کد خبر 1384642
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۱
نرخ تورم سالانه کاهش یافت/ تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از تورم ماهانه خانوارهای کشور

رشد فصلی تورم تولیدکننده به کمترین میزان ظرف ۸ فصل اخیر رسید.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: به گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» بررسی آمار شاخص قیمت تولیدکننده نشان می‌دهد که رشد فصلی تورم تولیدکننده در زمستان ۱۴۰۰ به کمترین مقدار خود از بهار ۱۳۹۹ رسیده است و روند نزولی آن در سه ماه پایانی سال گذشته تداوم داشته است. به نظر می‌رسد ثبات ارزی، کاهش تقاضا در دو ماه ابتدایی زمستان سال گذشته و کاهش هزینه تولید به دلیل رکود اقتصادی بر افت تورم پیش‌نگر موثر بوده است.

شاخص قیمت تولیدکننده در زمستان سال گذشته به رقم ۵۴۰/۸ واحد رسیده و تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده در زمستان ۱۴۰۰ به نسبت فصل مشابه سال گذشته، رشد ۴/۹ درصدی را ثبت کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم فصلی این شاخص در فصل مذکور به کمترین مقدار خود در ۸ فصل اخیر رسیده است. تورم فصلی این شاخص در بهار ۱۳۹۹ حدود ۶/۷ درصد بوده که در تابستان با رشد قابل‌توجهی به ۲۱/۴ درصد رسید. بعد از آن یک روند نسبتا نزولی را طی کرده و به حدود ۹/۸ ‌درصد در زمستان ۱۳۹۹ رسید. اما در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ روند تغییر کرده و کمی صعودی شد. اما مجددا تغییر جهت داده و در نهایت تورم فصلی شاخص تولیدکننده در پاییز و زمستان سال ۱۴۰۰ نزولی شده است.

این روند در مورد تورم نقطه به نقطه فصلی این شاخص نیز صدق می‌کند. در واقع بررسی روند تورم نقطه به نقطه این شاخص نشان می‌دهد که کمترین مقدار از پاییز ۱۳۹۹ بوده است. تورم نقطه به نقطه در تابستان ۱۳۹۹ حدود ۳۹/۸ ‌درصد بوده که در پاییز با رشد حدود ۱۹ واحد درصدی به ۵۸/۸ درصد رسیده است. روند صعودی در ماه‌های زمستان ۱۳۹۹ و بهار ۱۴۰۰ نیز تکرار شده، به طوری که تورم نقطه به نقطه در بهار ۱۴۰۰ به حدود ۷۳‌ درصد رسیده است. اما از تابستان سال گذشته روند این شاخص تغییر کرده و نزولی شده و در نهایت در فصل پایانی ۱۴۰۰ به ۴۲‌ درصد رسیده است که کمترین مقدار ۶ فصل اخیر به حساب می‌آید. به نظر می‌رسد ثبات ارزی در ماه‌های پایانی سال گذشته، کم شدن هزینه تولید در مبدا به دلیل رکود اقتصادی و استفاده از موجودی انبار و کاهش تقاضا در نیمه دوم سال گذشته بر کاهش تورم تولیدکننده موثر بوده است.

شاخص قیمت تولیدکننده یا PPI، معیاری برای اندازه‌گیری تغییرات در میانگین قیمت دریافت‌شده توسط تولیدکنندگان، به ازای تولید کالا و خدمات در داخل کشور نسبت به یک دوره زمانی معـین (یک سال) است. به عبارت دیگر، شـاخص قیمـت تولیدکننده روند تغییرات میانگین قیمت کالاها و خدمات تولیدشده در کشور را از دیدگاه تولیدکنندگان نشان می‌دهد که اثر آن اغلب با یک تاخیر زمانی کوتاه‌مدت در شاخص مصرف‌کننده دیده می‌شود. به همین علت به آن شاخص پیش‌نگر نیز گفته می‌شود. در گزارش مرکز آمار ایران، جزئیات شاخص تولیدکننده در گروه‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت، معدن و... منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    مطلب شما فنی وتخصصی بود اما چیزی که کاملا مشهود است اوضاع بسیار بد اقتصادی مردم است ازقیمت وحشتناک خانه ها تا اجاره خانه های سرسام آور تاقیمت ارزاق عمومی وبیماری و.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس