کد خبر 1381163
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
جدایی ۲۰ بازیکن استقلال و «قانونی» که شکست/ هیچکس ناراحت نشد!

تیم فوتبال استقلال با وجود این که تعداد زیادی از بازیکنان خود را برای فصل بیست و یکم لیگ برتر از دست داد اما در نهایت موفق شد قهرمانی مقتدرانه ای در این مسابقات داشته باشد.

به گزارش مشرق، استقلال در فصلی مقتدرانه‌ترین قهرمانی همه ادوار لیگ برتر را به دست آورد که لیست این تیم دستخوش تغییرات زیادی شد تا آنها در فصلی که ثبات نداشتند قهرمان شده و قوانین نانوشته فوتبال را هم تحت‌الشعاع قرار دهند.

نگاهی به رفت و آمدهای پرتعداد آبی پوشان نشان می‌دهد در مجموع دو پنجره تابستانی و زمستانی فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازیکنان زیادی به این تیم آمده و از آن جدا شدند تا جایی که جمع بازیکنان جدا شده از استقلال به ۲۰ نفر می‌رسد. ۲۰ نفری که تقریباً پس از جدایی از این تیم با کمی بالا و پایین سرنوشتی نزدیک به هم داشته‌اند تا مشخص شود دیدگاه فرهاد مجیدی و دستیارانش نسبت به آنچه که نقل و انتقالات هوشمندانه نامیده می‌شود، درست بوده است.

تقریباً می‌توان گفت هیچیک از این ۲۰ بازیکن بعد از جدایی از استقلال عملکردی نداشته‌اند که منتقدان مجیدی بتوانند بابت از دست دادن آن بازیکن، سرمربی آبی‌ها را شماتت کنند.

۱۱ جدایی در ابتدای فصل

در انتهای فصل گذشته ۱۱ بازیکن از استقلال جدا شدند که از این تعداد ۴ نفر به لیگ‌های خارجی پیوسته، ۶ نفر در لیگ برتر جابجا شده و یک نفر هنوز تیم جدیدی را انتخاب نکرده است. در نیم فصل هم ۷ بازیکن از این تیم جدا شدند که هر ۷ نفر در سطح لیگ برتر جابجا شدند.

آرش داجیلری، داریوش شجاعیان، سید احمد موسوی، سینا خادم پور، محمد بلبلی و مسعود ریگی ۶ بازیکنی بودند که در ابتدای فصل از استقلال جدا شده و به تیم‌های هوادار، گل گهر، نفت مسجد سلیمان و سپاهان پیوستند.

همچنین شیخ دیاباته، مهدی قایدی، فرشید اسماعیلی و محمد نادری هم بعد از جدایی از جمع آبی پوشان در لیگ‌های ترکیه، امارات و قطر مشغول شدند. هرویه میلیچ هم بعد از جدایی از استقلال جذب تیمی نشد و به تازگی هم زمزمه‌های خداحافظی وی از دنیای فوتبال به گوش می‌رسد.

جدایی ۲۰ بازیکن استقلال و «قانونی» که شکست/ هیچکس ناراحت نشد!
مهدی قایدی ابتدای فصل از استقلال جدا شد و به شباب الاهلی امارات پیوست

جدایی ۹ بازیکن در نیم فصل

در پنجره زمستانی نقل و انتقالات هم آرش رضاوند و عارف آقاسی از استقلال به فولاد پیوستند، بابک مرادی راهی هوادار شد، امین قاسمی نژاد پیراهن گل گهر را بر تن کرد، فردین رابط به عضویت تیم شهر خودرو در آمد، متین کریم زاده به نساجی رفت و رشید مظاهری شاگرد محرم نویدکیا در سپاهان شد.

پس از اتمام نقل و انتقالات زمستانی هم دو بازیکن به ناچار و به جهت اعزام به خدمت مقدس سربازی این تیم را ترک کردند. سیاوش یزدانی و محمد حسین مرادمند با اینکه بعد از جدایی از استقلال به تیم لیگ یکی ملوان پیوستند، اما هرگز در این تیم فرصت بازی پیدا نکردند.

بازیکن جدیدی که نقطه قوت شد

فرهاد مجیدی در ابتدای فصل آرش داجیلری و سید احمد موسوی که هر دو در دفاع راست بازی می‌کردند را در لیست خروج قرار داد و عملکرد این دو نفر در تیم‌های جدیدشان چنگی به دل نزد و حتی تعداد بازی‌های آنها در مجموع به اندازه انگشتان دو دست هم نرسید. این در حالی بود که مجیدی در این پست خریدی به اسم صالح حردانی انجام داد که تبدیل به یکی از نقاط قوت تیمش در نیم فصل دوم شد.

سینا خادم پور و محمد بلبلی هم عملکرد چشمگیری در نفت مسجد سلیمان ندارند تا استقلالی‌ها بابت جدایی این دو نفر هم حسرت نخورند. داریوش شجاعیان هم نتوانست در ترکیب هوادار درخشش چندانی داشته باشد و مسعود ریگی هم که یکی از بهترین‌های فصل گذشته استقلال بود، در سپاهان نتوانست عملکردی که در استقلال داشت را تکرار کند؛ و این در حالی بود که جانشین وی در استقلال تبدیل به یکی از برترین هافبک‌های دفاعی لیگ شد. در واقع درخشش زبیر نیک نفس در کنار مهدی پور به طور کلی ریگی را از خاطر هواداران استقلال پاک کرد.

بیشتر بخوانید:

میهمانان جشن قهرمانی استقلالمشخص شدند

ادامه متوسط پس از شروع طوفانی

دیاباته و قایدی که بهترین زوج حمله یک دهه اخیر استقلال بودند در لیگ‌های امارات و قطر سرنوشت مشابهی پیدا کردند. آنها شروعی خوب و ضربتی در تیم‌های جدید شان داشتند، رفته رفته افت کرده تا جایی که هواداران استقلال برای جدایی آنها حسرت به دل نمانند. به خصوص که نفراتی مثل یامگا و حسین زاده به عنوان جانشینان این دو در ترکیب استقلال خوش درخشیدند.

فرشید اسماعیلی در حاشیه خلیج تبدیل به بازیکنی کاملاً معمولی شد و محمد نادری هم علیرغم شروع خوبی که در ترکیه داشت، با تیمش به مشکل خورد و ناچار به فسخ یک‌طرفه شد.

جدایی ۲۰ بازیکن استقلال و «قانونی» که شکست/ هیچکس ناراحت نشد!
دیاباته پس از جدایی از این تیم در الغرافه قطر دوباره شاگرد استراماچونی شد

استقلالی‌ها حسرت این دو نفر را نخوردند

با اینکه رضاوند و آغاسی بعد از پیوستن به فولاد در نیم فصل دوم شرایط بهتری نسبت به زمان حضورشان در استقلال داشتند، اما از آنجایی که جانشینان آنها عملکرد بسیار خوبی داشتند، خلا شان در تیم سابق هرگز به چشم نیامد.

امین قاسمی نژاد هم در گل گهر خیلی به بازی گرفته نشد و در آمار او حتی یک گل یا پاس گل هم به چشم نیامد. همچنین عملکرد بابک مرادی هم در تیم هوادار در حد ستاره‌ای که از تیم بزرگ جدا شده نبود تا آبی‌ها حسرت جدایی‌اش را بخورند. فردین رابط هم در تیم انتهای جدولی شهرخودرو عملکرد درخشانی نداشت.

رشید مظاهری در سپاهان توفیقی که قبل از آن در استقلال به دست آورده بود را تکرار نکرد و در نقطه مقابلش سید حسین حسینی تبدیل به بهترین دروازه‌بان ایران شد.

خوشبخت ترین استقلالی سابق

شاید متین کریم زاده را بتوان خوشبخت‌ترین بازیکن در بین ۲۰ نفری که از استقلال جدا شدند دانست. کریم زاده در تیم جدیدش تبدیل به یک مهره ثابت با عملکردی قابل قبول شد و حتی با نساجی قهرمان جام حذفی شد که این افتخاری بزرگ برای او محسوب می‌شود.

در حالی ۲۰ بازیکن جدا شده استقلال در دو پنجره تابستانی و زمستانی نتوانستند استقلالی‌ها را بابت جدایی شان پشیمان کنند، جانشینان آنها عمدتاً عملکرد مطلوبی داشتند تا در نهایت این نقل و انتقال پر تعداد به قهرمانی آبی پوشان ختم شود.

قانون نانوشته ای که مجیدی تغییر داد

با اینکه قانونی نانوشته در فوتبال می گوید برای موفقیت باید ثبات را در یک تیم حفظ کرد، این آمار نشان می دهد استقلال در حالی با ثبت بهترین آمار و ارائه بهترین عملکرد به شاخص ترین قهرمانی در همه ادوار لیگ برتر رسید که مجیدی این قانون نانوشته را رعایت نکرد و استقلال نه تنها از نظر نفرات ثبات نداشت، بلکه یکی از پر رفت و آمد ترین فصول خود را تجربه کرد.

آبی ها با دور زدن این قانون نانوشته نه تنها قهرمان شدند، بلکه برای تاریخ سازی در فوتبال و کسب اولین قهرمانی بدون شکست کافی است در دیداری خانگی مقابل نفت مسجد سلیمان شکست نخورند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    2 4
    انگار استقلال فصل های قبل با اون بازیکنا قهرمان میشد که با جداییشون مثلا ضرر کنه! خوب بازیکنای مازادش رو دادن بره و کلی بازیکن جدید و گرون خریدن. این حرف و عنوان مقاله رو باید درباره پرسپولیس بگید که تقریبا تمام بازیکنانش مهمش رو که باهاشون قهرمان شده بود رو فروختند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس