ویژه ها

در مدت اجرای سیاستگذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت قبل، علیرغم اینکه مبالغ بسیار بالایی به برخی افراد برای وارادت کالاهای اساسی داده می‌شد، اما هر روز مردم شاهد افزایش قیمت ها بودند

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** فعال فتنه ۸۸: ما همیشه دنبال گره گشایی از مردم هستیم!

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «اسماعیل گرامی‌مقدم» سخنگوی سابق حزب اعتماد ملی که پس از نقش‌آفرینی در فتنه ۸۸ مدتی از کشور خارج شد اما مجدد به کشور بازگشت نوشت: «یکی از تفاوت‌های راهبردی طیف‌های اصلاح‌طلب با گروه‌های محافظه‌کار در همین رویکردهای مشارکت‌جویانه است.  اصلاح‌طلبان معتقدند تفاوتی نمی‌کند چه گروه یا جریانی به مطالبات ملت جامه عمل می‌پوشاند، مهم این است که گِرهی از هزار توی مشکلات کشور و مردم گشوده شود. بر این اساس است که اصلاح‌طلبان از هر تلاشی برای اصلاح وضعیت موجود استقبال و برای تحقق آن تلاش می‌کنند؛ رویکردی که متاسفانه بسیاری از اصولگرایان و نواصولگرایان به آن پایبند نبوده و بر مدار آن گام برنمی‌دارند

در ادامه این مطلب آمده است:«برای دسته‌ای از راستگرایان، اساسا موضوع مهم این نیست که چه مشکلی حل شود یا کدام پرونده به سامان برسد. موضوع مهم آن است که چه طیف یا جریانی، مشکل را حل یا پرونده مورد نظر را به سرانجام برساند.»

فعال فتنه ۸۸: ما همیشه دنبال گره گشایی از مردم هستیم!/ ناراحتی اصلاح طلبان از کوتاه شدن دست «رانت خواران»

بزرگترین دروغ بخش قابل توجهی از اصلاح طلبان- طیف تندرو اصلاح طلب و حامی و بانی فتنه-  این است که خود را «اصلاح طلب» می نامند. آیا طیفی که به دلیل شکست در انتخابات، رأی مردم را لگدمال کرده و کشور را چندین ماه به آشوب و التهاب می کشد، خواستار اصلاح امور کشور است؟!

آیا جریانی که حامی درجه یک مدیران نجومی بگیر است و این مدیران متخلف را ذخیره نظام معرفی می کند، به دنبال اصلاح امور کشور به نفع مردم است؟!

طیفی که مفسدان گردن کلفت اقتصادی را کارآفرین برتر و نخبه معرفی می کند، در پی اصلاح امور کشور است؟!

جماعتی که دولت آمریکا را کدخدا می نامد و مدعی است که باید همچون برده ای در مسلخ و بره ای در مذبح، در خدمت آمریکا باشیم، خواستار اصلاح امور کشور است؟!

جریانی که مدعی است توان دفاعی و قدرت موشکی ایران قابل معامله است و باید برای رضایت خاطر انگلیس، فرانسه و آلمان، بُرد موشک های ایران را کاهش دهیم، به دنبال اصلاح امور کشور به نفع مردم است؟!

آیا طیفی که در آن حسین فریدون ها و مهدی جهانگیری ها و شبنم نعمت زاده ها و مهدی آخوندی ها و مهدی هاشمی ها و نجفی ها و...حضور دارند، در پی اصلاح امور کشور است؟!

آیا جماعتی که دلار ۳ هزارتومانی را تحویل می گیرد و دلار ۲۶ هزارتومانی تحویل می دهد و مسکن متری ۳ میلیون تومان را تحویل گرفته و متری ۳۰ میلیون تومان تحویل می دهد، به فکر اصلاح امور کشور به نفع مردم است.

کارنامه طیف تندرو اصلاح طلب آنقدر سیاه است که با هیچ شعبده بازی و ترفندی پاک نمی شود. راه پیشرفت کشور و خروج از وضع موجود اقتصادی، دقیقا عکس مسیری است که جریان به اصطلاح اصلاح طلب نشان می دهد.

مشکلات فعلی میراث دولت اصلاح طلبان است؛ اما این طیف با «پررویی نجومی» حاضر به پذیرش مسئولیت اقدامات خود نیست. در دولت قبل رئیس جمهور وعده گشایش ۱۰۰ روزه را مطرح کرد اما در پایان دولت اول ادعا کرد که «آدم مگر دیوانه است که وعده گشایش ۱۰۰ روزه بدهد»! نکته قابل تأمل اینجاست که وی در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مجددا ادعای گشایش اقتصادی ۱۰۰ روزه را مطرح کرد!

در دولت قبل و آن هم در ماههای پایانی، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند؟ گفت: دعا کنید! در دولت قبل وزیر راه و شهرسازی به نساختن مسکن برای مردم افتخار می کرد.

در حال حاضر بخش قابل توجهی از مطالبات مردم مربوط به حوزه معشیت و اقتصاد است. همان حوزه ای که در ۸ سال حضور اصلاح طلبان در دولت قبل مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفت. دولت رئیسی در ماههای اخیر برای بهبود معیشت و آواربرداری از خرابه ای که «دولتِ اصلاح طلبان» بر جای گذاشت، اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

** ناراحتی اصلاح طلبان از کوتاه شدن دست «رانت خواران»

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «جراحی در اتاق اورژانس» نوشت:«قیمت‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد و در تریبون‌های رسمی صحبت از جراحی اقتصاد و اصلاح ساختار است. دولت ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی را حذف کرده؛ چون این ارز موجب رانت شده است. حذف این ارز اگر رانت را کاهش داده باشد اما قیمت‌های مواد مصرفی مردم را افزایش داده است و آثار مثبتی حداقل در کوتاه‌مدت در سفره‌های مردم بر جای نگذاشته است. »

در ادامه این مطلب آمده است:«از یک طرف وعده داده می‌شود که این سیاست‌ها در درازمدت آثار مثبتی به دنبال خواهد داشت و از طرفی مشاهده می‌شود این التهاب‌ها «انتظارات تورمی» را افزایش می‌دهد و همین انتظار تورمی باعث افزایش مضاعف قیمت‌ها می‌شود. ما امروز هم با تورم مواجهیم، هم با انتظارت تورمی؛ یعنی مردم از یک طرف مشاهده می‌کنند که قیمت‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد و از طرفی این احساس را دارند که این افزایش‌ها روزبه‌روز بیشتر هم خواهد شد و به قول معروف فردا از امروز بدتر می‌شود.»

فعال فتنه ۸۸: ما همیشه دنبال گره گشایی از مردم هستیم!/ ناراحتی اصلاح طلبان از کوتاه شدن دست «رانت خواران»

یکی از اهداف اصلی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کوتاه کردن دست رانت خواران و مفسدان است. اما نکته قابل تأمل اینجاست که رسانه های اصلاح طلب به این اقدام اعتراض کرده اند.

هر وقت که با رانت خواران و یا مفسدان گردن کلفت اقتصادی برخورد شده و مدیران نجومی بگیر و دلالان و جماعتی که خون مردم را در شیشه می کنند، زیر ضرب قرار می گیرند، صدای اعتراض اصلاح طلبان به هوا برخاسته و از رانت خواران و مفسدان و دلالان و نجومی بگیران دفاع می کنند.

به این نمونه توجه کنید؛ در آذرماه ۱۴۰۰ وزارت اطلاعات اعلام کرد که  در ادامه طرح برخورد با فعالان غیرمجاز ارزی، سربازان گمنام امام زمان (عج) در معاونت اقتصادی، ضمن اشراف بر روی شبکه گسترده فعالان غیرمجاز ارزی کشور و فضای غیررسمی معاملات ارز، ۵ اخلالگر شاخص و تأثیرگذار بازار ارز تهران را شناسایی و دستگیر کردند

در آن مقطع مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات اعلام کرد: برخی از حساب‌های مسدود شده در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۰ هزارمیلیارد تومان می‌باشد. وی افزود:اسامی این دلالان ارزی جهت تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد  .

این اقدام با واکنش مثبت افکارعمومی مواجه شد. اما در همان مقطع روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «جو بازار را امنیتی نکنید» نوشت:«با اقدامات امنیتی و بگیر و ببند نمی توان ثبات را به بازار ارز برگرداند... امنیتی‌کردن بازار و بستن ۷۰۰ حساب و دستگیری چند نفر که مثلا اعتراف کنند از خارج خط گرفته‌اند که شاید هم بگیرند درد بازار نیست.»

لازم به ذکر است که فعالین و رسانه های اصلاح طلب تاکنون به دفعات به تریبون مفسدان دانه درشت اقتصادی بدل شده و این افراد را تطهیر و بزک کرده اند.«ذخیره نظام»، «امانتدار بزرگ کشور»، «کارآفرینی برتر»، «نابغه اقتصادی» و...از جمله القاب و عناوینی است که این طیف برای مفسدان اقتصادی به کار برده اند.

واقعیت این است که مفسدان دانه درشت اقتصادی همواره از حمایت جریان اصلاح طلب برخوردار بوده اند. این تکرار و استمرار، سوالی در ذهن ایجاد می کند و آن اینکه، آیا بده بستانی میان رسانه های اصلاح طلب و مفسدان اقتصادی در کار است؟!

در مدت اجرای سیاستگذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت قبل، علیرغم اینکه مبالغ بسیار بالایی به برخی افراد برای وارادت کالاهای اساسی داده می‌شد، اما هر روز مردم شاهد افزایش قیمت ها بودند و در مقابل البته جیب برخی افراد خاص هر روز پرتر می‌شد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار بود صرف خرید کالاهای مورد نیاز مردم شود اما روزانه اخباری به گوش می رسید از اینکه این ارز وسوسه‌انگیز از سوی برخی افراد گرفته شده ولی در قبال آن کالایی وارد نشده یا اینکه صرف واردات کالاهایی مثل غذای سگ و چوب اسکی و عینک آفتابی و ساعت‌های لاکچری شده است.

تنها آسیب ارز ۴۲۰۰ تومانی، فقط ایجاد رانت و فساد نبود، بلکه پرداخت این ارز موجب شد تا تولیدکنندگان داخلی هم آسیب ببینند. 

به گفته برخی از کارشناسان نظارت ضعیف و عدم برنامه ریزی درست در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی موجب شد تا برخی سودجویان هم برای رسیدن به منافع و سود بیشتر کالاهایی را وارد کنند که تولید آنها در کشور وجود داشت. اختلاف زیاد قیمت ارز ترجیحی با قیمت واقعی ارز در این حوزه موجب شد تا تولیدکنندگان داخلی بسیاری قدرت رقابت نداشته باشند و در نهایت دست از تولید بکشند و در نتیجهکارگران بسیاری هم از کار بیکار شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • مروت IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    17 3
    خخخخ فتنه گران بفکر مردم؟!!!!
    • DE ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      11 3
      فعال فتنه ۸۸: ما همیشه دنبال گره گشایی از مردم هستیم!/ ناراحتی اصلاح طلبان از کوتاه شدن دست «رانت خواران»//اتفاقا قدیم ها که ساک و کیف نبود مردم وسایلشون را میگذاشتند در دستار یا دستمال بزرگ یا بقچه و گره میزدند پته هاش رو به هم میگذاشتند روی کولشون یا همراه خودشون حمل میکردند .سارقین یواشکی گره دستمال را باز میکردند و دستبرد میزدند .اونها هم اصلاحطبان گره گشا بودند که با بازکردن گره بقچه مردم اوضاع مالی خودشون را اصلاح میکردند.
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      4 2
      بسم الله دولت خداقوت! اما اگر دلالان و صرافان رها شوند و قیمت دلار بالا برود قطعا باز قاچاق بصرفه میشود و رونق میگیرد و این طرح ضدقاچاق و مردمی سازی یارانه ها هم شکست میخورد و فقط گرانیها میماند. زنهار!
    • بختیاری IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      2 2
      بااین حساب جبار سینگی که قیمه هارو میریخت رو ماستا منم؟
    • سید IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      10 2
      ریشه همه مشکلات چند ده ساله سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور در یکی یا چند مورد از این موارد است: بی خردی اصلاح طلبان، بی کفایتی اصلاح طلبان، بی وطنی اصلاح طلبان، بی تدبیری اصلاح طلبان، بی وجدانی اصلاح طلبان!!!!
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      4 1
      بهاییان نقابزده که تحت پوشش کارگزاران و اصلاحطلبی سازماندهی شدند با شعار توسعه اقتصادی ،کرسیهای تقنینی و اجرایی را سالها قبضه کرده و بیت المال و انفال مسلمین را بین خودشان تقسیم کردند،شرکتهای دولتی را مفت و مجانی بنام خود سند زدند و ارز مفت را روانه شرکتهای شخصی خود کردند،برای فساد بیشتر مناطق آزاد تجاری را تأسیس کردند تا ارزش پول ملی را هم غارت کنند!!! کدام گره گشایی مافیای بهایی انگلیسی!
  • سامان IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    12 2
    اصلاح طلبان و کارگزاران فقط بفکر منافع حزبی و شخصی خودشون هستن و هیچگاه بفکر مردم نبوده و نیستن.
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      3 0
      اصلاح طلبا درست میگویند! ندیدید گره گشایی از جیب بی سروته حسین فریدون ها و مدیران نجومی بگیر و آقازاده های قاچاقچی را. سفره مردم هم زیر تورم هشتصد درصدی ایجاد شده توسط اصلاح طلبان گره کور خورده. خدا لعنتتون کنه اصلاح طلبای موریانه صفت مکار
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    13 3
    اف بر هاشمی رفسنجانی که اون باعث و بانی همه ی بدبختی های مردم ایران بوده.
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      2 0
      ننگ
  • مسعود IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    12 2
    رانتخواری و باند بازی ویژگی بارز جریان اصلاح طلب است اینها بدنبال افزایش ثروت خود و خانواده هایشان هستند و دلسوز مردم نیستند.
  • شاهین IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    12 2
    اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردمو نابود کردند و فقر و محرومیت را در کشور توسعه دادند این جماعت بدنبال گره ایجاد کردن در زندگی مردم هستند.
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      12 4
      جماعت خائن و وطن فروشی که با فتنه گری در سال ۸۸ مسبب وضع تحریم های ظالمانه بر علیه مردم و کشور شدند و هستند خودشان گره هستند
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      2 4
      چرا دولت تلاش دارد یارانه به مردم را از جیب کارمندان و بازنشستگان و قشر متوسط پرداخت کند . کسی که خودش عدالت را رعایت می کند می تواند مردم دنیا را دعوت به عدالت کند . آیا شما یقین دارید هفتاد و دو میلیون درآمدشان کمتر از هشت میلیون است ؟چرا این یارانه را از پول نفت و گاز که به خارج می فروشد پرداخت نمی کند ؟
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    9 2
    وقتی دستگاه عریض و طویل قضایی این مرده ها را نمیگیره پشت سرهم کفنهایشان را ... چندروز پیش حسنی بعد محسن هاشمی بعد همتی حالا هم این مرده
  • حمید IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 1
    حال اصلاح‌طلبان، هر گاه با مفسدان اقتصادی برخورد می‌شود: طرف گفت: چرا اهل محل هر وقت چیزی گم می‌کنن؛ سراغش رو از خونه‌ی من می‌گیرن؟! بهش گفتن: چون اتفاقی هر بار توی خونه‌ی تو پیداش می‌کنن!!!
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    4 6
    بازیه اصول گرا و اصلاح طلب دیگه برای ملت رو شده، اینا یکی هستن
    • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      2 4
      دقیقا..همه دنباله رو یک سیاست هستند...ولی مردم مافراموش کار هستند!
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 2
    بالاترین تورم علیرغم فروش بیش از یک میلیون بشکه
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    5 2
    اصلاح طلب مساوی با پستی نون به نرخ روز خوری ودزدیدن ارجیب ملت وفرستادن برا ...ه های اونورابیشون براعشق وحال
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 1
    کدام مردم - ما مرردم می دانیم جوابش را می دانیم - مردم غرب چون از گرانی نفت در مذیقه هستند.
  • mahmoudsalmani1101 IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 1
    درجامعه«سرمایه وسرمایه دار،سالار»!سرمایه‌دار،سیاستْمَردراحمایت کرده و سَیّاس،قانون وخدمات رابه نفع سرمایه دارتغییرمیدهد.مثل ارزترجیحی که‌شایدباشعارحمایت ازمایحتاج مردم اجراشد،امابیشتربه «رفقای»ترجیحی!برای واردات وصادرات، بارانتی ترجیحی!وفروش باارز ترجیحاً!آزاد!تبدیل شد.
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    7 1
    اصلاح طلبان: ما همیشه به دنبال گره گشایی از کار مردم در جهت منافع خودمان از قبیل غارت چپاول و اختلاس هستیم و همیشه خواهیم بود .
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    3 3
    چرا تلاش دارید قیمت اجناس را با دولار آمریکا حساب کنید . دریافت با ریال و خرج با دولار ؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 2
    چرا دولت تلاش دارد یارانه به مردم را از جیب کارمندان و بازنشستگان و قشر متوسط پرداخت کند . کسی که خودش عدالت را رعایت می کند می تواند مردم دنیا را دعوت به عدالت کند . آیا شما یقین دارید هفتاد و دو میلیون درآمدشان کمتر از هشت میلیون است ؟
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 4
    اینقدر اصلاح طلب اصلاح طلب نگویید .این بد بخت ها از ترس جرات نمی کنند حرف بزند چه اینکه عمل کنند .انسان اصلاح طلب که ترسو و بزدل نیست . شرور و اغتشاش گر هم نیست . کدامیک از این اصلاح طلب ها شجاعت دارد ؟؟؟؟ اینها اگر اصلاح طلب بودند سال هشتاد و هشت جلو در گیری ها را می گرفتند . در فضایی آرام و دوستانه مشکلات را حل می کردند نه اینکه جو گیر شوند .مثل ترامپ که جو گیر شد. کسی که رای نمی آورد و اعتراض دارد باید قانونی اعتراض کند و مردم را دعوت به خویشتنداری کند . چرا الان اصلاح طلب ها با گرانی اعتراض نمی کنند .چرا شکایت نمی کنند .چرا با دولت مذاکره نمی کنند . چرا از راه قانونی و مسالمت آمیز جلو گرانی را نمی گیرند ؟؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    اینکه معلوم روزنامه خرجش ا گرفته حمایت می کنه پول همه کاری می کند
  • محمدایوب IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    6 1
    تا زمانیکه روحانی زنگنه جهانگیری آخوندی نوبخت ابتکار نهاوندیان محاکمه نشوند. اینها مردم رافریب میدهند وطلبکار هستند. مثالی است میگه دزد نگرفته پادشاه است
  • وطن پرست ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 1
    کل شون فقط برای منافع خود تلاش می کنن چه اصلاح طلب چه اصول گرا چه..... و مردم کمترین اهمیتی براشون نداره وسنگ مردم برای دور کردن غیرخود از سفره پهن شده به سینه می زنن
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    4 1
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • كريم IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    4 1
    اگر خائنين به دنبال گره گشايي از مشكلات مردم بودند به دنبال دوستي و نوكري با دشمنان مملكت ما نمي رفتند. خيانتهايي كه افسادطلبان در كشور ما كردند، هيچ جنايتكاري تا كنون در هيچ كشوري انجام نداده است.
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 1
    آره به دنبال گره گشایی برای برداشتن حجاب و عریان کردن زنان به نام آزادی، رفع اتهام از جاسوسان، دوستی با دشمنان ملت به ویژه آمریکا و .... هستن
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 1
    اصلاح طلبان در زمان تصدی روحانی ، مردم را فقیر ، جیبها را خالی و به مردم بی احترامی کردند ، حتی روحانی از خواب بیدار شد ، وقیمت جدید بنزین را فهمید، حالا این ...ها که در زمان روحانی ساکت شده بوددند ، برای مردم اشگ تمساح می ریزند
  • ناصر IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 0
    میشه کشور رو بدین همین دلالان بچرخونن؟
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    اصلاح طلبان مانند دوستی خاله خرسه گره گشایی می کردند. مثلاً گره کفش یک فوتبالیست و یا گره بند پوتین یک سرباز و یا گره باربند یک خود رو آماده حرکت. باید به این اصلاح طلبان فتنه گر گفت. مارا به شر تو امید هست. خیر نرسان!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس