عبور از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی انجام شده، حرکت بدیعی نیست و بارها در طول ۳۵ سال گذشته، توسط دولت‌های قبلی انجام شده و باز همان آش و همان کاسه است

ظریف به دنبال قطع دست کاسبان تحریم بود، اما نگذاشتند/ محسن هاشمی: جراحی اقتصادی دولت رئیسی اقدام بدیعی نیست

محسن هاشمی در یادداشت مذکور اقدام دولت رئیسی در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را اقدامی تکراری و مسبوق به سابقه قلمداد کرده است. این در حالی است که سیاستگذاری دولت سیزدهم تحت عنوان «مردمی سازی یارانه ها» دارای ویژگی هایی است که در طرح های قبلی به درستی به آن پرداخته نشده بود.

یکی از ویژگی های بسیار مهم این طرح، مبارزه با قاچاق کالاهای اساسی است. در دولت روحانی سیاستگذاری غلط و غیرکارشناسی ارز ۴۲۰۰ تومانی، زمینه ساز رانت های گسترده و قاچاق و فساد شد. در آن مقطع، سود اصلی ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب رانت خواران و قاچاقچیان می رفت و عموم مردم از مزایای آن بی بهره بودند.

قاچاقچیان و رانت خواران به واسطه اجرای سیاستگذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل ارزان بودن کالاهای مشمول ارز ترجیحی، از قاچاق این کالاها و فروش آنها در کشورهای منطقه به قیمت جهانی، سود سرشاری را به دست می‌آوردند.

همچنین بنابر مستندات موجود، ارز ۴۲۰۰ تومانی کشور را در زمینه کالاهای اساسی وابسته کرد و امنیت غذایی را به خطر انداخت. برای نمونه کشاورز به جای اینکه به تولید گندم و دانه‌های روغنی بپردازد به سراغ محصولات آب‌بَر رفت؛ با این هدف که صادرات این محصولات برای وی درآمد مناسبی داشته باشد. یکی از دلایل این مسئله نیز قصور و تقصیرهای دولت قبل در خرید تضمینی گندم از کشاورزان بود.

دولت قبل با تصمیم غلط و غیرکارشناسی دلار ۴۲۰۰ تومانی، حدود ۶۰ تن طلا و همچنین حدود ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی را بر باد داد. دلار ۴۲۰۰ تومانی در تبعیضی آشکار موجب شده بود که پول متعلق به همه مردم ایران تنها به جیب حدود ۴۰۰۰ نفر برود ولی اکنون با مردمی سازی یارانه و به عبارتی با عادلانه کردن پرداخت یارانه، منافع ارز ترجیحی به جیب حداقل۷۲ میلیون ایرانی می رود. بر همین اساس ذی‌نفعان این ثروت ملی با تصمیم دولت حدود ۱۷۵۰۰ ‌برابر شده است.

با اینحال جریان اصلاح طلب با کم اهمیت جلوه دادن این اقدام بسیار مهم، آن را اقدامی تکراری و بی فایده جلوه می دهد. این در حالی است که فعالین اصلاح طلب پیش از این صراحتا اذعان کرده بودند که دلار ۴۲۰۰ تومانی، «استخوانی در گلو» است و باید هر چه زودتر معالجه شود.  

** انصاری راد: باید بین اصلاح‌طلبی و براندازی تفکیک قائل شد

«حسین انصاری راد» فعال اصلاح طلب که در مجلس ششم جزو نمایندگان متحصن بود در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اصلاح‌طلبان باید در مسیری گام بردارند که مورد درخواست مردم است. امروز ایران به دنبال صلح و تعامل مثبت با جهان است. اصلاح‌طلبان نیز باید دغدغه‌های مردم را در این زمینه دنبال کنند و به مطالبه‌گری از دولت برای تحقق مطالبات مردم بپردازند. امروز مردم کشور به دنبال اصلاح امور هستند و این وظیفه اصلاح‌طلبان است که در راستای مردم باشند.»

وی افزود: «باید بین اصلاح‌طلبی و براندازی تفکیک قائل شد. اصلاح‌طلبان به دنبال اصلاح ساختارها به سود مردم و کشور هستند و هیچ‌گاه به دنبال براندازی نبوده‌اند. اصلاح‌طلبان باید برای شرایط امروز کشور برنامه داشته باشند و برای مشکلات راه‌حل ارائه کنند. یکی از ویژگی‌های بارز یک جریان فکری و سیاسی این است که در مقابل مشکلات و چالش‌ها راه‌حل ارائه کند و تلاش کند در روند معیوب فعلی اصلاح ایجاد کند تا مشکلات کشور حل شود. به همین دلیل نیز اصلاح‌طلبان باید با رصد مشکلات فعلی تلاش کنند برای آنها راه‌حل ارائه کنند.»

ظریف به دنبال قطع دست کاسبان تحریم بود، اما نگذاشتند/ محسن هاشمی: جراحی اقتصادی دولت رئیسی اقدام بدیعی نیست

این فعال اصلاح طلب که خود جزو متحصنین مجلس ششم بوده و در آن مقطع با مشارکت در پروژه تحصن، تشویق براندازان و ضدانقلاب را به همراه داشته، در این اظهارنظر تاکید کرده «باید بین اصلاح‌طلبی و براندازی تفکیک قائل شد. اصلاح‌طلبان به دنبال اصلاح ساختارها به سود مردم و کشور هستند و هیچ‌گاه به دنبال براندازی نبوده‌اند»!

متاسفانه این اظهارنظر با واقعیت هیچ تناسبی ندارد. به عنوان نمونه، جریان اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸، مردود شد. در آن سال این طیف با دروغ تقلب، زیر میز مردم سالاری و انتخابات زد و کار به جایی رسید که فتنه گران در کف خیابان شعار «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» سر دادند.

در آن سال از عبدالمالک ریگی تا مریم رجوی و از نتانیاهو تا ربع پهلوی از اقدامات جریان اصلاح طلب حمایت کرده و برای آنان سوت و کف و هورا کشیدند.

با عرض تأسف باید گفت که فعالین و لیدرهای جریان اصلاح طلب هیچگاه مرز خود را با براندازان و معاندین مشخص نکردند. برای نمونه وقتی در سال ۸۸ سران رژیم صهیونیستی از اصلاح طلبان به عنوان «سرمایه های اسرائیل در ایران» و «نیروهای نیابتی اسرائیل در مبارزه با حاکمیت» نام بردند، هیچ صدایی از اصلاح طلبان در مخالفت و انکار بلند نشد!

پیش از این، «محمد رضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات گفته بود که جریان اصلاحات با جریان برانداز خارج از کشور مرزبندی نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    17 1
    محسن رفسنجانی راست میگه قبلا باباش یجوری اقتصاد ایران رو با تفکرات لیبرالی جراحی کرد که هیچ کسی تا حالا نتونسته این جر خوردگی طبقاتی که ایجاد کردن رو بخیه بزنه
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      0 4
      کاش همه چیز شفاف بود ، ببینیم این افرادی که دنبال ارمان انقلاب هستند( نه در عمل فقط در حرف) چون اگه در عمل بود خدمت به مردم مهم ترین ارمان انقلاب است، نه اینکه جیب پچه ها و اقوام با پول بیت المال پر کنن، به مردم بگن انقلاب در خطره، تحمل کنید، امتحان است! یک ماه مثل مردم زندگی کنید؟
    • بختیاری IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      2 1
      تنها حرف درست ظــــــــریف همین هست بنظرم چون کسانی که باید کمک میکردند و 20 دقیقه ای دست کاسبان را قطع کنند مشغول سلفی گرفتن با فـــــــــــــــدریــــــــــــکا جـــــــــــــــون بودند یا در سعی و تلاش برای جلب توجه جان کری امــــــــضــــا قـــــشنـــــگ بودند.
    • DE ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      7 0
      ظریف به دنبال قطع دست کاسبان تحریم بود، اما نگذاشتند. خدا را شکر یعنی واقعا داشت خودزنی میکرد. ؟؟ اینهم قطع عضو؟؟
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      4 0
      ظریف چون خیلی خوب زبان انگلیس را بلد بود یعنی از خود انگلیسی زبان ها هم خیلی بهتر، بنا براین گفت به جای کاسبان تحریم، کاسبان برجام راه می اندازیم و موفق هم شد! محمد مهاجری و محسن هاشمی و حسین انصاری راد و عادل فردوسی پور از جمله بهترین کاسبان برجام هستند!
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      4 0
      ظریف چون خیلی خوب زبان انگلیس را بلد بود یعنی از خود انگلیسی زبان ها هم خیلی بهتر، بنا براین گفت به جای کاسبان تحریم، کاسبان برجام راه می اندازیم و موفق هم شد! محمد مهاجری و محسن هاشمی و حسین انصاری راد و عادل فردوسی پور از جمله بهترین کاسبان برجام هستند!
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      5 0
      مشکلات اقتصادی از وقتی شروع شد که در دولت حجت الاسلام هاشمی نرخ ارز دولتی از 7 تومان 144 تومان شد یعنی 21 برابر گران شد.
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      4 0
      کاسبان تحریم همان کاسبان برجام هستن و منافع ملی را فدای منافع حزبی و شخصی و منافع کدخدا کردند.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    16 2
    ظریف حافظ منافع آمریکا در ایران بود ولاغیر
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      5 0
      اصلاح طلبان مملکت را به بیست و پنج سال پیش باز گرداندن
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    1 3
    همین کاسبان تحریم هستند که اوضاع کشور به این روز افتاده و نمی خوان از خر شیطان هم پایین بیان
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      3 0
      کاسبان تحریم امثال فائزه هاشمی هستن که از رفتن ترامپ ابراز نگرانی می کردند.
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    4 0
    جناب ظریف هنوز دیر نشده اگر راست می گوید که می خواسته دست کاسبان تحریم را قطع کند، اول دستهای حجاریان و حسن روحانی را قطع کن و سپس دستهای خودت را بده قطع کنند.
  • محمدایوب IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    5 0
    نقص قانون در کشور موجب طلبکاری افساد طلبان شده است وهرروز با چرندیات تشویش اذهان عمومی میکنند اگر ما دادگاه عالی ویا شورایی داشتیم که در پایان هردولت وتحویل به دولت جدید کارهای عمده ویا کاستی هاوترک فعل ها را صورت جلسه میکردند مانند همین برجام که روحانی فتح الفتوح وخدااورد ودر کتابها بنویسید ونتیجه آن خودشان گفتند هیچ وبر همه ثابت شد وبرباد دادن 18میلیارد ذخیره ارزی و60تن طلا که فساد دران اظهرالمنشمس است وبرای کالای اساسی بوده و362تن غذای سگ وکود انسانی وارد کردند و چقدر بردند و خوردند ونیاوردند ویا افتخار وزیر مسکن او یک مسکن نساخت وموجب افزایش 700درصدی قیمت مسکن شد وافزایش یک شبه بنزین وباعث کشته شدن مردم شد وعدم واردات واکسن وکشته شدن روزانه بیش از 700نفر ووجود جاسوسان در هیئت مذاکره کنندگان وفساد برادران رییس جمهور ومعاون اولش واقوام وزرا ووووو اگر چنین بود الان هرزه های سیاسی وسرمایه های اسراییل امروز طلبکار نبودند هنوز هم دیر نشده باید روحانی ودارودسته اش را بیاورند محاکمه کنند آقای اژه ای بدانید عدم محاکمه روحانی وطلبکاری اصلاح طلبان وبرنامه ریزی آنان برای وادار کردن مردم به شورش تحت هر شرایطی که اگر چنین شود خون‌هایی که ریخته شود گردن شماست وفردای قیامت باید جوابگوی آن باشید
  • محمدایوب IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    6 0
    گاهی خوشی زیاد ومال حرام روی مغز انسان اثر میگذارد و فراموشی دست میدهد محسن اولین استارت شورشها به علت گرانی تورم دردولت فخیمه مغروق استخرفرح پدر جنابعالی در مشهد واسلامشهر بود تعدیل باعث شد بیش از 90درصد مردم قدرت خرید خود را از دست بدهند تورم بالای 60درصدازافتخارات دولت بابا فائزه بود ویکی از شاهکارهایش مهدی دزده پسر بابا بود قدیم‌ها که نان حلال خوردن افتخار بود وافساد طلبان تبلور حرام خواری وجود نداشتند اگر در خانواده ای شخصی خلافکار ویا دزد بود خانواده سرافکنده بودند وازان محله وشهر کوچ میکرد ند می‌رفتند گویا الان افتخار اصلاح طلبان است زمانی که مهدی دزده رامی خواستند محاکمه کنند بابا با پول دانشگاه آزاد پول مردم فراریش داد به انگلیس ووقتی میخواستند به زندان ببرند بابا در گوش او آیه سفر خواند الله اکبر ازاین همه پررویی حال خواهر همنشین بهاییان .این برادر بلبل سرافکنده ملت که روزی به این بابا اعتماد کردند .رای دادند
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      0 5
      اقای محترم منم از انها دل خوشی ندارم اما شما که انتقاد میکنی اول نگاهی توی یقیه خودت و جناحت بینداز
  • FI ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    4 0
    آمریکا هفت هزار میلیارد دلار در جنگ‌های غرب آسیا هزینه کرد و با خفت و خواری خارج شد، ولی فقط دو میلیارد دلار خرج روزنامه های اصلاحات چی و روزنامه نگاران آنها و سلبریتی های وطنی و جماعتی همچون تاج‌زاده ، زیبا کلام ، عبدی، علینژاد، فائیزه، سالومه و ده‌ها و صدها ارازل و اوباش فجازی ، و لشکر توییتری و اینستاگرامی و آلبانی نشین های تروریست میکند تا بتواند کشور را از درون به نفع خود تغییر دهد.
  • ماحسون IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 2
    کاش پول یارانه ها نقدی بشه و کالابرگی نباشه،آخه پول قبض هارو با کالابرگ که نمیشه داد
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    3 0
    راست میگه فقط اقدامات خان بابای شما بدیع بود بخصوص حضور در استخر فرح
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    3 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • NL ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    2 0
    مشرق: یکی از ویژگی های بسیار مهم این طرح، مبارزه با قاچاق کالاهای اساسی است. خب کاری نداره دولت سوبسید کارخانه ها را حذف کنه و بده به مردم اونوقت هیچ شرکتی قاچاق نمی کنه چون قیمت تمام شده محصولش بالاست اونورآب کسی نمی خره
  • IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    نکته مغفول در دوگانه یارانه نقدی یا کوپنی چیست؟ همان نکته منطقی که بر اثر تورم، ارزش ریالی یارانه سالانه و گاه ماهانه کم میشود تا جایی که هدف یارانه بی اثر میشود همانطور عملا در همین مدت 1401 قدرت خرید مزدبگیران و فقر کمتر شد!ا، اینکه کوپن حق انتخاب مصرف کننده کم و خودش منفذ فساد احتمالی است، بهترین کار همان پیشنهاد برابری یارانه با یک ارز خارجی یا طلا است، سالهاست ایده زرچک و سیم چک(طلا و نقره پول کاغذی) داده شده، لااقل در ریال/تومان، بعنوان یک واحد پول ثانویه / برای شروع میتوان زرچک و سیم بعنوان یارانه با ثبات از حق ملت ثروت عمومی به همه داد و البته دو سوم فقیر و متوسط پایین، جهت حفظ ارزش دارایی و مرد حاصل کار مردم باشد. فقط یک اراده ملی و مردمخواه نیاز است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس