ویژه ها

ظریف نه تنها در برجام کارنامه بسیار ضعیفی ارائه کرد، بلکه در دیگر پرونده ها از جمله فاجعه منا، دیپلماسی منطقه ای، تعامل با شرق، دیپلماسی اقتصادی و...نیز کارنامه قابل دفاعی نداشت.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** وادارکردن آمریکا به عقب نشینی در برجام صرفا یک آرزوست

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «دولت رئیسی و سه راهی برجام» به قلم «فواد صادقی» مشاور رسانه ای «محسن هاشمی» نوشت: «سه احتمال درباره فرجام برجام در دولت رئیسی متصور است: احتمال نخست- دولت جدید با یک دیپلماسی مقتدر بتواند آمریکا و پنج کشور دیگر طرف برجام را به عقب‌نشینی وادار کرده و اشکالاتی که درحال‌حاضر به برجام گرفته می‌شود، رفع شود و یک توافق خوب برای جمهوری اسلامی رقم بخورد و نظام به اهداف خود در توافق هسته‌ای برسد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «احتمال دوم- دولت آقای رئیسی، برجام را در همین حد و حدودی که تیم مذاکره‌کننده قبلی، به آن رسیده است، بپذیرد و سپس در تبلیغات اعلام شود که از توافق بد دولت روحانی به یک توافق خوب رسیدیم‌. احتمال سوم- دولت جدید، براساس راهبردی متفاوت، به برجام بازنگردد و مذاکرات بدون نتیجه خاتمه یابد و شرایط به همان وضعیت دولت ترامپ بازگردد».

روزنامه شرق در ادامه تاکید کرد: «اتفاق اول اگر امکان تحققش باشد، اتفاقی مطلوب و آرزوی همه ماست، قطعا همین تیم مذاکره قبلی نیز آرزو دارند تیم جدید بدون دادن امتیازات فعلی، بتوانند امتیازات بیشتری بگیرند، اما اینکه این آرزو چه میزان امکان تحقق دارد، باید بررسی شود».

دوران وزارت ظریف باید به عنوان الگو در دانشگاه تدریس شود/ وادارکردن آمریکا به عقب‌نشینی در برجام صرفا یک آرزوست

همچنین روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «قاسم محبعلی» دیپلمات سابق نوشت: «دولت جدید ایران اگر بخواهد به برجام برگردد، با موانعی در داخل کشور مواجه است. ازجمله این موانع مصوبه مجلس و سیاستی است که خواهان برداشته‌شدن یکجای همه تحریم‌های امریکا علیه ایران است. اینها موانع جدی هستند که حتی اگر عملی باشند، زمان بسیار زیادی می‌برد که طرف مقابل آنها را بپذیرد و البته دیپلماسی از آنجایی که محل داد و ستد است، اگر ایران خواسته‌های بزرگ‌تری مطرح کند، طرف مقابل هم در مقابل خواسته‌های ایران خواسته‌های بزرگ‌تری را مطرح خواهد کرد. این تصاعد در مطالبات، ممکن است رسیدن به توافق را ناممکن بکند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «توجه داشته‌باشیم که بازه زمانی اجرای برجام محدود است و اگر قرار باشد مذاکرات تا دو سال دیگر طول بکشد و طرفین به تعهدات‌شان بازنگردند، آنگاه دایمی شدن بندهایی که در برجام پیش‌بینی شده‌بود، غیرممکن می‌شود و هم تهران و هم واشنگتن باید به فکر یک توافق جدید باشند».

دوران وزارت ظریف باید به عنوان الگو در دانشگاه تدریس شود/ وادارکردن آمریکا به عقب‌نشینی در برجام صرفا یک آرزوست

جریان تندرو اصلاح طلب به واسطه دچار بودن به «خودتحقیری حاد» معتقد است که ایران باید بدین چشم داشت صرفا به آمریکا و اروپا امتیاز داده و هیچگاه به فکر امتیازگیری نباشد.

از دیدگاه این جماعت، امتیازگیری از آمریکا بیشتر شبیه به یک آرزوی دست نیافتنی و به عبارتی شبیه به یک رویاست. این طیف همان جماعتی است که توان جوانان نخبه و توامند کشورمان را در حد «آبگوشت بزباش» و «قرمه سبزی» می بیند.

کوچک نمایی توان عظیم داخلی و بزرگنمایی قدرت پوشالی آمریکا، فصل مشترک رفتار افراطیون اصلاح طلب است.

از نگاه این طیف، مطالبه ایران بابت لغو تمامی تحریم ها، زیاده خواهی و رویاپردازی است. این در حالی است که روحانی در تیرماه ۹۴ صراحتا اعلام کرده بود که به واسطه امضای برجام تمامی تحریم های ضدایرانی از جمله تحریم های مالی، نفتی، بانکی، پتروشیمی و بیمه ای لغو خواهد شد و نه تعلیق.

با همین وعده، در قلب راکتور هسته ای ایران که ماحصل تلاش شبانه روزی جوانان نخبه و دانشمند کشورمان بود، بتن ریخته شد. حالا افراطیون اصلاح طلب می گویند که اگر لازم باشد باید در توان دفاعی و موشکی و قدرت منطقه ای ایران نیز بتن بریزیم و در مقابل انتظار لغو تحریم ها را نیز نداشته باشیم. آیا این موضعگیری مبتنی بر عقلانیت است!؟

** دوران وزارت ظریف باید به عنوان الگو در دانشگاه تدریس شود

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «نعمت احمدی» حقوقدان و فعال اصلاح طلب نوشت: «محمدجواد ظریف بالغ بر ۲۰ ماه مذاکره نفس‌گیر داشت و در نهایت برجام امضا شد. مذاکره یعنی بده‌بستان و نه فقط گرفتن و آیندگان خواهند نوشت که دکتر ظریف یکی از ظریف‌ترین کارهای ممکنه را در مذاکره انجام داده که در دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی باید تدریس شود...تاریخ قضاوت به‌حقی درباره ظریف خواهد کرد که سایه شوم جنگ را از سر ایران دور کرده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «ظریف یکی از بهترین حرکات سیاسی عمر خود را رقم زد و توانست با قطعنامه ۲۲۳۱ شش قطعنامه فصل هفتمی را ملغی کند. امری بی‌سابقه در مورد کشور ذیل فصل هفتم که بدون‌جنگ و حمله بلااثر شد. بارقه امیدی پدیدار شد و شرکت‌های بین‌المللی آمدند؛ سروکله اکثر کشورهای غربی پیدا شد و هتل‌ها مملو از تجار و بازرگانان خارجی شدند. میلیاردها دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران بازگشت و خزانه خالی رونق گرفت و شروع به کار کرد».

دوران وزارت ظریف باید به عنوان الگو در دانشگاه تدریس شود/ وادارکردن آمریکا به عقب‌نشینی در برجام صرفا یک آرزوست

طیف اصلاح طلب در ۸ سال اخیر تلاش کرد تا از ظریف یک قهرمان ملی بسازد. بر همین اساس پس از امضای برجام از ظریف با عنوان «امیرکبیر معاصر» نام برده شد.

قطعا آقای ظریف در جایگاه وزیر امور خارجه در ۸ سال اخیر زحمات زیادی متحمل شده است و این قابل کتمان نیست، اما متاسفانه کارنامه ظریف به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و بدون تعارف باید گفت که اگر قرار باشد دوران وزارت آقای ظریف در دانشگاه تدریس شود، باید به عنوان «درس عبرت» تدریس شود و نه الگو.

بزرگترین اشتباه آقای ظریف در دوران وزارت امور خارجه، اعتماد بلاوجه به آمریکا و تروئیکای اروپا بود. تیم مذاکره کننده به ریاست آقای ظریف اعتقاد داشت که امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است و دولت های بعدی آمریکا از برجام خارج نخواهند شد و آمریکا به دلیل پرستیژ بین المللی هیچگاه برجام را نقض نمی کند.

ظریف نه تنها در برجام کارنامه بسیار ضعیفی ارائه کرد، بلکه در دیگر پرونده ها از جمله فاجعه منا، دیپلماسی منطقه ای، تعامل با شرق، دیپلماسی اقتصادی و...نیز کارنامه قابل دفاعی نداشت.

در دوران وزارت ظریف برای اولین بار و در اقدامی بی سابقه، یک دیپلمات ایرانی علیرغم دارابودن مصونیت دیپلماتیک به صورت غیرقانونی بازداشت و محکوم شد. این اتفاق در حقیقت مصداق لگدمال شدن پاسپورت ایرانی بود و این نتیجه اهمال و بی توجهی دولت آقای روحانی و وزارت خارجه به ریاست ظریف بود.

** نقدینگی ۳۷۰۰ هزارمیلیارد تومانی، میراث نامطلوب دولت تدبیر و امید

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: «رشد قابل توجه شاخص تورم درماه‌های اخیر، توجه کارشناسان و مسئولان دولتی را به نقدینگی جلب کرده است، نقدینگی با شتاب قابل توجهی نسبت به دوره‌های قبل در پایان نخستین فصل امسال، از مرز ۳۷۰۰ هزارمیلیارد تومان هم عبورکرد و زنگ خطر جدی برای اقتصاد به صدا درآمد. طبق گزارش رسمی بانک مرکزی؛ میزان رشد نقدینگی دربهارامسال ۶.۶ درصد بوده که این رشد دریک سال منتهی به خرداد ماه امسال به ۳۹.۴ درصد بالغ شده است. این درحالی است که رشد سالانه نقدینگی درمقایسه با سال گذشته ۵.۲ واحد درصد بیشترشده است».

دوران وزارت ظریف باید به عنوان الگو در دانشگاه تدریس شود/ وادارکردن آمریکا به عقب‌نشینی در برجام صرفا یک آرزوست

در روزهای گذشته «احسان ارکانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اظهارات آقای رئیسی در مراسم تنفیذ در خصوص رشد ۶۸۰ درصدی نقدینگی، تورم ۴۴ درصدی و کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی دولت، گفت: «موضوعاتی که آقای رئیسی در مراسم تنفیذ مطرح کرد در دولت روحانی کتمان می‌شد. این آمار و ارقام غیرقابل کتمان در دولت گذشته سانسور می‌شد».

به عقیده کارشناسان تورمی که این رشد نقدینگی ایجاد می‌کند، اثرات بسیار مخربی در جامعه دارد.

در روزهای گذشته «هادی عباسی» مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی گفته بود: «خط اعتباری مسکن مهر واقعاً مشکلی نداشت. علی رغم این که در دولت آقای روحانی مسکن مهر نساختیم نقدینگی رشد کرد...پایان سال ۹۹ نقدینگی کشور ۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود. پایه پولی سال ۹۹، ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بوده در صورتی که پایان سال ۹۲ این عدد ۱۱۴ هزار میلیارد تومان بود. هیچ کس سوال نکرده تا الان که از ۱۱۴ تا ۴۶۰ در طی ۷ سال این حجم نقدینگی که بانک مرکزی خلق شده به کجا رفته است. بانک‌ها برداشتند، دولت برداشته است. پس علی رغم این که پروژه مسکن مهر تعطیل شد، نقدینگی رشد کرد».

عباسی در ادامه گفت: «در دولت‌های قبل هم نقدینگی اضافه شد و ارز هم رشد داشت ولی ما اشتغال مسکن مهر را از دست دادیم. در حال حاضر با گذشت ۸ سال از عمر دولت همچنان ۲۴۰ هزار واحد مسکونی تکمیل نشده است، در حالی که این پروژه در مجموع با پیشرفت ۸۰ درصدی به دولت روحانی سپرده شد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    11 8
    اون سخنان محمود احمدی‌نژاد بود که دوستان و طرفدارانش گفته بودن باید در دانشگاه‌ها تدریس بشه.
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      5 7
      الگو که اون 8 سال محموده که برای کل دنیا شده الگو. مشکلات دوره روحانی تو دوره محمود هم بود برای اولین بار هم همون دوره استارت خورد و شروع کنندش محمود بود ولی من موندم چرا اون زمان بابت همین مشکلات از محمود انتقادی نمیشد و بعد از اتمام دورش درخواست بازخواستش داده نشد!
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      5 5
      جناب 21:38 ـــ گمان نمی کنی آبرویی که از روحانی رفت به سبب تهمت های بی جایی بود که به احمدی نژاد می زد؟! احمدی نژاد پر از اشکال بود اما نه از آن جنس اشکال هایی که حسن روحانی به وی می چسباند!
  • SE ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    24 2
    عبرت است نه الگو
    • ایرانی GB ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      12 0
      این حرفهای روزنامه آرمان رو باید با آب زرشک رو پوست خربزه نوشت و چسبوند رو سر درب دفترشون !
  • نوروزعلی IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    25 4
    کسانی که در این 8سال تمام مسائل مملکت رابه برجام وخارج گره زده بودن بایدتوسط قوه قضاییه بازخواست و محاکمه شوند
    • IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      2 3
      میراث وزارت دکنر ظریف کبیر برجام مقدسه
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    17 4
    افتضاح سیاسی نیاز به تدریس ندارد باید به زباله دانی تاریخ بپیوندد.
  • مهدی IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    20 6
    دوران وزارت ظریف باید به عنوان الگو در دانشگاه تدریس شود... خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      13 2
      اسمشم بزارین :روش مذاکره بعد از خوردن خورشت آلو، چهار واحد !!! خخخخخخخخخخ دوستان اگر برای این چند واحد اسم پیشنهادی بهتری دارن بگن بخندیم!! خخخخخخ
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      15 2
      یا اسمش رو بگذاریم واحد «ظرایف ظریف و طرایف حریف». طرایف رو اینجا سود معنی کنین. خخخخخخخخخخخ
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      12 2
      واحد درسی رو نمیدونم ولی اگه کتاب یا رساله بود میشد اسمشو گذاشت : کل المسائل فی الحراج الوطن!!!!
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      9 1
      شناخت تفاوت بین Lift, Suspend, Remove یک واحد!!!!
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      15 1
      "امضای کری و اشکهای وندی" دو واحد!!!! خخخخخخخخخ
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    16 2
    " احتمال سوم- دولت جدید، براساس راهبردی متفاوت، به برجام بازنگردد و مذاکرات بدون نتیجه خاتمه یابد و شرایط به همان وضعیت دولت ترامپ بازگردد»" شرایط به دوران ترامپ برگردد یعنی چی؟ غربگدای بدبخت با آمدن بایدن چه تفاوتی اتفاق افتاده که ما بی خبریم. البته شاید مواجب بعضی ها رسیده باشد. خدا عالم است.
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    16 3
    یعنی ترور حاج قاسم، یک فرد بلند پایه ی نظامی کشور، ترور شهید هسته ای و خرابکاری های بی شمار در مراکز حساس کشور و اینکه حتی گاو امریکا هم برای ما شاخ و شونه کشید دور کردن سایه ی جنگه؟ یه فکری به حال دهان اصلاح طلب ها بکنید و الا ایندگان از عزت ملی هیچ بویی نخواهند برد.
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    13 2
    نعمتی لطفا لعن و نفرین دانشجویان رو برای خود نخر!!!!!!! کسی کتاب عمومی جدید نمیخواد.
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    19 3
    باید تدریس شود به عنوان ننگ تاریخ ایران
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    26 1
    دقیقا کدوم قسمت وزارت ی ظریف باید تدریس شود !؟۱- شحاعتش !!؟ همون شجاعتی که میگفت امریکا با یک موشک میتونه سیستم دفاعی کشور رو مختل کنه و از بین ببره !؟ همون شجاعتی که جلوی امیر کویت زانو زده بود !؟ همون شجاعتی که عربستان حاجی کش رو برادران سعودی خطاب میکرد !؟ همون شجاعتی که به درخواست کری کشتی کمک های مردمی به مردم مظلوم رو برگرداند !؟ / ۲- صداقتش !؟ همون صداقتی که هدف برجام رو اقتصادی نمیدونست !؟ همون صداقتی که تهمت ناروا به حاج قاسم زد !؟ ووو.. / ۳- تدبیر و سیاستش !؟ همون سیاست منفعلانه در برابر بدعهدی امریکا و اروپا که ۶ سال نتونست اونها رو به انحام تعهداتشون وادار کنه !؟ همون تدبیری که با استعفای بدموقع و بچگانه داشت !؟ که کام مقاومت شیرین شده با دیدار ی اسد با رهبری رو تلخ کرد !؟ / ۴-وقار و جذبه اش !؟ همون جذبه ای که تو خارج از کشور لبخند میزد تو ایران تو مجلس فریاد میزد !؟ / ۵-تجربه اش !؟ همون تجربه ای که از بدعهدی اروپا در پروتکل الحاقی عبرت نگرفت و دوباره به امریکا و اروپا و وعده شون اعتماد کرد!؟ و تعهدات خودش رو زودتر از تعهدات طرف مقابل انجام داد!؟ / ۶- علم و دیپلماسی اش!؟ همون علم و دیپلماسی که باید در خدمت کشور می یود اما در خدمت ازاد کردن و‌مبادله نابرابر جاسوس های امریکایی و اسرائیلی و.. بکار رفت !؟ علمی که در ترجمه اشتباه کلمه «lift» که مورد تمسخر خانم شرمن قرار گرفت!؟ / ۷- هنر توافق کردنش!؟ که شد برجام بیفرجام مرده !؟ / ۸- حفظ شأن وزارت خارجه اش!؟ که با دیدار نکردن با ی اسد بهم خورد؛) اما با دیدار کردن با مقام درجه ۳ امریکایی بهم نمیخورد !؟؟/ دقیقا‌کدوم‌قسمت از وزارت ی ظریف رو باید تدریس کرد !؟ فقط میشه اینها رو بعنوان یک عبرت در تاریخ ازش یاد کرد و تدریس کرد که تکرار نشود
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    14 3
    اینهم جوک این هفته . دوران وزارت ظریف در دانشگاه ...
  • مهرناز IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    9 1
    زمانی بود " هرکس از خانه قهر می کرد " خواننده می شد " اکنون هرمقامی که کم می اورد " برای خفظ موقعیت خود " راهی دانشگاه می شود " ظریف هم مانند روحانی راهی دانشگاه شود " دیدگاه عالی خود را در سیاست واقتصاد به همراه روحانی " تدریس کنند.
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    10 1
    ادمای مدعی و افرادیکه ادعای داشتن علم ودانش آنهم در سطح اعلی دارند همیشه خطر ناکند دلیل انهم روشنه چون خود را پر میبینند از فکر ومشورت دیگران خود را محروم میکنند نتیجه اش هم میشود یک تجربه ظریف
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    15 2
    گِل گرفتم سر در اون دانشگاهی رو که میخاد ظریف رو بعنوان الگو، تدریس کنه... اینا رو هرچی رو بدهی، هی بی...تر و پررو تر میشه...
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    13 1
    برجام سایه حنگ رو از سر ملت برداشت !!؟ ؛))) / هواپیمای حاسوسی گران قیمت امریکا رو زدیم امریکا چه غلطی تونست بکنه !؟ / بزرگترین پایگاه امریکا تو منطقه (عین الاسد ) رو زدیم چه غلطی تونست بکنه !؟ / ترامپ میخواست قبل از رفتنش به ایران حمله کنه که ژنرال هاش بهش هشدار دادند که این کار رو نکنه رادارهای ایران رو ناوهامون قفل شده و در کسری از ثانیه ایران میتونه اون رو مورد حمله قرار بده / توان دفاعی موشکی ایران بود که بازدارندگی ایجاد کرده نه برجام مرده ای که عرضه دفع یه تحریم رو هم نداشت؛)) / بعد هم سایه جنگ برای اونهایی هراس دارشت که میخواستن برن با داعش مذاکره کنند ؛)) و با حمله ۴ تا داعشی بمجلس دربها رو روخودشون بستند و احازه ملاقات نمیدادند / میدان خرج دیپلماسی شد که حضرات دولتی تونستند برن مذاکرات .... /اگر پیروزیهای میدانی مقاومت به فرماندهی حاج قاسم و.. نبود وزرات امور خارجه ی ظریف چطوری میخواست بره تو استانه مذاکره کنه و امتیاز بگیره !؟ / فقط خدارو شکر میکنیم این ترسوهای اصلاح طلب فرمانده جنگ نشدند و الا نقشه ایران مثل زمان پادشاهان بزدل و بی عرضه ، کوچکتر و کوچکتر میشد
  • علی ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    17 1
    واقعا لعنت خدا بر منافقین داخلی واقعا کفر آدمو درمیارید
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    9 1
    اسم درس را بگذارند... عبرت
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    16 1
    آمریکایی‌ها باید تمام تحریمها را لغو کنند، بعد ما راستی‌‌آزمایی خواهیم کرد؛ اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت ما به تعهّدات برجامی‌مان برمیگردیم، یعنی بدون هیچ مشکلی به تعهّدات برخواهیم گشت؛ این سیاستِ قطعی است. قول آمریکایی‌ها را [هم] معتبر نمیدانیم؛ اینکه بگویند ما برمیداریم و روی کاغذ بردارند، این فایده‌ای ندارد؛ عمل لازم است؛ باید در عمل تحریمها را بردارند، ما هم راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریمها برداشته شده، آن وقت به تعهّداتمان عمل میکنیم.
  • یعقوب شمسی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    7 1
    دوران جاسوسی و... بایددردانشگاهای جاسوسی تدریس بشود.تادردیگرکشورها استفاده شود.اکثرریس جمهورها ووزرارت خارجه کشورهای آسیایی حتما10یا15سال درانشگاهای امریکا انگلیس درس خوانده هستن....
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    6 1
    اگرمانندمحاکمه فتنه گران88که درآن موسوی وکروبی تاامروزبه تاخیرافتاده است نشودظ.... بایددرزمان مناسب مجازات شود؟نه اینکه مدرس بداموزی!15/5/1400
  • آزادوار IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    11 1
    واقعا شرم آوره لعنت به منافقین داخلی و منتشر کنندگان نظرات آنها
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    8 1
    روز اول و اخر ظریف چه فرقی داشت؟ دیپلماسی اینه؟
  • بکیان IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    7 1
    بنظر حقیر . از مهمترین ماموریت وزیر امور خارجه باید ضمن نیاز سنجی دقیق داخلی . سفارت خانه ها را تبدیل به نهادی پویا و فعال در جهت صادرات و ارسال محصولات اضافی و واردات کالاهای موردنیاز کشور نماید .تا جلوگیری از رکود و تورم نماید . نوشدارو بعد مرگ سهراب نباشد . و لشکر آقازاده ها را در مورد واردات و صادرات مدیریت نماید . آقازاده ها بی حساب و کتاب هرچه بخواهند وارد میکنند . در بندر دپو میکنن . بازار سیاه داخلی توسط مسئولین غیر مردمی راه می اندازند .مردم را حریص برای کالاهای خودشان میکنند
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    9 1
    به عنوان عبرت دردانشگاه ه باید اتدریس شود
  • علی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    7 0
    آیا به تاکید مقام معظم رهبری و بدنبال آن بیانات رئیس محترم مجلس . در تسریع معرفی کابینه رئیس جمهور عزیز فکر کر ده اید . تفسیر این فرمایشات با اهل فن و و افراد صالح اندیش است . ولی بنده به سهم خودم فکر میکنم اگریک روز هم زودتردولت جدید ملت را از دولت قبل خلاص کند سجده شکر میکنیم . انشاءا...
  • ترابیان US ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    11 0
    در هیچ کشور دنیا وطن فروشانی مثل ... نه تنها طرفدار ندارند بلکه به اشد مجازات محکم می شوند ۸ سال کشور دا معطل برجام کردند. حالا افساد طلبها که به لطف نظام جمهوری اسلامی فرصت اراجیف و هذیان گویی پیدا کرده اند مدعی هستند که تیم جاسوس مذاکره کننده ظ... که مفت و مجانی صنعت هسته ای را با برجام کذایی شان به باد دادن بعنوان الگو تدریس گردد ...
  • علی ش IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    11 1
    اف بر دولت دروغگویان که در راسش فر... بود و وزیرش ظ...... سردار دلها سلیمانی خار چشم اینها بود. اینها اندازه ی بند کفش سردار دلها هم نیستن....شهادت حاج قاسم نتیجه ی دیپلماسیه ضعیفه طریف بود بعدش تویه فایل گفته دیپلماسی فدایه میدان شد....مرد میدان حاج قاسم بود که فدایه دیپلماسی مزخرفه شما شد هرچند شهادت ارزویه سرداربود
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    3 2
    چراهرچی میشه میکنینش کتاب درسی؟دانشگاههاهی واحدزیادمیکنن
  • احمد IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    5 1
    رسوایی ونکبت وخفت ظ... باید کتاب شود برای آیندگان که تکرارش نکنند .هر کدام از کارهاش در نظر بگیری همه اش ننگ بود برای اصلاح طلب های ذلیل شاید الگو باشد که صدتاشان یک غاز نمی ارزند.
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    6 0
    به این نادان باید گفت اروپایی ها حرفهای خود را به نادان هایی همچون تو و ظ.... دیکته می کنند تا به بقیه جهان ثابت کنند اصلاح طلبان فاسد در ایران علاوه بر فاسد بودن مزدور و دست نشانده بسیار خوبی هستند که در جهت خواری و ذلت کشورشان و سرسپرده بودنشان در مقابل اربابانشان مزدوری و جیره خواری خودشان را به اثبات رسانده اند و باید تلاش کنند تا همیشه مزدور و وطن فروش باقی بمانند . و اما با آمدن ابراهیم رئیسی دوران خیانت به کشور به پایان رسیده.
  • DE ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    6 0
    دوران وزارت ظریف باید به عنوان الگو در دانشگاه تدریس شود.کنارش دوواحد درسی اجباری روباه و کلاغ هم درس بدهید .به جان جان کریه تکمیل میشه .
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    1 0
    بدون شرح: ” ادب از که آموختی؟ از بی ادبان”
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    2 0
    این ها کسانی هستند که به جای اینکه از خدا بترسند از شیطان می ترسند و کسی که از شیطان می ترسد همواره بازنده است. اینها باید در زمان جنگ یک دوره در خط مقدم می دیدند تا ترسشان میریخت.
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    توصیه میشود که جناب دکتر ظریف تجربیات گرانبهای هشت ساله خود به خصوص بخشهائی از تصویب برجام را ببرند و در دانشگاه های " اون ور اب" تدریس نمایند تا خارجی ها بفهمند که ما چه وزیر خارجه " خفنی " داشتیم !
  • احمد IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    دوران ظریف بعنوان ایینه عبرت درتمام ادواربشر باید قرارگرفته ودردانشگاه تدریس شود
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 0
    شما اگر جای امریکا بودید و گلوبال وعین الاسد وتحقیر دستگیری سربازان وبسیار دیگر را دیده بودید از تنها برگ برندهات یعنی تحریم دست بر می داشتی محال است مگر با کسب قدرت مجبورش کنی راه خودت را بروارزوی لطف دشمن نکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس