ویژه ها

جریان اصلاح طلب بجای تشکیل دولت سایه باید از دوران حضور خود در قوه مجریه جزوه ای تحت عنوان «درس عبرت» تهیه کرده و آن را در اختیار دولت جدید قرار دهد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اگر لغو کامل تحریم ها را می خواهید برجام ۲ و ۳ را امضا کنید

«قاسم محبعلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «یک اشتباهی در خصوص برجام در ایران صورت گرفت که برجام یک توافق اقتصادی است در حالی که یک توافق امنیتی است که اگر نگرانی‌های امنیتی که جامعه بین‌الملل در سطح شورای امنیت برداشته شود آن زمان می‌تواند آثار اقتصادی محدود در چارچوب تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد. در حالی که اختلافات ایران و آمریکا و شورای امنیت محدود به برنامه هسته‌ای ایران نیست».

محبعلی در ادامه گفت: «جو بایدن چه در دوره مبارزات انتخاباتی و چه پس از آن بازگشت به برجام را مقدمه‌ای برای مذاکره و حل و فصل سایر مسائل مورد اختلاف قلمداد کرد... ادعای آنها این است که تحریم‌هایی که متعهد به برداشتن آن بودند تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بود که در برجام توافق شده ولی تحریم‌های دیگر آمریکا که شامل برنامه قدرت دفاعی، تروریسم، حقوق بشر و سیاست خاورمیانه‌ای ایران در ارتباط با سوریه، لبنان، عراق و یمن است متفاوت از آن توافق است. در برجام ۲۰۱۵ چنین توافقی نبود که سایر تحریم‌ها برداشته شود».

این فعال اصلاح طلب در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: «برجام اساسا یک برنامه داوطلبانه طرفینی است. اما در عین حال باید توجه داشت که برای هیچ قرارداد بین‌المللی نیز ضمانت قطعی وجود ندارد و همه قراردادهای بین‌المللی بر اساس آنچه پایداری شرایط خوانده می‌شود پیش می‌روند و اگر شرایط تغییر کند ممکن است که آن توافق نیز بشکند و با چالش روبه‌رو گردد».

اصلاح‌طلبان با «دولت سایه» جلوی انحراف دولت را می‌گیرند/ اگر لغو کامل تحریم‌ها را می‌خواهید برجام ۲ و ۳ را امضا کنید

این دیپلمات سابق که پیش از این در مصاحبه با یک رسانه خارجی مدعی شده بود که «چرخش اساسی در سیاست خارجی ایران جز از طریق وارد کردن "شوک نظامی" ایجاد نخواهد شد»، حالا در ادعایی جدید همصدا با کاخ سفید و سران اسرائیل مدعی است که «برجامِ ۲۰۱۵» صرفا درمورد صنعت هسته ای بود و اگر می خواهیم که تحریم های دیگر هم لغو شود باید درباره توان دفاعی و صنعت موشکی و قدرت منطقه ای و موارد دیگر نیز با آمریکا به توافق برسیم.

وی از یکسو پیشنهاد می کند که برای اینکه تحریم های دیگر هم رفع شود باید درباره توان دفاعی و قدرت منطقه ای با طرف مقابل مذاکره کرده و به توافق برسیم و از سوی دیگر مدعی است که برجام اصلا توافق اقتصادی نبود و این اتفاق الزام آور هم نبود و صرفا داوطلبانه بود.

یک سوال؛ اگر برجام توافقی غیراقتصادی و غیرالزام آور بود، چرا مقامات ارشد دولت روحانی تاکید کردند که به واسطه برجام تمامی تحریم ها یکباره لغو شده و آنچنان رونقی ایجاد می شود که مردم دیگر نیازی به پول یارانه نخواهند داشت!؟

اگر برجام توافقی غیرالزام آور بود پس چرا دولت روحانی و تیم مذاکره کننده به ریاست ظریف پذیرفت که به صورت پیش دستانه و فوری و با عجله تمامی تعهدات خود را ظرف ۲ ماه انجام داده و سپس به انتظار بنشیند تا آمریکا و اروپا تعهدات خود را آغاز کنند!؟

طیف تندروی اصلاح طلب مدعی است که اگر ایران در موضوعات مختلف به مذاکره با آمریکا بنشیند، تمامی تحریم ها لغو می شود. این در حالی است که با امضای برجام آمریکا به جای رفع تحریم های هسته ای، برچسب تحریم ها را عوض کرد و آن را به تحریم های تسلیحاتی، تروریسم، حقوق بشری و...تغییر داد.

براساس مستندات موجود ۶ سال مذاکره دولت سابق با سه دولت آمریکا (اوباما، ترامپ و بایدن) به هیچ سرانجامی جز تعطیلی بخش عمده برنامه هسته‌ای و دو برابر شدن تحریم‌ها نینجامید.

بر فرض محال اگر ما در آینده درباره توان موشکی و قدرت دفاعی با آمریکا مذاکره کنیم، در اینسو در صنعت موشکی و توان دفاعی ایران بتن ریخته می شود و در سوی مقابل با ترفند «تغییر برچسب ها»، تحریم ها در جای خود باقی مانده و چه بسا سنگین تر نیز می شود.

راهکار چیست!؟ دو راهکار در مقابل این رفتار زورگویانه و غارتگرانه آمریکا و تروئیکای اروپا وجود دارد. اول اینکه با زبان اقتدار و به عبارتی با زبان زور در مقابل آمریکا و اروپا حاضر شویم و از انفعال و امتیازدهی یکطرفه بپرهیزیم.

دوم اینکه، رویکرد بسیار مهم «خنثی سازی تحریم» را به صورت جدی و مستمر پی بگیریم. بنابر تاکید کارشناسان و صاحبنظران، تحریم ها نهایتا ۲۰ الی ۳۰ درصد در ایجاد مشکلات سهیم است و این مسئله با دیپلماسی مقتدرانه و سیاست خنثی سازی تحریم قابل رفع است.

** اصلاح طلبان با «دولت سایه» جلوی انحراف دولت را می گیرند

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «اصلاح‌طلبان که در چندین دوره در مدیریت نهادهای حکومت و دولت سابقه کار دارند، می‌توانند رسما اقدام به تشکیل دولت سایه کنند و نظارت بر عملکردها را افزایش بدهند. آنان باید تمامی وزرا و معاونان چند دولت همسو و نمایندگان سابق را در قالب ساختاری موازی با دولت، متشکل کرده و رصد عملکردهای دولت را به شکل رسمی و علنی در دستور کار قرار دهند و گزارش آن را در اختیار مردم قرار دهند».

در ادامه این مطلب آمده است: «کارکرد نظارت بر قدرت یکی از بهترین کارکردهای احزاب سیاسی است که هم جلوی انحراف قدرت را می‌گیرد و هم بر شفافیت عملکردها می‌افزاید و هم مسوولان را وادار به پاسخگویی می‌کند».

اصلاح‌طلبان با «دولت سایه» جلوی انحراف دولت را می‌گیرند/ اگر لغو کامل تحریم‌ها را می‌خواهید برجام ۲ و ۳ را امضا کنید

جریان اصلاح طلب با فرافکنی در پی آن است تا به هر طریقی شده ردپای بانیان وضع موجود را پاک کند. اصلاح طلبان بجای پیشنهادهای محیرالعقول همچون تشکیل دولت سایه، بهتر است درباره عملکرد خود در دولت روحانی- دولتِ اصلاح طلبان- به افکارعمومی پاسخگو باشند.

طیفی که دلار ۳۰۰۰ تومانی را به ۳۲ هزارتومان رساند و مسکن متری ۳ میلیون تومانی را به متری ۳۰ میلیون تومان افزایش داد و پراید ۱۷ میلیونی را به ۱۵۰ میلیون رساند و در صنعت هسته ای بتن ریخت و صنعت هوافضا را تعطیل کرد و توان و استعداد نخبگان ایرانی را در حد طبخ قرمه سبزی و آبگوشت بزباش می دید، چطور می تواند بر عملکرد دستگاه اجرایی کشور نظارت کند!؟

جریانی که مدعی است خودکفایی در کشاورزی مزخرف است و باید به نساختن خانه برای مردم افتخار کرد و مدیر از خارج وارد کرد، چطور می تواند بر عملکرد دولت نظارت داشته باشد.

طیفی که حسین فریدون ها و مهدی جهانگیری ها و شبنم نعمت زاده ها و مهدی آخوندی ها و هادی رضوی ها و فساد صندوق ذخیره فرهنگیان را بجا گذاشت و مدیران نجومی بگیر را ذخایر نظام نامید، چگونه می تواند جلوی انحراف را بگیرد!؟

جریان اصلاح طلب بجای تشکیل دولت سایه باید از دوران حضور خود در قوه مجریه جزوه ای تحت عنوان «درس عبرت» تهیه کرده و آن را در اختیار دولت جدید قرار دهد.

** اجرای غلط دلار ۴۲۰۰ تومانی در دولت قبل، جیب رانتخواران را پر کرد

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «ارز ۴۲۰۰ تومانی... عملا در میدان اجرا کاملا برعکس و ضد خود عمل کرد، زیرا تصور اولیه بر آن قرار گرفته بود که براساس این رژیم ارزی می‌توان به هرکسی و به هر میزانی و بابت هر کالایی و در هر زمانی، ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی اختصاص داد. نتیجه آن شد که با این نرخ ارز دسته‌بیل، سنگ پا، غذای گربه و خیلی از کالاهای دیگر که جزء نیازهای اساسی مردم نبود وارد کشور شود و به دور از چشمان دستگاه‌های نظارتی به نرخ آزاد فروخته و از این رهاورد رانت‌های بسیار بزرگی را برای گروه خاصی از جامعه رقم زد و دولت هم نتوانست این فرایند را از طریق سازمان‌های مربوطه مدیریت کند تا اطمینان حاصل شود که ارز تخصیص‌یافته به کالای اساسی دقیقا به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «این مهم‌ترین خطای راهبردی در اجرای این سیاست بود که فاصله طبقاتی شدیدی را بین مردم ایجاد کرد و به‌خوبی نشان داد که مخاطب سیاست حمایتی این ارز ترجیحی از اول مشخص و تعیین نشده بود».

اصلاح‌طلبان با «دولت سایه» جلوی انحراف دولت را می‌گیرند/ اگر لغو کامل تحریم‌ها را می‌خواهید برجام ۲ و ۳ را امضا کنید

در هفته های گذشته، رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس گفت: «از سال ۹۷ تاکنون بخاطر ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط از پول نفت حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان از دست داده ایم».

اصلاح طلبان در بهار ۹۷ تصویر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در دولت روحانی را در لباس «سوپرمن» در صفحات اول روزنامه های خود منتشر کردند. اما دلار ۴۲۰۰ تومانی که در افکار عمومی به  «دلار جهانگیری»  مشهور شد، خسارت های بسیار زیادی به کشور وارد کرد.

نکته قابل تأمل اینجاست که پس از آنکه دلار ۴۲۰۰ تومانی منجر به از دست رفتن ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار و حدود ۷۰ تا ۸۰ تن طلا شد و به عبارتی وقتی کار از کار گذشت، تازه رسانه های اصلاح طلب به صف منتقدان دلار ۴۲۰۰ تومانی پیوسته و آن را عامل رانت و زمینه ساز مشکلات اقتصادی معرفی کردند.

 چندی پیش یکی از فعالین رسانه ای با اشاره به اجرای سیاستگذاری دلار ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت روحانی در مطلبی نوشته بود: «گذر زمان به زودی معلوم کرد دولت از سر بی تدبیری و راه حل های دم دستی، "ارز پاشی" کرده و میلیاردها دلار را مانند بنزین روی آتش التهابات اقتصادی ریخته است: هم  ذخایر ارزی نابود شد و نرخ ارز بالا رفت؛ هم رانت خواران از رانت ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی گرفتند؛ هم تاخت و تاز نقدینگی جان تازه گرفت؛ و هم تورم ۵۰ درصدی سر سفره مردم رفت».

لازم به ذکر است که  «مهدی جهانگیری» - برادر معاون اول دولت روحانی- به جرم قاچاق حرفه ای ارز به مبلغ ۶۰۷ هزار و صد یورو،  ۱۰۸ هزار دلار به دو سال حبس، ضبط ارز و جزای نقدی چهار برابر بهای ریالی ارز قاچاق شده محکوم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • FR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    14 0
    یک اشتباهی هم در مورد اصلاح طلبها در کشور شکل گرفته که این جماعت ایرانی‌هایی هستند که برای منافع ملی و پیشبرد اهداف انقلاب قرار است کارهای اصلاحی انجام دهند در صورتیکه اینها نیروهای ضد امنیتی بودند که هدفشان سقوط رژیم انقلابی اسلامی ایران بوده است
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      4 0
      بحث موشکی بحث امنیت ملی است و قابل مذاکره و معامله نیست افساد طلبان آرزوی تسلیم شدن ایران را باید به گور ببرند.
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      4 0
      برجام یک جنازه متعفن است خود روحانی باید آنرا دفن می کرد.
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      4 0
      افساد طلبان ابتدا خسارات برجام نافرجام را تسویه کنند بعدا"در مورد برجام های 2 و 3 فکر می کنیم !
    • سعید MD ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      3 0
      متعفن تر از برجام ،اصلاحطلبها هستند که برجام را بوجود اوردند از نظر فلسفی همیشه علت قوی تر از معلول است در تعفن علت برجام اصلاحطلبها هستند که هنوز از برده کردن مردم ایران دست برنمی دارند
    • عزت MD ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      5 0
      این ادمهای احمق نمی فهمند که امریکا به برجام 1 و2 و3 و... اکتفا نمی کند تا ما دست از امام و شهدا و انقلاب برنداریم انها به برجام ها ادامه می دهند البته چون اصلاحطلبها این را می دانند بدنبال برجامهای بعدی هستند که ریشه امام و انقلاب و اسلام را بزنند
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    18 0
    اصلاح‌طلبان که‌ از رأی باطله هم شکست خورده اند وتوسط مردم از حاکمیت کنار گذاشته شده اند بروند دنبال علل‌ شکست خود بگردند
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      3 0
      اصلاح طلبان از مسیر انقلاب و آرمان های امام(ره) منحرف شده اند و باید جلوی انحراف شون را بگیرند.
  • SE ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    10 0
    نباید رسما از برجام خارج شد و به توسعه هسته ای سرعت و وسعت داد و برای اجرای کامال آن از غرب خواست که ابتدا خود برجام را کاملا اجرا کنند و تعهد هم بدهند که دوباره تحریمها را به بهانه های دیگر برقرار نخواهند کرد و پس از آم ایران راستی آزمایی کرده و در صورت تاید شدن رفع همه و همه تحریما ما هم به تعهدات برجامی عمل خواهیم کرد. به زوزه های وطن فروشان و پادو های داخل و خارج هم نباید اعتنا کرد.
  • محمدایوب IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    14 0
    روزی رهبر حکیم وفرزانه فرمودند با دستمال کثیف نمیشود شیشه را پاک کرد حال اصلاح طلبان دزد ومنحرف. می گویند میخواهند با تشکیل دولت درسایه جلوی انحراف دولت را بگیرند
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      6 0
      اصلاح‌طلبان بادوات سالشون میخوان یقل دوقل بازی کنند
  • DE ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    5 0
    اصلاح‌طلبان با «دولت سایه» جلوی کوچکترین انحراف دولت از نوکری امریکا و اسلام امریکایی و وطنفروشی را می‌گیرند/ اگر لغو کامل تحریم‌ها را می‌خواهید برجام ۲ و ۳ را امضا کنید دیدید ما با امضای برجام یک , هَزار تحریم را همچین قلمبه ای و یه هوکی و بالمره در یک روز لغو کردیم. دو هَزار و پانصد تا باقی مونده میشه به حَساب 2 برجام و نیم . برجام 2 یک هَزار. برجام 3 باز یک هَزار میشه دوهَزار و برجام 3.5 سه وُ نیم هم پانصد
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    7 0
    دولت سایه افسادطلبان همان مدیران باقی مانده از دولت ویرانگر روحانی هستند که تقریباً هرروز در حال ضربه زدن به دولت رئیسی و عملکردهای مثبت آن هستند
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    برای اثبات فرهنگ خوب ایرانی باید در صورت برگشت امریکا به تعهدات ایران نیز به تعهدات عمل نماید. در غیر این صورت امریکا جنایت کار فقط زبان زور را می فهمد
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    11 0
    قاسم محبعلی، جاوید قربان اوغلی، فریدون مجلسی، علی بیگدلی، محمدجواد ظریف، سید عباس عراقچی، سیدحسین موسویان ............. ! این تربیت شدگان دستگاه سیاسی محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی درخدمت ملت ایران بایست باشند یا دشمنان ملت ایران!؟ در واقع وزارت امور خارجه کشور ما در آن دوران از پول ملت مزدور تربیت می کرده است!
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    4 0
    اگر باید برجام ۲و۳ را اجرا کنن ، پس خاک بر سر دولت سایه شما چند میگیر ین مواجب ، ار امریکا
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    5 0
    این دزدها همشون الان باید در زندان و در حال محاکمه باشن بخاطر 8 سال بلکه 40 سال خیانت نه در حال وراجی مردم دیگه اعصاب بازی با اینارو ندارند
  • سید رسول صدیقی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    2 0
    شیوه رفتار اصلاح طلبها در دورانهای مختلف بیشتر به شیوه رفتار امسال جرج سروس شباهت دارد . هماهنگی آنها در رفتارهای رسانه ای و سخنرانی های حزب و سیاست مدارانشان و هماهنگ بودن موضوع و جهت دهی مطب با رسانه های ماه واره جای تامل و شک دارد که این جماعت ریشه در کجا دارند و چه هدفی را دنبال میکنند
    • احمد US ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 1
      منظورت امثال بود دیگه؟
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    4 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.
  • حسین حسین زاده فومنی DE ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 0
    من تعجب می کنم از این آقای قاسم محبعلی که خودش یک دیپلمات کهنه کار هم هست آیا با قبول برجام دو و سه و چهار و پنج از سوی ایران فکر می کنی موضوع سلطه و دخالت همه جانبه آمریکا و غرب در ایران حل می شود و دیگر مشکلی بوجود نخواهد آمد والله تالله قسم بعد به ناموست دست می گذارند ای بی غیرت . باز هم آن نامردان روسیاه عالم قانع نخواهند شد . آنان جز نابودی نظام و از بین انقلاب به چیزی نمی اندیشند . مگر لیبی و عراق و افغانستان و سوریه و یمن را تجربه نکردید و مشاهده ننمودید که چگونه براین کشور ها تهاجم نظامی کردند و ضمن سرنگونی تعدادی از سران آن کشور ها بالاترین جنایات بشری را در طول عمر دنیا مرتکب شدند . بالله قسم اگر ما برجام دو و سه و.... را موافقت نمائیم و کافی است که خلع سلاح موشکی و پهبادی و هسته ای صلح آمیز شویم و نفوذ منطقه ای بی بدیل و قدرتمندانه خود را کاهش و یا قطع کنیم آن دیو صفتان جهانخوار به بدترین شکل با تهاجم نظامی و کشتار بی رحمانه تمام بمب های عالم را بر سر ملت و مملکت ما فرو خواهندریخت و به صغیر و کبیر و ضعیف و قوی و پیر و جوان و بیمار و سالم دل نخواهند سوزاند و ایران اسلامی را با مردمانش به تمام معنا شخم خواهند زد . واقعا خباثت و خیانت امثال شماهاست که کشور را در دوره اصلاحات بی هویت و اعتدال بی حمیت و گروهک اشرافی و سر تا پا وابسته به غرب به بلای خانمانسوز مبدل و اوضاع اقتصادی سرطانی را ایجاد نمودید . بدون تردید به کوری چشم دشمنان و همه بد خواهان داخلی این کشور با همت والا و دست توانای دولت مردمی و انقلابی سامان اقتصادی پیدا خواهد کرد و روزی برسد که مردم طعم شیرین ثبات و سلامت اقتصادی را بچشند و هر گونه گرانی و نگرانی مرتفع گرددو شاهد بالاترین درجات خدمات رسانی بوسیله اندیشه ناب امام و رهبری و تفکر پاک انقلابیون به میهن و مردم باشیم .
    • DE ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 0
      ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
  • حسن IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    4 0
    اصلاح طلبان در دولت رسمی خودچه عملکرد موثری داشته اندکه می خواهند دولت سایه تشکیل دهند
  • حیدر صالح IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    15 0
    اگر حسن روحانی از من حمایت کند میرم گذرنامه و ویزای کشور مصر می گیرم تا برم شهر قاهره و خود را در نیل غرق کنم تا وصله ننگ و نجس حسن روحانی به من چسپانده پاک شود چرا که در این مملکت آبی نیست که این نجاست حسن روحانی را بشوید!
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    2 0
    اگر قوه قضاییه صداقت داره و مدعی هست باید این مسئولانی که به بهانه آلودگی هوا رفتن خارج رو محاکمه کنه
  • مهدی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 0
    اروپا و امریکا و بطور کلی غرب به دنبال یک ایران ضعیف و ذلیل در منطقه هستند.منافع آن ها در این موضوع است .اصلاح طلب ها هم برای آنها نقش آچار فرانسه را بازی کردند.باید همه با هم یک دست شویم و دست خائنین را از حکومت و مملکت کوتاه کنیم.در پناه خدا باشید
  • جانباز IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 0
    مثل معروف (( اگر دستت را تا آرنج عسل بمالي و بگذاريد تو دهن محبعلي و ايشان از جمله كساني است كه دائما" گاز مي گيرد )) !!!!
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    1 0
    گویند شخصی حضور عالمی الهی رسید وباب گله وشکایت از شیطان .که مرا گول زده میفریبد .آن عالم گفت اسمت چیست .گفت اصلاح طلب .آن عالم فرمود پس امیرزا اصلاح طلب تویی.آن فاسد گفت چطور مگه.عالم فرمود که شیطان از تو بسیار شکایت داشت ومیگفت این دیگه کیه .کت مرا از پشت بسته به او بگو مگر فریب .دروغ اختلاس .دزدی.خیانت پلیدی .کار من نیست چرا این اصلاح طلبه پا توکفش من کرده واعمال مرا بی حیا وغلیظ تر مرتکب می شود منهم از دست این اصلاح طلبا در عذاب هستم بخاطر همینها بر انسان سجده نکردم ورانده از درگاه الهی شدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس