طرح آمریکا برای از دور خارج ساختن جنگنده‌های میگ‌-29 بلغارستان

آمریکا در اقدامی برای از دور خارج ساختن ناوگان جنگنده‌های «میگ-۲۹» بلغارستان، فروش چند فروند جنگنده «اف-۱۶» به صوفیه را تصویب کرده است.

به گزارش مشرق، مقامات آمریکایی سه شنبه بعد از ظهر به وقت تهران گفتند که قرارداد بیش از ۱.۶ میلیارد دلاری برای فروش ۸ فروند جنگنده «اف-۱۶» به بلغارستان از سوی وزارت خارجه ایالات متحده تایید شده است.

به نوشته روزنامه «واشنگتن تایمز» آمریکا اعلام کرده است که فروش این جنگنده‌ها ارتباط مستقیمی با حمله روسیه به اوکراین ندارد، اما می‌تواند به این عضو ناتو اجازه دهد ناوگان «میگ-۲۹» ساخت روسیه خود را تحویل دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که ارسال این جنگنده‌ها توانایی بلغارستان را برای مقابله با «تهدیدهای فعلی و آینده» از طریق فعال کردن نیروی هوایی این کشور در منطقه دریای سیاه بهبود می‌بخشد.

مقامات آمریکایی گفتند که این امر همچنین ابزاری را برای بلغارستان فراهم می‌کند تا در کنار سایر کاربرهای منطقه‌ای اف-۱۶ بیشتر عمل کرده و دکترین و عملیات مشترک را توسعه کند.

آمریکا علاوه بر ارسال این جنگنده‌های جدید، مهمات و تجهیزات پشتیبانی مانند موتورهای اضافی، آرایه های راداری و سامانه‌های های ناوبری را نیز به صوفیه ارسال می‌کند.

این در حالی است که چندی قبل شهروندان بلغارستان حین دیدار وزیر دفاع آمریکا از این کشور با برافرشتن پرچم‌های روسیه به هرگونه کمک نظامی به اوکراین اعتراض ‌کردند.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اخیرا در جریان دیدار با «کریل پتکوف» نخست وزیر بلغارستان و گفت‌وگو درباره بحران امنیتی جاری ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، با معترضان بلغارستانی مواجه شد.   تظاهرکنندگان به هرگونه کمک نظامی به اوکراین اعتراض می‌کردند و پرچم‌های بلغارستان و روسیه را در حالی که آستین و پتکوف در نشست مطبوعاتی مشترک بودند، در دست داشتند.

در حالیکه بازیگران مهم ائتلاف ۳۰ عضوی ناتو، مانند ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، کانادا و ۱۷ کشور اروپایی دیگر به اوکراین کمک نظامی کرده  و سایر متحدان را تشویق کرده‌اند که از این روش پیروی کنند، اما بلغارستان روز شنبه بار دیگر از شرکت در بحث ارسال تسلیحات دفاعی به کی‌یف خودداری کرد.

نخست وزیر بلغارستان با «جعلی خواندن» اخبار منتشر شده در این زمینه گفت: «می‌خواهم خیلی واضح بگویم که در مورد کمک نظامی به اوکراین صحبت نکرده‌ایم. ما با هم کار می‌کنیم تا جناح شرقی ناتو را تقویت کنیم، اما چیزی بیش از این مورد بحث قرار نگرفته است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    0 1
    یانکی ها این اروپای بی امان در امنیت را ابزار خشونت خودشان ساخته اند - چرا اروپا بیدار نمی شود و از شر آمریکا نمی تواند خلاص شود/
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 0
    یعنی همچین تیتر زده انگار آمریکا بلغارستان رو مجبور کرده بزور اف 16 بخره و میگ 29 رو کنار بذاره! گلابی همه مثل اربابتون روسیه با زیر دستاش برخورد نمیکنه که
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    بلغارستان یک جنگنده همه منظوره خوش دست و همه فن حریف و شکست ناپذیر تحویل میگیره و از شر یک جنگنده قدیمی با قابلیت های محدود خلاص میشه این کجاش بده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس