کد خبر 1381264
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
عربستان

رسانه‌های عبری و عربی با توجه به تلاش‌های آمریکایی بر وجود نشانه‌هایی مبنی بر عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تاکید دارند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های عبری و عربی طی چند روز گذشته با انتشار اخباری اذعان می‌کنند که روابط سیاسی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی شاهد پیشرفتی قابل‌توجه بوده و احتمال عادی‌سازی روابط بین ریاض-تل‌آویو وجود دارد.

پایگاه خبری «I۲۴» در گزارش خود بعد از طرح پرسشی درخصوص اینکه آیا تل‌آویو و ریاض در مسیر عادی‌ سازی هستند؟ نوشت: «مجموعه‌ای از گزارش‌ها در روزهای اخیر حاکی از آن است که یک نزدیکی سیاسی بزرگ در پشت‌صحنه روابط بین دو کشور وجود دارد؛ اگرچه در این مرحله دشوار است ارزیابی کنیم که روابط بین دو طرف رسماً اعلام خواهد شد».

این پایگاه خبری به گفت‌وگوی یک منبع سیاسی آگاه با روزنامه «اسرائیل هیوم» اشاره می‌کند که اذعان کرده بود: «واقعاً تماس‌های مستقیمی با سعودی‌ها وجود دارد؛ ما به جز ایرانی‌ها، تقریباً با همه طرف های منطقه از جمله عربستان سعودی صحبت می‌کنیم».

بیشتر بخوانید:

توافق محرمانه امنیتی آل سعود و رژیم صهیونیستی

در این گزارش، به خبرهای پایگاه خبری آکسیوس استناد می‌شود که هفته گذشته از سفر دو تن از مشاوران ارشد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض، «برت مک‌گورک» فرستاده وی در خاورمیانه و «آموس هوخشتاین» اسرائیلی سابق که به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در حوزه انرژی کار می‌کند، خبر داده بود.

پایگاه خبری "آی ۲۴" در ادامه به خبر انتقال دو جزیره به عربستان در پی سفر این دو مشاور بایدن می‌پردازد و می‌نویسد: «بر اساس گزارش‌ها، این دو [مک‌گورک و هوخشتاین] با سعودی‌ها در مورد انتقال حاکمیت جزایر تیران و صنافیر از مصر به عربستان گفتگو کرده‌اند. این یک معامله پیچیده بین این کشورهاست و با توجه به توافق کمپ دیوید بین اسرائیل و مصر، نیازمند تایید قدس است».

این گزارش در پایان‌بخش خود می‌نویسد: «مصر موافقت کرده که جزایر خالی از سکنه را در ازای کمک‌های اقتصادی، به عربستان سعودی واگذار کند. امری که اهمیت استراتژیک این منطقه را را تهدید می‌کند؛ زیرا ورودی بندر ایلات [خلیج عدن] را تحت کنترل خود قرار می‌گیرد. نمایندگان آمریکا در مورد تقویت روابط عادی بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی نیز گفتگو کرده‌اند».

این در حالی است که هم‌زمان با ابراز تمایل مقامات تل‌آویو برای سفر به عربستان و گفت‌وگو با مقامات آن، سیاست‌مداران ریاض نظیر «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر امورخارجه عربستان سعودی، از مدت‌ها قبل ضمن دفاع از این روند، اذعان کرده بود که عادی‌سازی از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بسیار مفید خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    عجب
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    خخخخ چه شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس