کد خبر 1380523
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
حسین شریعتمداری نمایه

اگر مقابله به مثل با کره جنوبی و توقیف شناورهای آن در تنگه هرمز، حق قانونی کشورمان است -‌که هست- چرا نباید از این حق قانونی خود برای حفظ و حراست از منافع ملی کشورمان استفاده کنیم؟! ...

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

۱-‌ دیروز جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دزدی دریایی یونان دو کشتی نفتکش این کشور را در آب‌های خلیج ‌فارس توقیف کرد. توقیف دو نفتکش یونانی پس از آن صورت گرفته که یونان روز ۲۶ فروردین ماه سال جاری یک نفتکش روسی حامل نفت ایران را که مطابق قوانین تعریف شده دریانوردی با پرچم کشورمان حرکت می‌کرد، در آب‌های ساحلی خود توقیف کرده بود و آخرین گزارش‌های رسیده حاکی از آن بود که یونان محموله نفتی این کشتی را برای انتقال به آمریکا به یک نفتکش آمریکایی تحویل داده است.

این اقدام دولت یونان هیچ خاستگاه و مبنای قانونی ندارد و صرفاً با درخواست آمریکا و در چارچوب تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه صورت گرفته است!

سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با صدور بیانیه‌ای، این اقدام دولت یونان را «‌مصداق بارز دزدی دریایی‌» دانسته و وزارت خارجه نیز کاردار سفارت یونان را احضار کرده و ضمن یادآوری تعهدات بین‌المللی این کشور تاکید کرده بود که «‌تصرف در محموله کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران مصداق راهزنی بین‌المللی است که مسئولیت آن با دولت یونان و تصرف‌کنندگان غیرقانونی می‌باشد» و در ادامه با احضار کاردار سوئیس اعتراض ایران به دولت آمریکا را که توقیف کشتی با دستور آن کشور صورت گرفته است، به وی ابلاغ شده بود!

۲- خوشبختانه مسئولان محترم کشورمان به این نتیجه رسیده‌اند که این‌گونه احضارها و اعتراض‌های صرفاً دیپلماتیک نمی‌تواند نتیجه‌ای در پی داشته باشد و ادامه این روال نیز نتیجه‌ای غیر از «هیچ‌» به دنبال نخواهد داشت!

از این روی به توقیف دو نفتکش یونانی روی آورده‌اند. اقدامی که اولاً با استناد به اصل پذیرفته شده «حق مقابله به مثل» -‌retaliation- حق قانونی و مسلم کشورمان است و ثانیاً؛ بر اساس دو کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۵۸ ژنو و ۱۹۸۲ جامائیکا که موضوع آن «نظام حقوقی آبراه‌های بین‌المللی و حق عبور کشتی‌هاست» ایران حق دارد و می‌تواند در صورتی که منافع ملی خود را در مخاطره ببیند، تنگه ‌هرمز را به روی تمامی کشتی‌های نفتکش و حتی کشتی‌های حامل کالای تجاری و تسلیحاتی کشورهایی که حقوق ملی و قانونی کشورمان را نقض کرده و مورد تعرض قرار داده‌اند، ببندد.

۳- گفتنی است که بند یک از ماده ۱۶ کنوانسیون ژنو، تصریح می‌کند که «‌تشخیص بی‌ضرر بودن عبور کشتی‌ها از یک تنگه بین‌المللی- در این‌جا هرمز- برعهده کشوری است- در این‌جا، ایران اسلامی- که تنگه در آب‌های ساحلی آن قرار دارد. از این روی توقیف دو نفتکش یونانی اقدامی قانونی و منطبق با قوانین تعریف شده در حقوق بین‌المللی است.

۴- اکنون انتظار آن است که جمهوری اسلامی ایران تنگه هرمز را به روی نفتکش‌ها و شناورهای حامل کالای تجاری کره جنوبی نیز مسدود کند و مادام که این کشور بدهی ۷ میلیارد دلاری خود به ایران را پرداخت نکرده است به شناورهای آن اجازه عبور از تنگه را ندهد و در همان حال معادل ۷ میلیارد دلاری که کره جنوبی به ایران بدهکار است، محموله‌های نفتی و تجاری آن کشور را توقیف و مصادره کند.

پیش از این در یادداشتی بر ضرورت این اقدام اشاره کرده بودیم. چرا که کره جنوبی نیز برای خودداری از پرداخت بدهی ۷ میلیارد دلاری خود به ایران هیچ توضیح و توجیه قانونی ندارد و صرفاً با استناد به گزاره موسوم به «تحریم‌های ثانویه - secondary sanctions» آمریکا علیه ایران از باز پرداخت مطالبات ما خودداری می‌کند! و حال آنکه «تحریم‌های ثانویه‌» یک قانون من‌درآوردی! آمریکا است و در حقوق بین‌الملل هیچ جایگاه و موضوعیتی ندارد. چرا باید کشورهایی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را عملیاتی و اجرا می‌کنند، از عواقب این اقدام غیرقانونی و پلشت خود در امان باشند؟!

اگر مقابله به مثل با کره جنوبی و توقیف شناورهای آن در تنگه هرمز، حق قانونی کشورمان است -‌که هست- چرا نباید از این حق قانونی خود برای حفظ و حراست از منافع ملی کشورمان استفاده کنیم؟! ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • جانباز IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    آفرین و صد آفرین
    • DE ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      65 8
      اگر مقابله به مثل با کره جنوبی و توقیف شناورهای آن در تنگه هرمز، حق قانونی کشورمان است -‌که هست- چرا نباید از این حق قانونی خود برای حفظ و حراست از منافع ملی کشورمان استفاده کنیم؟!
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      27 6
      درود بر عمار رسانه، جناب آقای شریعتمداری
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      18 1
      کره ای ها با وقاحت میگفتند بابت نگه داری وجوه ایران هزینه دریافت خواهند کرد. اما با توقیف کشتی کره ای ها میبایست سود روزشمار تمام و کمال پولهای مسدود شده ایران باید وصول شود
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      5 3
      غربگراها اصلاحات تدبیر و امید باز هم مثل 95 درصد موارد با امریکا اسراییل انگلیس داعش بن اره ابن سلاخ منافقین بیبیسی منو تو و ریگی در مخالفت با سلام فرمااااااااانده به اتحاد و اشتراک رسیدند
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      4 0
      تنگه هرمز را باید بست. مماشات کافیست.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    39 10
    مرسی
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      7 2
      دولت اعلام کند از تیرماه رجیستر گوشی های سامسونگ و ال جی در شبکه مخابرات ایران انجام نمی شود. گرچه فروشندگان گوشی اونقدر به مردم "همه جوره" اجحاف کردن که هیچوقت ضرر نمی کنن ولی بهشون اجازه داده شود گوشی های کره ای فروش نرفته را به کشورهای اطراف صادر کنند.
    • سعید IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      1 0
      خوبه فقط یک سوال. گویا بدهکارترین کشور به ایران چین هست چطوره اول از چین شروع کنیم بعد نوبت به کره جنوبی برسه؟!!
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      1 0
      آقا سعید با هر حسابی هم که بسنجیم با آن همه مهلتی که برای تسویه بدهی به کره جنوبی دادیم اول نوبت کره جنوبی است.
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    66 7
    کره جنوبی خیلی وقته نوبت تنبیه شدن رسیده تعلل کردن بیشتر هم جز وقیح تر شدنش و ضرر به منافع ملی چیزی دربر ندارد
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    27 6
    باید فلکه نفت را ببندیم
  • سید IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    53 8
    کاملا درسته کشتی و محموله باید معادل ۷ میلیارد دلار توقیف شود و ضمنا ضرر پول بلوکه شده هم محاسبه و معادل آن نفتکش غول پیکر مصادره شود تا ببینند یک من ماست چقدر کره میدهد
  • حمید IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    6 19
    عمرا اگه اینکارو بکنن
    • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      15 2
      تو عمر هم داری - البته مراقب باش ممکن است خیلی زود به پایان عمرت برسی تا کلمه عمرا تو برایت وزر ووال نشود - حتاما این کار بزودی صورت خواهد گرفت استغفار کنید تا عمرتان بپایان نرسد چرا عمرت را در گرو یک کشور بی مقداری چون کره نثار می کنی ایارنی باش تا سرافراز باشی
    • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      4 2
      حسن و جواد اینا رفتن، پاشو!!!!!!
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    22 0
    ما همش دم از تحریم اجناس کره ای می‌زنیم.تینهمه جنس کره ای از کجا و چطوری وارد بازار ایران میشه؟
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    29 6
    کاملا درست و محکم استدلال کردید ، باید این پادوی استکبار را سرجایش نشاند.
  • ملیکه IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    7 20
    فقط همین رو کم‌ داشتیم
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      10 4
      دقيقأ ، خیلی وقت بوده باید انجام می‌شده و نشده!! آقا زودتر که منتظریم!!!
  • DE ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    25 7
    حرف حق جواب نداره!
  • انقلابی IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    33 5
    دم شریعتمداری گرم گل گفتی حاجی.آدم کیف میکنه مقالات عزت آفرین کیهان رو میخونه
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    11 5
    حاج حسین آسیاب به نوبت الهم بیر بیر
  • سینا. IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    17 2
    عالیییییی...
  • ایران مقتدر iran IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    18 4
    درود بر جناب آقای حسین شریعتمداری مرد بزرگ میهنم ، ....خدا حافظ و نگهدارتان باشد، زنده باد ایران بزرگ و مقتدر
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    15 5
    قانون جنگل در جهان حکمفرماست باید همچون شیر قوی و قدرتمند بود در این جنگل جهانی و حق ملت ایران را ستاند ، درود بر شیر مردان ایران در خلیج فارس
  • پیروزه IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    21 2
    به کره جنوبی رحم نکنید برای اینکه امثال ایران این کشور کردند کره جنوبیو منبع درامد و خوراک صنایع صنعتی خود از منطقه ما تامین می کند.
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      14 7
      ایران سکوی پرتاپ شرکت سامسونگ و ال جی کره جنوبی بود این شرکت ها رو ما ایرانیان بزرگ کردیم گونده کردیم ! حیف و افسوس بخدا دست ما ایرانیان گویا نمک ندارد ... !!! ایکاش مسئولین کالاهای کره ای سامسونگ و ال‌جی رو بعنوان کالای قاچاق از سطح بازار جمع آوری می‌کردند با متخلفین که کلای کره ای به کشور قاچاق و به فروش می‌رسانند به شدت برخورد قانونی میشد
  • جاویدایران NL ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    22 6
    اولاً اقدام امروز سپاه پاسداران عزیز ایران ستودنی و عالی بود، دوماً وقاحت یونان رو دراین ماجرا ببینید!! یونان اعتراض کرده و‌اقدام ایران رو دزدی دریایی گفته!!!! من نمیفهمم وقاحت و بی شرمی مگه نباید حدومرز داشته باشه!!؟؟ یوتان اومده کشتی مارو در روز روشن توقیف کرده و نفت مارو داده امریکا بعدکه از ایران پاسخ دریافت میکنه میگه دزدی دریایی!!!!! آخه یونان بی حیا چرا اینقدر بی حیایی؟؟
    • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      7 0
      امروز معلوم شد که دولت یونان هم اصلاح طلبه!! چرا؟ چون یونانی ها هم با پررویی نجومی از همون تکنیک های پدرسوختگی افسادطلبان استفاده کردن.
  • سیدمرتضی IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    13 19
    اتفاقا ما نباید اینکارو بکنیم ما با توقیف نفتکشها یونان قبلا انگلستان پبشگیری کردیم از ادامه توقیف نفتکشهای خودمون. فرض کنید ما در خلیج فارس نفتکش یا هر کشتی دیگه رو توقیف کردیم به دلیل بدهی یا مسدود سازی اونها هم همینکارو در جای جای جهان میتونن انجام بدن ما نیروی دریایی کوچکی داریم که فقط در منطقه هستش بنظرتون اگر با این کار انگ ناامنی در خلیج فارسو به ما بزنن و این دولتهایی که الان از ما نفت میخرن دیگه اینکارو نمیکنن اولین کشوری که از ناامنی کشتی ها ضرر میکنه ما هستیم چون ما هم به تجارت دریایی وابسته هستیم در حالی که نیروی دریایی بزرگی نداریم که بتونه در اقیانوس اطلس یا هند یا ارام با ناوگان های دیگه ای درگیر شه این ها برگهای ماست برای روز مبادا نه روزی که وضع کشور خوبه راه های دیگه ای بجز خلیج فارس جستجو کنید این برگهارو نباید الکی مصرف کرد، شکایت در دادگاهای جهان درخواست سود غرامت اخراج کاردار شرط خرید جنس کره ای به ریال! اذیت کردن!
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      1 2
      چه عجب ؟! يه سيد و اينقدر با شعور ! آفرين
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      0 1
      قبلا یک کشتی کره ای توقیف شد چه نتیجه ای حاصل شد؟ با مقابله به مثل به این روش قطعا کشور ما بیشتر متضرر خواهد شد
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    6 1
    موافقم
  • حمیدرضا IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    5 3
    *** الحمدلله رب العالمین .. ان شالله به همین شب مقدس منتسب به گوهری درخشان از امامت امام جعفر صادق ع خداوند در امور اینچنین کمک و یاور و هادی و ناصر این حق خواهی ها باشد . در اولین فرصت لیست بدهی کشورهای ثالث هم اعلام شود . و سپس در صحن علنی سازمان ملل توسط نماینده جمهوری اسلامی به صراحت و شفافیت اعلام شود .. الف --- در صورت عدم پرداخت و عدم پاسخگویی مناسب پیرامون بدهی های حاصل مرجع ایرانی میتواند تمهیدات قانونی منجمله توقیف اموال خارجی را دستور کار قرار دهد . ب --- جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت و صداقت قرارداد موسوم به 5+1 را علیرغم هزینه گزاف ایجاد شده در داخل و خارج از کشورش پذیرفت تا موضوعات اینچنین به استناد تحریم اتفاق نیفتد . نزدیک به یک دهه عدم تعهد به عهدنامه 5+1 از سوی برخی از کشورهای امضا کننده دیگر محلی برای چشم پوشی از اقدامات غیر عرف بین الملل باقی نگذاشته است ... با آرزوی رفاه عمومی بیشتر در شأن مردم ایران .
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    14 2
    احسنت وقتی زورمان میرسد چرا بگذاریم زور بگویند
  • رسول US ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    17 2
    یا علی پهلوا نان عزیز دل " سپاه پاسداران "دلمون رو شاد کردید خدا قوت!
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    8 5
    احسنت
  • ثقلین IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    8 2
    احسنت
  • IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    8 2
    با توجه به مماشات در برخورد با کره این احتمال است که اپوزیسیون و اقوام اصلاحطلب یا نفوذی های اتاق بازرگانی و مشابه ان و بقیه عوامل پول بلوکه شده را جنس شامل تبلت و موبایل و وسایل خانگی رایگان بگیرند و ببرند بازار ده برابر قیمت بفروشند و سود را در جیب بگذارند چون این وقایع سابقه دارد
  • DE ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    14 2
    درود براقای شریعتمداری حرف تون کاملا درسته. باید به کره جنوبی حد و مرز و خطوط قرمز ایران عملا نشون داده بشه تا این کشور نیم وجبی دیگه پررو نشه.
  • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    12 3
    آفرین واحسنت،والبته ممانعت از پخش فیلمهای سینمایی وسریالهای کره ای از سیما نیز در دستورکاربوده وانجام شود!!!
    • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      5 0
      توی پخش تلویزیون یکسری "نفوذی قدیمی" طرفدار انگلیس و آمریکا هستن که هیچکس حریفشون نیست.
    • حمیدرضا IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      2 0
      *** ورود آقای جبلی به سازمان صدا و سیما و با توجه فرمایشات اخیر و صراحت و بیان شفاف ایشان خدا بخواهد صدا و سیما باید منتظر اقدامات اساسی زیر ساخت دار باشد
  • IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    3 0
    ناوهای آمریکایی را توقیف و مصادره کنیم
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    9 0
    برای مقابله با کره جنوبی 7 میلیارد دلار + سود روزانه + جریمه تاخیر روز شمار نیز باید اخذ شود نه فقط 7 میلیارد خالص. حتی خسارتهای عدم نقدینگی در دوران تحریم هم باید محاسبه شود.
  • رضا IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    3 0
    باید سارقان کره ای را هم تنبیه کنیم
  • SY ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    3 0
    اگر مقابله به مثل با کره جنوبی و توقیف شناورهای آن در تنگه هرمز، حق قانونی کشورمان است -‌که هست- چرا نباید از این حق قانونی خود برای حفظ و حراست از منافع ملی کشورمان استفاده کنیم؟! ...
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    اگر سریع ترعمل نکنید , صهیونیست ها ایران را از داخل با فشار اقتصادی متلاشی خواهند کرد. الله اکبر
  • آرش IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 9
    ما از کره می ترسیم . یونان و کره با هم فرق دارن. کره جنوبی با یه ناو جنگی به خلیج فارس اومد . ما هم کنار کشیدیم !!!!!
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 4
    پرچم دزدان دریایی رو به اهتزاز درآورید.
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 3
    من میگم تنگه هرمز رو با بمب اتم بزنیم
  • mojtaba SE ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    6 0
    کره جنوبی یعنی نوکر امریکا و دشمن ما..ما چه توقعی دوستی میتونیم از کره جنوبی داشته باشیم ,که داریم ملاحظه میکنیم ,وقتی عملا پول ما دست امریکاست اما به اسم کره جنوبی..پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    3 0
    اقا زاده ها (بخوانید ...زاده ها ) چون از کره واردات دارند اجازه چنین کاری را نمی دهند
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 6
    دیروز کشتی کره جنوبی.امروز یونان . فردا ژاپن .پس فردا هند و بعد کل دنیا .
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 1
    یونان به هیچ دردی نمی خورد اما تمام موبایل و تبلت از کره جنوبی میاد . ژاپن را تحریم کنید
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    3 0
    ب نظر من سیاست سپاه در این موارد درست است. یعنی پورشه داریم ولی آهسته رانندگی میکنیم، اما بموقش پا رو روی گاز فشار میدیم.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    3 0
    دمد گرم حاجی
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    مذاکرات وین ۲ و نیم ماه دیگه تعلیق شد.تیم مداکره کننده ایرانی دولت انقلابی پس از ۵ ماه خیمه زدن و چانه زنی بدون هیچ دستاوردی همچنان بلاتکلیف است و کدخدا اواسط مرداد شکست مذاکرات وین و پایان برجام را اعلام خواهد کرد.
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 2
    جناب سرمقاله نویس سعی کن بزرگ فکر کنی به همین چیزهای کوچک دلخوش باشی هم پیشرفت نمیکنی
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    خوب به این نتیجه رسیدید که کره پول های بلوکه شده را هنوزبرنگردانده
  • کارشناس IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    مطمئن باشید
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 3
    ما قبلا یک کشتی کره جنوبی را توقیف کردیم ولی مشکل بزرگی پیش آمد. کره جنوبی هم با توجه به نفوذی که در شرق آسیا بر کشورها دارد به مالزی گفت کشتی های ما را توقیف کند. ایران هوشمندانه رفتار کرد و با کره جنوبی درگیر نشد زیرا درگیری با مالزی و... پیش می آمد.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    4 0
    عالیه. دقیقا اونا هم باید تنبیه شوند
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 3
    بازنده این ماجرا خود ایران است.
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      1 0
      اگه تو بودی چکار می کردی؟ اگه یه خفت گیر تو خیابون گوشیتو بدزده چکار می کنی؟ هان؟
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    2 7
    روسیه در این ماجرای نفتکش ها به خوبی و با مهارت تمام جمهوری اسلامی را بازی داده است و با این کار، ایران را مجبور به انتقال نفت خود با استفاده از نفتکش روسی استفاده کرد. در حقیقت روسیه در شرایط تحریم نفتی و گازی اش به خاطر حمله به اوکراین، ناخواسته ایران را وارد تنش با غرب و کدخدا کرد و احتمال احیای برجام تقریبا نزدیک به صفر شد.
    • حمیدرضا IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      3 0
      *** خطاب به نظر 8/58 ..‌.. فرض صحت تحلیل جنابعالی که روس مسیر حمل نقاش و به ایران سپرده اینطور هم میتوان گفت تجارت دریایی در آمد را هستشو حمل مرسولات تجاری یا نفتی دریایی هم به طبع درآمد زایی داره ... بحث اینجاست که جمهوری اسلامی بدرستی قصد استیفا حقوق خود را به طور کامل دارد پس به هر صورتی حقوق ایران در هرجای دنیا ضایع شود باید پاسخگو باشند .
  • محسن IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    3 1
    حاج حسین آقا اگه نفتکش های ما ترددشون مشکل بشه چی ؟ مثل چند ماه پیش که اندونزی نفتکش ما رو گرفت جای نفتکش کره ؛ فکر نکنم انقد ساده بشه طلب کره رو نقد کرد ، طرحی نو می خواد فدات شم
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    مگه قبلا توقیف نکرده بودیم بعد خودمون رها کردیم؟ ضمن اینکه اگه ملاک بلوکه کردن پوله تو امریکا عراق یا احتمال زیاد چین و بعض کشورهای های دیگه بلوکه نداریم؟!
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    دمت گرم هرجا هم سازمان ملل خلاء قانونی وجود داشت تقاضا بدین امضا کنم نفتکشای عربستان هم توقیف شن
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    دیروز تو خبرها اعلام شد عربستان سعودی به واسطه افزایش قیمت نفت روزانه یک میلیارد دلار درآمد نفتی داره .بعد ما الان نزدیک سه سال هست دنبال هفت میلیارد دلار پول نفتی هستیم که به کره جنوبی دادیم .یعنی درامد یک هفته عربستان.
  • حسن IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    4 0
    باید به کره جنوبی هشداردادوضرب الاجل تعیین کردکه پول مارابدهدوبایدکشتیهایشان راتوقیف کنیم.اینها فقط چماق بلدند نه منطق
  • NL ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    نه تنها باید نفتکش کره ای ها و هر چیزی که در منطقه دارند توقیف بشه بلکه باید تنگه هرمز را هم براشون ببندیم .....
  • حسین IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    3 0
    حاج حسین یه دونه ای
  • دختر مردم IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    احسنت کاش بزنن تو دهن اینها واقعا خستمون کردن اینقدر از دست نوکرها خسته شدیم از دست اربابشون نشدیم
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    جناب شریعتمداری کاملاً صحیح میفرماید اما متاسفانه برخی مسئولان که در دولت رئیسی نفوذ دارند و رابطه شخصی خوبی هم با اروپا و امریکا دارند حاظر نیستند ایران مقابله به مثل بکند
  • محمدایوب IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    دوستانی که در کار اینترنت هستند هشتکی ایجاد کنند واز دولت بخواهند که کشتی های کره جنوبی راتوقیف کند وبا تمام وجود مردم دولت را دراین امر پشتیبانی کنند ودر صورت توقیف مردم با حضور در خلیج فارس حمایت حضوری خود را به رخ جهانیان بکشند
  • ش. AE ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    خدا پدر و مادرت بیامرزه آقای شریعتمداری
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    به نظرم، توقیف کشتی‌های کره برای ما هزینه داره، اما بهترین روشی که میشه ۷ میلیارد دلارمون رو از کره بگیریم؛ فشار از طریق کره شمالی هست، یعنی مثلا رسانه‌ها اعلام می‌کنند که قراره یک توافقنامه نظامی مهم بین ایران و کره شمالی به امضا برسه که اگه کره شمالی به این تسلیحات برسه، وای به حال کره جنوبی میشه!
  • ارش IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    کاری نداره کره نمیده خوب دوتا موشک میزنیم .مجبور میشه بده .
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    اقا ماست یونانی رو هم تحریم کنیم.
  • جهانگیر چگینی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    سلام گویا بعد پرواز عاشقانه نوجوان هایی چون باقری ها و هجرت جوانانی چون کاظمی ها و وصال پیرمردانی چون سلیمانی ها ما ایرانی ها به جز سید پیرمان دام ظله العالی در دایره شجاعت کسی را نداریم طوری رفتار نکنید که دلمان بلرزد انهم وقتیکه دستها از جیب خالی لرزان برمی گردند.
  • محمد IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    درود بر مرد میدان رسانه
  • علی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    نوبت کرره ایها زودتر از اینها بوده . مماشات با این نوکران گوش به فرمان یانکی های گاوچرون بسه دیگه . سپاه عزیز دست به اقدام شود که خیلی وقته منتظریم . آنچنان عمل کنید که چشم تنگ چشم بادامیهای سر سپرده گاوچرون ها از حدقه بیرون بزنه . یا علی
  • حسین US ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    1 0
    باید هر چه زودتر اقدام شود تا بدانند حق گرفتنی است و با هیچ کشوری شوخی نداریم
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    1 0
    توقیف کنید همشون توله امریکاست دست گلتون درد نکنه.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    بس کنید این کارها را.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس