ویژه ها

افراطیون اصلاح طلب تعمدا دو مسئله بدیهی را انکار و سانسور می کنند، یکی خوی سلطه گری، غارتگری و بدعهدی دشمن است و دیگری خوش بینی دولت روحانی به طرف غربی و اعتماد بلاوجه به آمریکاست.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تصویری که دولت روحانی از برجام ارائه داد غیرواقعی بود

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«برجام و توافق انجام شده قابل دفاع بود. ولی تصویری از برجام عرضه شد که گویی کلید جادو و بازکننده همه مشکلات است که تصویری واقعی نبود. در همان زمان هم بارها در نقد این بزرگنمایی تذکر داده شد ولی ظاهرا گوش شنوایی نبود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«طرفداران برخی سیاست‌ها در گذشته به نحوی عمل نکردند که رضایت خاطر و توافق عمومی مردم را جلب کنند. برای نمونه دو موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی و برجام را می‌توان مثال زد. کلیات هر دو سیاست قابل دفاع بود، ولی به شرطی که زمینه‌سازی مناسبی انجام می‌شد. در قضیه افزایش قیمت سوخت باید در زمان مناسب و با پیش‌بینی تمهیدات عمومی و جلب رضایت عامه انجام می‌شد».

شیرزاد: مخالفان روحانی نگذاشتند آمریکا گشایش اقتصادی ایجاد کند/ وزرای دولت رئیسی خوب نیستند چون آدم‌های معمولی هستند

در سال ۹۴ تیم مذاکره کننده به ریاست ظریف در اقدامی عجیب و نامتعارف پذیرفت که ایران به صورت پیش دستانه تعهدات خود را اجرا کند و پس از پایان تعهدات ایران، طرف مقابل از جمله آمریکا- که به قاتل زنجیره‌ای توافقات بین المللی مشهور است- اجرای تعهدات خود را آغاز کند!

بر همین اساس ویژگی‌های بدیهی یک توافق بین المللی از جمله توازن در اجرای تعهدات، همزمانی اجرای تعهدات، ضمانت اجرا و مکانیسم شکایت، پیش بینی عهدشکنی طرف مقابل و دریافت خسارت از طرف عهدشکن به هیچ عنوان در برجام رعایت نشد!

اصلاح طلبان در آن مقطع، بدون ارائه دلایل کارشناسی، با هیاهو به دفاع از برجام پرداخته و منتقدان را آماج فحاشی قرار دادند. اما این طیف در سالهای بعد به اشتباهات فاحش برجام اعتراف کرد.

برای نمونه روزنامه اصلاح طلب «آرمان»- تیر ۹۸- در مطلبی نوشته بود: «متأسفانه برجام به شکلی تنظیم شده که هرگونه بی‌تعهدی ایران در مقابل برجام همراه با هزینه است و در مقابل اقدامات آمریکا و کشورهای اروپایی علیه برجام بدون هزینه و یا با هزینه‌های کمی همراه خواهد بود. در نتیجه اشکال از ذات برجام است... هنگامی که توافقی امضا می‌شود که ماهیت ساختاری ندارد و فاقد رویکردهای الزام‌آور برای طرف مقابل است و در نتیجه احتمال برگشت تحریم‌ها وجود دارد، طبیعی است که دستاورد قابل توجهی به دست نخواهد آمد».

در یک نمونه دیگر، روزنامه اصلاح طلب «اعتماد» - آذر ۹۷- در مطلبی نوشته بود: «متاسفانه در شرایط کنونی در مساله توافق هسته‌ای هیچ راه حل منفعت آوری در مقابل کشورمان وجود ندارد... متاسفانه در تیم کارشناسان مذاکره کننده ما تعداد کافی از متخصصان به ویژه در حوزه‌های مالی، تجاری و بانکی حضور نداشتند که خط به خط و بند و به بند توافق را دقیق و به طور تخصصی بررسی کنند تا امروز دچار چنین شرایط ناشی از بی تعهدی آمریکا و اروپا نشویم».

** شیرزاد: مخالفان روحانی نگذاشتند بایدن گشایش اقتصادی ایجاد کند

«احمد شیرزاد» از اعضای طیف تندرو اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم که به دلیل اظهارات مغایر با منافع ملی، رئیس وقت مجلس لقب «صدای رادیو اسرائیل» را به او داده بود، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «عوامل قدرتمندی در داخل کشور یک مساله را به عنوان اولویت اول خود داشتند و آن ثبت نشدن هرگونه موفقیت در دولت روحانی بود، به‌خصوص اگر این موفقیت در زمینه سیاست خارجی ایران باشد...از نظر زمانی بعد از کنار رفتن آقای ترامپ و روی کار آمدن آقای بایدن، می‌شد انتظار تغییر مسائل سیاست خارجی ایران و نتیجه دادن آنها را داشت و زمان ایجاب می‌کرد این نتیجه طی مدت چند ماه حاصل شود. اما چنین نشد چراکه این عوامل داخلی بر تصمیم خود جد و اهتمام داشتند، در غیر این صورت خیلی زودتر گشایش‌هایی در فضای کسب‌وکار، تجارت و مبادلات بین‌المللی حاصل می‌شد. این امر در خصوص دیگر مسائل بین‌المللی چون پول‌های بلوکه شده در ژاپن نیز صادق است».

شیرزاد در ادامه گفت:«عده‌ای مایل هستند همواره اوضاع آشفته باشد و ایران در انزوا قرار بگیرد. البته منافع اقتصادی، سیاسی و بعضا فکری آنها در این نحوه سیاست‌ورزی است...حال که آقای رئیسی سر کار آمده است و نیاز شدیدی به موفقیت دارد، امیدواریم پیام‌های مثبتی از سوی ایران به غربی‌ها داده شود و به یک توافق نسبی دست یابیم».

این فعال تندرو اصلاح طلب در ادامه تاکید کرد:«چاره‌ای برای دولت وجود ندارد به جز روی آوردن به فرآیندی عملگرا و اینکه سعی کند به نوعی توافق در عرصه سیاست خارجی، هر طور که هست، نزدیک شود...به نتیجه رسیدن مذاکرات تنها معطل یک تصمیم و پیام از سوی ایران است».

شیرزاد: مخالفان روحانی نگذاشتند آمریکا گشایش اقتصادی ایجاد کند/ وزرای دولت رئیسی خوب نیستند چون آدم‌های معمولی هستند

افراطیون اصلاح طلب تعمدا دو مسئله بدیهی را انکار و سانسور می کنند، یکی خوی سلطه گری، غارتگری و بدعهدی دشمن است و دیگری خوش بینی دولت روحانی به طرف غربی و اعتماد بلاوجه به آمریکاست.

دولت روحانی در حوزه های مختلف و از جمله اقتصاد و سیاست خارجی به هیچ عنوان موفق نبود. علت اصلی نیز غفلت از ظرفیت های عظیم داخلی و بی توجهی به اقتصاد مقاومتی و اعتماد به دشمن بود.

دولت روحانی با بکارگیری دیپلماسی انفعالی، آمریکا و تروئیکای اروپا را در گستاخی علیه ایران ترغیب و تشویق کرد. برای همین بود که تنها در یک نمونه در دولت روحانی و در دوره وزارت ظریف، برای اولین بار در اقدامی بی سابقه، یک دیپلمات ایرانی در اروپا به صورت غیرقانونی بازداشت و محاکمه شد.

طیف تندرو اصلاح طلب در پی آن است تا با فضاسازی دروغین درباره سیاست خارجی، موفقیت های احتمالی دولت رئیسی در این حوزه در آینده را به نفع خود مصادره کند.

** وزرای دولت رئیسی خوب نیستند چون آدم های معمولی هستند

روزنامه شرق با اشاره به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مطلبی با عنوان «اعتراض به رزومه های معمولی» نوشت:«روز گذشته بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیز انجام شد. جواد ساداتی‌نژاد، نماینده مجلس است و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی. بااین‌حال نماینده خرم‌آباد به عنوان مخالف گفت که بعضی فضای مجلس را از روی خودشیرینی به سمتی بردند که امکان نقد وزیری که هنوز تعیین نشده، وجود نداشته باشد و رزومه ساداتی‌نژاد بسیار معمولی است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«مهدی عسگری نماینده البرز نیز به عنوان مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت:"نمی‌توان با جان مردم با تساهل برخورد کرد. به برنامه‌های وزیر پیشنهادی نگاه کنید، برای این وزارتخانه فقط به یک شخص معمولی برای شرایط عادی نیازی نداریم"...وزارتخانه بعدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که وزیر پیشنهادی آن به واسطه داوری در یک برنامه تلویزیونی شهره است. مخالفان حجت‌الله عبدالملکی نیز روی همین موضوع تأکید دارند».

شیرزاد: مخالفان روحانی نگذاشتند آمریکا گشایش اقتصادی ایجاد کند/ وزرای دولت رئیسی خوب نیستند چون آدم‌های معمولی هستند

در روزهای گذشته «محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب مجلس دهم گفته بود:«قبلا در کابینه آقای روحانی معروف بود که وزرا ژنرال هستند اما به نظر می‌آید برخی وزرای این کابینه درحد سرباز صفر هستند».

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات- آذر 98- در مصاحبه با روزنامه ایران گفته بود:«ژنرال های اصلاح طلب باید به تعطیلات و استراحت بروند...از اصلاح‌طلبان مومیایی و فسیل شده‌ای که دیری است نمی‌جوشند و به تاریخ پیوسته‌اند و مجسمه خود را در موزه اصلاح‌طلبی در گوشه‌ای نهاده و خود به مناسبات قدرت پیوسته‌اند، از اینها امیدی ندارم، کسانی که بارها با اصطلاح ژنرال‌های خود تعریف کرده از ایشان نام برده‌ام».

تاجیک همچنین پیش از این گفته بود:«ژنرال ها، چهره‌هایی تکراری هستند که هر موقع سفره قدرت پهن است حضور دارند».

ژنرال ها و آقازاده ها، دو روی یک سکه هستند. از یک سو جریان اصلاح طلب که به رفتار قبیله ای آلوده است، بی‌توجه به لزوم چرخش نخبگان، اصطلاح «ژنرال» را اختراع کرده، تقدیس میکند و در معادله‌ای واژگونه، نشانه حقانیت افراد هم معرفی می‌کندو از سوی دیگر، حضور آقازاده ها-بدون هیچگونه سابقه کاری- به عنوان یک حق و یک امر طبیعی و بدیهی تعبیر می شود.در نهایت این دو مسئله موجب می شود که استعدادها و منابع ملی کشورمان نادیده گرفته شده و از دست می رود.

آقای رئیسی- 31 خرداد- در نشست خبری گفته بود:«برای تشکیل دولت خود را در مقابل خدا مسئول می‌دانم و در مقابل ملت وامدار خواهم بود و برای تشکیل دولت به انقلابی بودن، کار آمد بودن و و فساد ستیزی توجه خواهم داشت».

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود در نشست خبری گفت:«در سیاست داخلی و اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب و کار مردم، بهبود شرایط و وضعیت معیشت آن‌ها و هم‌چنین نظام اداری کارآمد رقم زده خواهد شد تا بروکراسی‌ای که بعضاً مانع بسیاری از اقدامات تحولی در کشور می‌شود، پایان پذیرد و یک نظام اداری کارآمد سالم و قانون‌مداری توسط نیروهای کارآمد، انقلابی، فسادستیز در کشور شکل خواهد گرفت».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    13 2
    از آن نوع گشايش که ليبي وعراق وافغانستان به‌ وجود آوردن
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      16 4
      منظورش از گشایش همان تورم 1000 درصدی است که روحانی و ظریف در 4 سال گذشته ایجاد کردند !
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      11 0
      جناب شیرزاد اتفاقاً دولت روحانی بهترین .... اقتصادی را داشت! دقیقاً همان که کدخدا می خواست و مخالفان روحانی به همین سبب با روحانی مخالفت می کردند!
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      0 6
      نخیر از آن نوع که در ژاپن و آلمان و کره جنوبی به وجود آوردن
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      2 0
      این جنابان تا سخن گفتنشان هزینه ای برایشان نداشته باشد هر گونه اظهار نظری را برای خودشان حلال و گوش و ذهن مردم را مجانا مورد آزار و اذیت قرار می دهند . البته در خصوص مبحث گشایش که فرمودند تنها نتیجه ای که حاصل شد ، شناخت دشمن از سوی برخی مردم بود که فکر می کردند شیطان بزرگ آمریکا که خود را چون پرنده ای رنگارنگ بزک کرده و جلوه میدهد ، چیزی نیست جز یک موجود بد عهد و شیطانی که مانند لاشخور خبیث و مریض برای تامین منافع نامشروعش و پر کردن شکم نکبتش هر چیزی را که بتواند !!!! می خورد ، حتی اگر آن منافع با ترور سلحشوران و رزمندگان و دانشمندان پاک نهاد مسلمان در ایران اسلامی و یا از راه کشتار کودکان و مردان و زنان بی گناه کشته شده در فلسطین و عراق و یمن و افغانستان و سوریه باشد. خداوند ریشه ظلم و جنایت و فساد خودشان و اذنابشان را در عالم بخشکاند. آمین یا رب العالمین. اللهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      4 1
      مرد دوتیکه چرا همیشه از کره و ژاپن حرف میزنی ؟؟؟؟ مرد کوچک ژاپن دستشو گذاشت روپای خودش تو هم دوست داری برو همون آمریکا کارتن خواب شو و فقر بکش چرا موندی اینجا ژاکت میبافی ؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      2 0
      در جواب ۱۷ :۳۴ چند روزه داری این حرفها میبافی خواستم بگم به همون دلیل ما کره و ژاپن و آلمان رو مثال نمیزنیم که شماها ا افغانستان و لیبی و عراق و ویئتنام رو مثال نمیزنید جواب سوالتو گرفتی ؟؟؟؟ حالا جواب مارو بده : آیا آمریکا میخواست همون گشایشی رو که تو ویئتنام و افغانستان و عراق و لیبی بوجود آورد رو بر سر ما میاره ؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      4 0
      ۱۷ ۳۴ دشمن ناموس و زن و بچه و آبرو رو میگیره پول میاره .حرفی نداری ؟؟؟؟ هر چند بی.. تر از شما جماعت غربگدای ذلیل سراغ ندارم
    • حجت MD ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      0 0
      متوهمین در این دوره 8 ساله تا چند سال می گفتند احمدی نژاد خلی خرابی بجا گذاشته و بعد از ان گفتند که دلواپسان و مخالفان برجام نگذاشتند اگر مخالفان نمی گذارند و شما هم توان اجرا ندارید پس چرا این همه حرص برای ریاست
  • ناشناس IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    13 3
    آقای شیرزاد شما مثل اینکه مردم را بیسواد فرض کردید دولت روحانی با راه وروشی که شما غربگراها واصلاح طلبان باو تحمیل کردید ۸سال مملکت را بخاک سیاه نشانده والان هم دوباره دارید استکبار را برای مردم ایران بزک میکنید از ملت خجالت بکشید این همه هزینه وخسارت بار کشور کردید تا۲۰ سال بعد هم درست شدنی نیست
    • SE ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      7 0
      شیرزاد یاوه نگوید تعجب آور است
  • داریوش IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    14 2
    آنهایی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!! و تضامین لازم را از دشمن نگرفتن باعث شکست برجام و زمین خوردن دولت روحانی شدند.
  • مسعود IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    10 2
    روحانی و دولتش درک درستی از سیاست خارجی و روابط بین الملل نداشتند به همین دلیل شکست خوردند و اقتصاد کشور را ته دره بردند.
  • حامد IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    15 6
    همین شیرزاد نماینده مجلس ششم سبب شد تا برنامه هسته ای ایران لو برود و دچار تحریم های شدید و مشکلات اقتصادی بشویم.
  • الهام IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    8 0
    دزدنباشن ادنهای معمولی باشن سیاسیون ۴۰ساله پدرمونودراوردن
  • !! IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    13 0
    لیبرال اصلاح طلبا ؛ تا حالا میگفتن تقصیر دولت قبل بود ، حالا میگن تقصیر دولت بعده ! پررویی نجومی !!
  • قرچک IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    2 0
    آدم های معمولی از شماها خیلی بهترند امثال تفکر شماها بود که کشور به اینجا رسید باز هم دست بردار نیستید تفکر امثال شماها در امتحانات الهی مردود شده اگر از گذشته درس نگیرید و خود را به خواب دوباره بزنید زیر لگدهای دشمن بیدار می شوید امثال تفکر شما 36 سال کشور را معطل غرب نگه داشت و دائم به کشور خسارت زدید انشاالله به یاری خدا با تفکری انقلابی بر مشکلات پیروز خواهیم شد
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    به امثال شیرزاد باید گفت جان اگر آمریکا به روحانی و طیف شما اگر خیلی ارادت داشت با لطف بزرگی در حق شما، مخالفین رو به گوشه رینگ می فرستاد و کار تمام! هنوز نفهمیدی امثال شماها فقط گاوهای شیرده کدخدا هستید! سرنوشت اشرف غنی رو کنار روحانی دارید می بینید باز هم عبرت نمی گیرید!
  • DE ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    6 0
    مخالفان روحانی نگذاشتند آمریکا اقتصاد ایران را برای جیب اصلاح طلبها گشادش کند / وزرای دولت رئیسی خوب نیستند چون آدم‌های معمولی هستند که هیچ پرونده رانتخواری دزدی اختلاس اختصاص رفیق بازی و دلالی و شیتیلگیری ندارند. خب معلومه که ندارند مگه اصلاح طلبند.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    4 0
    چقدر این اصلاح طلب ها ساده لوح هستند. آمریکا اگر گشایش اقتصادی ایجاد کند که ایران مانند خودش میشود ابرقدرت. آمریکا فقط با انحصار توانسته قدرت بماند. آمریکا تمام کشورها حتی دوستانش را تضعیف می کند تا هیچ کدام نتوانند اول شوند.آمریکا هیچ وقت به تعهداتش عمل نخواهد کرد. هیچ حد و مرزی برای خواسته هایش نمی شناسد و هیچ ترسی برای زیر پا گذاشتن معاهداتش ندارد
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    5 1
    انشا الله با آمدن جناب رییسی این اوضاع به هم ریخته و سیاه مملکت هر چه زود تر بهبود خواهد یافت . باید همه دست به دست هم بدهیم تا این آرزو محقق شود
  • یاور انقلاب IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    3 0
    اقای عبدی کاشکی در زمان دولت قبل زبانت باز میشد و از بی ثمری برجام حرفی میزدی . اقای ملقب به صدای رادیو اسرائیل با ان فضاحت امریکا در افغانستان حرف از کوتاه امدن از مواضع کشور میدهید ؟ روزنامه شرق طوری تیتر بزن بعد از مدتی به اشتباه کردن نیفتی ، در مورد تیترهایتان در انتخابات قبلی و عذر خواهی بعدی که یادتان نرفته .
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    4 0
    ای کاش میشد همه اصلاح طلبان رو ریخت توی نفتکش و برد ریخت توی اقیانوس ناارام شمالی
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    4 0
    لعنت بر دولتی که کشور بیگانه بخواد اقتصادشو درست کنه مگه اقتصاد ما اقتصاد آمریکاست ؟؟؟؟ پس چرا روحانی رئیس جمهورشد ؟؟؟؟ برای تدارکاتچی ؟؟
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    1 0
    غربزدگان عملکرد خودشان را به نظام نسبت میدهند و پیشرفت های کشور که حاصل زحمت بخش خصوصی و بعضا سپاه بود را به دولت فشل
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    1 0
    راجع به انسداد اقتصادی بگن که چطور درست شد بعد فکری به حال گشایش میکنیم
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    0 0
    امريكا به همان اندازه كه بعد توافق با كره چه قبل و چه زمان ترامپ گشايش ايجاد كرد در ايران مي خواست گشايش ايجاد كند چرا اينها از تجربيات تاريخي استفاده نمي كنند توافق زمان اوباما با ترامپ يادتان هست اينقدر ادرس غلط ندهيد و اذهان را متحرف نكنيد بگذاريد سياست مداران واقعي و متهعد بر اساس منافع ملي اولا به ميدان بيايند ثانيا سياست كذاري كنند سياست مداري همه شماها. را در اين چهل سال ازموده ايم لحظه اي و و احساسي بدون بصيرت و اينده نگري و لحاظ منافع ملي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس