احتمال فروش «جنگنده‌های اف-16 ساخت آمریکا» به ترکیه قوت گرفت

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که رئیس جمهور ایالات متحده معتقد است فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به ترکیه در راستای منافع ملی و در خدمت اتحاد ناتو خواهد بود.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه  آمریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرده که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا معتقد است که فروش احتمالی جنگنده‌های «اف-۱۶»  به ترکیه در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده وهمچنین در خدمت اتحاد بلند مدت ناتو خواهد بود.

خبرگزاری «رویترز» چهارشنبه شب به وقت تهران با استناد به نامه وزارت خارجه آمریکا به کنگره نوشت، در حالی که این نامه هیچ تضمینی یا جدول زمانی برای فروش ارائه نمی‌دهد، اما تاکید می‌کند که اقدامات تنبیهی واشنگتن پس از خرید سامانه‌های موشکی «اس-۴۰۰» روسی توسط آنکارا نشان دهنده بهای قابل توجهی است که پرداخت شده است.

در بخشی از این نامه آمده است: «دولت آمریکا بر این باور است که منافع بلند مدت ناتو و توانایی‌ها و همچنین امنیت ملی، منافع اقتصادی و تجاری ایالات متحده وجود دارد که توسط روابط تجاری دفاعی مناسب ایالات متحده با ترکیه پشتیبانی می‌شود.»

در ماه اکتبر، ترکیه از ایالات متحده درخواست خرید ۴۰  فروند جنگنده اف-۱۶  ساخت  شرکت «لاکهید مارتین» و نزدیک به ۸۰ کیت نوسازی برای هواپیماهای جنگی موجود خود کرد. واشنگتن تاکنون از اظهار نظر درباره این فروش خودداری اعلام کرده است که باید فرآیند معمول فروش تسلیحات را طی کند.

فروش تسلیحات ایالات متحده به ترکیه،متحد ناتو، پس از دستیابی آنکارا به سامانه‌های موشکی دفاعی ساخت روسیه، باعث اعمال تحریم‌های ایالات متحده وهمچنین حذف ترکیه از برنامه ساخت قطعات جنگنده« اف-۳۵»  شد.

این در حالی است که رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا چندی قبل مخالفت خود را با فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به ترکیه ابراز کرد.

 «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی به مجله نیروی هوایی گفت: «من شخصاً از فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه حمایت نمی‌کنم.»

او گفت: «من واقعاً یک مشکل دارم. این ترکیه‌ای نیست که ما آرزویش را داریم، از آن نوع متحد ناتو نیست که بتوانیم پیش برویم و برخی از پیچیده‌ترین تجهیزات جنگی را به آن  کشور بدهیم.»

منندز همچنین گفت که ترکیه در کشورهایی مانند لیبی تحریم‌های سازمان ملل متحد را نقض کرده است. ترکیه همچنین حمایت ایالات متحده از گروه شبه ‌نظامی کرد یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه را تهدید کرده و این گروه را تروریست خوانده و آن را از مرز عقب می‌راند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    3 43
    ترکیه هم از آنها نه برای ناتو بلکه قتل عام غیر نظامیان کورد. و نژاد پرستی استفاده خواهدکرد
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      3 18
      جمهوری آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
    • GB ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      12 2
      کافر همه را به کیش خود پندارد
    • سعید RO ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      13 2
      دمش‌گرم
    • محمد IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      17 2
      پ ک ک گروه تروریستی هست و ترکیه باید ریشه این خونخواران را بخشکاند
  • مجتبی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    6 6
    مگر ترکیه آف ۱۶مونتاژ نمی کنه ؟؟؟؟؟
    • TR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      8 1
      اف های که ترکیه منتاژ می کنه بلوک سی و جهل است اف 16 ترکیه می خواد بلوک 70
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 11
      اف 16 را خود شرکت جنرال دینامیکز در ترکیه مونتاژ کرد. وگرنه ترکیه حتی اورهال اف 16و اف 4, را هم در اسراییل انجام می دهد.
  • محمد... IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    2 7
    علامت سواله برام که چرا ترکیه اف۱۶ میخره، نیازی به اف۱۶نداره پس چرا میخره؟شاید سیاسی باشه
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      4 1
      چرا نیاز نداره ؟ ترکیه ۱۶۰ فروند اول رو از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴ تحویل گرفت . یعنی۳۵ تا ۲۸ سال سن دارن . ۴۰ فروند دوم رو از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ گرفت که میشن ۲۷ و ۲۶ ساله . ۴۰ فروند سوم رو هم از ۱۹۹۶تا۱۹۹۸ که میشن ۲۵ و ۲۴ ساله . و ۳۰ فروند آخر هم ۲۰۱۱ که میشن ۱۱ ساله .
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    2 12
    تا اینجرلیک هست ارتش ترکیه شرف ندارد.
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    4 7
    نقطه ضعف ترکیه ارتشش هست چون ارتش ترکیه با جانبرکفان داعش و النصره به جنگ بشریت آمد. ___ سر میبریدند زن ها را به کنیزی میفروختند.__ پس ایران بازهم برای نجات خاورمیانه شمشیر برداشت. ___سردار یزرگ اسلام شهید سلیمانی طومار ارتش ترکیه را بهمراه داعش و النصره در هم پیچید.____ ترس فرماندهان ارتش ترکیه در اتاق های فرمان داعش و النصره زبانزد شده است فقط کافیست گوش هایتان به اندازه درازگوش دراز نباشد.
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    2 10
    کشور و ارتشی که حدود۴۰درصدش غیرترک هستند و هیچگاه در مواقع واقعی برای پرچم ترک نمیجنگند
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 5
      عه ! بی شرفی ترکهارو میخوای بزار به حساب کردها ؟
    • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      7 0
      ده درصد ترکیه کلا مهاجر هستن نود درصدش ترک تبارن
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 12
    آذری ها از نژاد آریایی هستند __ آریایی اف۱۶ و اف۳۵ و سوخو۳۵ و ایستگاه فضایی میسازد ولی تمدن قرقیز و ازبک و ترکیه فقط بیرقدار
    • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      7 1
      نظریه نژاد آریایی سالهاست که رد شده یعنی نژادی به این اسم وجود نداره این نظریه توسط آلمانی ها برای کشورگشایی مطرح شد وگرنه اروپایی ها سفید پوست چشم رنگی رو با نژاد هندی ها که متفاوت هستن یکی میدونی؟
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 3
    اللهم العجل لولیک الفرج
  • سیدمرتضی IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    4 4
    ماه هم باید به فکر نیروی هوایی خودمون باشیم وقت ما خیلی کمتر ترکیه هست اون اف۱۶نسل۴داره و نسل سوم جنگنده هاش بجز فانتم همه بازنشست شدن ما با تعداد زیادی جنگنده باقیمونده دهه۴۰و۵۰شمسی هستیم ارتقای خاص و گسترده ای هم ندیدن خیلی مشکله الان رادارهای ارایه فازی در پیدا کردن کروزها وپهپادها مشکل دارن چه برسه به رادارهای نسل سوم جنگنده ها بله در تعدادی فانتم رادار جدید گذاشتن اما ایا همه فانتم ها و تایگرها این ارتقارو دیدن یا رادار تامکتها یا موتور تامکتها که از همون اول مشکل داشت، اگراینجور پیش بریم چند سال دیگه روبرو اذربایجان هم نمیتونیم برتری هوایب داشته باشیم چه برسه به کشورهای جنوبی و غربی وجنوب شرقی
  • TR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    15 4
    ترکیه با جنگنده های اف 16 بلوک هفتاد پهپاد های آکینجی و آکسونگور جنگنده های بدون سرنشین قدرت هوایی از اینم قویتر میشه
    • US ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 7
      نخندون ما رو
  • قادر IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    10 3
    این ترکیه ای که من میشناسم هم اف 16 هم اف 35های جید و خواهد گرفت ام آمریکا را میدوشد هم روس رو اعراب برای رابطه باهاش صف کشیدند اتحادیه اورپا همیشه هواشو داره به اوکراین تسلیحات میده روس رو بزنه از این ور وزرای خارجه روسیه و اوکراین میان برای صلح با وساطت ترکیه یعنی این ذکاوت باهوشی و درایت تورک ها رو نشون میده
    • مهرداد IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      9 2
      درود بر انسان واقع بین
    • امین IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 7
      ترکیه میدوشه ؟؟؟؟؟ دم خروس زده بیرون ،دست به سینه گذاشتن مقابل ریس اسراییل ،التماس عادی سازی روابط با اسراییل و امارات ،فرستادن پرونده قتل خاشقچی به عربستان و..وجود مین‌های سرگردان اوکراینی نزدیک سواحل ترکیه ،بزرگترین بازنده جنگ اوکراین و روسیه ترکیه است اوج استیصال نه درایت ترکیه عملا مرز واقعیت را جابه جا کردید ،اما مزدوری ترکیه هزینه دارد
    • امین IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      3 6
      ترکیه میدوشه ؟؟؟؟؟ دم خروس زده بیرون ،دست به سینه گذاشتن مقابل ریس اسراییل ،التماس عادی سازی روابط با اسراییل و امارات ،فرستادن پرونده قتل خاشقچی به عربستان و..وجود مین‌های سرگردان اوکراینی نزدیک سواحل ترکیه ،بزرگترین بازنده جنگ اوکراین و روسیه ترکیه است اوج استیصال نه درایت ترکیه عملا مرز واقعیت را جابه جا کردید ،اما مزدوری ترکیه هزینه دارد
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 5
    ایران هم ۳۰۰ فروند
  • ارسلان IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    13 2
    چه بسیار جوانان برومند ایران که توسط گروهک تروریستی پ ک ک ناجوان مردانه همیشه با کمین و سوءاستفاده از مردم محلی شهید شدن روحشان شاد و یادشان گرامی. ما باید به خاطر خون شهدایمان از ملت و دولت ترکیه قدر دانی بکنیم.
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    12 0
    اونیکه میگه ترکیه دست به سینه اسراییل شده معلومه که از کولی زادگان هندو هست چرا ؟؟؟تورکیه میخواد گاز اسرائیل به اروپا رو از خاک خودش بفرسته هم منفهت اقتصادی داره هم اسرائیل رو به تله میندازه و اسرائیل وابسته به تورکیه میشه برای فروش گازش و دگه نمیتونه در خاور میانه به راحتی جولان بده هر وقت علیه تورکیه حرکت کنه تهدید به قطع گاز میشه !!!هنوز خیلی مونده سیاست سلطان اردوغان رو درک کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس