بلومبرگ: ایران راه مقابله با تحریم آمریکا را یاد گرفته، احتمالاً احیای برجام امکانپذیر نیست

طراحی جدید آمریکا مبنی بر «معامله کم در برابر کم» در مذاکرات وین، طعمه‌گذاری و اقدامی کلاهبردارانه است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: اخیرا خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که دولت آمریکا با شکست مسیر فعلی مذاکرات و روی کار آمدن دولت جدید در ایران که انتظارات بیشتری دارد، طرح محدود در برابر محدود را بررسی می‌کند که به مفهوم معامله در مقیاس کمتر است. این بازی سیاسی در حالی است که برجام، توافق منعقد شده می‌باشد و تعهدات طرفین در آن روشن است؛ و این آمریکا بوده که یکطرفه به مدت سه سال (بلکه از همان شروع اجرای برجام) تعهداتش را زیر پا گذاشته و سپس از برجام خارج شده است. در این میان دولت بایدن قبل از هرچه مایل است ضمن بازگشت به برجام رسمیت پیدا کند و بتواند رسما به مکانیسم ماشه برای احیای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل دسترسی پیدا کند. بنابراین به هر قیمت که شده ولو ادعای معامله محدود در برابر محدود، این دسترسی را پیدا کند؛ و طبعا سپس، بی‌آنکه تضمینی داده یا تحریم‌های اصلی را لغو کرده باشد، بتواند شیطنت خود را در قالب جدید تکرار کند.

در همین زمینه روزنامه فرهیختگان از قول کارشناسان نوشت: پیشنهاد کمتر در برابر کمتر فقط یک طعمه برای جلب‌نظر دولت جدید ایران است.

قطعا آمریکایی‌ها با حقایق غیرقابل کتمانی روبه‌رو هستند. نخست اینکه، پیک تحریم‌های ۱۴، ۱۵ ماه پیش، یعنی اردیبهشت ۱۳۹۹ بود و از آن موقع به بعد، صادرات نفت ایران بیشتر شده و در حقیقت با طی روند فعلی و با همت همه‌جانبه‌ای که از دولت رئیسی در بی‌اثرسازی و کم‌اثرسازی تحریم‌ها انتظار می‌رود،‌مشخصا تاثیرات تحریمی رو به کاهش بیشتر خواهد گذاشت؛ دوم اینکه دولت رئیسی، به مذاکره تنها به عنوان تک ابزار نگاه نخواهد کرد و قطعا با توجه به اینکه گفتند برجام در دوران ریاست جمهوری او، نقش محوری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ندارد، قطعا به‌دنبال استفاده از ابزارهای مکمل است که باید نحوه اجرای آن را در بی‌اثرسازی تحریم‌ها و همچنین در فاز آفندی در فشار آوردن به طرف غربی دید؛ آمریکایی‌ها نمی‌خواهند که این ابزار را از دست بدهند؛ چراکه به این ابزار اصلی و اسلحه اصلی، برای توافقنامه‌های بعدی نیاز دارند تا ایران را مجبور به مذاکره و امتیاز دادن بر سر میز مذاکره کنند.

با توجه به اینکه سیاست اولیه آنها در دوره روحانی جواب نداد و کار به دولت رئیسی کشیده شد و با توجه به انتظارات و توقعاتی که از دولت رئیسی در برخورد با پرونده‌ هسته‌ای می‌رود، آمریکایی‌ها سعی می‌کنند طعمه‌گذاری کنند تا ایران را به بازگشت به توافق و پذیرش شروط آمریکایی‌ها ترغیب کنند؛ در این راه؛ طرف آمریکایی وقتی با مواضع محکم رئیسی روبه‌رو شود، سعی می‌کند با دادن امتیازات کوچک، نظر او و دولتش را جلب کند و هر میزان که اکراه، از طرف دولت رئیسی ببیند، سعی می‌کند حتی‌المقدور و تا آنجایی که امکان دارد، این امتیازات کوچک که من به آن «طعمه» می‌گویم را بیشتر کند. سیاست خارجی و گزینه‌های اقتصادی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    2 0
    اقا ما که فکر میکردیم برجام خیانت و ضرر محضه
    • علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      1 1
      برجام خیلی خیلی ....خوبه اما شما دارید در مورد چیزی که اصلا وجود خارجی ندارند بحث میکنید کجاست این برجام؟ ایرادات برجام همینه که رفتی بتن ریختی اما طرف اومده زده زیرش و تحریمی برداشته نشده. همه ایرادشون به برجام به عدم تضمین اجرای اون از طرف آمریکا بود. که این هم مشخص و واضح و مبرهن .... هست. الان که اون بتن ریخته شده و سهم ایران از این تعهد پرداخت شده حالا اگه کسی دنبال اون قسمت حق ایران در این برجام باشه گناه کرده. مثل این که شما به کسی در مورد یه معامله هشدار بدی ولی اون به حرفت گوش نده و اون معامله رو صورت بده و سرش کلاه بره حالا اگه اون از طریق شکایت یا هر جور دیگه پیگیر سهم خودش از این معامله بشه شما میگی شما که مخالف اون معامله بودی حالا پیگیری نکن.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      2 1
      دولت حسن روحانی برجام را با چنان قید و بندهایی پذیرفته و در آستین ملت کرده است که بیرون رفتن از آن را تقریباً غیر ممکن کرده است حداقل با روحیه ای که بخش شکم پرست جامعه دارند!
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 2
      افراطی بالاخره ما نفهمیدیم برجامی که دولت تدبیر و امید و دکتر ظریف کبیر امضا کردن بده یا خوب؟ تا دیروز که حرفتون 180درجع برعکس بود. ما عادت کردیم به شغارهاتون فقط لب و دهنید
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    2 0
    شما هر مذاکره ی جدیدی رو که شروع کنید یعنی برجام و توافقات قبلی رو بی اعتبار کردید... دستتون بسته میشه، خود دانید. برجام هرچی که هست، اعتبار حقوقی داره... ارجاعشون بدهید به اجرای مفاد آن. در صورت مذاکره هم حول برجام یعنی تضامین و جبران عقب افتادگی تعهدات گفتگو کنید. هوشیار و زیرک باشید
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    2 1
    تیم رئیسی نباید فریب امریکا را بخورد. وگزنه کار ایران تمام است. روحانی ضعیف بود و واداده بود و مردم فهمیدند شیطان بزرگ کیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس