روزنامه آرمان

فعالین اصلاح طلب اذعان دارند که رئیسی با روشی درست در انتخابات حضور یافت اما همین طیف در جریان انتخابات ریاست جمهوری در اقدامی غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای، وی را آماج تهمت و تخریب قرار دادند.

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید با اجرای برجام موشکی، بهانه را از آمریکا بگیریم!

«فریدون مجلسی» در مصاحبه با روزنامه همدلی گفت: «نباید نادیده گرفت که آمریکا به هر دلیل دنبال بهانه جویی است تا اثبات کند که ایران از تعهدات برجامی خود تخطی کرده است، به این خاطر است که بتواند بازگشت تحریم‌های بین‌المللی را قانونی کند. به نظر من مذاکرات موشکی انجام خواهد شد و در این مذاکرات، ایران باید دلایلی را که آنها می‌خواهند برنامه موشکی ایران محدود شود، مورد بررسی قرار دهد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «قطعاً اگر ایران با دنیا در تعامل بود و در انزوا نبود، اصلاً این موضوع که دنیا علیه ما قد علم کند و بپرسند، ضرورت دستیابی ایران به موشک چیست؟ مطرح نمی‌شد».

ظریف - ۱۵ مهر ۹۷- در صحن علنی مجلس گفته بود: «نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه CFT (از لوایح مرتبط با FATF) مشکلاتمان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد».

در آن مقطع منتقدان دولت از وزیر خارجه سؤال کردند که آیا تضمین می‌دهید که بهانه‌های آمریکا با تصویب FATF پایان یابد؟! حالا هنوز مسئله FATF پایان نیافته، رسانه‌های اصلاح طلب موضوع لزوم گرفتن بهانه از آمریکا در مسئله موشکی را مطرح کرده‌اند!

این مسئله بیش از پیش ثابت کرد که بهانه‌های آمریکا هیچگاه پایان نمی‌یابد. هدف اصلی آمریکا خالی کردن دست ایران از مؤلفه‌های قدرت ساز با دروغ لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی است.

وقتی انرژی هسته‌ای داشتیم، دلار ۳ هزارتومان بود ولی پس از بتن ریزی در صنعت هسته‌ای و اجرای برجام دلار ۱۳ هزارتومان شد (بگذریم از اینکه در پسابرجام دلار تا ۱۹ هزارتومان نیز افزایش یافت).

هسته‌ای، FATF، موشکی، منطقه‌ای، حقوق بشر، قانون اساسی و…همگی بهانه‌های آمریکا برای تبدیل ایران به یک لقمه راحت الحلقوم برای نظام سلطه است. راه حل اصلی، توقف رویکرد غلط «گرفتن بهانه از آمریکا» و توجه جدی به اقتصاد مقاومتی و بهره مندی از توان عظیم داخلی است.

** ظریف در برجام فقط منعکس کننده نظرات نظام بود!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «نعمت احمدی» نوشت: «امضای نهایی برجام اراده کلی نظام بود و آقای ظریف تنها منعکس‌کننده نظریات بزرگان نظام حین مذاکره و حصول توافق نهایی بود…دیپلماسی آقای ظریف شورای امنیت سازمان ملل را به تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت کشاند که با این قطعنامه، قطعنامه‌های فصل هفتمی پیشین به تاریخ پیوست بدون شلیک حتی یک گلوله!».

«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا که مقامات ارشد دولت روحانی وی را فردی مؤدب! و باهوش! نامیده بودند، در نطق خداحافظی خود گفته بود که با افتخار اعلام می‌کنم که بدون شلیک حتی یک گلوله، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم! حالا فعالین اصلاح طلب با کپی ناشیانه از این اظهارنظر مدعی هستند که با درایت ظریف، قطعنامه‌های ضد ایرانی بدون شلیک حتی یک گلوله به تاریخ پیوست!

این ادعای مضحک در حالی است که به واسطه برجام، قطعنامه‌های ضد ایرانی به تاریخ نپیوست بلکه همگی در قالب یک قطعنامه تحت عنوان قطعنامه ۲۲۳۱ «تجمیع» شد! نکته تأسف برانگیز اینکه، تا پیش از این ایران این قطعنامه‌های ضدایرانی را به رسمیت نمی‌شناخت اما این بار با پذیرش قطعنامه ۲۲۳۱، رسماً این قطعنامه‌ها از سوی دولت ایران به رسمیت شناخته شد!

طیف حامی دولت برای فرار از مسئولیت برجام، مدعی هستند که نقش دولت فقط در حد یک مجری و منعکس کننده نظرات نظام بوده است. این در حالی است که به علت ابهام‌ها و نقاط ضعف فراوان در تنظیم توافق هسته‌ای توسط دولت، ۲۸ شرط از سوی رهبر معظم انقلاب، مجلس و شورای عالی امنیت ملی به دولت ابلاغ شد. متاسفانه دولت در اجرای این ۲۸ شرط دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد و دستاورد تقریباً هیچِ برجام نیز محصول رویکرد خسارت بار دولت است.

لازم به ذکر است که روحانی و ظریف پیش از این در اظهارات جداگانه تاکید کرده بودند که «مسئولیت برجام با من است».

** برای دولت روحانی همانند خاتمی هر ۹ روز یک بحران می‌سازند!

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: «ما دستاوردهایی در دولت آقای روحانی داشتیم و نباید آنها را نادیده بگیریم. با این حال دولت مخالفین و معاندینی دارد که می‌خواهند تعمداً چوب لای چرخش بگذارند. چیزی شبیه همان "۹ روز یک بحران" که برای دولت آقای خاتمی به وجود آورده بودند».

در روزهای گذشته، «غلامرضا انصاری» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفته بود: «دولت بر ۷۰ درصد اقتصاد کنترل ندارد».

همچنین در روزهای گذشته، «کامبیز مهدی زاده» مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و داماد رئیس جمهور گفته بود: «روحانی، مظلوم‌ترین و تنهاترین رئیس جمهور ایران است»!

کارنامه دولت در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد و سیاست خارجی اصلاً وضعیت خوبی ندارد. بنابراین طیف اصلاح طلب که یدطولایی در فرافکنی و مسئولیت گریزی دارد، چاره را در مظلوم نمایی از دولت و انداختن تقصیرها به گردن دیگران می‌بیند.

در حال حاضر قریب به ۶ سال از عمر دولت روحانی سپری شده است. در شرایط فعلی افکار عمومی ترفند انداختن تقصیرها به گردن دولت قبل را نمی‌پذیرد. علاوه بر این انداختن تقصیرها به گردن دولت پنهان و همچنین مقصردانستن ترامپ در وضع فعلی نیز آنطور که باید خریدار ندارد. بنابراین بهترین ترفند، مظلوم نمایی است.

جریان اصلاحات که دولت و شورای شهر تهران را قبضه کرده است، هیچ برنامه‌ای برای اداره امور ندارد. یکی از مصادیق این بی برنامگی آنجاست که علیرغم شعار «به عقب برنمی گردیم» از طرف ستاد روحانی در انتخابات ۹۶، اکنون با کوپن به طرز قابل توجهی به عقب برگشتیم!

** حمایت تمام قد ارگان دولت از رئیسی!

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «استقبال از ریاست رئیسی» نوشت: «با قطعی شدن قرار گرفتن حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جایگاه ریاست قوه قضائیه، جریان‌های سیاسی مختلف و همین طور افراد دارای مسئولیت در قوای کشور موضعگیری‌هایی درباره این انتصاب داشتند که اکثر قریب به اتفاق آنها مثبت و با نگاهی امیدوارانه نسبت به آینده دستگاه قضایی است. برجسته‌ترین موضعگیری‌ها درباره ریاست قریب‌الوقوع رئیسی در دستگاه قضایی به موضعگیری اصلاح‌طلبان در این خصوص مربوط می‌شود. رقیب دیروز حالا از نظر اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت تبدیل به "گزینه مطلوب" شده است. نظر آنها درباره ابراهیم رئیسی به عنوان نامزد ریاست جمهوری در قیاس با ابراهیم رئیسی در قامت گزینه ریاست دستگاه قضایی کاملاً متفاوت است. اگر قبل از انتخابات سال ۹۶ از معادله اول هراس داشتند، حالا موقعیت طوری شده که از دومی استقبال می‌کنند. حتی برخی در این اردوگاه می‌گویند رئیسی کسی است که می‌تواند نقاط ضعف و خلأهای قوه قضائیه را هم اصلاح کند».

در روزهای گذشته، «احمد زیدآبادی» از فعالین اصلاح طلب در مطلبی نوشته بود: «کارنامه قضایی سید ابراهیم رییسی مشخص است و جایگاه سیاسی و عقیدتی او در منتهی‌الیه جناح موسوم به اصولگرا نیز بر کسی پوشیده نیست. با این حال، این پرسش برای بسیاری مطرح است که چرا برخی چهره‌های نزدیک جناح اصلاح‌طلب از ریاست او بر قوه قضاییه به تصریح یا تلویح استقبال کرده‌اند؟ به گمانم این استقبال بیشتر به نوع ورود رییسی به کارزار انتخاباتی سال ۹۶ برمی‌گردد. رییسی در آن انتخابات این فرصت را یافت تا با افکار عمومی، بی‌واسطه رودررو شود و به مناظره با رقبای انتخاباتی‌اش برخیزد. او در مناظرات چندان خود را با دوز و کلک‌های سیاسی آشنا نشان نداد و به عنوان فردی بی‌شیله‌پیله نمود و ظهور پیدا کرد. برخی از مردم حتی دیدارش با امیر تتلو را نیز حمل بر همین موضوع کردند و از رأی دادن به او منصرف نشدند».

فعالین اصلاح طلب اذعان دارند که رئیسی با روشی درست در انتخابات حضور یافت اما همین طیف در جریان انتخابات ریاست جمهوری در اقدامی غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای، وی را آماج تهمت و تخریب قرار دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    28 2
    قوه قضائیه خیلی مهم هست مثل چیز ترسیدن رئیسی باید با قدرت برخورد کنه
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    10 1
    آمریکا دشمنیش بی بهانه س .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس