کد خبر 1383040
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
پمپئو

دادگاهی در اسپانیا، «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا و مدیر پیشین سیا را احضار کرده تا شهادت دهد که آیا دولت آمریکا قصد ربودن یا حتی ترور بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس را داشته است.

به گزارش مشرق، شبکه روسی «راشا تودی» به نقل از شبکه «ای‌بی‌سی» گزارش داد، قاضی دادگاه ملی «سانتیاگو پدراز» اسپانیا با احضار مایک پامپئو وزیر خارجه سابق آمریکا و مدیر پیشین سیا به عنوان شاهد موافقت کرده تا توضیح دهد که آیا آژانس اطلاعاتی و دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، طرحی را در سال ۲۰۱۷ برای ربودن و حتی ترور بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس آماده کرده بود.

به گفته منابع این رسانه استرالیایی، پامپئو در ژوئن امسال (ماه میلادی جاری) به عنوان شاهد احضار شده، اگرچه ممکن است از طریق ویدیویی شهادت دهد. دادگاه این تصمیم را پس از حمایت «کارلوس باوتیستا» دادستان از درخواست «آیتور مارتینز» وکیل آسانژ اتخاذ کرد.

در سپتامبر ۲۰۲۱، یاهو نیوز گزارشی را منتشر کرد که در آن ادعا گفته شده بود سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) برای ربودن بنیانگذار ویکی‌لیکس برنامه‌ریزی کرده بود، طرحی که بحث‌های شدیدی را در دولت ترامپ در مورد قانونی بودن و عملی بودن چنین عملیاتی برانگیخت. علاوه بر این، گزارش شد که مقامات ارشد ایالات متحده تا آنجا پیش رفتند که درخواست «طرح‌ها» یا «گزینه‌هایی» درباره نحوه ترور آسانژ را مطرح کردند.

پس از این گزارش، پامپئو خواستار تعقیب کیفری منابعی شد که این ماجرا را با یاهو نیوز به اشتراک گذاشتند و گفت که همه آن‌ها باید همه به دلیل صحبت در مورد فعالیت‌های طبقه‌بندی شده در داخل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

جولیان آسانژ به دلیل فعالیت‌های طرفدار شفافیت ویکی‌لیکس و انتشار انبوه اسناد محرمانه فاش شده که اسرار تاریک بسیاری از دولت‌ها، از جمله جنایات جنگی ادعایی ارتکاب شده توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق را افشا می‌کرد، به شهرت رسید. بنیانگذار ویکی‌لیکس از آوریل ۲۰۱۹ در زندان فوق امنیتی بلمارش در لندن محبوس بوده و امکان استرداد وی به ایالات متحده وجود دارد.

در ماه آوریل، دادگاه لندن حکم استرداد آسانژ را صادر کرد که اکنون منوط به تایید وزیر کشور انگلیس است. با این حال، بنیانگذار ویکی‌لیکس هنوز راه‌های تجدیدنظر قانونی دارد. اگر او به ایالات متحده مسترد شود، طبق قانون جاسوسی محاکمه خواهد شد. این فعال تمام اتهامات خود را رد کرده و وکلای او استدلال کرده‌اند که متهم تحت صلاحیت قضایی ایالات متحده نبوده و به روزنامه‌نگاری کاملا قانونی مشغول بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    4 0
    پمپئو حیوانی دروغگو، بیمار و قمار بازی هست که از راه نامشروع بدنیا آمده.
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    1 0
    دوستان موقعیت خوبیه تا شر این خوک صهیونیست کثیف رو کم کنیم، طرحی، برنامه ای برا انتقام خون بناحق ریخته شده حاج قاسم دارین؟
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 0
      اندازه این غلطا نیستید آخه
  • ناصر IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    2 0
    مایک پامپئو پست فطرت هر جا بری دنبالت هستم تا اینکه سر نجستو از تن کثیفت جدا کنیم ،
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 0
      اندازه این غلطا نیستید آخه
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    4 0
    فرصت خوبیه به محض اومدن به اسپانیا بدرک واصلش کنید حتی یک روز زنده موندن این خوک کثیف مصیبته
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    2 0
    پمپئو شهادت دهد?!!! شهادت این جنایتکار دروغگو به چه درد میخورد? "پمپئو: زمانی که رئیس سیا بودم، دروغ می گفتیم، فریبکاری و دزدی می کردیم" "پکن: پمپئو دائما دروغ می‌گوید"
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    3 0
    بهترین موقع است که به محض اومدن به مادرید این خوک کثیف شکار بشه _ بزارید موش کور دم به تله بده البته بعید بدونم جرات کنه از خاک آمریکا خارج بشه
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    1 0
    این احضاریه کلا مشکوکه ! اینا شهادت این ملعون قبول ندارند ؛ احتمالا میخان به قتلگاه بکشوننش که بگمونم این زرنگ تر ازین حرفاست فریب بخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس