تروئیکای اروپا

سه کشور اروپایی بیانیه مشترکی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه جامع اقدام مشترک منتشر کردند.

به گزارش مشرق، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه بیانیه مشترکی را برای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه جامع اقدام مشترک منتشر کردند.

در این بیانیه سه کشور اروپایی به اجرای تعهدات ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک پرداختند.

در این بیانیه آمده است: «فرانسه، آلمان و انگلیس مایل هستند تا از گزارش اخیر رافائل گروسی، مدیر کل و معاونش در خصوص مسائل فنی قدردانی کنند. ما از آژانس برای گزارش دهی‌های خود درباره تعهدات ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک، با وجود محدودیت‌هایی که برای راستی آزمایی و فعالیت‌های نظارتی‌اش در ایران ایجاد شده، قدردانی می‌کنیم».

تروئیکای اروپایی در ادامه بیانیه خود نوشتند: «ما از ادامه پیشروی هسته‌ای که مدیر کل در این گزارش مستند کرده، عمیقا نگران هستیم. در نتیجه فعالیت‌های هسته‌ای ایران که برای سه سال است که در تضاد با برجام بوده، هم اکنون برنامه هسته‌ایش بیش از هر زمان دیگری در گذشته پیشروی داشته است.این موضوع در حال تهدید امنیت بین‌المللی بوده و خطر تضعیف رژیم عدم اشاعه جهانی را به همراه دارد».

در این بیانیه آمده است: «انباشته شدن هشدار آمیز مواد غنی سازی شده به خصوص اورانیوم بسیار غنی شده تا غنای ۶۰ درصد و اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد، دلیلی برای نگرانی زیاد است. این موضوع زمان گریزی که ایران برای نخستین سلاح هسته‌ای نیاز دارد را کاهش داده و عدم اعتماد درباره مقاصد ایران را تشدید می‌بخشد. بخشی از این ذخایر به اهداف غنی شده و تحت تابش قرار گرفته تبدیل شده که این موضوع، بازگشت به برجام را پیچیده‌تر کرده است. هیچکدام از این فعالیت‌ها، توجیه غیرنظامی معتبری در ایران ندارد».

در این بیانیه ادعا شده است: «پیشروی‌های هسته‌ای ایران نه تنها خطرناک و غیرقانونی بوده بلکه این فعالیت‌ها خطر از هم پاشیدن توافقی را به همراه دارند که ما با یکدیگر با دقت برای احیای برجام تنظیم کردیم. ادامه تحقیق و توسعه و استفاده گسترده از سانتریفیوژهای پیشرفته به طور مداوم، قابلیت‌های غنی سازی ایران را بهبود می‌بخشد. ایران در حال حاضر با بیش از ۲ هزار سانتریفیوژ قدرتمند پیشرفته غنی سازی می‌کند که چند بار سریعتر از مدلی که تحت برجام مجاز بوده می‌توان غنی سازی کند. هر اندازه ایران به پیشبرد و انباشت دانش با پیامدهای غیرقابل بازگشت بپردازدف بازگشت به برجام مشکل‌تر خواهد شد».

در بیانیه تروئیکای اروپایی آمده است: «این موضوع برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه در خصوص تولید اورانیوم فلزی نیز صحت دارد که گامی کلیدی در توسعه یک سلاح هسته‌ای است. هدم از سرگیری چنین فعالیتی یا شروع هرگونه کاربیشتری ضروی است. این موضوع به خصوص درباره تبدیل هگزا فلوراید اورانیوم به تترا فلوراید اورانیوم (UF۶ to UF۴) است که هیچ توجیه معتبر غیرنظامی در ایران ندارد. پیشروی در این زمینه بسیار سریع تعادل معامله‌ای که ما در وین نهایی کردیم را به هم می‌ریزد».

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در این بیانیه نوشتند: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک سال و نیم است که دسترسی حیاتی به اطلاعات مربوط به سانتریفیوژها و قطعات آن نداشته که این عدم دسترسی از زمان توقف اجرای اقدامات بازرسی مربتط با برجام و تعلیق اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران ایجاد شده است. این بدان معناست که نه آژانس و نه جامعه بین‌الملل می‌داند که ایران چه تعداد سانتریفیوژ در فهرست موجودی خود دارد و چه تعدادی ساخته و کجا ممکن است که جانمایی شوند. آژانس بسیار شفاف ساخته که فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی‌اش در خصوص برجام در پی تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهداتش، به شدت تحت تاثیر قرار گرفت است. این موضوع تردیدها در این باره را افزایش داد که آیا آژانس در آینده قادر خواهد بود به بازیابی ادامه اطلاعات بپردازد».

در این بیانیه آمده است: «در خصوص راستی آزمایی، ما یادآوری می‌کنیم که دوباره در گزارش این دوره ، ایران کد اصلاحی ۳.۱ موافقتنامه پادمانی را اجرا نکرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شفاف ساخته که کد اصلاحی ۳.۱ ضرورت قانونی توافق پادمان‌های ایران بوده و ایران نمی‌تواند به صورت یکجانبه به اصلاح یا خروج از آن بپردازد. ما قویا از ایران می‌خواهیم که به تعهدات قانونی خود و اجرای این کد بازگردد».

در این بیانیه افزوده شده است: « سه کشور اروپایی، اتحادیه اروپا و سه کشور دیگر از آوریل ۲۰۲۱ درگیر مذاکرات فشرده با ایران با هدف احیای برجام بوده است. تروئیکای اروپایی زمانی که سه ماه پیش وین را ترک کردند از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و ما یک توافق قابل اجرا بر روی میز داشتیم که به بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات خود در برجام و آمریکا به توافق منتهی می‌شود. ما متاسف هستیم که ایران از فرصت دیپلماتیک برای انعقاد توافق استفاده نکرده است».

در بیانیه تروئیکای اروپایی آمده است: «ما همواره شفاف ساخته‌آیم که اولویت ما احیای برجام بوده است. به طور مشابه ما شفاف ساخته‌ایم به دلیل ادامه ایران در پیشروی قابلیت‌های هسته‌ای، تضعیف مزایای عدم اشاعه توافق و در نتیجه امکان دستیابی به توافق، این توافق نمی‌تواند تا ابد بر روی میز باقی بماند ».

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    10 0
    تنها یک راه داریم اونم چشم CIA و موساد در ایران را کور کنیم و اجازه ورود به جاسوسان تحت پوشش بازرس آژانس را ندهیم
  • US ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 0
    ایران مکر مثل کشورهای تروئیکای اروپایی سابقه تجاوز به کشور دیگه ای داره که دایم میگه ایران اینقدر زمان به بمب اتم داره یا نداره! ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده و اگر هم بخواد به بمب اتم برسه هم برای ماری نداره و هم از کسی ترسی نداره چون ایران کشور متجاوز نیست و داشتن بمب اتم جهت بازدارندگی هست و ختی طرف بمب اتم هم نرفته چون احساس نیاز بدان نمیکند. آژانس امر به وظایفش عمل نکند و باعث صدمه خوردن ایران که همکاری اش با آژانس در هیچ کشور دیگری سابقه نداشته باعث خواهد شد ایران به سمت بازدارندگی پیش برود چون چند کشوری که سابقه تجاوز و پیشگیری نظامی دارند و اتفاقا دارای دمکراسی هم نیستند ایران دمکراتیک بدون سابقه تجاوز را به خواستن به بمب اتم تهدید می‌کنند که البته ایران حتی بر فرض بمب اتم هم داشته باشد صرفا جهت بازدارندگی همین کشورهای با سابقه تجاوز خواهد بود پس اژانس جهت جلوگیری از ایجاد علت جهت کاهش همکاری بایستی سابقه تجاوز این کشورها را در نظر بگیرد و اجازه ندهد اعتبار این ازچاژنس از بین برود
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 0
    ما که نمی خواهیم بمب بسازیم، حالا شماها هر چی میخواید بگویید. اگر واقعا نگران هستید به نگرانی های ما هم توجه کنید. تحریمها لغو.
  • ایران IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 0
    آمریکا بمب اتم داره ازش استفاده هم کرده کاریش ندارن اسرائیل جنگ طلبه کشورای عربی اطرافی در جنگ های قبل انقلاب لت و پار کرد همین الان صحرای سینا مصر و بلندی های جولان سوریه،خاک این کشورا دست اسرائیله این کشور جنگ طلب،کلاهک هستهای داشتنش از نظر شورای حکام هیچی نیست اما ایرانو که در بیست سال گذشته هر جارو دلشون خواست بازدید کردن،بازم میگن بمب اتم دارین ولی امریکا و اسرائیلو کار ندارن چرا؟ چون دنیا فقط زبان زور میفهمه در برابر جلسه شورای حکام،شورای عالی امنیت ملی باید جلسه تشکیل بده برای #تحریم_تنگه_هرمز
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    3 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس