ویژه ها

در شرایطی که هنوز چک برگشتی آمریکا در مورد توافق هسته ای روی میز است، افراطیون اصلاح طلب از این مسئله عبور کرده و مدعی هستند که باید برجام را بزرگتر و طولانی تر کنیم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

* صالحی: من و ظریف عمیقا به آمریکا بی‌اعتماد بودیم

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت روحانی در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «برای آنکه آمریکا را متعهد به حرکت در مسیر کنم، تلاش داشتم تا هر پیام شفاهی را که واسطه می‌رساند، با طرح نکات و ابهاماتی بر آن برگردانم تا به متن کتبی منتهی شود. این مسیر با توجه به شناخت پیشین و بی‌اعتمادی عمیق بنده یا دکتر ظریف به آمریکا بود که تا پایان مذاکرات برجامی نیز برقرار ماند».

صالحی در ادامه گفت: «به این نکته باید توجه داشت که آمریکا معمولا نگاه آرمانی در سیاست خارجی خود ندارد. از این‌رو صرفا بر اساس یافته‌ها و داده‌ها تحلیل می‌کند، بر اساس واقعیات سیاست خود را تصحیح می‌کند یا تغییر می‌دهد و در نهایت بر اساس منافعش عمل می‌کند. طبعا بر اساس چنین ملاحظاتی، وقتی تصمیم دارد از منافع کلانش حفاظت کند، ضروری نمی‌داند بی‌جهت هزینه‌های یک نبرد پایان‌ناپذیر را بر اقتصاد ملی خود تحمیل کند».

صالحی: من و ظریف عمیقا به آمریکا بی‌اعتماد بودیم/ محبعلی: باید «موجودیت اسرائیل» را هم در برجام بگنجانیم

صالحی در مصاحبه مذکور تاکید کرده که وی و ظریف عمیقا به آمریکا بی اعتماد بوده اند. اما پرونده برجام خلاف این اظهارنظر را ثابت می کند.

در شهریور ۹۳ و در میانه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱، ظریف در مصاحبه با رادیو «ان‌پی‌آر» ‌ آمریکا در اظهارنظری عجیب گفت: «رسیدن به هر نوع توافقی، بهتر از عدم توافق است»!؛ در سوی مقابل، «جان کری» وزیر خارجه وقت آمریکا تاکید کرد: «من بارها اعلام کرده‌ام توافق نکردن بهتر از توافق بد است». به نظر شما وقتی ظریف می‌گوید، امضای هر توافقی بهتر از عدم توافق است، آیا این اظهارنظر مصداق اعتماد مطلق به آمریکا نیست!؟

در سال ۹۴ تیم مذاکره کننده به ریاست ظریف در اقدامی عجیب و نامتعارف پذیرفت که ایران به صورت پیش دستانه تعهدات خود را اجرا کند و پس از پایان تعهدات ایران، طرف مقابل از جمله آمریکا اجرای تعهدات خود را آغاز کند. یک سوال؛ وقتی تیم مذاکره کننده به ریاست ظریف تمام تعهدات خود را با عجله و پیشاپیش و نامتوازن انجام می‌دهد، آیا این رویکرد مصداق بی اعتمادی عمیق به آمریکا است!؟

صالحی- ۲۰ شهریور ۹۵- گفت: «در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، امریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای امریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء استفاده کند». همین اظهارنظر مصداقی است از اعتماد به آمریکا در دولت قبل که خسارت های زیادی بر جای گذاشت.

در دولت قبل، معاون وزیر امور خارجه صراحتا اعلام کرد که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است»؛ آیا این اظهارنظر به معنای بی اعتمادی عمیق به آمریکا بود!؟ حجت الاسلام  «سید محمود نبویان»  نماینده مجلس- ۲۵ آذر ۹۴- گفته بود: «فردای روز توافق، دکتر ظریف به مجلس آمد تا گزارش بدهد و اذعان کرد یکی از بزرگترین دستاوردهای ما این است که هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و همانجا بنده در ۴ جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق/ suspend» را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف اینگونه بود: "عه! من اینجاها را ندیده بودم"».

«محمد جواد ظریف» در تابستان ۹۴ در نشست بررسی برجام در شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: «به شما اطمینان می‌دهم آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود»! اما آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد.

رهبر معظم انقلاب- ۶ مرداد ۱۴۰۰- در آخرین دیدار رییس جمهور و دولت دوازدهم با ایشان فرمودند: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند».

ایشان در ادامه تاکید کردند: «هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید ناموفق بودید و هر جا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آنها قطع امید کردید موفق بودید و پیش رفتید».

رهبر معظم انقلاب همچنین - ۱۹ بهمن ۹۷- فرمودند: «به مسئولان توصیه می‌کنم به اینها (اروپایی‌ها) هم اعتماد نکنند البته نمی‌گوییم با آنها مراوده نداشته باشیم بلکه با چشم بدبینی به اروپایی‌ها نگاه کنید. درباره امریکا هم از چند سال قبل و در مذاکرات هسته‌ای، هم در جلسات خصوصی و هم در جلسات عمومی مکرر به مسئولان می‌گفتم به امریکایی‌ها اعتمادی ندارم و شما هم به قول و حرف و لبخند و امضای آنها اعتماد نکنید. اکنون نتیجه این شده است مسئولانی که آن روزها مذاکره می‌کردند، خودشان می‌گویند امریکا غیرقابل اعتماد است. باید از اول این را تشخیص می‌دادند و بر این مبنا حرکت می‌کردند».

* محبعلی: باید «موجودیت اسرائیل» را هم در برجام بگنجانیم

«قاسم محبعلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «دیگر جداسازی برجام و یا مذاکرات هسته‌ای با دیگر قضایای مورد اختلاف ممکن نیست... یکی از مسائل...سیاست اعلامی جمهوری اسلامی ایران در قبال موجودیت (رژیم) اسراییل و تشکیل جبهه مقاومت است. هر ۵ قدرت بزرگ هسته‌ای عضو دایم شورای امنیت و خصوصا امریکا و اروپا نسبت به موجودیت و امنیت اسراییل متعهد هستند».

محبعلی در ادامه گفت: «انتقاد جمهوری‌خواهان، اسراییل و کشورهای عربی نسبت به برجام این است که می‌گویند در این توافق سایر مسائل مرتبط با امنیت منطقه‌ای دیده نشده است... در نتیجه به نظر می‌رسد که دیگر تنها اجرای برجام مصوب ۲۰۱۵ مدنظر نیست بلکه بازگشت به آن اولین گام برای ایجاد فضای مناسب برای رسیدگی و مذاکره پیرامون سایر قضایا خواهد بود».

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: «شاید حاصل گفت‌وگوهای پیش رو به توافق موقت با گشایش‌های محدود برای ایران و زمینه‌سازی ادامه مذاکرات تبدیل شود. شاید هم یا در صورت پافشاری ایران به طور کامل برجام کنار گذاشته شده و امریکا به همراه اتئلاف بین‌المللی خود وارد دوره‌ای از اعمال فشارهای سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی علیه ایران شود».

صالحی: من و ظریف عمیقا به آمریکا بی‌اعتماد بودیم/ محبعلی: باید «موجودیت اسرائیل» را هم در برجام بگنجانیم

طیف تندرو اصلاح طلب به دفعات ثابت کرده که مسئله لغو تحریم ها و همچنین مسئله گشایش اقتصادی در کشور به هیچ عنوان از اهمیت برخوردار نیست و مسئله اصلی، تأمین خواسته های غارتگرانه و زورگویانه آمریکاست.

در شرایطی که هنوز چک برگشتی آمریکا در مورد توافق هسته ای روی میز است، افراطیون اصلاح طلب از این مسئله عبور کرده و مدعی هستند که باید برجام را بزرگتر و طولانی تر کنیم.

قاسم محبعلی، دیپلمات سابق که پیش از این در مصاحبه با یک رسانه خارجی پیشنهاد «شوک نظامی به ایران برای تغییر رفتار تهران»! را ارائه کرده بود، حالا سراغ مسئله به رسمیت شناختن اسرائیل رفته است! این در حالی است که وی اصلا از خود نمی پرسد که نتیجه بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای چه شد!؟ آیا اقدام نقد دولت روحانی در پرونده هسته ای به لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی منجر شد!؟

آیا اگر بر فرض محال، ایران رژیم اسرائیل را به رسمیت شناخت، مشکل آمریکا با ایران حل می شود!؟ قطعا پاسخ منفی است؛ آمریکا در گام بعد به سراغ بهانه های جدید می رود. بهانه های آمریکا به عنوان دولتی سلطه گر و غارتگر به هیچ عنوان تمامی ندارد.

راه حل در برآورده کردن بهانه های آمریکا نیست؛ بلکه راه حل اصلی در اقتدار، استقلال و اعتماد به توان عظیم و استعدادهای بزرگ جوانان عزیز کشورمان است. اگر روش «گرفتن بهانه از آمریکا» جواب می داد، قذافی به یک الگوی جهانی در تعامل تبدیل می شد و نه یک عبرت تاریخی در بلاهت و حماقت.

و اما گویا همین «معمر قذافی» برای افراطیون اصلاح طلب الگویی بی نظیر و بی بدیل است. یک سوال؛ چرا افراطیون اصلاح طلب از تحقیر شدن توسط دولت آمریکا، احساس خوشایندی دارند!؟

* مشکلات معیشتی را نباید به حساب دولت روحانی گذاشت

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی نوشت: «نکته اساسی اینست که مشکلات معیشتی را نه باید به حساب این دولت گذاشت و نه دولت قبل. علت اصلی این مشکلات، تحریم‌ها هستند و ماجرای برجام که عده‌ای تا قبل از این دولت تلاش می‌کردند آن را به هیچ بگیرند ولی حالا همان حضرات به این نتیجه رسیده‌اند که تا این علت را معالجه نکنند، نمی‌توانند اقتصاد بحران‌زده را سروسامان بدهند و مشکلات معیشتی را حل کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «عده‌ای از جمله آن دسته از نمایندگان مجلس که در روزها و هفته‌های گذشته انتقادهای صریح و تندی علیه سیاست‌ها و عملکرد دولت مطرح کرده‌اند، تصورشان اینست که مشکلات اقتصادی موجود نتیجه عملکرد دولت است. همین تصور را همین افراد درباره دولت دوازدهم داشتند و با شدت بیشتری به آن دولت هم اعتراض می‌کردند. امید تمام این انتقادکنندگان – اگر فرض این باشد که انتقادهایشان از روی اعتقاد بود و قصد و غرض سیاسی نداشتند – در دوران دولت گذشته این بود که دولت سیزدهم خواهد توانست از عهده حل مشکلات برآید و به وضعیت معیشتی مردم سروسامان بدهد».

در ادامه این مطلب آمده است: «اکنون که نزدیک سه ماه از استقرار دولت سیزدهم و چهار ماه از تحویل قوه مجریه به رئیس‌جمهور جدید گذشته، آن امید محقق نشده و شرایط بگونه‌ای رقم خورده که حتی نمایندگان مجلس یازدهم که برای رئیس‌جمهور شدن آقای رئیسی طومار ۲۲۰ نفره امضاء کرده بودند نیز با صراحت و شدت از دولت دلخواه خود انتقاد می‌کنند».

صالحی: من و ظریف عمیقا به آمریکا بی‌اعتماد بودیم/ محبعلی: باید «موجودیت اسرائیل» را هم در برجام بگنجانیم

این روزنامه اصلاح طلب همه امور را به برجام گره زده است. این در حالی است که برای نمونه در مسئله واکسیناسیون سراسری کرونا، در دولت قبل شاهد بودیم که قصور و تقصیرها در این مورد به تحریم ها ربط داده می شد و تاکید بر این بود که تا برجام احیا نشود و تا زمانیکه ایران به FATF نپیوندد، خبری از شتاب در واکسیناسیون نیست.

اما در دولت آقای رئیسی علیرغم اینکه مذاکرات برجامی متوقف شده بود و هیچ تغییری در پرونده FATF نیز رخ نداده بود، واکسیناسیون با شتابی روزافزون پیش رفت و در عرض چند ماه از آمار ۷۰۰ کشته در روز به آمار ۱۰۰ کشته در روز رسیدیم. یعنی تعداد کشته ها یک هفتم شد و میزان ابتلا نیز به مقدار زیادی کاهش پیدا کرد.

این مسئله نتیجه مدیریت جهادی بود، مسئله ای که متاسفانه در دولت قبل مورد غفلت قرار گرفت و خسارت های فراوانی به کشور وارد کرد.

و اما رسانه های اصلاح طلب در مغلطه ای آشکار، تعمدا بر میراث شوم دولت قبل سرپوش گذاشته و آن را انکار می کنند. گویی اصلا در مقطع تغییر دولت، تورم ۴۳ درصدی وجود نداشته! و گویی اصلا این دولت قبل نبوده که دلار ۳ هزارتومانی را تحویل گرفت و با قیمتی قریب به ۲۵ هزارتومان تحویل داد!

دولت قبل در ساخت مسکن، دست روی دست گذاشت و تورم ۷۰۰ درصدی مسکن را بر جای گذاشت. در دولت قبل قیمت پراید از حدود ۱۷ میلیون تومان به حدود ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت. دولت قبل مرغ را کیلویی ۴۵۰۰ تومان تحویل گرفت و در همان دولت قیمت مرغ تا حدود ۴۰ هزارتومان افزایش یافت.

اگر به نرخ تورم در دوره انتقال از دولت‌ قدیم به دولت جدید در سه دهه اخیر نگاهی بیندازیم مشخص می‌شود که حسن روحانی بالاترین نرخ تورم انتقالی را به دولت بعد از خود به جای گذاشته است.

از سوی دیگر طبق آمارها، در دولت روحانی اقتصاد کشور چهار بار با رشد منفی مواجه شده و درمجموع رشد اقتصادی را در هشت‌سال گذشته به حدود صفر رساند. این برای اولین‌بار است که در سه‌دهه اخیر چنین دوران طولانی رشد منفی اقتصادی در کشورمان به‌وقوع پیوسته است.

همچنین در دولت روحانی ضریب جینی به عنوان شاخص شکاف طبقاتی از ۳۶۵ هزارم در سال ۱۳۹۱ به ۴۰۰ هزارم در سال ۱۳۹۹ رسید یعنی افزایش ۹.۵ درصدی شکاف طبقاتی در دولت روحانی رخ داده است که بالاترین میزان در دهه‌های اخیر است.

در دولت روحانی حجم نقدینگی ۸ برابر شد و از ۴۷۹ هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم به ۳۸۲۰ هزار میلیارد تومان در پایان دولت دوازدهم رسید.

با اینحال، این روزنامه اصلاح طلب، دولتی که حدود ۳ ماه از آغاز به فعالیتش سپری شده است را با دولتی که ۸ سال روی کار بوده در یک کفه ترازو قرار داده و در مغلطه ای آشکار، دولت قبل را تبرئه می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    37 1
    جناب صالحی هم دروغهای هاشمی رفسنجانی رو میگه. شاخدار‌
    • IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      14 1
      صالحی گفت: من و ظریف عمیقا به آمریکا بی اعتماد بودیم ! خُب خیلی ها هم از ابتدا به ...و .... چون تو و خودشیفته ای چونان ظریف کاملاً‌ بی اعتماد و صد البته مشکوک بودند، الان هم که زور چپان به کنج فرهنگسرای علوم گربخته ای، بیشتر مشکوک هستند
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      18 2
      بله واقعا ادعای صالحی، خنده دار ،مسخره و به بازی گرفتن شعور مردم است حداقل بگذارند یکسال بگذرد تا شاید حافظه مردم پاک شود
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      12 0
      قسم های دروغش در مجلس یادش رفته - مردم فریبی تا چه حد؟
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      12 2
      تو آمریکا را بعنوان کدخدا قبول داشتی وگرنه باید مخالف برجام خفت بار میشدی - ننگ بر تو
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      11 0
      صالحی چرا به خوش خدمتی ات برای ظریف قبلا افتخار میکردی و حالا داری بازم فریبکاری میکنی و خودت را دشمن آمریکا نشان میدی؟ فریبکاری تا چه حد؟
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      5 2
      دولت اصلاح طلب روحانی 450 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و 1500 هزار میلیارد تومان بدهی بجای گذاشته بعد میگن مشکلات را نباید به گردن دولت روحانی بیندازیم !!!
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      5 0
      8 سال اقتصاد کشور و معیشت مردمو معطل برجام کردند و تورم 1000 درصدی سرسفره مردم گذاشتند حالا میگویند ما به امریکا بی اعتماد بودیم !
    • عزت MD ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      4 0
      ارمان روزنامه شیطان
    • سوخته IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      4 1
      تو با ظریف کاملا اشتباه کردید.....
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 0
      خدا از رفسنجانی و روحانی نگذره
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      اف بر رفسنجانی
  • DE ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    10 0
    من و ظریف عمیقا به آمریکا بی‌اعتماد بودیم فقط به جان کریه به جان کری اعتماد داشتیم و حرفش برامون‌از سند مهم تر بود / مُهملی: ما اصلاح طمعکاران باید «موجودیت اسرائیل عزیزمون » را هم در برجام اصلاح طلبها بجمبانیم .
  • علی آقائیان یسار IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    9 0
    همین رابگویم به هم وطن های صبورم . این همه صبرکردین ، بازهم صبرکنین خواهید دید دولت سیزدهم دقیقآ ازجنس مردم بوده، همه ی مردم مزه ی دولت پاک،کاردان و کاری، دلسوز و مردم دوست واقعی را خواهند چشید. برخی ها نمی توانند ببینند آقای رئیسی دراین چند ماه چه کارهای بزرگی انجام داده، خواهید دید درطول ۴سال کشور ومردم را درچه جایگاه بالایی خواهد رساند. خداوند پشت وپناهت باشد.
  • GB ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    15 0
    تازه شانس آوردیم شما و ظریف ضد آمریکای بودید!!
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      0 0
      :):):):):)
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    8 0
    بعضی مثل جناب محبعلی به تغییر اعتقادی ندارند و همچنین دلبری خود را تابلو کرده ..
  • ناصر IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    12 1
    اصلاح طلبان همان منافقانند فقط اسمشان را عوض کرده اند
    • رضا IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      0 3
      ساکت شو !
  • محمود IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    14 0
    آقای صالحی فراموش نکنید که دنیا پیش رفت کرده و تصاویر و افاضات جنابعالی برای همیشه تاریخ ثبت شده است و به این زودی ها فراموش نخواهد شد
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    11 0
    خدا نگذرد از اصلاح طلب را که حرفهای زینت شده توسط ابلیس را همیشه بلغور میکنند
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    16 0
    جناب صالحى ! نكنه بازم ميخواهى سه بار قسم جلاله بخورى هااااا ، آخه حناى جنابعالى فكر نكنم رنگ داشته باشه،،،،،
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    6 0
    ارواح...
  • ناشناس IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    9 1
    صالحی بره....توروچه به سیاست جهانی پرفسور
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    16 0
    اگه شما به آمریکا اعتماد نکردید پس جمله امضای کری تضمین است را چه کسی گفت
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      3 0
      آفرین.دقیقا درسته
  • ریحانه امیری IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    14 0
    حالا خوبه اطمینان نداشتید، اگر اطمینان داشتید چه می شد؟!. شما فقط به دنبال پست، مقام و موقعیت خود همیشه بوده اید.
  • محمدایوب IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    9 0
    آقای محبعلی. در اصل محب آمریکایی. دیپلمات سابق. وای خدا. وزارت امور خارجه را باید خراب کرد وخاک آنرا در اقیانوس آرام ریخت گویا از دوران پهلوی تغییر نکرده چه عتیقه هایی ازتوش درمیاد امین زاده وووو. باید از نو ساخت وقتی وزیرش که سربازیش را در آمریکا گذرانده بود و ادعای زبان دانی داشت سرش راکلاه گذاشتند و تعلیق را به جای لغو به او غالب کردن.
  • محمدایوب IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    8 0
    روحانی در زمان دولت منحوسش روزانه در صحبتهاش. بارها مشق ما در تحریمیم. میکرد وامروز اصلاح طلبان ورسانه های آنها به نیابت از او این مشق را القا میکنند.
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    11 0
    بی اعتماد بودید اینهمه لبخند می زدید! وای بحال اون روزی که اعتماد داشتید.حتما غش میکردید
  • سجاد IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    10 0
    ببخشید که ما مردم نمک نشناس به زور شما را وادار کردیم که امضای جان کری را تضمین محکم قلمداد کنید جناب آقای صالحی، بی اعتمادی شما به آمریکا، از اقدامات شتاب زدتون در اجرای تعهدات برجامی کاملا مشخصه
  • علی اصغر قاسم پور IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 12
    صالحی و ظریف مرد سیاست و منطق هستند
    • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      زرشك ٠٠٠٠٠٠ !؟
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    12 0
    اعتماد نداشتید اما مملکت را به وعده آنان ،‌ ویرانه کردید
  • بهاری الاصل IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    12 0
    آقای صالحی دروغ که حناق نیست
  • امیررضا IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    9 0
    آقای صالحی بذارید یه چند سال بگذره بعد دست به تحریف بزنید، برجام و صحبتهای قبلی شما نشون دهنده اعتماد زیادتون به آمریکاییهاست و الا چرا باید نخوانده قراردادی به این مهمی را امضا می کردید. آقای محبعلی نمیدونم کیه و خیلی هم مهم نیست این شگرد اصلاحاتچی هاست نظریه های سراسر اشکال خود را اول توسط یک آدم ناشناس مطرح می کنند بعد افراد شناسنامه دارشون در موردش قلمفرسائی می کنند. ایشون یهودی مخفی ای چیزیه؟
  • محمد IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    6 0
    روزینامه جمهوری اسلامی چشمشان را بسته تحلیل دولت قبل و حال میکنند از وابستگی که به دولت قبل داشتند بی انصافی میکنند و دولت حال را مانند دولت قبل میدانند با این تحلیل ها را ه به جایی نمی برند
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    6 0
    ظریف و صالحی عمیقا به امریکا بی اعتماد بودن برای همین خاطر امضای کری را تضمین تلقی کردند و هم نعهدات ایران در برجام را بدون اجرای تعهدات غربی ها یکجا انجام دادند کلندریای اراک را هم با بتن پر کردند چقدر این دونفر باهوش هستند پناه بر خدا از این همه رووووووووو
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      4 0
      پررویی نجومی
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 1
    از توافقنامتان معلومه احتیاج به گفتن نداره فقط معلوم نیست چرا انموقع از خوشحالی داشتید سکته میزدید وروی همه شمشیر میکشیدید گلو پاره کرده قسم جلاله میخوردید ونیشتان تا بنا گوش باز بودوبا معجزه خواندن ان عوام را برای چهار سال دیگر فریفتید
  • حجت MD ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    7 0
    محبعلی نماینده اسرائیل در ایران است
  • حجت MD ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    6 0
    محبعلی نماینده امریکا و اسرائیل در ایران است
  • عزت MD ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 0
    در ابتدا به هر پیشنهاد اصلاحطلبان باید با نگاه شک و تردید و اینکه این یک پیشنهاد شیطانی است نگاه کرد
  • مجيد IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    6 0
    حرف هاي محبعلي در خصوص برجام و گره زدنش به همه مسايل منطقه اي من را ياد سخن چرچيل انداخت...بدبختي خاور ميانه از توهم دانايي، خيانت خواص و در برخي مواقع جهل عوام سرچشمه ميگيرد.ولي در اين مورد، عوام هزار بار از اين مدل خواص داناتر و عاقلتر هستند...جالبه كه يك ديپلمات مفهوم قدرت و بازدارندگي در خاورميانه را نفهمه و فكر كنه اگر هر چيز داريم را بدهيم و دستمان خالي باشد، ديگران براي رضاي خدا ما را دوست دارند و نه حمله مي كنند نه اشغال نه تجزيه..درست مثل عراق و افغانستان و ليبي كه با دست خودش بدبخت شد...
  • مهدی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 0
    اگر بی اعتماد بودید چرا عمل می کردید چرا اینقدر می گفتید برجام به نفع ماست و در آخر هم شد چیزی که باید نمیشد.
  • ظریفانه IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 0
    ***صالحی: من و ظریف عمیقا به آمریکا بی‌اعتماد بودیم*** آخی! چقدر احساسی و نوستالژیک
  • MD ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    5 0
    من هیچ وقت به این آقای صالحی اعتماد نداشتم
  • totonchyan IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 0
    اگه بی اعتماد بودید پس حرفاتون! با کری و وندی شرمن چی بود
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    2 0
    ارواح ...
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 0
    ایران آمریکا راوآمریکا ایران را دشمن می داندبنابراین نمی توان انتظارداشت به یکدیگراعتمادداشته باشندبنابراین هرگونه مذاکره تازمانی که اینگونه دشمنی برقرارباشه غیرقابل اعتمادخواهدبود
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    3 1
    اقای صالحی ای دروغهایی که میگی درسته گربه را هر جوربندازی باز با دست وپا به زمین میاد
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 0
    صالحی درست می گه شاهد می خوای به جان کری
  • محمد IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    3 0
    صالحی قسم های جلاله اش در مجلس را فراموش کرده
  • محمدرضا حمیدی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    2 0
    جناب اقای دکتر صالحی ایا در قاموس افرادی مثل شما وجدان و صداقت وجود دارد یا تصمیم بر ان است که برای دو روز دنیا و یک میز آن را به ارزانترین قیمت به حراج بگذارید و با شرمندگی بمیرید ان کسی که امضا کری را تضمین می دانست چه کسی بود من تا امروز ترا ادم صادقی میدانستم حیف که باورهای چندین ساله ام را در مورد خودت با فنا دادی
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    6 0
    آقای صالحی یادت رفته قسم جلاله خوردی و بتن را قلب راکتور اراک ریختی ؛
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    "چرا افراطیون اصلاح طلب از تحقیر شدن توسط دولت آمریکا، احساس خوشایندی دارند!؟" سئوال بسیار خوبی است که باید جواب آن را در .... به دست آورد.
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    جناب صالحی اصلأ به قیافه شما و ظریف نمیاد ما نمی‌دونستم شما ها به آمریکا اعتماد ندارید . تازه اعتماد نداشتید در وادادگی به امپریالیسم آمریکا سلسله قاجار را رو سفید کردید ، اعتماد داشتید چه می‌کردید ، وای ددم وای
  • سید فروزان CH ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 0
    این آقای محبعلی و با همین سرعت ادامه دهد ، پیشنهاد عذر خواهی از امریکا و اسراییل و دادن خسارت به آنها را هم خواهد داد ، یعنی در دوران کار ایسان ، جه خبر بوده در وزارت امور خارجه که چنین افرادی شدند دیپلمات
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    صالحی اشتباه میکنی
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    بهائیان پنهان که شاید مسئولیت کلیدی هم داشته باشند جان فدای اسرائیل هستند ،وخطر انها از اسرائیل بیشتر است ،نظام باید این مسئولین را که در ظاهر مسلمان ولی درباطن بهایی هستند را شناسایی و سلب مسئولیت کند.
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    جواد ظریف وصالحی با عملکردهایی مشکوک
  • صادق IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 0
    زرشک پس امضای کری تضمین است چی شد؟
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 0
    اصلأ به آمریکا اعتماد نداشتی آقای صالحی؟ در عوض استادت که خیلی به تو اعتماد داشت.
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    2 0
    همه کسانی که به برجام رای مثبت دادند از رئیس مجلس گرفته تا بقیه نمایندگان که دانسته و بدون تحیق و بدون لایحه دولت برجام را به ملت تحمیل کردند و کسانی که به شروط نه گانه مقام معظم رهبری عمل نکردند و برای بتن ریزی آب سنگین اراک جشن گرفتند و همه آنهایی که تبریک گفتند و رقصیدند و ... که بله همه تحریمها بالمره حتی تحریمهای نظامی یکجا لغو خواهد شد بدون اینکه متن برجام را خوانده باشند که تعلیق است نه لغو همه این جمع به ملت و کشور و نسل های آینده خیانت کردند خداوند از گناهان هیچ یک از اینها نگذرد
  • بافقی IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    3 0
    خیلی پرو هستید
  • DE ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    2 0
    من و ظریف عمیقا به آمریکا بی‌اعتماد بودیم فقط به جان کریه به جان کری اعتماد داشتیم و حرفش برامون‌از سند مهم تر بود / مُهملی: ما اصلاح طمعکاران باید «موجودیت اسرائیل عزیزمون » را هم در برجام اصلاح طلبها بجمبانیم .
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    3 0
    اخر عمری برو از : خدا و مردم توبه بکن و سکه های یامفت را که نفری 500تا با ظریف هر کدامتان گرفته اید به بیت المال فوری برگردانید . انها حق مردم است و خوردن ندارد .
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    3 0
    بله . تو و ظریف و عراقچی 3تایی تان فقط به 3نفر ( موگرینی - اشتون - وندی شرمن ) اعتقاد داشتید
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      1 0
      انهم پشت دربهای بسته در هتل کوبورگ وین . علی برکت الله .
  • FR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    کمی فکر کنید؟ میخواهیم چه کار کنیم؟
  • i IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    ای ......تو نبودی والله بالله میکردی توی مجلس برای تطهیر برجام و امریکا
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    تو ساده بودی و ظریف : متملق و بزرگ شده امریکا و طرفدار یانکی ها و فقط دنبال مقام وسکه
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    مخالفان بی خطر
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    اعتماد نداشتیم عمممممممممیق اماامضای کری رو قبول کردیم واومدیم تو پارلمان قسم جلاله هم خوردیم
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    0 0
    ننگ بر تو باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس