ویژه ها

در «دولت سوم و چهارم خاتمی» قیمت ارز حداقل ۸ برابر، قیمت طلا ۱۰ برابر ، قیمت مسکن حداقل ۷ برابر ، قیمت خودرو حداقل ۶ برابر و قیمت بقیه کالاها تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تکاپوی «کاسبان برجام» برای تحمیل یک خسارت محض دیگر

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «ناامیدی از احیای برجام؟» به قلم «محمدصادق جوادی حصار» فعال اصلاح طلب نوشت:«باید به این واقعیت اشاره کرد که دولت سیزدهم از ابتدا اعلام کرده که مسائل کشور را به برجام گره نخواهد زد. با این فرض، باید گفت که وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور به هیچ‌وجه مطلوب نیست و کفگیر اقتصادی دولت به ته دیگ خورده است. یعنی دیگر بودجه‌ای وجود ندارد که بخواهد توسط سوداگران و رانتخواران حیف و میل شود.»

در ادامه این مطلب آمده است:«اما چرا دولت صبر نمی‌کند تا روند احیای برجام محقق شود و بعد دست به این اصلاحات بزند؟ به نظر می‌رسد، دولت دیگر امیدی به گشایش از طریق تفاهم برجامی ندارد، بنابراین دست به کار شده تا اندک سرمایه‌ای که برایش باقی مانده را به نحوی مدیریت کند که طبقات محروم کمتر آسیب ببینند و اقشار برخوردار نیز هزینه‌های بیشتری پرداخت کنند. بر اساس ادله و نشانه‌ها، این احتمال قوی‌ترین احتمال موجود است. یعنی دولت پذیرفته که دیگر احیای برجامی در کار نخواهد بود، بنابراین تلاش می‌کند تا راهبرد مناسبی برای مواجهه با شرایط احتمالی فراهم کند.»

کاری که دولت روحانی انجام نداد و به دوش دولت سیزدهم افتاد/ تکاپوی «کاسبان برجام» برای تحمیل یک خسارت محض دیگر

گره زدن معیشت مردم به برجام دیگر ترفندی نخ نما و کهنه شده است و افکارعمومی آن را نمی پذیرد. دولت روحانی با شعار چرخش همزمان چرخ کارخانه ها و سانتریفیوژها روی کار آمد اما هم در قلب راکتور هسته ای بتن ریخته شد، هم تعداد زیادی کارخانه و کارگاه تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شد و هم سفره مردم کوچک شد.

در ابتدای آغاز به کار دولت روحانی قیمت هر دلار حدود 3 هزارتومان بود. اما در همان دولت قیمت دلار تا آستانه 32 هزارتومان افزایش یافت یعنی ما شاهد افزایش 10 برابری قیمت دلار و افزایش 2 برابری تعداد تحریم ها در دولت بودیم که مدعی «تعامل با جهان» بوده و تاکید داشت که به زبان دیپلماسی و مذاکره مسلط است.

و اما اکنون بانیان و حامیان خسارت محض برجام با القای اینکه وضع فعلی نتیجه احیانشدن برجام است، در پی تحمیل خسارت محض دیگری به ملت ایران هستند.

اکنون بدون برجام، هم فروش نفت افزایش یافته و هم صادرات نفتی و غیرنفتی بیشتر شده و هم شتاب تورم مهار شده است. اما ظاهرا این روند برای کاسبان برجام خوشایند و قابل قبول نیست.

** دولت رئیسی، دولتِ گرانی های افسارگسیخته و اعتراضات مردمی است!

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «جاوید قربان اوغلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق نوشت:«دولت سیزدهم بسیار زودتر از زمانی که تصور می‌شد با کاهش اعتماد مردم مواجه شد. اینکه چه عواملی این شرایط را سبب شد، نیازمند تحلیلی جداگانه در فرصتی دیگر است. گرانی‌های افسارگسیخته و اعتراضات مردمی که هر روز سفره‌هایشان کوچک‌تر می‌شود که اکنون به خطبه‌های ائمه جمعه و حامیان دولت نیز رسیده نتیجه ناکارآمدی در سامان‌دهی ضروری‌ترین مایحتاج مردم است. در صورت ادامه وضعیت نابسامان اقتصادی کشور با چالشی روبه‌رو خواهد شد. اشتباه رئیس دولت سیزدهم آن بود که بی‌توجه به واقعیت‌های حاکم بر شرایط کشور، در چند هفته مبارزات انتخاباتی و مناظره‌ها وعده‌هایی داد که پس از گذشت ۹ ماه نه‌تنها محقق نشد بلکه کشور را در شرایطی قرار داد که در صورت ادامه و عدم علاج فوری، تصویری خوشایند را برای روزها و ماه‌های پیش‌رو ترسیم نمی‌کند.»

در ادامه این مطلب آمده است:«به تأیید همه کارشناسان، تیم اقتصادی دولت جملگی «زیر متوسط» است. کارنامه 9‌ماهه غیرقابل دفاع آنها، کلیت دولت را نیز به‌شدت زیر سؤال برده است... در صورت شکست نهایی مذاکرات، اوضاع مانند هوای بهاری به سرعت تغییر خواهد کرد و حتی چین و هند نیز مانند دوره ترامپ از خرید نفت ایران خودداری خواهند کرد...اگر امروز برجام به سرانجام برسد، بهتر از فرداست. شرایط جدید ایران و مشکلات سنجاق‌شده بر توافق هسته‌ای را که ربطی به برجام ندارد و مانع اصلی بر سر راه احیای آن است، می‌توان در پرونده و مذاکرات جداگانه‌ای با آمریکا حل‌وفصل کرد.»

کاری که دولت روحانی انجام نداد و به دوش دولت سیزدهم افتاد/ تکاپوی «کاسبان برجام» برای تحمیل یک خسارت محض دیگر

در «دولتِ اصلاح طلبان» یا همان «دولت سوم و چهارم خاتمی» تعداد کشته های کرونایی به حدود 700 نفر رسید. روحانی گفته بود واکسن کرونا، سوهان قم نیست که فراوان باشد!

در «دولتِ اصلاح طلبان» شاهد صف های عریض و طویل برای خرید مرغ و قطعی برق در سراسر کشور و قطعی گاز در فصل سرما در استان های شمالی بودیم.

در «دولت سوم و چهارم خاتمی» شاهد برباد رفتن حدود 60 تن طلا و از بین رفتن حداقل 18 میلیارد دلار بودیم. در روزهای گذشته «محسن علیزاده» نماینده مجلس در توئیتی نوشته بود:« بازگشت به دوران کوپن زمانی آغاز شد که مسیرهای دور زدن تحریم به بهانه شفافیت افشا گردید، میلیاردها دلار ارز و صدها تن طلا به رانت‌خواران داده شد، صدها هزار میلیارد تومان اوراق بدهی برای آینده به ارث گذاشته شد.اگر عده‌ای نجابت می‌کنند شما سواستفاده نکنید!».

دولت قبل که مقامات ارشد آن از اعضای ارشد ستادهای میرحسین و کروبی بودند، با اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان ارز تک نرخی آن‌هم برای همه کالاها قیمت ارز را ۸ برابر، قیمت طلا را ۱۰ برابر ، قیمت مسکن را ۷ برابر ، قیمت خودرو را ۶ برابر و قیمت بقیه کالاها را تا ۳۰۰ درصد افزایش داد.

و اما در دولت رئیسی، از یکسو آمار کشته های کرونایی از 700 نفر به 7 نفر کاهش یافت و صف های عریض و طویل خرید مرغ برچیده شد و قطعی برق و گاز نیز متوقف شد.

دولت سیزدهم، میراث شومِ دولت سوم و چهارم خاتمی را تحویل گرفت و تنها در یک قلم ماهیانه 10 هزارمیلیارد تومان برای تسویه بدهی دولت قبل پرداخت کرد.

در دولت قبل، رئیس جمهور صبح جمعه اعلام کرد که تازه متوجه گرانی بنزین شده است! و در همان دولت شاهد اجرای غلط طرح سهمیه بندی بنزین و ایجاد آشوب و التهاب در کشور بودیم.

حالا جماعتی که این شاهکارهای فراموش نشدنی را ثبت کرده اند، با بی انصافی اقدامات مثبت دولت سیزدهم را انکار و طوری القاء می کنند که کشور در وضعیت بن بست قرار داشته و آینده تاریک و سیاهی پیش روی مردم قرار دارد.

انگار نه انگار که چه میراثی برای این دولت به جا گذاشتند و انگار نه انگار که اکنون تمام کشورهای جهان درگیر تبعات جنگ در اوکراین بوده و آمریکا و کشورهای اروپایی هنوز در مبارزه با کرونا درجا می زنند.

** کاری که دولت روحانی انجام نداد و به دوش دولت سیزدهم افتاد

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«دولت باید درخصوص تاثیرات و تبعات اصلاح ارز 4200 اطمینان بدهد. آزادسازی ارز ترجیحی کار درستی است. اگر دولت این کار را از روی مطالعه انجام داده‌ باشد و بتواند تبعات تورمی آن را مهار کند اقدام بسیار خوبی است و جلوی بسیاری از رانت‌ها را می‌گیرد زیرا عده‌ای از این مسیر به رانت رسیده‌اند اما اگر نتوانند آثار تورمی و اقتصادی آن را مدیریت کنند ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. اگر دولت برای اصلاح ارز 4200 تصمیم گرفته‌ است باید کار را با قاطعیت و تدبیر جلو ببرد چراکه شوک‌های تورمی و آثار و تبعات آن روی اقلام و ارزاقی که مردم هر روز با آن مواجه هستند، می‌گذارد.»

در ادامه این مطلب آمده است:«وقتی که ارز به شکل دونرخی است و عده‌ای از سال‌های گذشته از این ارز به جیب زده‌اند مشخص است که از جیب مردم دزدیده‌اند. وقتی که دولت به‌ دنبال این سیاست رفته است باید در جریان بحث‌های تورمی و فشاری که روی سفره‌های مردم می‌گذارد، باشد و اگر بتوانند این مسائل را مدیریت کرده و جلوی آن ضربه‌ها را بگیرد سیاست، سیاست درستی است... اصلاح ارز 4200 تومانی اقدام بسیار بزرگی است

کاری که دولت روحانی انجام نداد و به دوش دولت سیزدهم افتاد/ تکاپوی «کاسبان برجام» برای تحمیل یک خسارت محض دیگر

حدف ارز 4200 تومانی اقدامی بود که می بایست در دولت روحانی انجام می شد، اما دولت قبل نه شهامت اجرای آن را داشت و نه همتی برای انجام آن.

پیش از این  «حسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه سازندگی اذعان کرد که دلار ۴۲۰۰ تومانی، «استخوانی در گلو» است. «عباس عبدی» فعال اصلاح طلب نیز در توئیتی نوشته بود: «دو پوست موز زیر پای دولت(رئیسی) است. اول ادامه دلار ۴۲۰۰ تومانی. دوم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت؟».

دلار ۴۲۰۰ تومانی تنها یک نمونه از میراث اقتصادی دولت روحانی برای دولت سیزدهم است. میراثی که حامیان سابق آن، از آن به عنوان پوست موز زیر پای دولت و استخوان در گلو نام می برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • فراموش شده IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    12 9
    پولدارها ناراحتن ، همین . یه همکار داشتم اونقدر بدبخت بود که وقتی فهمید ماشینم رو فروختم ، قبل از تحویل ماشین اومده بود در خونه مون میگفت روکش های صندلیشو باز کن بده من . گفتم بابا ماشینو همینجوری فروختم ، گناه داره . الان اطلاع دارم که تو این چند سال 5 تا خونه و 3 تا ماشین خریده و همش دعا میکنه که وضع اقتصاد مملکت درست نشه تا بازم پول مفت به جیب بزنه.
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      5 6
      در سالهای 97 و 98 و 99 و 1400 طولانی ترین و شدیدترین تورم 70 سال اخیر را در دولت روحانی تجربه کردیم و شاهد اعتراضات گسترده مردمی در سالهای 96 و 98 بودیم قربان اوغلی بهتره سکوت کند.
    • DE ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      2 2
      کاری که دولت روحانی انجام نداد و به دوش دولت سیزدهم افتاد. خب حالا حالا طول میکشه تا شما قدر دولت حسن فری را بدانید. او برای اینکه دولت رییسی بیکار نماند هی الکی پاشن برن برای برجام اروپا و کل تولید و آینده و حتی نسل و جمعیت ایران و آب آشامیدنی و اصلا وجود ایران را به برجام گره نزنند ، تمام کارها را گذاشت برای دولت رییسی که دولت رییسی از بیکاری حوصله شون سر نره الکی با اعصاب و زندگی مردم بازی کنند . بعد به جای تشکر از آینده بینی حسن فری به او ایراد میگیرید./ تکاپوی «کاسبان برجام» برای تحمیل یک خسارت محض دیگر در «دولت سوم و چهارم خاتمی» قیمت ارز حداقل ۸ برابر، قیمت طلا ۱۰ برابر ، قیمت مسکن حداقل ۷ برابر ، قیمت خودرو حداقل ۶ برابر و قیمت بقیه کالاها تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت.. حداقل این کار ها را کردند ./ شما خودتون تاحالا چکار کردید ۸ ماهه .حالا گیرم صادرات را ۱۰ برابر کردید جلوی واردات میلیاردی کلی اجناس لوکس را گرفتید دیگه سینه خیز و کلاغ پر جلوی ارباب نمیروید... صادرات نفت که تا حد صفر داشت میرسید را قبل از جنگ اوکراین حتی به چند میلیون بشکه نفت در روز رسوندید..دیگه اجازه نمیدهید غربی ها با تکبر و افاده به ملت و دولت ما نگاه کنند کلی اراذل و اوباش و دزد و وطنفروش و جاسوس را گرفته اید...خب که چی؟ این ها هم شد کار . هنوز دوچرخه سواری بانوان مشکل داره
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 2
      باعث خوشحالی و امید به آینده است که آقای رییسی در گیر حاشیه نشده و مستقیم رفته سراغ دردهای اصلی فقط زمان میبرد که کارهای ایشان آثارش در جامعه و اقتصاد نمایان شود ولی بانیان وضع موجود که خوب میدانند چه اتفاقی در شرف وقوع است برای زنده ماندن خود در سپهر سیاسی شروع کرده اند به نا امیدکردن مردم چرا که اگر ایشان موفق شود تا سالیان سال از شر بانیان وضع موجود در امانیم. خدایا کمکش کن
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    3 3
    باز خبری از برجام شد
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      6 4
      نتیجه برجام چیزی بجز 10 برابر شدن تحریم ها و 10 برابر شدن سکه و دلار و مسکن و خودرو و موادغذایی و غیره نبود چیزی بنام برجام دیگه اصلا"نباید مطرح بشود.
    • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      2 5
      اگر جرات دارید برجام را رد کنید .
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      2 2
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
  • سید IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    12 3
    کاسبان برجام که اینک نگران بر باد دادن شرافت و حیثیت نداشته خود از باب این که چون زلفشان را به زلف برجام شان گره زده بودند، هستند و با نابودی برجام نابودی خودشان را تصور می کنند، بهتر است بیندیشند چرا در دوره تصدی گری شان به اندرز خردمندان گوش نکردند که به ایشان می گفتند به جای اتکا به کدخدا، توکل به خدا کنید؟! و چرا برجام را به شیشه عمر خود تبدیل کردند؟!
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      8 10
      شما که گره نزدید چرا در مدت یکسال نتوانستید وابستگی اقتصاد به تحریم را حذف کنید و ارز و قیمت ها را ثابت نگهدارید؟؟؟؟ اگر آن توافق بد بود چرا هنوز دارید مذاکره می کنید؟؟؟ مگر نعمت نبود؟؟؟
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      9 3
      پاسخ 19:01 خوشبختانه تحریم ها خنثی شده تورم فعلی بدلیل چاپ 500 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه در دولت قبل است در ضمن برجام طوری منعقد شده که نه می توانیم در آن بمانیم و نه می توانیم از آن خارج بشویم و به یک بازی دو سرباخت برای ایران تبدیل شده است.
    • DE ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      2 2
      شما که گره نزدید چرا در مدت یکسال نتوانستید وابستگی اقتصاد به تحریم را حذف کنید و ارز و قیمت ها را ثابت نگهدارید؟؟؟؟ اگر آن توافق بد بود چرا هنوز دارید مذاکره می کنید؟؟؟ مگر نعمت نبود؟؟// کَس به زیر دم‌خر خاری نهد - خر نداند دفع آن برمیجهد./ برجهد آن خار محکمتر زند- عاقلی باید که خارش برکنَد. فعلا عقلا جمع شدند ببینند چطور میشه خارها را از خر برجام و خرهای برجامی بیرون کشید. شما غربگداها مشکلتون بیسوادیتون هست. وقتی چند ساله بخاطر کرونا اقتصاد دنیا به هم ریخته و وقتی ۳۲ سال اصلاحطلبها و لاتچریها و اشرافیون مانند ملخ به همه پست ها و درآمدهای کشور هجوم برده اند و ووقتی خصوصا این ۸ سال اخیر جلوی همه چیز را ترمز زدند حتی آب آشامیدنی و باران ابرها را به امضای برجام و رضایت کدخدا گره زدند تا به خیال خودشون فرشته نجات کشور شوند برجام بیاید و آب آشامیدنی بیاورد و ایران پر از سیب قلابی شود و با یک چشم بندی و هیاهو و جشن و رقاصی و رفراندم جمهوری اسلامی را سکولار و جمهوری دمکراتیک خلق همون چیزی که منافقین نوکر صهیون‌ ازش حرف میزنند بکنند اوضاع همینه که الان هست و خرابی و افتضاه ۳۲ سال اصلاحات یکساله که سهله ۱۰ ساله هم بر طرف نمیشه خصوصا اینکه همه اصلاح طلبها و اشرافیون و لاتچری ها همه سر کارهای قبلیشون هستند و ترمز همه چیز را کشیده اند. ضمنا ساختن یک ساختمان سالهاطول میکشد و خراب کردن آن با یک بمب در کمتر از یک ثانیه. غربگدایان ضربه ای که به انقلاب زدند را مغول به ایران نزد . زیرا غربگدایان ارباب پرست فرهنگ مردم و دین مردم و اخلاق کاری مردم و باورهای دینی را خراب و نابود کردند. کاری که صدتا بمب هیدروژنی هم قادر نبود. بیخود نیست که یه تنیابو آنها را امید و دوستان رژیم آپارتاید میداند.
  • سامان IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    10 10
    آقای روحانی در مدت 4سال اول خود علاوه بر اینکه دلار را پایین آورد تورم را یک رقمی کرد. قیمت ها ثابت ماند و تغییری نداشت.
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      6 3
      عملکرد دولت ها را در مجموع 8 سال می سنجند 10 برابر شدن قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موادغذایی و غیره در 4 سال دوم دولت قبل نتیجه اتخاذ سیاست های غلط سیاسی و اقتصادی در 4 سال اول بود.
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      7 3
      روحانی در 4 سال اول بصورت تصنعی نرخ ارز سرکوب کرده بود و ثابت نگهداشته بود اما در سال 96 فنرش در رفت و بیش از 10 برابر شد.
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    4 2
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    6 4
    بهانه تراشی نکنید بلدی کاربکن.بلد نیستی برو کنار.شاید خودم اومدم.
  • K IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    10 6
    مثل اینکه نمیخاید بفهمید ۱۰ برابر شدن دلار بخاطر خروج آمریکا از برجام بود نه خود برجام . با برجام ۵ سال همه چیز ثابت بود وقتی از اون طرف موشک پراکنی کردید و نزاشتید ۴ تا شرکت امریکایی منافعشون به برجام گره بخوره طبیعیه آمریکا هم خارج میشه و به این وضع فلاکت بار گرفتار میشیم
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      5 2
      قول روحانی به موگرینی برای ماندن در برجام باعث شد تا ترامپ با خیال راحت از برجام خارج بشود.
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      5 2
      موشک هیچ ربطی به برجام ندارد در زمان مذاکرات اخیر هم رزمایش موشکی پیامبر اعظم (ص) برگزار شد اما هیچ خللی در روند مذاکرات برجام ایجاد نشد.
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      2 1
      نقض فاحش برجام از دولت اوباما با اعمال قانون تحریم ویزای امریکا برای اتباع 38 کشور که به ایران سفر می کنند و تمدید تحریم آیسا و غارت اموال 2 میلیاردی دلاری ایران در امریکا شروع شد و حتی بعد از برجام هیچکدام از تحریمهای بانکی و پولی و مالی و تحریم سوئیفت لغو نشدند.
    • سید IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      2 1
      پاسخ به k: یکی از مشکلات اساسی برجام همینه که امریکا براحتی از اون خارج شد و به قول شما با خروجش از برجام در ایران همه چیز ده برابر گران شد. این چه توافقیه که یک طرف (ما) همه تعهدات خودش رو نقد انجام می‌ده و طرف دیگه هیچ تعهدی رو انجام نمی‌ده و براحتی می‌زنه زیر میز و این همه خسارت به ما می‌زنه و دست ما هم به جایی بند نیست!!! ضمن اینکه رئیس بانک مرکزی دولت روحانی قبل از خروج امریکا گفت که دستاورد برجام تقریبا هیچ است.
  • DK ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    2 2
    پاشنه آشیل این طرح کنترل نشدن گرانی و تورم این طرح است دولت نظارت بر بازار را به صورت جدی و مستمر انجام دهد تا عده ایی سودجو و دلال به بهانه این طرح باعث گرانی سایر کالاها نشوند و امید مردم به دولت انقلابی کمرنگ نشود
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    3 3
    دولت یازدهم و دوازدهم سیاست و اقتصاد را از دولت رئیسی یاد بگیرد . البته بااجازه غارتگران و اختلاسگران دولت روحانی
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    3 3
    بعد از حذف ترجیحی قیمت نان و دارو هم ۳ یا ۴ برابر میشود.
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    4 1
    الهی که لال بمیرن کسانی که چشم دیدن زندگی مردم راندارند. خدایا شر این خناسان راازسرمردم کم کن. مردم به خاک سیاه نشوندند هنوزهم ازرونمیرن.
  • س IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    2 1
    دولت قبل صبح خونه یک قیمت یکهفته بعدقیمت دیگه به روز تغییر نرخ داشتیم واقعا فاجعه بود !!!باید خودمون به هم رحم کنیم مگه چند تاخونه وماشین میخواییم برای زندگی؟چی با خودمون تو قبر میبریم !
  • کارشناس IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 2
    خوبه کسی نمیگه روحانی دولت را از محمود تحویل گرفت چون تمام منتقدان طرفدار او بودند
    • سید IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      4 1
      روحانی آنچه را از محمود تحویل گرفته بود ده برابر خراب‌تر و بدتر به دولت رئیسی تحویل داد.
  • نیما IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    4 0
    بنظرتون چنین مملکتی که همه علیه همدیگن و جز خراب کردن همدیگه کاری ندارن قراره سروسامون بگیره
  • آرش IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    5 3
    دوران خاتمی بهترین دوران کاش برگردیم به اون دوران
    • امیر IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 6
      زنده باد سید محمد خاتمی
  • FR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 4
    حکومت ج.ا باید به سرعت بدنبال احیای برجام باشد و وگرنه دشمن ظالم غربی-صهیونی با همکاری شیاطین حریص و دنیاپرست فاسد داخلی و مافیایی ضد بشری، ایران به فقر مطلق میرساند
  • ناشناس NL ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 2
    دارید از افتخارات دولت ها مبگید مگه دولتهای قبلی مال این کشور نبودن ؟ خجالت بکشید مردم نمیتونن گرانی ها رو تحمل کنن ماست مالی نکنید
  • خرسند IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 0
    درود بر رییسی
  • علی IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    3 1
    دولت روحانی انصافا ۸ سال کشور رو تعطیل کردن و خسارات زیادی به بار آوردن
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟!
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    1 1
    راه‌کارهای حل معضل گرانی: حفظ ارزش پول ملی با تصویب قانون ایجاد واحد جدید پولی معادل یک میلی‌گرم طلا، استفاده‌ی حداکثری از واحد جدید پول ملی، و حداقلی از سایر ارزها به‌ویژه دلار آمریکا در تبادلات بین‌المللی؛ جایگزین کردن نظام بانکی ربوی با بانک‌داری اسلامی بر اساس قرض‌الحسنه، برخورد قانونی با نزول‌خواران و قماربازان و دلالان مسکن، خودرو، ارز، طلا و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی؛ ایجاد اشتغال مولد و پایدار، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان، افزایش تولید یا خدمات مفید سرانه‌ی ملی، ایجاد رقابت سالم و حفظ بهره‌وری؛ مبارزه‌ی با قاچاق و واردات بی‌رویه، اصلاح نظام توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با سامانه‌ی هوشمند و یک‌پارچه، جلوگیری از تبانی در قیمت‌گذاری‌ها، ایجاد بازار سیاه و احتکار، حذف مدیران فاسد در بدنه‌ی دولت، جلوگیری از فساد در نظام توزیع با نظارت دائمی دولت و قوه‌ی قضائیه؛ اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف، کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از کسری بودجه، استقراض از نظام بانکی، خلق پول و افزایش تورم، گسترش عدالت در نظام مالیاتی؛ فرهنگ‌سازی انصاف و توجه به حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر به تقوی در بین اصناف، آموزش اقسام بیع در کتب فقهی، جلوگیری از مرابحه، دروغ، گران‌فروشی و کم‌فروشی در معاملات؛ اجرای احکام الهی و پیش‌گیری از منکرات شرعی و معصیت خداوند، برخورد با بدحجابی، بی‌حجابی، بی‌عفتی، بی‌حیایی، ولنگاری، استفاده‌ی ابزاری از بانوان و سایر عوامل ایجاد فساد، رخوت و تنبلی در جامعه و جوانان.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    1 0
    راه‌کارهای حل معضل گرانی: حفظ ارزش پول ملی با تصویب قانون ایجاد واحد جدید پولی معادل یک میلی‌گرم طلا، استفاده‌ی حداکثری از واحد جدید پول ملی، و حداقلی از سایر ارزها به‌ویژه دلار آمریکا در تبادلات بین‌المللی؛ جایگزین کردن نظام بانکی ربوی با بانک‌داری اسلامی بر اساس قرض‌الحسنه، برخورد قانونی با نزول‌خواران و قماربازان و دلالان مسکن، خودرو، ارز، طلا و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی؛ ایجاد اشتغال مولد و پایدار، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان، افزایش تولید یا خدمات مفید سرانه‌ی ملی، ایجاد رقابت سالم و حفظ بهره‌وری؛ مبارزه‌ی با قاچاق و واردات بی‌رویه، اصلاح نظام توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با سامانه‌ی هوشمند و یک‌پارچه، جلوگیری از تبانی در قیمت‌گذاری‌ها، ایجاد بازار سیاه و احتکار، حذف مدیران فاسد در بدنه‌ی دولت، جلوگیری از فساد در نظام توزیع با نظارت دائمی دولت و قوه‌ی قضائیه؛ اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف، کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از کسری بودجه، استقراض از نظام بانکی، خلق پول و افزایش تورم، گسترش عدالت در نظام مالیاتی؛ فرهنگ‌سازی انصاف و توجه به حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر به تقوی در بین اصناف، آموزش اقسام بیع در کتب فقهی، جلوگیری از مرابحه، دروغ، گران‌فروشی و کم‌فروشی در معاملات؛ اجرای احکام الهی و پیش‌گیری از منکرات شرعی و معصیت خداوند، برخورد با بدحجابی، بی‌حجابی، بی‌عفتی، بی‌حیایی، ولنگاری، استفاده‌ی ابزاری از بانوان و سایر عوامل ایجاد فساد، رخوت و تنبلی در جامعه و جوانان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس