مخالفت قانونگذار قدرتمند آمریکا با فروش تجهیزات پیشرفته به ترکیه

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بار دیگر مخالفت خود را با فروش تجهیزات نظامی پیشرفته به ترکیه اعلام کرد.

به گزارش مشرق، قانونگذار دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در نشستی در «نیویورک» در روز سه شنبه بار دیگر مخالفت خود را با فروش تجهیزات نظامی پیشرفته به ترکیه اعلام کرد.

به نوشته روزنامه اکاثیمرینی«باب منندز» سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا  با اشاره به درخواست ترکیه برای نوسازی جنگنده‌های« اف-۱۶» و ارتقای ناوگان خود گفت: «برای من توافق بر سر فروش سایر تجهیزات نظامی به ترکیه بسیار دشوار است.»

منندز با اشاره به تنش‌های اخیر در دریای اژه گفت که ترکیه همچنان «تهدیدی برای ثبات و رفاه» در شرق مدیترانه است و علیرغم اینکه متحد ناتو است، حاکمیت یونان را «با پروازهای تحریک‌آمیز» به چالش می‌کشد.

وی افزود که ترکیه در برهه‌ای حساس، وحدت ناتو را تضعیف می‌کند. منندز اظهار داشت گفت: «روابط با "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه دشوار است، روابطی که ما انتظار داشتیم نیست.»

ترکیه در ماه اکتبر از آمریکا خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را درخواست کرد. در نامه‌های جداگانه‌ای به روسای و اعضای کمیته‌های امور خارجی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و سنا، هفت گروه و شورای آمریکا از جمله شورای «یونان-آمریکا»، «شورای عدالت برای قبرس»، «کمیته یهودیان آمریکا»، «کمیته ارامنه مقیم آمریکا»، «گروه دفاع از مسیحیان» و «انجمن خاورمیانه»  اعتراض خود را به فروش این تجهیزات به ترکیه اعلام کردند.

یونان و ترکیه مدت‌هاست که در زمینه حق بهره برداری از منابع انرژی در دریای اژه و مدیترانه اختلاف دارند. یونان و ترکیه بابت اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند.  این دو کشور بارها همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم کرده‌اند.

«کریاکاس میتسوتاکیس» رئیس جمهور یونان به تازگی تایید کرد که یونان به خرید جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ ساخت ایالات متحده چشم دوخته و یک پیمانکار دفاعی برجسته آمریکایی به دنبال سرمایه‌گذاری در صنعت هوافضای یونان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • معلم IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    16 8
    بیچاره عردوغان و ترکیه ای که نژادپرسته
    • احسان IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      9 7
      یعنی ترکیه با اینهمه دم تکان دادن و التماس و زانو زدن و تعظیم هنوز دل اربابش نتونست بدست بیاره ؟؟؟؟؟؟الانه که پانترکا بریزند تو سایت دستمال کشی اربابشان ،یکی از ساخت هواپیمای جنگنده نسل ۵ ( مونتاژی کره ای kf)بگه یکی از پهباد مینوس و اکینچی ( مونتاژی آمریکایی و غربی) ،ذات ترکها باجگیری از کشورهای ضعیفه و گرفته تا به آمریکا میرسه دم سیخ می‌کنه
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      4 3
      23:51ذات خراب پارصهاوکیردها هم دشمنی وخیانت وفحاشی به همه بنده های خداست.
    • تقی IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      2 4
      ارباب هرچه بگه ،رعیت مجبور به اطاعت هست ،
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      4 2
      کشور آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
    • آذری iran IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      1 3
      بی دلیل و بی جهت نبود که بزرگان آذربایجان ایران عزیز فرمودند : پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی ! جانم فدای ایران ، یاشاسین ایران ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 6
    آقا رجب هر چقدر نوکری و پادویی صهیونیست ها و غربی ها رو در منطقه می‌کند باز هم آدم حسابش نمی‌کنند همچون دستمال توالت باهاش رفتار می‌شود ... قابل توجه سایبری های فارسی نویس طورکیه ای !
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 5
    رجب آقا طورکیه دوباره باید بره پا بوس جوهودها به سرزمین های اشغالی سفر کند مجددا" براشون دم تکان بده تا بلکه به جنگنده های آمریکایی دست پیدا کند موفق به خرید شون بشه ! طفلی رجب آقا !!!
  • علی خان IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    6 3
    فعلا آمریکا و اروپا یکجا دارن برا ترکها دم تکون میدن و ترکها براشون کابوس شده .کاسه لیس های آمریکا هم از ترکها میترسن .
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 2
      همین هفته پیش بود آقا رجب شما التماس جوهودهای اسرائیلی ها می‌کرد کاسه لیسی جوهودها رو می‌کرد شما سایبری های فارسی نویس رجب آقا طورکیه اخبار طورکیه و منطقه رو دنبال نمی‌کنید خخخخ
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 5
    قابل توجه پانترک های مجازی رجب پرست هر چقدر آقا رجب طورکیه دست بوسی و پابوسی اسرائیل و آمریکایی ها رو بکند باز هم به شما طورکیه ای ها به چشم یه عمله و مزدور بی ارزش نگاه می‌کنند
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    6 2
    نه اف۱۶ نه اف۳۵.ترکیه در انتظارTF-X،خاری در چشم آمریکا و روسیه.
    • FR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      1 2
      Tf_X ساخت ترکیه نیست. در واقع kf_X کره جنوبی است که ترکیه قرار بود بخرد و مونتاژ کند. که البته آن هم موتور و اویونیکش آمریکایی است و ترکیه حتی آن را هم نمی تواند مونتاژ کند.
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      2 1
      اره اف 35 هم منتاژ شده سوخو 57 هست چی رو به چی ربط میدین آخه نه بدنه شبیه همه نه توانایی حمل سلاح نه برد آخی هیچی مثل هم نیست آدم بگه این همون kfx هست
    • FR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      1 2
      ناشناس 12:37 اگر عکس و مشخصات این دو هواپیما را دیده ای و متوجه نشدی دقیقا یکی است . باید سریعا به چشم پزشک مراجعه کنی.
  • مهدی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 2
    چقدر حقیر و ذلیل است عردوغان هرچقدر دستمال میکشد و برق می اندازد اما باز هم افاقه نمی کند. این همه خیانت به اسلام و مسلمانان و نوکری صهیونیست ها آخرش شد بحران اقتصادی و صف های طولانی نان در شهرهای ترکیه و ناچارا فروش شرکت های دولتی ترکیه به اعراب قطر و امارات و سعودی و فروش املاک به ایرانی ها و روس ها و یونانی ها و اخراج از F35 و خفت و خواری مضاعف ، عاقبت نوکری شیطان همین است. وقتی دیدند که در سوریه و عراق با تمام جنایتهایی که کردند موفق نشدند عردوغان را مانند دستمال کثیفی دور انداختند. عاقبت عردوغان هم چون صدام و قذافی و مبارک و پهلوی
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 1
    تورک قارداشلاریم !!!,جواب مارمولکای کویری فارس و روباهای کوهی کورد تروریست رو ندید بذارید تو توهمات و تخیلات خود خوش باشند!!اینا بدون تورک اصلا تاریخی ندارندو مدنیت و تمدنی شناخته نمی‌شوند و شناسنامه و شجره شأن بدون تورک نامفهوم و ناشناسه !!خودشون هم بهتر میدونند فقط از شدت سبک مغزی و عقده و بخالت اینطوری خودشون رو می‌دهندو ضد تورک حرف میزنند !
  • محمد IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 1
    نام آنادولی درسته که ایران به اشتباه آناتولی مینویسد، به معنی سرزمین مادران ترک هست.
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      فلات آناتولی متعلق به ساکنین اصلی آنها یعنی یونانیان موردهای آریایی ارامنه و آسوریان می‌باشد پانتورچ.. بووزگووودوخ.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس