بانک مرکزی

محمد بیگی گفت: بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته از مردادماه در یک بازه زمانی یک‌ساله، کارت‌ها را به‌نظام استاندارد باز گردانند.

به گزارش مشرق، محمدبیگی گفت: هدف اصلی بخشنامه بانک مرکزی، اطلاع‌رسانی به بانک‌ها بود. خلاصه بودن بخشنامه باعث برداشت‌های اشتباه درباره تصمیم‌های بانک مرکزی شد. بانک مرکزی قصد ندارد مردم را برای تمدید کارت‌هایشان به شعب بکشاند و یا کارت‌های آن‌ها را مسدود کند. در واقع بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته از مردادماه در یک بازه زمانی یک‌ساله، کارت‌ها را به‌نظام استاندارد باز گردانند.

او می گوید: منظورمان در ابلاغیه الزام حضور مشتری در شعب نبوده، اما باتوجه‌به توضیحات فوق برداشت این بوده که مردم نیازمند مراجعه حضوری هستند. به همین منظور توضیحات تکمیلی برای شبکه بانکی ارسال شد و در آن تاکید شد که بانک‌ها می‌توانند احراز هویت را به‌صورت غیرحضوری انجام دهند و باتوجه‌به الگوی رفتاری مشتری نسبت به تمهید راهکار مناسب او اقدام کنند.

طبق گفته مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، بانک‌ها می‌توانند کارت‌های جدید را برای مشتریان صادر و برای آدرس پستی ارسال کنند و یا شرایطی را ایجاد کنند که اگر اتفاقی مسیر مشتری به شعبه و یا خودپرداز افتاد، نسبت به اصلاح تاریخ انقضا مندرج در کارت یا صدور کارت جدید برای او اقدام کنند. البته در این حالت تاریخ قطعاً سه‌ساله خواهد بود. برای مشتریانی که اصولاً از خدمات با حضور کارت استفاده نمی‌کنند و نیازی هم به جسم کارت ندارند می‌توانند از کارت مجازی بهره‌مند شوند.

او می گوید: این تغییرات به‌تدریج در شبکه بانکی اعمال می‌شود و مشتریان در دریافت خدمات کارتی با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نخواهند شد.

بخشنامه‌ای که از سوی بانک مرکزی در روزهای گذشته به بانک‌های دولتی و خصوصی ابلاغ شد، بیانگر آن است که تمدید اتوماتیک تاریخ انقضای کارت‌های بانکی حداکثر تا پایان خردادماه دوام خواهد داشت و بعد از آن مشتریان باید حضوری به بانک‌ها مراجعه و اقدام کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ابدانی IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    آقا یک کارت به همه مردم بدهید و اینکه وقتی وارد کارت خوان زنی می شود هر رمزی که داده میشود به کارت مورد نظر برود وسلام به هر نفر صد تا کارت میدن
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    ظاهراً بر اساس بخشنامه‌ی ابلاغی بانک‌ها به شعب، تمدید خودکار تاریخ انقضای کارت‌های بانکی از تیرماه ۱۴۰۱ لغو می شود و مشتریان باید برای تمدید انقضای کارت خود، به صورت حضوری به شعبه مراجعه کنند. در حالی‌که عمر مفید یک کارت بانکی می‌تواند خیلی بیشتر از مدت انقضای آن باشد، چرا باید مردم برای انجام این کار مهمل، زمان صرف کنند و با مراجعه‌ی حضوری به بانک هزینه‌ای را برای صدور کارت جدید بپردازند؟! آیا این کار اسراف و اتلاف منابع کشور برای ایجاد یک اشتغال کاذب نیست؟! به‌علاوه، با توجه به اینکه حجم خیلی زیادی از کارت‌ها مشمول این امر می‌شوند و به‌طور ناگهانی از کار می‌افتند، ضربه‌ی شدیدی به روح و روان مردم و اقتصاد کشور وارد می‌شود، که حتی ممکن است منجر به اعتراضات گسترده و مشکلات امنیتی و سوءاستفاده‌ی دشمنان گردد. لذا از بانک مرکزی درخواست می‌گردد که از این کار بیهوده و مضر چشم‌پوشی نموده و یا این کار را با استفاده از سامانه‌ی هوشمند، بدون اتلاف وقت و هزینه‌ی مردم انجام دهند، مثلاً وقتی فردی فوت می‌کند با اتصال سامانه‌ی بانکی به سامانه‌ی ثبت احوال کارت وی مسدود شود، یا کارت‌های اجاره‌ای که تراکنش‌های مشکوک به پول‌شویی یا فرار مالیاتی دارند قفل گردد؛ در غیر این‌صورت حداقل علت در نظر گرفتن تاریخ انقضاء برای کارت‌های بانکی را دقیقاً تبیین کنند، و مدت زمان انجام آن را به گونه‌ای مدیریت کنند که ازدحام ناگهانی مردم در بانک‌ها ایجاد نشود، مثلاً به تاریخ اصلی انقضای همه‌ی کارت‌ها سه سال اضافه شود، تا مراجعه مردم به بانک‌ها تدریجی گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس